Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Jag hade nog satt processorn bak för att då så kort lågnivå som möjligt, då högnivån inte är lika känslig för störningar.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #32
      Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Jag hade nog satt processorn bak för att då så kort lågnivå som möjligt, då högnivån inte är lika känslig för störningar.
      tack för hjälpen. Nu skall vi bara få tag på elschemn så vi vet vart vi skall koppla in oss..
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • #33
        Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Självklart kan det bli en SQ kärra av denna här!
        OEM klassen är täämligen liten (Någon vit BMW i sthlmkrokarna ?) och skogis röda Audi.
        Kanske kan Hewis lilla Blue projekt gå in där oxå. oklart.

        Jag gillar tanken på ett bygge som först följer orginalplaceringar. Det ger en hint om styrkor och svårigheter av placeringar som troligen itne är vart du hade satt elementen om du fått bygga helt fritt.
        (mina egna erfarenheter av ex 4" bakom handtaget i E60n mitt på dörren, gjorde det ovanligt trevligt att få ut enormt djup i mellanregistret som jag minns det. Man hade rätt mycket att jobba med när det var en 35cm mellan diskant och midrange, svårare att få ihop, men oxå ballt att få ut extremare skillnader med hjälp av tidskompet)

        Sen älskar jag sovrumskatten!
        Matchar min känsla när väckarklockan ringde för en kvart sen..
        heheh

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #34
          Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Tack för peppen!
          Mini Cooper goes Pioneer
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
          Volvo V50
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

          Sponsorer som håller mig flytande:
          Pioneer, Stinger

          Comment


          • #35
            Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Jag har inte direkt varit flitig i det sista och tyvärr dålig på att fota (saknar min riktiga kamera).

            Det jag har gjort är att bygga klart slutstegslådan och dämpat höger framdörr.
            Tyvärr hade jag lite bråttom när jag gjorde lådan så att den passade inte riktigt och fick byggas om lite som en nödlösning.


            Ett lager spraylim användes för att montera skummet. Jag använder biltemas endast på skum och saker som saknar former då den har en förmåga att släppa.
            Skulle dom göra reklam för det limmet så skulle det heta "biltemas sprayylim, när du inte riktigt har bestämt dig"

            Skummet på plats

            Samt vinylen och träramen. Denna skruvades fast med försänkta skruv.
            Skall posta mer bilder sen på fläktlösningen som jag har massa frågor på.
            Tack til Zrken för ebaylänken till fläktstyrningen som kommer att inhandlas.
            Sedan kommer jag att bygga en reläpanel som med 2sek fördröjning tänder stegen och efter 10 sek sätter på fläktstyrningen. Med detta hoppas jag att man slipper "ploppande etc" när remoten går på. Dessutom så skyddar det mot strömspikar bakåt i systemet när man stänger av vilket jag har hört att det har dödat processorer. Dessutom så kommer dom tre reläerna att skicka ström till varsin lysdiod (3st) som monteras i en trätriangel som sitter mellan basarna då denna triangel med tre blåa prickar är Phoenix golds logga. Jag gillar sådana detaljer.


            Såhär ungefär är målsättningen att det skall se ut.... Om det får plats. Funkar inte det så kommer dom att borras ner i eklisten.



            här saknas det bilder då jag blev kraftigt sur över att jag inte lyckades få dit låsarmen som trillade loss. Jag tycker att det var fin kvalitet på inredningsdetaljerna runt dörren.
            Jag kommer att linda allt rörligt med en form av filttejp, samt smältlimma alla skarvar på dörrsidan förr att förhindra vibrationer. Nu ligger det stinger roadkillmatta i dörren och på dörrsidan. Inre plåten på båda sidor samt yttre plåten har upp till tre lager på en del ställen men iaf 1 lager över all plåt.
            Man märkte skillnad i ljudet bara på detta. Som synd är så kommer jag att behöva köpa lite clips som dog vid återmonteringen.
            Last edited by Landén; October 17, 2014, 15:33.
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • #36
              Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Jag ersatte diverse clips med pop-nuts på min s80

              Dörrsidan sitter numera med 9 st M6 istället för grå clips osv osv .

              Comment


              • #37
                Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Originally posted by Sälstryparn View Post
                Jag ersatte diverse clips med pop-nuts på min s80

                Dörrsidan sitter numera med 9 st M6 istället för grå clips osv osv .
                Ok, det låter stabilt. Men hur ser det ut? Har du några bilder?
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • #38
                  Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Originally posted by Landén View Post
                  Ok, det låter stabilt. Men hur ser det ut? Har du några bilder?
                  Är tyvärr total idiot på datorer så jag duger inte till att få bilder från telefonen till internet

                  Det är nog bra av mig att surfa....

                  Comment


                  • #39
                    Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Originally posted by Landén View Post
                    Skulle dom göra reklam för det limmet så skulle det heta "biltemas sprayylim, när du inte riktigt har bestämt dig"


                    Originally posted by Landén View Post
                    Samt vinylen och träramen. Denna skruvades fast med försänkta skruv.
                    Skall posta mer bilder sen på fläktlösningen som jag har massa frågor på.
                    Tack til Zrken för ebaylänken till fläktstyrningen som kommer att inhandlas.
                    Sedan kommer jag att bygga en reläpanel som med 2sek fördröjning tänder stegen och efter 10 sek sätter på fläktstyrningen. Med detta hoppas jag att man slipper "ploppande etc" när remoten går på. Dessutom så skyddar det mot strömspikar bakåt i systemet när man stänger av vilket jag har hört att det har dödat processorer. Dessutom så kommer dom tre reläerna att skicka ström till varsin lysdiod (3st) som monteras i en trätriangel som sitter mellan basarna då denna triangel med tre blåa prickar är Phoenix golds logga. Jag gillar sådana detaljer.
                    Gillar ditt engagemang kring 'små elektroniken', ja den där som anläggningen inte behöver för att fungera alls, men <känns lite göttigare när den finns där>.
                    När jag räknar efte rser jag inte mer än 2 reläer, och inte 3?
                    Fläktstyrningen, steguppstart med fördröjning (eller hm, den kanske är två i separata moduler i ditt läge?)

                    Må erkänna jag börjar fundera över kosmetisk belysning efter att ha läst det här. hmhm.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #40
                      Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Tack Zrken. Tanken var först en fördröjning per steg men det lutar nu åt att dom får dela på en. Då tänder remoten första dioden. <efter ett par sekunder så tänds stegen samtidigt den andra dioden. Efter ytterligare ett par sek så får fläktstyrningen sin vilospänning och detta tänder den tredje dioden.

                      En fråga ang fläktar:
                      vilket alternativ tror ni mest på?

                      1: två st fläktar som evakuerar luften från slutstegslådan, då finns ett större luftintag i väggen som är emot ryggstödet. Luften går då ut på vardera sida av slutegslådan.

                      2:En fläkt som blåser in på ena sidan av lådan och en som suger på andra sidan.

                      3: En stor (14cm datorfläkt) i väggen mott ryggstödet. (syns på bild) som suger ut luft.
                      Då tas givetvis inlufthål upp fast inget i luckan..

                      Efter att ha pratat med en kille som sa sig kunna ventilation (ej bilstereo)så sa han att man skall eftersträva undertryck istället för övertryck.

                      Tror ni att det räcker med den luften som finns "under" locket eller skall jag fixa nån evakueringsslang för hetluft?
                      Har som ni märker inte så stor erfarenhet av jobba med så täta konstruktioner.

                      Nu fick jag iaf tummen ur att börja fräsa i locket.



                      Det känns dock som att min design har skjutit sig själv i foten. Första tanken var att hålet i väggen emot ryggstödet (ser ut som en bastubrits på bilden) skulle rymma en fläkt. Dock är jag nu osäker på om detta kommer att funka då det blir en tight tunnel som luften kommer ifrån. Antingen så får jag ta upp "inluft" hål i luckan, men tänkte att jag skulle slippa detta.

                      Har jag hamnat i en överdriven tankevurpa om kylning? Är det så viktigt?

                      Blir trött... så trött..
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • #41
                        Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Originally posted by Landén View Post
                        Tack Zrken. Tanken var först en fördröjning per steg men det lutar nu åt att dom får dela på en. Då tänder remoten första dioden. <efter ett par sekunder så tänds stegen samtidigt den andra dioden. Efter ytterligare ett par sek så får fläktstyrningen sin vilospänning och detta tänder den tredje dioden.

                        En fråga ang fläktar:
                        vilket alternativ tror ni mest på?

                        1: två st fläktar som evakuerar luften från slutstegslådan, då finns ett större luftintag i väggen som är emot ryggstödet. Luften går då ut på vardera sida av slutegslådan.

                        2:En fläkt som blåser in på ena sidan av lådan och en som suger på andra sidan.

                        3: En stor (14cm datorfläkt) i väggen mott ryggstödet. (syns på bild) som suger ut luft.
                        Då tas givetvis inlufthål upp fast inget i luckan..

                        Efter att ha pratat med en kille som sa sig kunna ventilation (ej bilstereo)så sa han att man skall eftersträva undertryck istället för övertryck.

                        Tror ni att det räcker med den luften som finns "under" locket eller skall jag fixa nån evakueringsslang för hetluft?
                        Har som ni märker inte så stor erfarenhet av jobba med så täta konstruktioner.

                        Nu fick jag iaf tummen ur att börja fräsa i locket.



                        Det känns dock som att min design har skjutit sig själv i foten. Första tanken var att hålet i väggen emot ryggstödet (ser ut som en bastubrits på bilden) skulle rymma en fläkt. Dock är jag nu osäker på om detta kommer att funka då det blir en tight tunnel som luften kommer ifrån. Antingen så får jag ta upp "inluft" hål i luckan, men tänkte att jag skulle slippa detta.

                        Har jag hamnat i en överdriven tankevurpa om kylning? Är det så viktigt?

                        Blir trött... så trött..
                        Tror på alternativ 2, 1 blåser in och 1 suger ut, det funkar bäst i min data burk iaf för att få ner värmen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Tobbe:
                          Ja det känns som ett säkert kort. Jag förtydligar bara att givetvis så finns det i dom andra fallen ett luftinlopp där det sugs in luft genom undertrycket som uppstår i lådan. Jag var kanske lite otydlig där.
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #43
                            Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Det räcker att luften är i rörelse över stegen....
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #44
                              Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Tack! Då kan jag tagga ner lite. Men om man fortsätter på ämnet och ändå vill köra med fläktstyrning. Vad är en lämplig temp att ha i slutstegsracket? Finns det nån arbetstemp att sträva efter tex? Övertemp?
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • #45
                                Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Mors,

                                Appropå konceptet med undertryck vs övertryck, kan jag bekräfta detta vid kylning av trånga utrymmen som tex datorchassin efter idogt labbande i ett gäng situationer (när man hade det intresset så att säga).

                                En viktig grej i sammanhanget är att fundera över vart man skickar iväg den varma luften, om den kan ta vägen 'bort' på ett bra sätt?
                                Spec om du tänkt köra din 140mm fläkt som syns rakt fram där, vart tar den luften vägen?
                                Här kan det vara värt att vända på tanken istället och fundera över om det är bättre att putta luft från det tillflödet, och skicka iväg den ngn annanstans, om man kanske kan dra nytta av den naturliga 'stigeffekten' av varm luft?

                                Jag tror precis som Lonefox att det är lugnt med en smula rotation så det inte är helt instängt.

                                Själv föredrar jag större fläktar, 120mm, och gärna sänkta varvtal en smula. Det tenderar att ge bättre effekt en 60mm på fullfart, även om det "känns" mindre lufttryck om man håller fläkten framförsig och blåser på något.
                                Lufttryck per cm2 är djäkla olika på fläktar även med snarlik angivelse för luftmängd (ex CFM).

                                Skulle sammanfatta mina funderingar om hur jag skulle själv göra ungefär så här, hur jag föredrar att välja mellan över/under-tryck och push-pull:

                                Där det finns en smula möjlighet att tillskapa att värmen stiger och lämnar området, trivs jag bra med 'övertryck' in i kammaren när det inte är speciellt avgörande 'vilken väg' värmen lämnar (eftersom övertrycket tenderar att "sprida ut värmen" (kanske låter obegripligt, men i datorchassi kontexten var det inte ovanligt att man upplevde sidostycken betydligt svalare vid undertryck, än vid övertryck).
                                Så, i applikationer där det är intressant med filter, och är fokus på att lite lagom vispa runt luft, som kan 'dunsta' är det fint med övertryckslösning, i botten av kammare.

                                Däremot, i applikationer där det är all prio på att värmen så fort som möjligt avlägsnas och inte 'sätter sig i material' har undertrycklösningar varit att föredra, helt klart.

                                Push-pull har jag trivts med som fördelaktigast i tämligen trånga utrymmen som påminner om långa rektanglar eller liknande, då man inte har massor av volym, utan att helt enkelt kan få stora fördelar om man riktar luften en smula, tex diagonalt med hjälp av push/pull fläkt i motsatta hörn.

                                Ska man matcha fläktar med olika kapacitet, och köra push-pull är det kanske kontraintuitivt, men enl de tester jag minns jag gjorde, effektivare att ha högre kapacitet ut, än in.


                                Hoppas det här kan kasta lite mer ljus på dina funderingar

                                Mvh Surk

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X