Går långsamt framåt.
Innan var bilen mest dämpad mot flex och vibrationer, så tänkte passa på att ljuddämpa/absorbera den när den ändå är isärskruvad.
En låda Aero Foam har landat i verkstaden
Hade inne en kund som kikade på XTZ Cinema högtalarna till sitt nya biorum. Det kom fram att han hade tävlat i billjud och även varit Sasca-domare. Jag kände inte igen namnet så han berättade lite om sina byggen.
"Sista bygget var en röd bubbla till BT-Agenturer om du kommer ihåg den?"
- Det är jag som äger den bilen nu svarade jag
Hade inne en kund som kikade på XTZ Cinema högtalarna till sitt nya biorum. Det kom fram att han hade tävlat i billjud och även varit Sasca-domare. Jag kände inte igen namnet så han berättade lite om sina byggen.
"Sista bygget var en röd bubbla till BT-Agenturer om du kommer ihåg den?"
- Det är jag som äger den bilen nu svarade jag
Tänkte testa på ändterminaler. Har ingen bra tång för att klämma, men tänkte testa att fylla ytteränden med lödtenn. Min lilla biltemakolv tyckte dock inte om kylan som är nu, så får låna hem en rejäl från jobbet.
Hade massa spillbitar över av Aero-foam så jag pusslade ihop det på baksätets plats. Men när jag sen skulle ta bilden så såg det inte så roligt ut jämfört med resten... Så det blev 2 lager istället. Väntar med bagaget tills jag bestämt designen på racket.
Här är en bild som visar hur första dämpningen av bilen gjordes för ett antal år sedan. Asfaltsmatta + många liter Peak Off.
Tänkte testa på ändterminaler. Har ingen bra tång för att klämma, men tänkte testa att fylla ytteränden med lödtenn. Min lilla biltemakolv tyckte dock inte om kylan som är nu, så får låna hem en rejäl från jobbet.
Du behöver ingen tång och klämma med, det ska ju skruven i förstärkaren göra .... klämma åt kardellerna för extrem anslutning.
Löder du så mister man hela finessen med ändhylsan.
Dock hade jag nog monterat krampslang över "midjan" och en liten bit bak, ser ju ut att vara stålspunnen slang?
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Lödtennet blir en "klump" längst fram som kommer fungera som en slags broms, vilket gör den omöjlig att rycka ur batteriterminalen. Har sett den lösningen på en del kablar innan och tyckte den var smart.
Löda tycker jag inte du ska göra. Ändhylsan är till för att klämmas. En lödning är faktiskt sämre i en miljö med vibrationer och där bör man klämma.
Klämmer du med rätt tång och rätt tryck så får du en klämning som blir gastät. Att skruva direkt låter lite fel för mig i alla fall då du inte lär få "rätt klämning" och alla kardelerna kommer inte få fullgod kontakt.
Tyvärr är bra klämtångar dyra. Framförallt om man bara ska klämma några enstaka hylsor.
Klämmer du med rätt tång och rätt tryck så får du en klämning som blir gastät. Att skruva direkt låter lite fel för mig i alla fall då du inte lär få "rätt klämning" och alla kardelerna kommer inte få fullgod kontakt.
Tyvärr är bra klämtångar dyra. Framförallt om man bara ska klämma några enstaka hylsor.
Jo. Men frågan i detta fallet är. Vad ger mest kontakt? Kabeln med eller utan hylsa, när man skruvar fast den direkt med blockets skruv. Stoppar man bara in kabeln och skruvar åt, så brukar det bli kardeler som hamnar i "ingenmansland" Borde vara fler som kommer i kontakt med hylsan. Sen har givetvis inte hylsan heller 100% kontakt med godset, men det borde vara någon % mer.
Självklart så skulle jag vilja ha tång, men de är lite smådyra.
2 fördelar till med hylsan är utseendet + inga spretande kardeler.
Ang. lödtennet så är det för att fungera som broms. Kommer bli omöjlig att slita ut.
Ang. lödtennet så är det för att fungera som broms. Kommer bli omöjlig att slita ut.
Hylsans mjuka metall är för att slippa en presstång, skulle man pressa ihop hela härligheten innan montering så missar man lite av tanken med att kabeländan ska sitta fast.
Det som händer är ju att man får en midja då skruven dras åt, hylsan expanderar utåt sidorna och detta ska säkra både kontakt och fastsättningen.
Utformningen med den "trattliknande" hylskanten har 2 viktiga funktioner.
Dels för att man ska få in alla kardellerna och hylsan glider inte av om säkrar med krympslang eller en riktigt bra elastisk tejp.
Nonne, misstänker att du inte gått någon utbildning i crimpning enligt IPC-A-620. I den standarden har du allt som gäller för crimpning (kontaktpressning).
Ändhylsan är som du säger lite till för att slippa kardelspretande men egentligen för att du inte ska dra sönder kardeler som du annars gör. Vem har inte skruvat åt en högtalarkabel och sedan släppt den senare och haft kardeler som lossnat. Sedan så får du bättre kontakt med ändhylsan och slipper efterdra det hela då ändhylsan inte ändrar formen med tiden som kabeln annars gör och kräver efterdragning.
Men en ändhylsa ska klämmas, såvida inte det inom vårt lite udda gebit finns lite udda produkter.
"Trattdelen" är för att underlätta när kardelerna ska in i den annars tighta hylsan och inte för att agera något fäste för krympslang etc.
Grundproblemet är ju att förstärkare inte har någon tunga som sprider skruvens tryck.
De där ändhylsorna, är de tunna nog för att deformeras av terminalens skruv?
Jonas, Umeå
Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10
Ändhylsan är som du säger lite till för att slippa kardelspretande men egentligen för att du inte ska dra sönder kardeler som du annars gör. Vem har inte skruvat åt en högtalarkabel och sedan släppt den senare och haft kardeler som lossnat. Sedan så får du bättre kontakt med ändhylsan och slipper efterdra det hela då ändhylsan inte ändrar formen med tiden som kabeln annars gör och kräver efterdragning.
Men en ändhylsa ska klämmas, såvida inte det inom vårt lite udda gebit finns lite udda produkter.
"Trattdelen" är för att underlätta när kardelerna ska in i den annars tighta hylsan och inte för att agera något fäste för krympslang etc.
Grundproblemet är ju att förstärkare inte har någon tunga som sprider skruvens tryck.
De där ändhylsorna, är de tunna nog för att deformeras av terminalens skruv?
Ja, de är tillräckligt tunna. Ska försöka ta bild sen.
Comment