Hej forumet !
Jag börjar med att tacka för all inspiration och kunskap som finns här, det har sporrat mig till att försöka skapa något själv.
Det är min bruksbil som ska få ett lyft i ljudet, en 206 RC från 2005.
Utrustning:
HU: Pioneer DEH80PRS
Diskant: Dayton ND28F-6
Mellanregister: Dayton RS100P-4
Midbas: ej bestämt
lågbas: ej bestämt
Slutsteg1: ej bestämt
Slutsteg2: ej bestämt
Batterilösning: bestäms när slutsteg fastställts
Det blir alltså 4-vägs, men jag delar mellanregister och diskant passivt.
Anledningen till att jag valt just ND28F-6 samt Dayton RS100P-4 är för deras tonkurva off-axis. Jag ville ha en symmetrisk installation och kommer då lyssna 15 grader off axis på höger sida samt närmare 30-35 grader off axis på vänster. Det är lite av en kompromiss men kommer också medföra att passageraren får en trevligare upplevelse (förhoppningsvis).
Men detta är högst teoretiskt, bafflarnas vinkel ska testas ikväll och imorgon.
Jag hoppas på lite rekommendationer av element för midbas, eftersom detta är ett budgetbygge har jag tittat på SPL Dynamics HF 6.1, men hoppas ni också har något förslag.
Jag söker också hjälp att hitta rätt med det jag skrivit som "ej bestämt" ovan, hoppas på lite input där !
Uppdaterar mer i helgen.
Mvh Doof
Jag börjar med att tacka för all inspiration och kunskap som finns här, det har sporrat mig till att försöka skapa något själv.
Det är min bruksbil som ska få ett lyft i ljudet, en 206 RC från 2005.
Utrustning:
HU: Pioneer DEH80PRS
Diskant: Dayton ND28F-6
Mellanregister: Dayton RS100P-4
Midbas: ej bestämt
lågbas: ej bestämt
Slutsteg1: ej bestämt
Slutsteg2: ej bestämt
Batterilösning: bestäms när slutsteg fastställts
Det blir alltså 4-vägs, men jag delar mellanregister och diskant passivt.
Anledningen till att jag valt just ND28F-6 samt Dayton RS100P-4 är för deras tonkurva off-axis. Jag ville ha en symmetrisk installation och kommer då lyssna 15 grader off axis på höger sida samt närmare 30-35 grader off axis på vänster. Det är lite av en kompromiss men kommer också medföra att passageraren får en trevligare upplevelse (förhoppningsvis).
Men detta är högst teoretiskt, bafflarnas vinkel ska testas ikväll och imorgon.
Jag hoppas på lite rekommendationer av element för midbas, eftersom detta är ett budgetbygge har jag tittat på SPL Dynamics HF 6.1, men hoppas ni också har något förslag.
Jag söker också hjälp att hitta rätt med det jag skrivit som "ej bestämt" ovan, hoppas på lite input där !
Uppdaterar mer i helgen.
Mvh Doof
Comment