Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Hur bra är Scandinavia kitten?

Är dom ofärgade,eller lutar dom åt något håll?
    Tror du skulle gilla dem, de jag lyssnat på med DLS TA2 steg som motor var exakta med grym timing och massor av detaljer utan att bli obehagligt påträngande eller överanalytiskt.

Fluff
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

God bless the Amp Doctor !

Comment

Nu har jag äntligen hunnit med lite tester med Scandinavia midbasar, till U2,5 och RC1 och de lät bättre än bra i 9 liters lådor, men de lät INTE bra rakt ut i dörren, inte ens med brant (24db/okt)HP delning vid 63HZ, (delades vid LP @450 hz 12db/okt aktivt)

så det för mig till nästa brinnande punkt, jag är kass på att plasta, har försökt 2 ggr, och jag är en katastrof.....

Utan garage så blir det ju ganska omständigt att hålla på och utomhus är ju inte riktigt görbart den här årstiden. Så jag tror att jag behöver råd av någon som är mer fena på det, och då jag köpte ett kit med "allt inkluderat", så tror jag att jag behöver lära mig av någon som har gjort det bra förr och handla därefter.
      Kan någon tala om vad är den normala blandningen av plast och härdare? är det något speciellt man skall tänka på när man vill plasta med fliece istället för glasfiber?

Med vänlig hälsning

Fluff

Comment

Vad är det som gick fel de två gångerna du försökte?

Comment

Att plasta är hur lätt som helst tycker ju jag som hållt på med det i många år. Men det finns många trix som man behöver lära sig för att slippa göra om för många gånger. Ska du plasta en låda mot dörren så Kan det vara smart att plasta baksidan av lådan mot plåten först Titta runt lite i någora byggloggar. Tror det finns en del bilder i min tråd om Yarisen jag byggde.
          http://bilstereoforum.se/showthread....ighlight=yaris

Redig är också grym på att plasta. Kolla hans trådar också för en del tips.
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=35061

Ang. blandningen. Håll dig till det som står på burkarna. För lite härdare gör att det inte kommer härda helt. För mycket och det härdar för snabbt. Vet att vissa häller i lite extra om det är kallt för att det härdar då men det är galet. Påverkar styrkan i polyestern.
          Fleece är smidigt att köra med för att få former men du behöver även glasfibermatta för att få det riktigt hårt så glasstråna är det som ger strykan. Se till att få glasfibern genomblöt bara men inte för mycket. Strykan sitter i blandningen av glasfibern och polystern.

Och är du ovan så håll dig ifrån Epoxy. Otrevligt och bra mycket farligare för kroppen att jobba med ään polyster. Just ja, kör med bra skyddsutrustning och en bra mask.

Comment

Tack för goda inspel,

Problemet var att BRL burkens instruktioner var lite väl vag, med variabel mängd härdare, och första två gångerna blev det för lite härdare och det saggade ihop, sista gången hann jag knappt arbeta in polyestern i fibern innan penseln fastnade i polyestern och jag sabbade formen.

Skall testa med fliece för grundformen på fram och bakstycke nästa gång som jag förstärker med glasfiber på insidan. Och sen plasta ihop två halvor till en låda.

Fluff

Comment

Det finns en post i min bygglogg där jag pekar på lite kringrustning och tips kring plastande, av min begränsade erfarenhet.

http://www.bilstereoforum.se/showpos...2&postcount=49

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
                Det finns en post i min bygglogg där jag pekar på lite kringrustning och tips kring plastande, av min begränsade erfarenhet.

http://www.bilstereoforum.se/showpos...2&postcount=49
                Masken kan ju vara något : )

Tack för alla tips, nästnästa helg när det inte är alla hjärtans eller jobb så skall det plastas igen : )

Comment

Helt okej lista. Lägger till lite mer i listan då som jag lärt mig under åren.

* Bra mask som sagt. Kosta på dig en riktig. 3M eller liknande. Den tusenlappen är väl investerade pengar. Då kan du ha masken på dig en hel dag utan att det börjar bli obekvämt.

* Dra till mataffären och köp diskhandskar. Gärna en "lyxmodell" som är lite tygaktiga på insidan. Gör att händerna inte torkar ut som dom gör av kirurghandskar. Tål mycket också. Får du polyester på dom. Låt det härda och knäck bort det sedan bara.

* Skyddsglasögon. Jag har lyckats få lite stänk en gång precis under ögat. Sved som fan och det var inte kul. Var riktigt rädd att jag skulle fått det i ögat men klarade mig.

* Måttsats ifrån 1dl - 1ml. De flesta brukar banda just 1dl polyester till 1ml härdare.

* aceton att tvätta redskapen i.

* metallrollersats att "krossa" glasfibermattan med för att få bort luftbubblor.

Det är det jag kommer på såhär på rak arm...

Comment

Bra tips som ramlat in!

Ang. Gasmask så köpte jag en sån här, funkar skitbra både mot polyestern och mdf dammet inte groggy längre efter jag plastat

http://ebay.com/itm/121491836841?nav=SEARCH

Comment

Jula har en bra mask som heter MSA,både skön (mjuk silicon) samt att det finns bra dubbelfilter som tar både gaser och damm.

Masken kostar 249:-,dubbelfiltrena 229:-.

MSA är skönare än märket Blue wear,som är lite för hård,samt sämre passform.
                      Last edited by Välljudsfantast; February 14, 2015, 08:42.

Comment

De flesta fabrikat jag sett anger 2% härdare vilket blir 2ml på 1dl. Beroende på om det är 0grader eller 20grader så brukar jag pendla mellan 1,8 och 3ml.

Comment

Ang. masker. Har en 3M hemma så är 15år. Helt underbart skön och inga problem att ha den på 8timmar utan att få ont.
                          Ser lika dan ut som någon länkade till på Ebay.

På jobbet kör jag med Sandström. Funkar okej men jag tycker att filtren som sitter fram gör den så pass tung att den glider ner lite efter en stund och då börjar göra ont. Drar jag åt så pass hårt att den inte glider så trycker den för hårt mot ansiktet istället.

Smaksak att hitta den perfekta masken. Glöm inte att byta filter bara. Dom har en livslängd i både tid och användningstimmar. Värt att tänka på...

Comment

På temat att den länkade masken skulle fungera bra till MDF-damm, riskerar man något med att köra gasfilter vid "partikelbehov" såsom MDF slipdam?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Mask, handskar är anskaffat : )

Samt en trevlig P99a (svuggs gamla) som skall bli den nya hjärnan i anläggningen.

Har tänkt att börja testa slutstegskombinationer om några veckor när senaste laddningen renoverade steg kommer hem från Slutstegsdoktor Gordon. har tänkt testa plasta paralellt med det, allt står frame, och väntar på att jag skall få tid.

Fluff

Comment

Originally posted by BMF View Post
                                Ang. masker. Har en 3M hemma så är 15år. Helt underbart skön och inga problem att ha den på 8timmar utan att få ont.
                                Ser lika dan ut som någon länkade till på Ebay.

På jobbet kör jag med Sandström. Funkar okej men jag tycker att filtren som sitter fram gör den så pass tung att den glider ner lite efter en stund och då börjar göra ont. Drar jag åt så pass hårt att den inte glider så trycker den för hårt mot ansiktet istället.

Smaksak att hitta den perfekta masken. Glöm inte att byta filter bara. Dom har en livslängd i både tid och användningstimmar. Värt att tänka på...
                                Har köpt en 3M mask, men skall nog testa en modern gasmask oxå, för att se hur det fungerar att ha vätske försörjningen inkopplad I masken, man kan ju bli törstig när man plastar

Comment

Working...
                                X