Limmade flrst 5mm mjukt foder.
Sträckte sen vinylen över och häftade med häftpistolen.
Blev svårt med hörnen som väntat, men efter lite kreativ klippning och dragning så lyckades jag få ovansidan och framsidan bra.. lite skavanker på hörnen på kortsidorna, men med tanke på att det knappt är synligt i bilen och att jag aldrig gjort detta förut, så är jag nöjd!
Tack för alla tips och råd jag fått här!!
Nu kvarstår det att få den i bilen och testa den..
både i hänsyn till ljudet, och att jag har mätt rätt så att cabben kan tas ned utan att den tar i lådan.. men det får bli i morgon kväll tidigast..
för i morgon ska jag på sjukhuset igen för röntgen och läkarbesök.
Nästa steg är att snygga till kablar med kabelskydd jag köpte och fästa slutstegen,
och sen göra en falsk botten över dom..
Faktiskt lite tråkigt att det jag gör inte är synligt.. men kanske lika bra :-).
Måste faktiskt erkänna att jag har kollat på andra bilar och tog mig själv att tänka på hur man monterar ljud i dom.. är nog lite biten av bas!illen :-)
Faktiskt lite tråkigt att det jag gör inte är synligt.. men kanske lika bra :-).
95% av det arbete jag lade ner på min senaste installation syntes inte över huvud taget, men det handlar om själslig ro också - att veta att varje del av installationen är korrekt - även om det inte syns!
...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...
Idag blev det städning av garaget.. tre säckar med källsorterat plast, wellpapp och brännbart.
Sen lagt fram det som ska monteras i bilen i morgon :
Sublådan, störningsfilter till pluskabeln på HU,
lågnivå split kablar, och limmning av plattorna som slutstegen ska monteras på.
Men innan dess ska jag tvätta bilen och köra in den i garaget igen.
Jäkligt spännande att se om lådan passar.. och hur den låter!
Och sjukt spännande att se om störningsfiltret kan få bort alla oljuden..
Sen blir det första gången alla tre slutstegen är inkopplade på endast originalbatteriet..
Sen får jag klura ut hur jag ska fästa sublådan.. kanske sitter det så trångt att det är tillräckligt med karborrtape under.
Upptäckte att jag hade monterat subbarna med loggarna bakåt,
men kanske det inte blir fel ändå?
-jag kan ju la kabeln gå under lådan och bak.. men hade inte tänkt så..
-Jag har dragit kabeln så den ligger klar bak förarsätet.
Sen får jag klura ut hur jag ska fästa sublådan.. kanske sitter det så trångt att det är tillräckligt med karborrtape under.
Nu har jag ju inte någon detaljkännedom om utrymmet där lådan ska in - men se nu till att den sitter som berget - säkerhet framför allt - du vill inte att lådan kommer farande i händelse av en krock.
...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...
Tack för tipsen, jag ska kolla.. men högre upp kan den inte gå framåt eftersom där sitter vältbygeln.
Den ända vägen är under bygeln i så fall, men om jag mätt riktigt sitter den bakom den några cm på varje sida.
Blir spännande.. om ett par timmar får vi se :-)
He he.. ja.. det började med besvikelse för lådan var både för hög och bred..
sen lite ilska.. några koppar kaffe.. och sen så prövade jag tänka bort det vid att börja montera plattorna till slutstegen.
Sen blev allt så mycket mera positivt!
Monterade störningsfiltret til plussen till HU och den tog bort massa av störningarna :-)
Sen var jag tvungen att testa subbarna och kopplade in monoblocket och blev mycket positivt överraskad!
För första gången lät det bättre än när jag lyssnade i butiken!
Vet inte hur bra det har potensiale att låta när allt är justerst och högtalarna inspelade, men det är redan bättre än vad jag haft i nån bil innan, och i min åsikt värt var krona av dom ca 15k jag lagt på detta!
Ändade upp med att sitta i bilen och lyssna på musik i 3 timmar i gårkväll, och är nu inspirerad och klar för att bygga om ändarna på lådan så dom slutar neråt 3cm över ca 12cm på varje sida.
Jag kommer göra ny matta på motorluckan under lådan och bakom, så att jag sparar originalmattan om man vill återställa sen..
Kommer nog bli lite mera motorljud när man kör.. men med en varvsvillig 3.2 boxerseksa kan det också vara musik.. tanken var ju aldrig att ha ljudkvalité när jag kör, men när een står stilla..
Vet inte om jag hinner börja idag.. men jag har ledigt från jobbet onsdag till onsdag.. så då.. :-)
Var det materialet du använde mellan vinyl och lådan som ställde till med storleken på lådan så den inte fick plats?
Jag fick lite Déjà vu. Jag gjorde själv samma misstag i mitt nuvarande bygge där jag fick omvärdera allt. Jag kommer aldrig igen bygga en låda utan att tejpa ihop en låda i kartong för att testa storleken med innan jag bygger den.
Bra tips att göra en "mockup"!
Ja, Beklädnad pluss att jag nu kommer ihåg att längden på lådan skulle vara 95cm,
men för att göra uträkning lättare använde jag 100cm.. och undervägs så har jag glömt bort det originella måttet..
Shit happens!
Jag har mera mdf, polyeter, lim, skruvar och en sticksåg så det löser sig nog :-)
Började montera ihop lite i bagageutrymmet fram idag,
mattan över plattorna som slutstegen ska skruvas i är på plats.. Men kommer vänta med att skruva fast dom tills jag rensat upp i kablarna och dom måste märkas innan och min dator är på jobbet..
ja.. säg det.. Får klura ut det sen.. inte prioritet just nu att tänka på kupévärmaren :-)
Så vitt jag vet är det inte många Boxster 986 med motor och kupévärmare.. bara sett en innan.
Kanske därför Porsche center tog 15k för montage..
sen tillkommer kostnaden för modellanpassad värmare som jag köpte själv..
Settings jag tycker funkar ok nu:
Midbase: Hertz Mille pro 165 6.5" : 0-250hz /12db från HU
Tweeters: Hertz Mille pro 2,5khz - ~ :12db från HU
Mid: Hertz 70 4" : 250hz - 2,5khz /12db från HU
Sub: 2st 8" flat. Pioneer TS-SW2002D2 : 40hz - 175hz /24db signal från pre out på mid amp, justerat på sub amp.
Comment