Tjenare!
Tänkte jag också skulle börja knåpa ihop en projekttråd här på kanske det bästa forumet jag vet!
Projekttråden kommer vara kanske mest för min egen skull för att kunna gå tillbaka och kolla. Men hoppas kunna förvirra en å en annan me mina ideer också!
Alltså mkt tips och (snäll)kritik tas gärna emot.
Planen är väl att försöka tävla i Rookie klass någon gång den här sommaren!
Bilen då!
Bilen är en Saab 9-3 Aero -03 som tydligen är uttagen av en montör som jobbade på Saab på den tiden.
Den är i princip fullutrustad förutom navigation Bajskokare i bak (om det fanns är inte helt säker?)
Sitter även Usa spec backspegel med inbyggd garageöppnare med 3 minnen (roligt när man inte ens har EN egen garage dörr) och även kompass, solskydden är även dom Usa spec då det är den STORA Airbagvarningen på båda solskydden.
En väldigt trevlig bil enligt mig själv! Sedan har även ett BSR steg 1 letat in, så det ska vara runt 247 HK och 388 Nm! Det rör på sig.
Så till ljudet!
Det första jag fick göra var ju att riva ut det förra ägaren satt in vilket han sa va "riktigt" gjort! Det är klart att det är en relevansfråga men det här?
Det är tur han inte har eldat upp bilen! en skarv på en 16mm2 kabel helt oisolerad precis i genomföringen till bagaget!!
Sedan har han nog lött med något konstigt, eller bara vart usel på det för det såg ut såhär inuti AMP 1:an.
Sedan låg det en jordkabel som knappt var skruvad i karossen som även var ca 3m för lång mot va den hade behövt va! Sedan var den ihop lindad med lågnivå kabeln som också var en 5 m som kanske hade behövt va en halv meter och mitt i denna lindningen låg ju såklart lågnivåomvandlaren.
Men efter allt det här börjades det med planering av mitt bygge!
Som det ser ut i planeringen just nu så ska det knökas in varsin Dayton Audio RS180-4 i dörrarna, troligtvis kommer det hamna Dayton Audio RS75-4 i instrumentbrädan, har för tillfället ett par Dayton Audio ND91-4 hemma men dessa kommer alltså bytas ut mot dom i samma serie som 7".
I basväg kommer det nog först hammna en Dayton Audio UM12-22 i bagaget, senare kommer det försökas knixas in en Dayton Audio RSS210HF-4 i fram någonstans!
I slutstegsväg kommer ett Genesis Dual mono få driva dörrarna. Ett Genesis DA-100 Serie 1 få driva instrumentbrädan. Sedan ett Mtx RT-1000.1d få driva basen. Är på jakt efter något Genesis monosteg att byta ut Mtx:et mot i framtiden, när chans och plånbok kan matcha varandra (ni läste framtiden?)
Original stereo med uthämtad lågnivå och en RF 3sixty.3 skall styra hela paketet!
Det som är påbörjat i bilen än så länge är som sagt uthämtad lågnivå från Original HU
Inte min bild men ser likadant ut Sedan mätt med oscilloskop och det ser ut att vara en bra signal! In i 363:an ser det också bra ut men bara vänta å se om den låter lika bra!
Ström och minuskabel dragen till baljan
Kabel strumpad och i pressad i adapter som egentligen ska vara till för 21mm2 men med lite kärlek så gick det få i 50mm2!
Sista lilla biten från säkringshållaren dragen och strumpad hittade även grymma hattar på swedol när ja va där å fixa kabelskor så en sånn hitta på plus kabelns infästning, såklart fylld med vaselin spay, som även polerna fick sig en spray av.
All strömkabel har pressats med hydraulisk presstång. (gillar å trycka till litegrann med 35mm2 backarna känns lite mer safe )
Slipat och monterat jord vid bälteshållare även det sprayat med vaselinspray för att inte oxidera eller rosta. Sedan ihop strumpad med pluskabeln in i bagaget. Det ligger även strumpa på många ställen på vägen där vassa kanter eller liknande kan skava på kabeln. Det är tur man har en pappa som är tjenis med AM ansvarig på Hellermanntyton som fixar AM godkänd kabelstrumpa och även alla möjliga olika monterings tillbehör!
Och något sånt här kommer det se ut i baljan senare
Även påbörjat lite dämpning på dörrar. men har inga bilder från det än
Hade gött och hoppas några vill hoppa på min resa genom det här!
Tänkte jag också skulle börja knåpa ihop en projekttråd här på kanske det bästa forumet jag vet!
Projekttråden kommer vara kanske mest för min egen skull för att kunna gå tillbaka och kolla. Men hoppas kunna förvirra en å en annan me mina ideer också!
Alltså mkt tips och (snäll)kritik tas gärna emot.
Planen är väl att försöka tävla i Rookie klass någon gång den här sommaren!
Bilen då!
Bilen är en Saab 9-3 Aero -03 som tydligen är uttagen av en montör som jobbade på Saab på den tiden.
Den är i princip fullutrustad förutom navigation Bajskokare i bak (om det fanns är inte helt säker?)
Sitter även Usa spec backspegel med inbyggd garageöppnare med 3 minnen (roligt när man inte ens har EN egen garage dörr) och även kompass, solskydden är även dom Usa spec då det är den STORA Airbagvarningen på båda solskydden.
En väldigt trevlig bil enligt mig själv! Sedan har även ett BSR steg 1 letat in, så det ska vara runt 247 HK och 388 Nm! Det rör på sig.
Så till ljudet!
Det första jag fick göra var ju att riva ut det förra ägaren satt in vilket han sa va "riktigt" gjort! Det är klart att det är en relevansfråga men det här?
Det är tur han inte har eldat upp bilen! en skarv på en 16mm2 kabel helt oisolerad precis i genomföringen till bagaget!!
Sedan har han nog lött med något konstigt, eller bara vart usel på det för det såg ut såhär inuti AMP 1:an.
Sedan låg det en jordkabel som knappt var skruvad i karossen som även var ca 3m för lång mot va den hade behövt va! Sedan var den ihop lindad med lågnivå kabeln som också var en 5 m som kanske hade behövt va en halv meter och mitt i denna lindningen låg ju såklart lågnivåomvandlaren.
Men efter allt det här börjades det med planering av mitt bygge!
Som det ser ut i planeringen just nu så ska det knökas in varsin Dayton Audio RS180-4 i dörrarna, troligtvis kommer det hamna Dayton Audio RS75-4 i instrumentbrädan, har för tillfället ett par Dayton Audio ND91-4 hemma men dessa kommer alltså bytas ut mot dom i samma serie som 7".
I basväg kommer det nog först hammna en Dayton Audio UM12-22 i bagaget, senare kommer det försökas knixas in en Dayton Audio RSS210HF-4 i fram någonstans!
I slutstegsväg kommer ett Genesis Dual mono få driva dörrarna. Ett Genesis DA-100 Serie 1 få driva instrumentbrädan. Sedan ett Mtx RT-1000.1d få driva basen. Är på jakt efter något Genesis monosteg att byta ut Mtx:et mot i framtiden, när chans och plånbok kan matcha varandra (ni läste framtiden?)
Original stereo med uthämtad lågnivå och en RF 3sixty.3 skall styra hela paketet!
Det som är påbörjat i bilen än så länge är som sagt uthämtad lågnivå från Original HU
Inte min bild men ser likadant ut Sedan mätt med oscilloskop och det ser ut att vara en bra signal! In i 363:an ser det också bra ut men bara vänta å se om den låter lika bra!
Ström och minuskabel dragen till baljan
Kabel strumpad och i pressad i adapter som egentligen ska vara till för 21mm2 men med lite kärlek så gick det få i 50mm2!
Sista lilla biten från säkringshållaren dragen och strumpad hittade även grymma hattar på swedol när ja va där å fixa kabelskor så en sånn hitta på plus kabelns infästning, såklart fylld med vaselin spay, som även polerna fick sig en spray av.
All strömkabel har pressats med hydraulisk presstång. (gillar å trycka till litegrann med 35mm2 backarna känns lite mer safe )
Slipat och monterat jord vid bälteshållare även det sprayat med vaselinspray för att inte oxidera eller rosta. Sedan ihop strumpad med pluskabeln in i bagaget. Det ligger även strumpa på många ställen på vägen där vassa kanter eller liknande kan skava på kabeln. Det är tur man har en pappa som är tjenis med AM ansvarig på Hellermanntyton som fixar AM godkänd kabelstrumpa och även alla möjliga olika monterings tillbehör!
Och något sånt här kommer det se ut i baljan senare
Även påbörjat lite dämpning på dörrar. men har inga bilder från det än
Hade gött och hoppas några vill hoppa på min resa genom det här!
Comment