Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarbygge i en 2009 Subaru Forester. -Tips mottages gärna. :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Nybörjarbygge i en 2009 Subaru Forester. -Tips mottages gärna. :)

Jag köpte mig en 2009 Subaru Forester i veckan.
    Redan när jag körde hem bilen insåg jag att jag måste göra något åt originalstereon, så när jag kom hem kikade jag runt lite och beställde följande:

HU: Pioneer AVIC-F60DAB
    Framsystem: Hertz HSK 165XL
    Steg till framsystemet: Hertz HCP2X
    Aktiv baslåda: Hertz DBA 200.3

Dämpning: 8m2 Silent Coat Vibrodamping 2mm. + 4 st. 75 x 40 cm Silent Coat Sound Absorber 15.

Strömkabel + jordkabel: Biltema 21mm2
    Högtalarkabel: Biltema 2 x 4,0 mm2

Till en början tänkte jag bara uppdatera huvudenheten och framsystemet, men den planen spårade snart ur...

Ser min setup bra ut?

Jag tänkte dämpa alla fyra dörrarna och bagageluckan.
    Behöver jag dämpa golv och tak eller väggarna runtom i bagageutrymmet?

En plan jag har är att när jag lärt mig lite mera om bilstereo så ska jag plasta två baslådor, en på varje sida i facken i bagaget, och montera en 8":a i varje och driva dom med ett monoblock i 2 ohm.

Är det svårt att plasta en baslåda som ska vara ståendes i ett fack i bagageutrymmet? En låda liggandes i reservhjulsbaljan ligger ju still av sig själv, men hur får man fast en baslåda i ett sidofack utan att den trillar ur?

Är jag dum som satsar på en aktiv baslåda? Ska jag bygga med åttor i sidofacken från början istället?
    Hur svårt är det att få en sån baslåda att bli bra?

Är det något speciellt jag ska tänka på när jag dämpar framdörrarna och monterar framsystemet, eller är det bara att skruva fast högtalarna och så är det klart? Finns det något jag kan göra för att få bättre tryck i midbasen?

Som ni ser så har jag ganska klart för mig hur jag vill ha det, och hur det ska se ut, men erfarenheten och kunskapen saknas.
    Men med lite tips på vägen så ska det säkert lösa sig!

Tack på förhand!

Re: Nybörjarbygge i en 2009 Subaru Forester. -Tips mottages gärna.

Sådär, ja.
    Då har man varit kreativ idag med.
    Nu är även alla kablar på vänstra sidan av bilen dragna. 👍

Drog högtalarkablar till både midarna och diskanterna hela vägen bakifrån där steget/stegen ska ligga.
    Då kan jag lätt välja att dela både midarna och diskanterna aktivt utan att behöva dra om högtalarkablarna i framtiden.

-Dessutom blir delningsfiltren lättåtkomliga om jag skulle vilja ändra utnivån till diskanterna.

Skönt! Nu är allt skitjobb med kabeldragningen färdigt.
    Det enda som återstår är genomföringen till dörrarna. Men det fixar jag samtidigt som jag dämpar dörrarna när dämpmattorna kommit.

Efter det ska bakdörrarna dämpas, bagaget och reservhjulsbaljan likaså, -bilen är ju byggd som en bongotrumma!
    Sen ska bagageluckan stabiliseras upp och dämpas så inte nummerplåten skallrar... 😉

-Hur blev det såhär?! Jag skulle ju bara byta HU och framsystem...

Comment

Var även iväg till stora staden idag, och passade på att köpa mig en mdf-skiva.
      Så nu har jag sågat till mig ett slutstegsrack.
      Attached Files

Comment

Ovansidan är nu klädd.
        Jag väntar tills imorgon när limmet torkat innan jag fortsätter.
        Attached Files

Comment

Hahhaha, är bara en tidsfråga innan det spårar ur!
          Känns som du har koll på läget med dämpning osv. Se till så middarna sitter som berget bara.
          Och antar att du kan justera tidskompen manuellt med hu? Såg att det fanns en automatisk funktion iaf.
          Sen hade jag nog dyngat i en grövre strömkabel för att säkra inför eventuellt fler steg vilket brukar komma förr eller senare

Comment

Originally posted by Peppe_e View Post
            Hahhaha, är bara en tidsfråga innan det spårar ur!
            Känns som du har koll på läget med dämpning osv. Se till så middarna sitter som berget bara.
            Och antar att du kan justera tidskompen manuellt med hu? Såg att det fanns en automatisk funktion iaf.
            Sen hade jag nog dyngat i en grövre strömkabel för att säkra inför eventuellt fler steg vilket brukar komma förr eller senare
            Jo, det är ju så. Men den här gången spårade det ur rekordtidigt.

Tanken var att smacka dit en 50mm2-kabel, men jag hittade ingen på Biltema, och det kliade i fingrarna att komma igång och inga andra butiker hade öppet...
            Det här var ju tänkt att bara vara en vanlig familjebil, så jag TROR att jag kan hålla mig från att bygga vidare. -Det skulle vara en åtta per sida i bagaget, möjligen, och då kan jag dra en egen kabel till bassteget då.
            Men den dagen den sorgen.

Nja, koll och koll... Jag läser så mycket jag kan på nätet om dämpning mm.
            Det är väl ingen rymdforskning egentligen, det är väl bara att täta dörrarna så gott det går, dämpa ytterplåten lager på lager tills den blir stum, och sen göra lika överallt annars där det skramlar?

Slutstegsracket är färdigt nu i alla fall.
            Eftersom det inte är en utställningsbil lät jag kablarna ligga synliga, och jag drog dom inte i kabelstrumpa.
            Enda gången jag kommer att "lyfta på locket" är när jag justerar in anläggningen, sen kommer den att ligga där under, osynlig och orörd.
            Attached Files
            Last edited by Skogvaktarn; February 22, 2015, 19:20.

Comment

Nej... Det gick inte längre.
              Efter att ha gått en eftermiddag och fått ont i magen varje gång jag tittat på dom synliga högtalarkablarna så resignerade jag.
              Attached Files

Comment

Originally posted by Skogvaktarn View Post
                Nej... Det gick inte längre.
                Efter att ha gått en eftermiddag och fått ont i magen varje gång jag tittat på dom synliga högtalarkablarna så resignerade jag.
                Det gjorde du rätt i! Enkel insats med stor förändring

Comment

Det finns inget som hindrar att du kör med aktiv låda tills att du har plastat klart dom andra.

Mitt tips är att kolla på byggtrådar hur folk har gått till väga när dom plastat sia så hälften vunnet.

Bra att du dämpar såhär i ett tidigt skede i urspårningen, så är det gjort när det verkligen spårar ur

Kämpa på!
                  Mini Cooper goes Pioneer
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                  Volvo V50
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

Sponsorer som håller mig flytande:
                  Pioneer, Stinger

Comment

Hmm... Undrar hur mycket ström jag kan kräma ur med 21mm2-kablar.
                    Nu blev jag väldigt sugen att faktiskt sätta igång med projektet att montera två åttor i bagaget.

Jag sneglar lite åt Gladen SQX 08. Dom har ju blivit höjda till skyarna här på forumet.
                    Till dom funderar jag på ett Hertz HCP 1D monosteg att driva dom med.

Kan det vara vettigt? Och räcker strömmen då med 21mm2 till både framsystem och basar?

Comment

Originally posted by Skogvaktarn View Post
                      Hmm... Undrar hur mycket ström jag kan kräma ur med 21mm2-kablar.
                      Nu blev jag väldigt sugen att faktiskt sätta igång med projektet att montera två åttor i bagaget.

Jag sneglar lite åt Gladen SQX 08. Dom har ju blivit höjda till skyarna här på forumet.
                      Till dom funderar jag på ett Hertz HCP 1D monosteg att driva dom med.

Kan det vara vettigt? Och räcker strömmen då med 21mm2 till både framsystem och basar?
                      En 21mm2 kabel kan du belasta med 100A

Under Verktyg hittar du en komplett tabell hos SBF...
                      http://bilstereoforbundet.se/category/tac/
                      Roger Edvinsson
                      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                      helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                        En 21mm2 kabel kan du belasta med 100A

Under Verktyg hittar du en komplett tabell hos SBF...
                        http://bilstereoforbundet.se/category/tac/
                        Kanon! Tack.
                        Då ska ju 21mm2 räcka gott till dom två stegen jag nämnde.

Comment

i vilken urskog bor du då? :P jag kommer ha en gladen sqx8a i handsfacket inom snar framtid. snyggt rack när du gömde högtalarkablarna =) funderar att göra likadant framöver om jag får plats förstås.. måste bara svetsa igen hålet i baljan först^^

Comment

Originally posted by ville91 View Post
                            i vilken urskog bor du då? :P jag kommer ha en gladen sqx8a i handsfacket inom snar framtid. snyggt rack när du gömde högtalarkablarna =) funderar att göra likadant framöver om jag får plats förstås.. måste bara svetsa igen hålet i baljan först^^
                            Tack!

Ja, jag blev nöjd med racket faktiskt.
                            Enkelt, och det smälter bra in i bilens inredning, (även om det faktiskt inte syns eftersom det kommer att ligga dolt under golvet).

Enda kruxet nu när jag gjort hål för högtalarkablarna är att om jag köper ett steg till och bygger baslådor så kommer jag att behöva flytta om steget och delningsfiltren, och då blir det fula hål där dom suttit...
                            -Men det går ju att klä om igen!

Urskogen jag bor i ligger i Medelpad.

Comment

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284547 gör som han annars? något liknande =)

Comment

Working...
                              X