Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Originally posted by Nonne View Post
    Det finns miljoner sätt att göra fel med en DSP, med rätt förutsättning behöver man bara dra lite här och där för det ska bli riktigt bra.
    Ja det är ju inte ovanligt att någon db här och där på väl valt frekvensband kan ge halleluja moments.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Jag håller på att fixa till en del vibrationer. Det skorrar rätt duktigt under bilen. Jag vet inte om det egentligen är ett bekymmer då jag inte tror det hörs in. Musiken överröstar, men man vet ju inte förrän man blir av med problemet. Det som skorrar är värmesköldarna till avgassystemet. Det finns ett mitt under bilen, samt över bakre ljuddämpare. Jag tror det är korrigerad aluminiumplåtar. Tog en bild:



      Var svårt att ta bild under bilen så den är lite suddig.

      Finns det något vedertaget sätt att dämpa dessa plåtar? Det lär ju inte funka så bra med SilentCoat då de lär bli ganska varma.

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Kanske avgasbandage?

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Jag har inte möjlighet att sätta dit ett ytterligare batteri så jag har funderat på om jag skulle skaffa en kondensator. Kommer det att tillföra något eller bara är pengar i sjön?

          Sedan vet jag inte hur man kopplar en sådan. Ska det endast vara till strömmen till basens slutsteg eller ska man koppla det så det även går till steget för framsystemet?

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Originally posted by Eazy View Post
            Jag har inte möjlighet att sätta dit ett ytterligare batteri så jag har funderat på om jag skulle skaffa en kondensator. Kommer det att tillföra något eller bara är pengar i sjön?

            Sedan vet jag inte hur man kopplar en sådan. Ska det endast vara till strömmen till basens slutsteg eller ska man koppla det så det även går till steget för framsystemet?
            Om det enbart är för att du har för dåligt med ström så är det att kasta pengarna i sjön. Kanske får plats ett större batteri på originalplats?
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Originally posted by octan View Post
              Om det enbart är för att du har för dåligt med ström så är det att kasta pengarna i sjön. Kanske får plats ett större batteri på originalplats?
              Jag tror inte jag har dåligt med ström. Eller jag vet inte rättare sagt. Jag kan inte så mycket om kondingar men jag har antagit att de laddas upp av överskottsström och släpper ut den när slutstegen kräver mer ström. Jag tänker att de helt enkelt är en buffert med ström.

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Har (till alla härs förtret) bestämt mig för att ha högtalare bak och har införskaffat mig ett Mosconi D2 100.4 Dsp. Kommer sätta mitt JL-kit i bakdörrarna och ska delas aktivt. Kommer förmodligen byta ut dem mot något bättre, men de får duga just nu.

                Började idag med lite planering om hur jag ska installera genom att lossa lite paneler. Har svårt att få plats med steget på min monteringsplatta jag har i bagaget trots att steget är så litet. Får göra en ny platta (bättre och snyggare). Kollade även kabeldragning till dörrarna och det är svårt att få till då det finns väldigt lite utrymme att borra sig igenom kontakten som sitter i B-stolpen. Högtalarkablarna som sitter där original är fasligt tunna men jag funderar på om de kanske duger (till åtminstone diskanten)? Här är en bild, men jag vet inte om man kan uppfatta hur tunn kabeln är.

                Finns det någon regel/tabell att gå efter hur tjocka högtalarkablar man bör ha till högtalare?
                Tänker till exempel att diskanten inte kräver samma tjocklek på kabel som woofer.

                Eftersom jag ska dela aktivt måste jag hur eller hur dra åtminstone en högtalarkabel ut till dörren, men det kan jag komma undan med genom befintligt kabelställe.

                Någon som kan råda Eazy angående tjocklek på högtalarkabel?

                Edit:
                La till denna bilden som kanske gör det lite tydligare hur tunna kablarna är. Det är de avklippta kablarna.
                Last edited by Eazy; August 3, 2019, 19:01.

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Nu är inte jag nåt proffs alls. Men jag tror inte är nödvändigt med grövre kabel?
                  Du får säkert riktigt svar på den frågan.
                  Jag kommer köra med original kablar till alla utom till 3 tummarna på a-stolpen.
                  Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                  "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                  Facebook: husse bygger gladenwagon
                  Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Fick för mig att sätta dit D2-steget idag. Fick riva allt och flytta stegen på min monteringsplatta. Tanken var att jag skulle göra en ny platta, men så gick sticksågen sönder. Hade även tänkt att klä plattan men hade slut på stift till häftpistolen. Inte mycket som gick rätt idag. Blev sur och behöll den gamla plattan och monterade stegen. Har bara satt dit steget och kopplat in ingående högnivå och ström. Hoppas att D2-steget inte kräver så grov strömkabel och att min 35mm2 kabel jag har räcker till till alla steg för jag har inte dragit från batteriet en separat strömkabel till D2-steget.

                    Högtalare får komma nästa helg. Ska dämpa bakdörrarna då också. Hoppas dämpmaterialet (silent coat) jag har räcker till båda dörrarna. Ser ut som skit, men jag får göra om det sedan. Nu har jag i alla fall en mall på hur det ska sitta. Behöver ändå gå igenom hela min installation och fixa med uppmärkning och kabelskydd. Tur att inte utseendet på installationen påverkar ljudet... :P

                    Bild på skrotinstallationen:


                    Last edited by Eazy; August 4, 2019, 23:50.

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Originally posted by Eazy View Post
                      Finns det någon regel/tabell att gå efter hur tjocka högtalarkablar man bör ha till högtalare?
                      Tänker till exempel att diskanten inte kräver samma tjocklek på kabel som woofer.
                      Det är inte så enkelt att det enbart rör sig om det, det har med längden att göra också - du vill ju inte att för mycket effekt skall bli till värme i kabeln och det har ju med impedansen i kabeln. Bör vara ett större problem i bil än i hemmaanläggningar då högtalarimpedanserna typiskt är lägre.

                      Surroundhögtalare för hemmabruk som bara spelar över 100Hz eller så går alldeles utmärkt att köra tiotalet meter på ringledning 0,75mm², men liknande längder för fullregister med högre effekter kräver betydligt mer.

                      Skall du trycka väsentligt mer effekt till högtalarna än de hade i original så kan det vara dags för grövre kabel. Likaså om du satt dit något med lägre impedans.

                      Här är en lånad tabell från Cambridge Audio t.ex. OBS - diameter, inte area.

                      (https://www.cambridgeaudio.com/en/blog/speaker-cables)
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Tack för tabellen. Blir nog så att jag drar egna högtalarkablar istället för det som sitter där original. Bättre att ha overkill tänker jag.

                        Har andra kabelfunderingar med. Hur tunn strömkabel man kan komma undan med till D2-steget? Har från strömblocket bak dragit en 8 mm2 (ca. 15 cm lång kabel mellan strömblock och steg) till D2-steget och känner att det är för lite.

                        Som det är nu har jag en 35 mm2 kabel från batteriet till strömblocket bak i bilen där stegen sitter, och detta driver ju då ett Mosconi AS 100.4, Pioneer-steget till sub, DSP, och nu då också mitt D2-steg. Det är en kort sträcka mellan stegen och strömblock.

                        Jag har möjlighet att dra en 21 mm2 strömkabel (överbliven från tidigare installation) från batteri till D2-steget. Vilket är overkill då kontakten på steget inte tillåter så grov kabel. Jag vill inte dra ytterligare en strömkabel om det inte är till någon nytta. Vad tror ni?

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Originally posted by Eazy View Post
                          Tack för tabellen. Blir nog så att jag drar egna högtalarkablar istället för det som sitter där original. Bättre att ha overkill tänker jag.

                          Har andra kabelfunderingar med. Hur tunn strömkabel man kan komma undan med till D2-steget? Har från strömblocket bak dragit en 8 mm2 (ca. 15 cm lång kabel mellan strömblock och steg) till D2-steget och känner att det är för lite.

                          Som det är nu har jag en 35 mm2 kabel från batteriet till strömblocket bak i bilen där stegen sitter, och detta driver ju då ett Mosconi AS 100.4, Pioneer-steget till sub, DSP, och nu då också mitt D2-steg. Det är en kort sträcka mellan stegen och strömblock.

                          Jag har möjlighet att dra en 21 mm2 strömkabel (överbliven från tidigare installation) från batteri till D2-steget. Vilket är overkill då kontakten på steget inte tillåter så grov kabel. Jag vill inte dra ytterligare en strömkabel om det inte är till någon nytta. Vad tror ni?
                          Har du kabeln till powerblocket rätt säkrad så skulle jag bara koppla D2 i powerblocket. Skulle du dra säkringen så är det dags att fundera på något annat. *IMO*
                          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                          Kablar: Supra, Gladen
                          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Originally posted by Nattlorden View Post
                            Har du kabeln till powerblocket rätt säkrad så skulle jag bara koppla D2 i powerblocket. Skulle du dra säkringen så är det dags att fundera på något annat. *IMO*
                            Med 8 mm2-kabeln? Får nämligen inte plats med större kabel i strömblocket. Har tjuvat från ett av de hål som 35mm2-kabeln sitter i. Behöver jag grövre kabel till D2 får jag skaffa ytterligare ett strömblock. Alternativt dra kabel ända från batteriet, vilket i så fall är ett bättre alternativ än ett strömblock till. Tänker att jag avlastar 35mm2-kabeln med ett steg då.

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Har läst igenom hela tråden nu, måste säga att dina Gladen-poddar blev sjukt bra! Vad är hela namnet för D2-steget? Avsäkrat till? Tänker att har de bara ingång för 8mm² så bör ju det vara tillräckligt eftersom de rimligtvis bör räknat med att man normalt använder en längre bit än vad du har men är nog bäst att kolla i manualen.
                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Originally posted by Lillalilja View Post
                                Har läst igenom hela tråden nu, måste säga att dina Gladen-poddar blev sjukt bra! Vad är hela namnet för D2-steget? Avsäkrat till? Tänker att har de bara ingång för 8mm² så bör ju det vara tillräckligt eftersom de rimligtvis bör räknat med att man normalt använder en längre bit än vad du har men är nog bäst att kolla i manualen.
                                Steget är ett Mosconi D2 100.4 Dsp.

                                35mm2-kabeln är avsäkrad med 150A Och 8mm2-kabeln med 40A. Det får plats större kabel i D2-steget än 8mm2. 16mm2 kanske. Kan ju använda 21mm2-kabeln jag har liggandes och klippa bort några kardeler.

                                Comment

                                Working...
                                X