Har inte hänt ett skit med bilen under sommarn!
Åker fortfarande med lite hängande innertak och saknade a, c-stolpar,
Men förhoppningsvis ska bilen ställas in den här vintern och då kanske de äntligen kommer hända lite grejer!
Men jag och en jobbarkompis har iallafall kopplat up mitt DA-100, då jag vet att det gav lite olika volt ut när jag gainade in det i min förra bil.
Vi kopplade upp det men hittade inte tillräckligt med motstånd, men det vi fick ihop blev iallafall runt 1,7ohm så vi körde iallafall på det!
Fram med tongenerator och oscilloskopet!!
Och han har fel inställning på gainen på tongeneratorn!!!
Poff sa det så va ena kanalen död!
Men som tur va så var det bara säkringen som tog smällen!!
När allt tillslut var rätt inställt så fick vi ur ca 62wrms med ej synbar dist ur ena kanalen, och ca 43wrms ur andra
Skulle absolut funka för att driva mina 3" tummare, men hur kul är det å veta att det inte är fullt fungerande! det vi kom fram till var iallafall att kondingarna i Nätdelen kan ha blivit lite torra sen typ mitten av 90-talet ;p
Och han var helt förundrad över att dom bara har satt i 85c kondingar i ett slutsteg som blir så varmt!
Så ett par nya kondingar skall fixas fram och bytas och se om det blir någon skillnad
Börjar få tillbaka lite sug att greja med ljudet nu igen iallafall!
Och samma snubbe på jobbet har även beställt en 3D-skrivare som troligtvis kommer få användas av mig flitigt!
Tills nästa gång hade gött!
Mvh Kalle
Last edited by kalle93; September 15, 2015, 22:09.
Om det är ett tidigt S1 Da100 steg så är de kända för att ha känsliga kondingar. Men om du byter kondingar, kan du justera BIAS efteråt? Byter du komponenter så bör du justera BIAS efteråt. Annars kan det bli lite tråkigt för ljudet....
sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......
Japp det är ett tidigt S1 DA-100, Aa vi tänkte också på det men tror det kommer gå att ställa, ska höra med amp doctor om han har lite knep i knåp, men hur mycket kan det egentligen ställa till med när man bara byter i nätdelen? Det är riktiga instrument vi har på jobbet så med lite tips ska de nog lösa sig, i värsta fall får de en liten resa till England
Japp det är ett tidigt S1 DA-100, Aa vi tänkte också på det men tror det kommer gå att ställa, ska höra med amp doctor om han har lite knep i knåp, men hur mycket kan det egentligen ställa till med när man bara byter i nätdelen? Det är riktiga instrument vi har på jobbet så med lite tips ska de nog lösa sig, i värsta fall får de en liten resa till England
Det blir hyggliga skillnader bara av det tyvärr, speciellt då du har en nätdel per kanal, men bör du inte byta alla kondingar? Dom är hela bunten känsliga på S1 steg.
Mvh
Fredde
sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......
Okej okej, vi tänkte att vi skulle börja med nätdelen för att va det gör för skillnad, ser även ut som att någon har vart och petat på det förut, och jag hittade även att det sitter en konding på ena kanalen som inte sitter på andra kanalen som även ser nyare ut än dom andra.
Får kolla lite noggrannare. Vi ska även mäta upp allting innan vi börjar byta grejer.
Nu blir det såhär! ska försöka sälja av massa saker som bara ligger och troligtvis genesis stegen också då dom inte riktigt passar mina planer jag har haft med den här bilen, tyvärr.
Det känns som att få plats med stegen och få någon slags ventilation till dom har blivit krångligt och det känns som att jag måste göra kompromisser som jag egentligen inte vill göra, har nog tappat lite motivation på grund av det med.
Men nu rensar jag lite grejer som också bara ligger å samlar damm och hoppas kunna få ihop lite ekonomi att köpa mig ett par nya steg.
Än sålänge har blickarna bara riktats åt ett håll!
Dls cc serien verkar vara riktigt smidiga och ändå hålla bra standard!
Och att bygga in dom i bilen blir inga konstigheter! dom är ju så jävla små och smidiga!
Så nu blir det lite nya planer som förhoppningsvis ändrar motivationen litegrann!
Fick tillbaka DA 100 steget från Amp Doctor idag efter en guld service, Gordon hade händerna fulla med att få ordning på det, men nu pumpar det ut 78 watt per kanal med ljuvligt välljud.
Hur går bygget i övrigt? Blev det cc steg?
Mvh
Fluff
sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......
Skönt att höra att det löste sig med steget! Känns bra att det hamnadee i rätt händer!
I bygget för övrigt så har det inte hänt så hemskt mycket. tyvärr...
Högtalarkablar i taket är färdigdraget, men glömde ju såklart att ta kort på det!!
(Nära på att lägga mig på marken och invänta döden när jag precis fått tillbaka taket med alla detaljer och då kommer på att ja inte tagit ett enda kort!!)
Har även haft lite andra problem med bilen som inte har gått riktigt bra, men nu är en
drivaxel bytt och bilen går fint igen! Drivaxlarna verkar inte gilla deras nya vinkla efter sänkningen detta ska förhoppningsvis lösas innan nästa säsong.
Har även vart ute och snackat med grabbarna på BRL Trollhättan och fick lite tips och saker som måste göras om och saker som ska göras på andra sätt än vad jag tänkt mig
från början.
Till exempel så ska baslådan nu läggas ner i baljan istället för att spela genom skidluckan, som jag alltid har fått lära mig att man gör på sedaner!
Men jag litar på att Skogis har rätt i den här saken, (han har ju ändå lite erfarenhet inom de här med billjud!)
Han tyckte även att min låda jag har byggt är snäppet för stor. (ca. 20L!)
Troligtvis kommer lådan bara kortas ner för att bli den nya volym jag är ute efter, för lådan går ner i baljan med dom måtten som är nu förutom att lådan blir ganska hög så ett nytt golv kommer få byggas i bagaget, men kanske slutar med att jag bygger om hela lådan,
det återstår att se! och nytt golv kommer bli ett måste i vilket fall då basen ska spela igenom detta på något sett.
Har lite ångest om vart jag ska montera slutstegen också nu när baslådan ska ner i baljan och elementet ska tydligen ligga så långt bak som möjligt.
Precis där jag hade planerat att montera stegen!
Detta är alltså också en anledning till varför lådan kanske kommer byggas om.
Som tur är iallafall att mina nya steg är ruskigt smidiga till storlek!
Nu har jag inhandlat 1st DLS CC-4 som kommer driva brädan, där det ska monteras ett par
Dayton ND25TA-4 och ett par Dayton RS75-4.
Sedan ett DLS CC-2 Till att driva dörrarna som kommer huseras av ett par Dayton RS180-4.
Sedan ett till DLS CC-2 till att driva baslådan med en Dayton UM12-22, tänkte först driva den med ett CC-1000, men litade på Skogis där med när han rekommenderade att köra på ett bryggat CC-2 istället då CC-1000 är av class D och inte låter alls lika mysigt.
Det kommer alltså bli 3-vägs aktivt delat framsystem istället för 2-vägs.
Men nu ska bilen ställas av inför vintern och hoppas då få byggt klart den inför säsongen 2016!
En liten bild kan jag slänga med också om hur bilen ser ut nu för tiden
Comment