Anledningen till att det är långsamt mellan uppdateringarna är inte som ni säkert känner igen er i att det inte händer något utan för att det hinns helt enkelt inte med mellan all tid i garaget!
Tänkte nu visa er lite hur kabeldragning, batteri och säkringar har byggts i motorutrymmet.
Jag resonerade som att generator, startmotor och OE-säkringsbox behöver ha ström samt en kabel från batteri till dessa och en kabel bak till bagageutrymmet. Alltså 2 säkringar och någon typ av distributionsblock.
Jag har alltid gillar Skyllermarks grejer så ett vanligt block med 4st M8 fick det bli, dessa har dock inga skyddslock som går i linje med Emmas reglemente så tänkte att jag skulle försöka gjuta ett själv.
En platta i plast gjordes som limmas fast i en balk i motorrummet som sen blocket kan skruvas fast i.
Liknande gjordes även för säkringsblocket.
Batteriet är ett Stinger SPP1500 med dubbla 50mm2 kablar och Skyllermarks poler.
Nytt kablage till generator och startmotor
Ny jord till motorn.
Ny plus till OE-säkringsbox, överdrivet grovt med 50mm2 dit men ville inte behöva säkra ned resterande pga en tunnare kabel.
Allt detta gick sedan ned till blocket som satts fast i balken i motorutrymmet samt skyddas med locket.
Skydd för pluspolen har inte riktigt bestämts ännu hur det ska lösas, men nåt kommer såklart.
Vi går vidare med lite installation av midbasarna, dessa ska sitta i dörrarna på där de sitter original, de kommer därför bli gömda bakom dörrpanelen och spela ut i dörren.
Börjar med tillverkning av en baffel, sågat ut lite grovt i 19mm MDF
4mm rostfria ringar limmas fast
Dessa penslades sedan med lite polyester och sprayas med svart färg
Ljuddämpning av dörrarna börjas med ett lager STP Black Gold
Efter det ett lager av STP Accent 10
Även baksidan på mellanplåten fick sig några bitar Black Gold
Förra gången jag la dämpmatta på denna delen av en dörr vart jag inte speciellt nöjd med resultatet så denna gång såg jag till att få bort allt på dörren och satte upp självhäftande plast som jag ritade ut alla hål och linjer som behövs skäras ut. Detta var faktiskt en väldigt lyckad metod!
Högtalarkabeln drogs igenom kabelstycket till dörren
Detsamma även på andra dörren såklart!
Och till sist även lite dämpning på dörrsidan med Black Gold och STP Biplast
Ni som var på tävlingen på PM-Shopen såg kanske att bilen stod där och deltog i tävlingen, slutade som 2:a i Master Unlimited med ganska bra poäng, vart väldigt förvånad ändå hur den presterade i sin första tävling, installationspoängen var också bra och fick endast några minus på saker jag redan hade räknat med.
Bilen har alltså kommit ganska mycket längre än vad som visats här, men även på tävlingen så var bilen ganska långt ifrån klar och hade endast temporära slutsteg tex.
Jag hade som ett mål att verkligen försöka då ned oljudet i bilen så som vägbrus etc. Så stolar, mittkonsoll och matta åkte ut för att komma åt att lägga in tre lager dämpning, först STP Black Gold sen STP Aero Flex och sist STP Noize block.
STP Black Gold
STP Aero Flex
På golvet i bakluckan las först ett lager med Black Gold följt av ett lager med STP Accent
Sist STP Noize Block
Resultatet med ljudet i kupén var bra, men hade trott lite bättre, det finns fortfarande endel bakifrån som jag skulle vilja få bort mer av.
När mattan var borta så drogs även kablaget i golvet, en 50mm2 strömkabel från främre batteri, högtalarkablar och en USB-kabel till HU.
Här syns även sista lagret av Noize block på golvet.
Sist tillbaka med mattan igen, vart lite trängre på vissa ställen att få tillbaka mattan men inga större problem!
Comment