Det blir inte alltid som man har tänkt sig.
Jag kommer faktiskt exakt ihåg när jag kom på denna idén och varför.
Den ny EMMA-skivan hade släppt på Elmia 2016 och många sa att om man skall lyckas med den här skivan så måste alla element sitta på brädan.
Som alla vet så ser inte alla instrumentbrädor ut på det viset och få bilar kan erbjuda en "optimal" placering av elementen.
Men om man inte ens har någon instrumentbräda att utgå från då?
Följdtanken var:
-En sådan bil har ju jag!
Visserligen en sanning med modifikation då min Cooper SPI har en intrumentbräda som satt på dom bilarna som såldes i Europa.
Nu är det lite mer på nivån "plockepinnet från helvetet" och ser mer ut som en planka som fäster i något med hakar och vingmuttrar.
Detaljerna som den fäster i sitter i sin tur knappt fast allt och hela den så kallade instrumentbrädan gnisslar, knarrrar och vibrerar värre än någon dödlig människa klarar av att utstå, samt rent konstruktionsmässigt hade den fått varenda ingenjör på Ikea att hånskratta åt det.
Dock finns dom charmiga gamla singlemätarna att köpa ny i England och bör inte vara så vansinnigt jobbiga att konventera till. (Har en känsla av att jag kan få äta upp det uttalandet längre fram).
Så om man inte har någon instrumentbräda eller jobbiga reläboxar, ventilationskanaler och skit ivägen så borde man kunna bygga ett par bra baslådor till ett par 6,5r och rikta on axis samt detsamma med diskanterna. när det är klart sätter man bara en spelare i mitten och en hastighetsmätare där den passar.
Låter väl enkelt?
Denna idén har värkt i mig sen dess även om jag som tidigare byggtråd visar började ett enklare bygge med PG-prylar.
Dock så tog tävlandet med Volvon upp all tid och det lades lite på is.
Men på vallåkra efter diskussioner med Pioneers återförsäljare som faktiskt behövde en demobil så tyckte vi att det var en såpass rolig idé så att vi skakade hand på det med förbehållet att jag "ostört" skulle tävla klart i SM först.
Nu är vi där.
Volvon körs nu enbart för att ladda batteriet och att för att den inte skall fastna i bromsarna emellanåt och en hiskeligt ful Renault Kangoo har inhandlats för att ta mig genom vintern.
Idag bekräftades att dom prylarna som inte finns i Sverige är påväg från holland och Setupen ser ut såhär.
HU:
DEX-P99RS
Framsystem:
TS-C172PRS
Slutsteg till diskanter:
PRS-D800
Slutsteg till Midbas:
PRS-D800
Bas:
TS-W252PRS 10tum
Slutsteg till bas:
PRS-D1200SPL
Alla kablar, terminaler och batterier kommer från Stinger och listas senare.
Så tankarna om frontsubb ser ut att gå mot sjöss pga av att basen är i närheten av lika lång som bilen, och placeringen är faktiskt inte klar än.
framsystemet skall förhoppningsvis sitta helt on axis med diskanterna i poddar.
Det är väl så långt som jag vet innan jag har hämtat prylarna.
Just nu tänker jag på bygget när jag somnar och vaknar av ungefär samma tanke så det finns lite att reda ut men vi kommer dit.
Det är inte en helt enkel bil att bygga i men det kommer att bli kul!
Så jag avslutar med att tacka Pioneer och Stinger för förtroendet!
Jag kommer faktiskt exakt ihåg när jag kom på denna idén och varför.
Den ny EMMA-skivan hade släppt på Elmia 2016 och många sa att om man skall lyckas med den här skivan så måste alla element sitta på brädan.
Som alla vet så ser inte alla instrumentbrädor ut på det viset och få bilar kan erbjuda en "optimal" placering av elementen.
Men om man inte ens har någon instrumentbräda att utgå från då?
Följdtanken var:
-En sådan bil har ju jag!
Visserligen en sanning med modifikation då min Cooper SPI har en intrumentbräda som satt på dom bilarna som såldes i Europa.
Nu är det lite mer på nivån "plockepinnet från helvetet" och ser mer ut som en planka som fäster i något med hakar och vingmuttrar.
Detaljerna som den fäster i sitter i sin tur knappt fast allt och hela den så kallade instrumentbrädan gnisslar, knarrrar och vibrerar värre än någon dödlig människa klarar av att utstå, samt rent konstruktionsmässigt hade den fått varenda ingenjör på Ikea att hånskratta åt det.
Dock finns dom charmiga gamla singlemätarna att köpa ny i England och bör inte vara så vansinnigt jobbiga att konventera till. (Har en känsla av att jag kan få äta upp det uttalandet längre fram).
Så om man inte har någon instrumentbräda eller jobbiga reläboxar, ventilationskanaler och skit ivägen så borde man kunna bygga ett par bra baslådor till ett par 6,5r och rikta on axis samt detsamma med diskanterna. när det är klart sätter man bara en spelare i mitten och en hastighetsmätare där den passar.
Låter väl enkelt?
Denna idén har värkt i mig sen dess även om jag som tidigare byggtråd visar började ett enklare bygge med PG-prylar.
Dock så tog tävlandet med Volvon upp all tid och det lades lite på is.
Men på vallåkra efter diskussioner med Pioneers återförsäljare som faktiskt behövde en demobil så tyckte vi att det var en såpass rolig idé så att vi skakade hand på det med förbehållet att jag "ostört" skulle tävla klart i SM först.
Nu är vi där.
Volvon körs nu enbart för att ladda batteriet och att för att den inte skall fastna i bromsarna emellanåt och en hiskeligt ful Renault Kangoo har inhandlats för att ta mig genom vintern.
Idag bekräftades att dom prylarna som inte finns i Sverige är påväg från holland och Setupen ser ut såhär.
HU:
DEX-P99RS
Framsystem:
TS-C172PRS
Slutsteg till diskanter:
PRS-D800
Slutsteg till Midbas:
PRS-D800
Bas:
TS-W252PRS 10tum
Slutsteg till bas:
PRS-D1200SPL
Alla kablar, terminaler och batterier kommer från Stinger och listas senare.
Så tankarna om frontsubb ser ut att gå mot sjöss pga av att basen är i närheten av lika lång som bilen, och placeringen är faktiskt inte klar än.
framsystemet skall förhoppningsvis sitta helt on axis med diskanterna i poddar.
Det är väl så långt som jag vet innan jag har hämtat prylarna.
Just nu tänker jag på bygget när jag somnar och vaknar av ungefär samma tanke så det finns lite att reda ut men vi kommer dit.
Det är inte en helt enkel bil att bygga i men det kommer att bli kul!
Så jag avslutar med att tacka Pioneer och Stinger för förtroendet!
Comment