Hej!
Efter många år på hifi- och hemljudforum som faktiskt.se och minhembio.com så har jag tagit steget att gå med här. Efter att ha köpt ny bil och sedan länge bestämt mig för att ha "ordentligt" ljud i den så kändes det som det naturliga valet. Denna tråd kommer jag fylla med innehåll där mycket är självklarheter för forumets medlemmar, men någon kan det ju kanske hjälpa.
Bilen är en Audi A4 Avant Quattro B7, från 2007 . Orginal har den en Concert II+, med bakhögtalare och sub drivna från lågnivå. Subben verkar få lågpassad signal från bakhögtalarna och gör föga nytta, samtidigt är ljudet från framsystemet så basigt så den inte behövs.
Bilen ska alltså få nytt ljud och budgeten är satt till ca 10kkr. Målet är en clean installation med orginalutseende så långt det går.
Lite roligt är att jag igår kollade bilens leveranskoder, 150A generator ingick där.
Kostnad: xxxxxx kr
Sedan innan har jag en Pioneer DEH X9500BT som jag är nöjd med, front-rear-sub, ställbart HP LP, RGB front, handsfree etc. Fint att kunna välja samma färger som instrumenteringen. Kromlisten går igen i panelens knappar.
http://www.pioneer.eu/se/products/ar...00BT/page.html
Kostnad: 2200kr
Har valt en ACV fascia som täcker din-ramen snyggt.
http://www.brl.se/sv/artiklar/monter...ynaviplus.html
Kostnad: 250kr
Denna årsmodell har dubbla antennförstärkare i bakluckan och vad det visade sig den dubbla Fakra-kontakten, något som de flesta sidor säger ska vara från -08 och framåt.
http://www.brl.se/sv/artiklar/antenn...-skoda-vw.html
Kostnad: 170kr
Bilen har quadlock och vad jag vet canbus för att sätta på stereon, vill även kunna utnyttja rattens knappar. Detta kit verkade vettigt.
http://www.ebay.com/itm/251440517045
Kostnad: 850kr
I botten av fascians fack sätts förlängare av stereons usb-uttag, för laddning av mobil och streaming.
http://www.ebay.com/itm/360910913123
Kostnad: 40kr
Det var elektroniken, då går vi över över till högtalare och slutsteg. Efter att ha kollat runt och länge funderat på att åter igen använda Infinity Reference-kit så föll valet på Gladen och deras One Line 165 RS, ett kit med adapter för A4, diskanter som passar rakt i gallret och slimmat filter. Dessa kommer till att börja med kopplas via orginalkablage och drivas av Pioneeren.
http://www.pmshopen.se/gladen-one-165-audi-a4-rs/1344-0
Kostnad: 1800kr
För en clean installation funderade jag på att plasta i på vänster sida av bagaget då ingen sida sålde färdiga lådor till B7, så hittade jag info om att denna Autoleads-låda trots allt passar både B6 och B7.
http://www.pmshopen.se/autoleads-b-s10/2219-0
Kostnad: 2000kr
Lådan är på 15 liter, så funderingarna på bas blev svårare, men bestämde mig till slut för att gå all in på Gladen och deras RS-10. Rekommenderad volym i sluten är 22 liter, men med lådan helt fylld med isotermiserande material ser det inte helt illa ut.
http://www.pmshopen.se/gladen-rs-10/1086-0
Kostnad: 1000kr
Gjorde en snabb simulering med de parametrar jag hittade, har inte dubbelkollat att jag gjort rätt, men såhär ser det ut mellan rekommenderade 32liter med 100x200mm basport 30% fyllning, 22 liter sluten, 30% fyllning och 14 liter sluten med 80% fyllning av isotermiserande material. Kastade med polyestervadd i beställningen, annars brukar jag använda stenull.
http://www.pmshopen.se/dls-dampull-500g/108-0
Kostnad: 100kr
Orginalbaslådan har slutsteg för bakdörrar och bas monterad på sig. Lådan tas ur och steget flyttas framåt. Förmodligen hamnar slutsteget till den nya baslådan på samma ställe. Det blir bra med ett stuvutrymme då det till vänster försvinner för baslådan.
(Lånad bild)
Då jag går all out på Gladen så föll valet på deras RC-serie, RC600C1, ett monosteg på 360WRMS i 4ohm, 560WRMS i 2ohm. Smidigt format och effektivt. Till toppsystem håller jag mig fortfarande skeptisk tills jag lyssnat, men till bas tvekar jag inte på klassD.
http://www.pmshopen.se/gladen-rc-600c1/2494-0
Kostnad: 1500kr
För att dämpa upp dörrarna i första steget hämtade jag hem 6m2 Silent Coat. Kommer dämpa dörrskinn, dörrpaneler, basens utrymme och efter det vid behov.
http://www.alltimotor.se/product_inf...roducts_id/775
Kostnad: 1800kr
Summan ligger då på 10500kr om man räknar in HUn jag redan hade. Det som saknas är ström och lågnivåkabel, måste fundera på om jag ska dra in 21mm2 på en gång, eller välja mindre, 10mm2 räcker. Samma fundering om jag ska dra dubbla stereopar lågnivå och förbereda för ett slutsteg för frontkanalerna på en gång. Då blir det att dra högtalarkabel direkt för att det ska vara värt det. Risken att jag får för mig att sätta ett steg i skuffen är dock rätt liten, och isf vore det möjligt att gömma undan ett steg under instrumentpanelen, har inget behov att visa upp sakerna.
Så var det med det, sakerna är på väg hem, snart är det dags att riva paneler. Jag välkomnar inspel, tips och råd!
Kommer uppdatera med byggbilder vad det lider.
Efter många år på hifi- och hemljudforum som faktiskt.se och minhembio.com så har jag tagit steget att gå med här. Efter att ha köpt ny bil och sedan länge bestämt mig för att ha "ordentligt" ljud i den så kändes det som det naturliga valet. Denna tråd kommer jag fylla med innehåll där mycket är självklarheter för forumets medlemmar, men någon kan det ju kanske hjälpa.
Bilen är en Audi A4 Avant Quattro B7, från 2007 . Orginal har den en Concert II+, med bakhögtalare och sub drivna från lågnivå. Subben verkar få lågpassad signal från bakhögtalarna och gör föga nytta, samtidigt är ljudet från framsystemet så basigt så den inte behövs.
Bilen ska alltså få nytt ljud och budgeten är satt till ca 10kkr. Målet är en clean installation med orginalutseende så långt det går.
Lite roligt är att jag igår kollade bilens leveranskoder, 150A generator ingick där.
Kostnad: xxxxxx kr
Sedan innan har jag en Pioneer DEH X9500BT som jag är nöjd med, front-rear-sub, ställbart HP LP, RGB front, handsfree etc. Fint att kunna välja samma färger som instrumenteringen. Kromlisten går igen i panelens knappar.
http://www.pioneer.eu/se/products/ar...00BT/page.html
Kostnad: 2200kr
Har valt en ACV fascia som täcker din-ramen snyggt.
http://www.brl.se/sv/artiklar/monter...ynaviplus.html
Kostnad: 250kr
Denna årsmodell har dubbla antennförstärkare i bakluckan och vad det visade sig den dubbla Fakra-kontakten, något som de flesta sidor säger ska vara från -08 och framåt.
http://www.brl.se/sv/artiklar/antenn...-skoda-vw.html
Kostnad: 170kr
Bilen har quadlock och vad jag vet canbus för att sätta på stereon, vill även kunna utnyttja rattens knappar. Detta kit verkade vettigt.
http://www.ebay.com/itm/251440517045
Kostnad: 850kr
I botten av fascians fack sätts förlängare av stereons usb-uttag, för laddning av mobil och streaming.
http://www.ebay.com/itm/360910913123
Kostnad: 40kr
Det var elektroniken, då går vi över över till högtalare och slutsteg. Efter att ha kollat runt och länge funderat på att åter igen använda Infinity Reference-kit så föll valet på Gladen och deras One Line 165 RS, ett kit med adapter för A4, diskanter som passar rakt i gallret och slimmat filter. Dessa kommer till att börja med kopplas via orginalkablage och drivas av Pioneeren.
http://www.pmshopen.se/gladen-one-165-audi-a4-rs/1344-0
Kostnad: 1800kr
För en clean installation funderade jag på att plasta i på vänster sida av bagaget då ingen sida sålde färdiga lådor till B7, så hittade jag info om att denna Autoleads-låda trots allt passar både B6 och B7.
http://www.pmshopen.se/autoleads-b-s10/2219-0
Kostnad: 2000kr
Lådan är på 15 liter, så funderingarna på bas blev svårare, men bestämde mig till slut för att gå all in på Gladen och deras RS-10. Rekommenderad volym i sluten är 22 liter, men med lådan helt fylld med isotermiserande material ser det inte helt illa ut.
http://www.pmshopen.se/gladen-rs-10/1086-0
Kostnad: 1000kr
Gjorde en snabb simulering med de parametrar jag hittade, har inte dubbelkollat att jag gjort rätt, men såhär ser det ut mellan rekommenderade 32liter med 100x200mm basport 30% fyllning, 22 liter sluten, 30% fyllning och 14 liter sluten med 80% fyllning av isotermiserande material. Kastade med polyestervadd i beställningen, annars brukar jag använda stenull.
http://www.pmshopen.se/dls-dampull-500g/108-0
Kostnad: 100kr
Orginalbaslådan har slutsteg för bakdörrar och bas monterad på sig. Lådan tas ur och steget flyttas framåt. Förmodligen hamnar slutsteget till den nya baslådan på samma ställe. Det blir bra med ett stuvutrymme då det till vänster försvinner för baslådan.
(Lånad bild)
Då jag går all out på Gladen så föll valet på deras RC-serie, RC600C1, ett monosteg på 360WRMS i 4ohm, 560WRMS i 2ohm. Smidigt format och effektivt. Till toppsystem håller jag mig fortfarande skeptisk tills jag lyssnat, men till bas tvekar jag inte på klassD.
http://www.pmshopen.se/gladen-rc-600c1/2494-0
Kostnad: 1500kr
För att dämpa upp dörrarna i första steget hämtade jag hem 6m2 Silent Coat. Kommer dämpa dörrskinn, dörrpaneler, basens utrymme och efter det vid behov.
http://www.alltimotor.se/product_inf...roducts_id/775
Kostnad: 1800kr
Summan ligger då på 10500kr om man räknar in HUn jag redan hade. Det som saknas är ström och lågnivåkabel, måste fundera på om jag ska dra in 21mm2 på en gång, eller välja mindre, 10mm2 räcker. Samma fundering om jag ska dra dubbla stereopar lågnivå och förbereda för ett slutsteg för frontkanalerna på en gång. Då blir det att dra högtalarkabel direkt för att det ska vara värt det. Risken att jag får för mig att sätta ett steg i skuffen är dock rätt liten, och isf vore det möjligt att gömma undan ett steg under instrumentpanelen, har inget behov att visa upp sakerna.
Så var det med det, sakerna är på väg hem, snart är det dags att riva paneler. Jag välkomnar inspel, tips och råd!
Kommer uppdatera med byggbilder vad det lider.
Comment