Detta bygge är redan påbörjat men i lite långsam takt med framlyssning av de saker som skall in i bilen, och detta kommer ta sin tid, då jag inte vill stressa, har ju redan som beskrivs nedan en "nöd ljud installation" i bilen så att jag inte skall stressa i onödan
När jag hösten 2013 var på besök hemma i Sverige såg jag en annons för en Volvo 480 ES med 2 ägare och 7500 mil på mätaren, så slog Nostalgi nerven till och det blev affär då jag avverkat 3 st 480or på 90 talet, och kände att jag behövde en lite skoj och ovanlig hobby bil.
Den fick i somras en snabbinstallation av en JVC KD-SH 77 HU(lite begränsade filter, men med väldigt rent och fint ljud, dock något analytiskt) ett (oanvänt i kartong) DLS UP5 kit i framdörrarnas original uttag och infälld UP1 i dörrsidan, en Rockford 12" i 37 liter sluten låda, Ett RF punch 401s till framsystemet och ett RF Punch 601s till basen (aningen overkill, men på vettiga nivåer är basen trots sitt ringa pris ett fint hifi element.).
Drog 31mm2 kabel ( jag glömde över lag kabelstrumpa så skall dra om det), dubbla lågnivå, slipade upp en fin jordpunkt, och drog lite högtalarkabel, och lite dämpning av framdörrarna (med betoning på lite). Borrade hål i torpedväggen för strömkabel, och satte in en gummibussning samt rostskyddade hålet.
Allt detta tog den icke familjebokade tiden under en veckas tid inklusive bygge av baslådan.
Anledningen till att detta inte är dokumenterat i bilder, är att det var just ett snabb bygge av de grejor som låg kvar hos mina föräldrar samt vad som kunde köpas på Biltema, och blev därför ett snabbt men icke vackert bygge för att se hur jag tyckte att det var att bygga billjud efter ett många år långt uppehåll.
Och trots mycket stress med uttråkad familj som ville bada, grilla, handla, spela boll, fika, se på film, bada och sola mer, så hade jag kanonskoj.
Så när jag i våras flyttade hem till Sverige så packade jag upp alla kartonger med prylar som varit undan packade, för att förbereda ett seriösare bygge i min lilla röda 480ES, som dottern här i huset har döpt till Grodan.
Jag är Genesis frälst och något av en genesis steg samlare, och ångrar bittert att jag i ett svagt ögonblick gjorde mig av med mina SA50 och SA30 steg på tidigt 00 tal, verkar inte vara lätta att få tag på ersättare idag, att det blev RF steg i snabbinstallationen var för att de är helt ok (sista så kallade oldschool RF stegen innan kina designade och tillverkade steg tog över deras produktion), samt att de var de som var uppackade vid tillfället. Annars hade det blivit genesis direkt.
Nu i höst har jag även köpt på mig lite saker och byggt en testrigg i mitt arbetsrum för att kunna testköra element, steg basar och hela system, för jag skall lyssna mig fram till vilka element och filter jag vill ha med start av tester av mellan register, diskanter och filter, för att senare gå vidare till tester av midbasar.
Men det som kommer i nästa inlägg blir mitt test av vilka diskanter, passiva filter och mellanregister jag skall använda, jag har redan smyg startat men då det blir en sjuk mängd kombinationer och en ansenlig mängd material som skall spelas för att lyssna igenom detta skall jag ta upp detta i sin helhet i nästa post.
När jag hösten 2013 var på besök hemma i Sverige såg jag en annons för en Volvo 480 ES med 2 ägare och 7500 mil på mätaren, så slog Nostalgi nerven till och det blev affär då jag avverkat 3 st 480or på 90 talet, och kände att jag behövde en lite skoj och ovanlig hobby bil.
Den fick i somras en snabbinstallation av en JVC KD-SH 77 HU(lite begränsade filter, men med väldigt rent och fint ljud, dock något analytiskt) ett (oanvänt i kartong) DLS UP5 kit i framdörrarnas original uttag och infälld UP1 i dörrsidan, en Rockford 12" i 37 liter sluten låda, Ett RF punch 401s till framsystemet och ett RF Punch 601s till basen (aningen overkill, men på vettiga nivåer är basen trots sitt ringa pris ett fint hifi element.).
Drog 31mm2 kabel ( jag glömde över lag kabelstrumpa så skall dra om det), dubbla lågnivå, slipade upp en fin jordpunkt, och drog lite högtalarkabel, och lite dämpning av framdörrarna (med betoning på lite). Borrade hål i torpedväggen för strömkabel, och satte in en gummibussning samt rostskyddade hålet.
Allt detta tog den icke familjebokade tiden under en veckas tid inklusive bygge av baslådan.
Anledningen till att detta inte är dokumenterat i bilder, är att det var just ett snabb bygge av de grejor som låg kvar hos mina föräldrar samt vad som kunde köpas på Biltema, och blev därför ett snabbt men icke vackert bygge för att se hur jag tyckte att det var att bygga billjud efter ett många år långt uppehåll.
Och trots mycket stress med uttråkad familj som ville bada, grilla, handla, spela boll, fika, se på film, bada och sola mer, så hade jag kanonskoj.
Så när jag i våras flyttade hem till Sverige så packade jag upp alla kartonger med prylar som varit undan packade, för att förbereda ett seriösare bygge i min lilla röda 480ES, som dottern här i huset har döpt till Grodan.
Jag är Genesis frälst och något av en genesis steg samlare, och ångrar bittert att jag i ett svagt ögonblick gjorde mig av med mina SA50 och SA30 steg på tidigt 00 tal, verkar inte vara lätta att få tag på ersättare idag, att det blev RF steg i snabbinstallationen var för att de är helt ok (sista så kallade oldschool RF stegen innan kina designade och tillverkade steg tog över deras produktion), samt att de var de som var uppackade vid tillfället. Annars hade det blivit genesis direkt.
Nu i höst har jag även köpt på mig lite saker och byggt en testrigg i mitt arbetsrum för att kunna testköra element, steg basar och hela system, för jag skall lyssna mig fram till vilka element och filter jag vill ha med start av tester av mellan register, diskanter och filter, för att senare gå vidare till tester av midbasar.
Men det som kommer i nästa inlägg blir mitt test av vilka diskanter, passiva filter och mellanregister jag skall använda, jag har redan smyg startat men då det blir en sjuk mängd kombinationer och en ansenlig mängd material som skall spelas för att lyssna igenom detta skall jag ta upp detta i sin helhet i nästa post.
Comment