Det är den gigantiska välvda framrutan som är boven...
Inga mer högtalare på brädan i bubblan!
Följde med denna uppgradering med spänning eftersom den tangerade de planer jag haft kring mellanregistermonteringen i detta egna bygget...läser nu här att ni har lite olika funderingar kring varifrån problemen uppstått med Nonne.
Vad är det som får Nonne att nämna "fel vinkel" och dig att peka ut framrutan som boven i dramat? Jätteintressant detta när vi rör oss på det akustiska planet!
Vad är det som får Nonne att nämna "fel vinkel" och dig att peka ut framrutan som boven i dramat? Jätteintressant detta när vi rör oss på det akustiska planet!
/Freddi
Högersidans element är mer vinklat inåt.
Jag har haft problem med reflexer hela tiden. Blir lite som fasfel i ljudet. Då har jag fått jobba mer med eq än vad som är önskvärt. Iom att reflexerna blev värre med ett mindre element, fick jag korrigera så mycket med eq att ljudet kändes dött/livlöst.
En kombination av att jag tävlar och gillar att kunna peka ut detaljers position i ljudbilden är det viktigt att alla frekvenser spelar lika högt vänster kontra höger.
Högersidans element är mer vinklat inåt.
Jag har haft problem med reflexer hela tiden. Blir lite som fasfel i ljudet. Då har jag fått jobba mer med eq än vad som är önskvärt. Iom att reflexerna blev värre med ett mindre element, fick jag korrigera så mycket med eq att ljudet kändes dött/livlöst.
En kombination av att jag tävlar och gillar att kunna peka ut detaljers position i ljudbilden är det viktigt att alla frekvenser spelar lika högt vänster kontra höger.
Sista versionen av mellanregistermontering som jag hade i förra ljudbygget resulterade också i problematiska reflektioner. Mellanregister på i-brädan riktade upp mot framrutan var även i den bilen problematiskt trots att framrutan inte var lika välvd som i New Beetlen. Prövade att lösa problemet med att rikta in mellanregister med laser och då via reflektionerna i framrutan. Hann aldrig tweaka allt helt klart, men så långt jag hann testa så var resultaten positiva!
Sista versionen av mellanregistermontering som jag hade i förra ljudbygget resulterade också i problematiska reflektioner. Mellanregister på i-brädan riktade upp mot framrutan var även i den bilen problematiskt trots att framrutan inte var lika välvd som i New Beetlen. Prövade att lösa problemet med att rikta in mellanregister med laser och då via reflektionerna i framrutan. Hann aldrig tweaka allt helt klart, men så långt jag hann testa så var resultaten positiva!
Jag körde vinklat upp mot framrutan i både SAABen och Corradon med bra resultat. Men de har ganska "platta" framrutor.
Påverkade fuskalcantaran ljudet i vilken riktning? Blev det bättre än tidigare? Har du helt övergett element på brädan..?
/Freddi
Alcantaran tillsammans med Aerofoam påverkade i positiv riktning. Bättre fokus och svärta.
Det mjuka hjälper till att suga upp/minska reflexer och energi.
När det kommer till bubblan så har jag gett upp element på brädan.
Men mycket beror på att jag tävlar. Gäller att öka poängskörden. Annars hade jag fortsatt med 6,5tum på brädan.
Kan bara hålla med Octan, bilen har aldrig låtit bättre än nu.
Lite småtrix här och där .... sen e det nog svårt att få en Bubbla att bli mycket bättre.
Fast all bedömning av ljud är som baken .... delad.
Det är på tok för lite bas i bilen för vissa.
Det är på tok för samlad ljudbild för vissa.
Det är på tok för djup scen för vissa.
Det är på tok för lite horndiskanter för vissa.
Listan kan göras väldigt lång, men det är ju det som är så djäkla kul med nörderi (läs bilstereo)
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Låter bra! Absorberande paneler är ett väldigt intressant kapitel och kanske också ett nödvändigt element inom välljud i bil. Hade varit roligt att lyssna på din bil! Framför allt de olika versionerna och hur ljudet ändrats...en version med 3” på brädan omgivna av absorberande paneler hade varit riktigt intressant...
Alcantaran tillsammans med Aerofoam påverkade i positiv riktning. Bättre fokus och svärta.
Det mjuka hjälper till att suga upp/minska reflexer och energi.
När det kommer till bubblan så har jag gett upp element på brädan.
Men mycket beror på att jag tävlar. Gäller att öka poängskörden. Annars hade jag fortsatt med 6,5tum på brädan.
Comment