Mitt första försök på billjudsbygge så jag förväntade mig att det skulle bli lite "gör om gör rätt" längs vägen.
Jag har nu kommit en bra bit på vägen och kan väl konstatera att jag fått göra om ett par saker, och att det tagit långt mycket mer tid än vad jag planerat.
Vissa måste krav hade jag. Helt osynligt och helt reversibelt. Jag ville inte klippa en enda originalkabel.
Bilen, en relativt välutrustad Audi A6 Allroad tillverrkad i juli 2016 (tillverkningsdatum skulle visa sig spela roll)
I A6:n finns tre nivåer på fabriksljud
Nivå 1: Det jag har. Gör ingen glad.
Nivå 2: BOSE, runt tio tusen. Men för de pengarna kan man nog förvänta sig mer.
Nivå 3: B&O, dyrt, alltför dyrt. Dessutom var det svårt att hitta en demobil så man kunde provlyssna.
Det var för ett antal månader jag på allvar började att fundera på om inte ljudet borde få sig ett lyft.
Resten av bilen är ju liksom helgrym, men när det låter som en ghettoblaster från -82 så drar det ner helheten.
Som exempel så har den så kallade subwoofern ett biffigt 5 tums element.
Just då ångrade jag att jag inte valt till BOSE ljudet.
Varför? Jo, med BOSE går ljudet över MOST bussen till förstärkaren som då sitter vänster bak. Därifrån går det snyggt och prydligt ett par trådar ut till varje element.
Det hade ju varit så enkelt att sätta en mObridge DA3 DSP och ett flerkanalssteg där bak.
Nu skulle jag behöva koda igång MOST utgången på huvudenheten, dra optisk kabel bak och sedan högtalarkablar fram.
Det var ungefär någonstans här som det där med tillverkningsdatum kom att spela roll.
Någonstans mitt i modellåret 2016 gjorde man en revidering av ett flertal delar, bland annat MOST bussen, som uppgraderades till den senase MOST 150 standarden.
Därmed så funkade inte mObridgen, och inte heller Trioma hade ett interface som funkade.
Nu ångrade jag inte att jag inte valt BOSE längre....
Det skulle alltså få bli högnivå ut från HU, en hel drös kablar som först skulle gå bak genom bilen och sedan fram igen.
Såhär i efterhand kan man nog konstatera att det nog varit en enklare lösning än den jag valde..men men.
Efter lite/mycket konsultation med Tonny på Ljudbyggaren (Tack Tonny !!) så lyckades jag få ihop följande.
Mosconi 80.6 DSP
Gladen Areospace 28 och Aerospace 165DC aktivt fram
Gladen RS 165 passivt i bakdörrarna
En BOSE OE baslåda som moddas för att ta en
Gladen RS-X 8"
Gladen RC600c1 för att driva basen

80.6:an skulle nog gå att få in framtill (vetenskapligt verifierat med slaktad legolåda) och då skulle jag bara behöva klämma in 3 kablar. Strömkabel till steget, lågnivåkabel bak till RC600 samt den tunna remote on tråden.
Bedömningen var att det nog (med betoning på nog) skulle vara enklare.
Jag har nu kommit en bra bit på vägen och kan väl konstatera att jag fått göra om ett par saker, och att det tagit långt mycket mer tid än vad jag planerat.
Vissa måste krav hade jag. Helt osynligt och helt reversibelt. Jag ville inte klippa en enda originalkabel.
Bilen, en relativt välutrustad Audi A6 Allroad tillverrkad i juli 2016 (tillverkningsdatum skulle visa sig spela roll)
I A6:n finns tre nivåer på fabriksljud
Nivå 1: Det jag har. Gör ingen glad.
Nivå 2: BOSE, runt tio tusen. Men för de pengarna kan man nog förvänta sig mer.
Nivå 3: B&O, dyrt, alltför dyrt. Dessutom var det svårt att hitta en demobil så man kunde provlyssna.
Det var för ett antal månader jag på allvar började att fundera på om inte ljudet borde få sig ett lyft.
Resten av bilen är ju liksom helgrym, men när det låter som en ghettoblaster från -82 så drar det ner helheten.
Som exempel så har den så kallade subwoofern ett biffigt 5 tums element.
Just då ångrade jag att jag inte valt till BOSE ljudet.
Varför? Jo, med BOSE går ljudet över MOST bussen till förstärkaren som då sitter vänster bak. Därifrån går det snyggt och prydligt ett par trådar ut till varje element.
Det hade ju varit så enkelt att sätta en mObridge DA3 DSP och ett flerkanalssteg där bak.
Nu skulle jag behöva koda igång MOST utgången på huvudenheten, dra optisk kabel bak och sedan högtalarkablar fram.
Det var ungefär någonstans här som det där med tillverkningsdatum kom att spela roll.
Någonstans mitt i modellåret 2016 gjorde man en revidering av ett flertal delar, bland annat MOST bussen, som uppgraderades till den senase MOST 150 standarden.
Därmed så funkade inte mObridgen, och inte heller Trioma hade ett interface som funkade.
Nu ångrade jag inte att jag inte valt BOSE längre....
Det skulle alltså få bli högnivå ut från HU, en hel drös kablar som först skulle gå bak genom bilen och sedan fram igen.
Såhär i efterhand kan man nog konstatera att det nog varit en enklare lösning än den jag valde..men men.
Efter lite/mycket konsultation med Tonny på Ljudbyggaren (Tack Tonny !!) så lyckades jag få ihop följande.
Mosconi 80.6 DSP
Gladen Areospace 28 och Aerospace 165DC aktivt fram
Gladen RS 165 passivt i bakdörrarna
En BOSE OE baslåda som moddas för att ta en
Gladen RS-X 8"
Gladen RC600c1 för att driva basen
80.6:an skulle nog gå att få in framtill (vetenskapligt verifierat med slaktad legolåda) och då skulle jag bara behöva klämma in 3 kablar. Strömkabel till steget, lågnivåkabel bak till RC600 samt den tunna remote on tråden.
Bedömningen var att det nog (med betoning på nog) skulle vara enklare.
Comment