Jag tänkte på plast sidorna i bagaget,dom som sitter inder sidorutorna i bagaget.
Jag lyckades få bort min på bakluckan,men resten tordes jag inte bryta mer på.
Det har varit lite olika på den Skodan jag hade först, Golfen och Skoda'n jag har nu. Det är lite kombinerat med skruv och snäpp. Man måste lossa ryggstödet och det är ett "U" man vrider på.
Undra om jag lyckas rikta elementen bättre denna gången
Hmm undra vad som är bra riktning .....
Tips är välkomna (klarar inte av att lyssna till mig rätt)
Den ende som kan svara på det är den som byggt i samma bil med samma högtalare.
Denna person ska dessutom vara exakt lika lång som dig
Men jag skulle gissa på att så som du tänkt dig är ett bra utgångsläge.
Riktning av diskanter är något av det svåraste som finns.
Ska det fungera till musik eller till tävling?
Riktigt komplex musik kan dölja felriktade diskanter, när man spelar enskilda toner det är då man hittar felen.
Felet som framkommer är att tonen flyttar sig i sidled, den är ur fas.
Det man hörde är en reflex mot ett hårt föremål, så ibland kan det vara så att diskanten är rätt riktad men ytan som gav reflexen bara behöver kläs med antireflex material.
Röster brukar avslöja dessa fenomen, en läspning eller ett S-ljud gör att ljudet käns brett.
Viss tweakning kan avhjälpa felet, man kanske får tweaka endast en kanal i frekvensområdet.
Alltså måste systemet vara aktivt, DSPn ha separat EQ för höger och vänster.
Den som fixar detta Har kommit långt och är en fena på att tweaka
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Den ende som kan svara på det är den som byggt i samma bil med samma högtalare.
Denna person ska dessutom vara exakt lika lång som dig
Men jag skulle gissa på att så som du tänkt dig är ett bra utgångsläge.
Riktning av diskanter är något av det svåraste som finns.
Ska det fungera till musik eller till tävling?
Riktigt komplex musik kan dölja felriktade diskanter, när man spelar enskilda toner det är då man hittar felen.
Felet som framkommer är att tonen flyttar sig i sidled, den är ur fas.
Det man hörde är en reflex mot ett hårt föremål, så ibland kan det vara så att diskanten är rätt riktad men ytan som gav reflexen bara behöver kläs med antireflex material.
Röster brukar avslöja dessa fenomen, en läspning eller ett S-ljud gör att ljudet käns brett.
Viss tweakning kan avhjälpa felet, man kanske får tweaka endast en kanal i frekvensområdet.
Alltså måste systemet vara aktivt, DSPn ha separat EQ för höger och vänster.
Den som fixar detta Har kommit långt och är en fena på att tweaka
Profeten har talat! ställer mig bakom detta uttalandet. Vet också att det finns gott om teoretiker i denna branchen så att lyssna på någon som har testat sig fram är en bra idé och Nonne är en av dom. (lite fjäsk är det allt, men likförbannat sant)
Men jag skulle gissa på att så som du tänkt dig är ett bra utgångsläge. Japp, så de inte pekar helt tokigt.
Ska det fungera till musik eller till tävling? Musik
Den som fixar detta har kommit långt och är en fena på att tweaka Man skulle ha sån talang
Tweaking är svårt och därför köper högtalare/slutsteg/DSP från ställen där man kan få hjälp, men jag måste få till grunden så det finns någon möjlighet att ställa in.
Innan Roger T på Ljudstudion (tack för alla år med hjälp) slutade så hjälpte han mig att ställa in och man vart förvånad varje gång vad duktiga tweakere kan göra.
Det är då man hör sina brister i installationen .
Kör med Mosconi 6to8v8 med AMAS modul (kommer från dig) så inställningsmöjligeter finns
Tittade igenom mitt bra å ha förråd med inställningshjälp, man skulle bara förstå hur man ställer in
Profeten har talat! ställer mig bakom detta uttalandet. Vet också att det finns gott om teoretiker i denna branchen så att lyssna på någon som har testat sig fram är en bra idé och Nonne är en av dom. (lite fjäsk är det allt, men likförbannat sant)
Känner igen det, har slitet ut en profet så jag får byta nu
(skämt och sidor tror att Roger tycke att jag var bra)
Jag brukar ha mycket fiffiga teoretiska idéer för montering av högtalare .....
... tyvärr stämmer inte verkligheten med mina idéer
Långsamt, har inget garage så man är inte så sugen
Men lite har hänt
Har kommit på en annan sak som jag skall fixa med telefonen, skall sätta en separat "poweronknapp" för att tända skärmen.
Av någon spännande anledning får den för sig att "volymen för hör risk för hörselskada" och sen säker den volymen typ 1-2ggr i månaden, lite småirriterande.
Knappen på telefonen går att komma åt men är lite bökigt så det får bli en separat en "volume upp" knapp
Så jag kör FLAC formatslåtar till originalstereon som inte klarar FLAC formar , fråga mig inte hur det går till men det sker väl någon konvertering i telefonen.
Jag är glad att jag dämpade hjulhusen, det dämpar ljud snöslask effektivt.
Last edited by ConnyK; May 5, 2019, 12:14.
Reason: uppdaterat Bildlänk
Hur rör det på sig här då? Händer det något? Blev varse om att man hittar din signatur om Googlar mitt namn. Blev förbryllad tills jag såg varför.
, saknar dina byggtrådar med kluriga formuleringar
Skall se om jag kan lägga upp lite bilder i helgen.
Det har gått ett steg fram och ett bak.
Min mediaspelare dog, så jag har gjort om panelen utan telefon.
Sen har jag kommit på att den eloxiderad aluminiumramen är en bra isolator mao inte så bra jordpunkt
Som tur var kom jag på det innan jag var färdig, blir att göra om gör rätt :-)
Då fick även jag problem med Photobucket , gå från gratis till 400$/år för låg hobbynivå - glöm det!!!
Tar och lånar Octan's fina bild
Attached Files
Last edited by ConnyK; July 16, 2017, 10:59.
Reason: Irritation på Photobucket
Comment