Då har man varit på garagebesök hos Anders Redigh och hans Refocus vilket var riktigt kul. Vi bollade lite ideér och jag fick med mig ett par ideér hem med. Sen har jag köpt mig 10 liter polyester så jag bör klara mig på den fronten ett tag.
Vidare över till garaget där jag inte varit på länge nu.
Blev lite glad över att träffa min gamla kärlek igen.
Men jag skall hålla mig i skinnet och inte röra den på ett tag till.
Så jag började snida på min cover över strömlådan.
Hittade ett par stänger att böja till. Ni ser också att jag tog mitt förnuft tillfånga och skar ner täcksidan till två delar så nu blev dom lättare att få till att passa.
Strömlådan ligger i botten nu men skall upp en hel del. Jag har tillverkat fästen som fäster den i innerplåten.
Sen var det bara att svetsa ihop den. Synd att min svetstråd var slut så jag tvingades att svetsa med grannens gaslösa svets.. Hatar att svetsa utan gas.
Det var så långt som jag kom idag. Nu har jag ett par frågor.
1: Har ni några tips på hur jag skall fästa cover:n sen? var inne på magnetlås men tar gärna emot ideér.
2: Jag behöver lite tips på nån form av robotslang eller hölje som man kan ha en 50-kvadrat strömkabel i om jag nu drar under bilen.
3: tror ni att den slårsig om jag plastar utanför bilen? jag kör med fleece och ramen runt strömlådan är rätt så stor med.
2: ADR-klassad robotslang har jag använt mycket i jobbet då man byggt ADR-klassade lastbilar, borde fungera bra till ditt ändamål.
Rätt styv och mao ett helvete att få i kablen, men sträckt slang och såpa löser det oftast
2: ADR-klassad robotslang har jag använt mycket i jobbet då man byggt ADR-klassade lastbilar, borde fungera bra till ditt ändamål.
Rätt styv och mao ett helvete att få i kablen, men sträckt slang och såpa löser det oftast
Aldrig fel eller ja jo det blir det ju att hälsa på Redigh o kika på vad han gör.
Fel blir det för man får lite ångest över sig själv och hur man mest bara slänger ihop grejerna
Det var så långt som jag kom idag. Nu har jag ett par frågor.
1: Har ni några tips på hur jag skall fästa cover:n sen? var inne på magnetlås men tar gärna emot ideér.
2: Jag behöver lite tips på nån form av robotslang eller hölje som man kan ha en 50-kvadrat strömkabel i om jag nu drar under bilen.
3: tror ni att den slårsig om jag plastar utanför bilen? jag kör med fleece och ramen runt strömlådan är rätt så stor med.
1. Svetsa på ett par styrstift i bakkant på ramen och gör hål för stiften i den bakre covern som siften går in i, gärna vinkla stiften snett nedåt alt göra stiften i 90graders vinkel så man krockar i dom i hålen/uttagen bakom, då vilar de kanske lite mer stabilt. Sen magneter i botten på covern som går emot ramen och håller fast den i botten, detta bör hålla den på plats.
2. Jag köpte robotslang på swedol eller om det var biltema, och det var precis att vanlig 50mm2 RK gick i med lite Silicon.
3. Det tror jag inte den gör, jag har gjort precis likadant, dvs med stålram och sen fleece över och plastat utanför bilen, sen bara till att inte ha för mycket härdare i så det blir för varmt.
Robotslangen från biltema är helt djävla löjligt mjuk jämförelsevis mot den på Jula.
STOR skillnad. Klämm, känn och pressa. Det blir uppenbart vad som är kosmetiskt och vad man kan få för sig att använda som faktiskt skydd.
Leta reda på någon firma som säljer utrustning till elektriker. Här i nynäs har vi en firma som heter Elprodukter. Borde finnas något liknande där du bor också. Tala om vad för kabel du vill ha robotslang till och hur den ska dras så lär dom ha det du söker. Risken är dock att det kan kosta en slant då riktiga produkter som i ditt fall skulle hänga under bilen och utsätts för vatten, salt och annat trevligt ska stå emot en del. Men det är värt att köpa bra produkter i slutet. Man slipper förstöra saker och göra om det.
Såg frågan om genomföring av strömkabeln innan, men missade att svara...
Jag har ju en bil på samma bottenplatta. Det var inte helt enkelt att få till en bra genomföring i torpedväggen.
Jag ville ha igenom kabeln på vänstersidan, eftersom batteriet sitter där och jag tänkte dra strömkabeln på den sidan. Men det är riktigt trångt bakom batteriet med broms-system, koppling och det.
På bilar med automatlåda så sitter tydligen ett gummilock där kopplingscylindern normalt sitter. Då är det jätte enkelt och perfekt placerat.
Istället drog jag över strömkabeln på högersidan i motorutrymmet. Där sitter en stor gummigenomföring för bilens elsystem. Men den ville jag inte ta hål på eftersom strömkabeln är så grov, och i skyddsslang. Så jag borrade istället ett 25mm hål kl. 8 om gummibussningen där torpedplåten var ganska plan. Borrade från kupén framåt. Gick ganska fint att komma åt bakom handskfacket. Mät noga innan!
Sedan drog jag strömkabeln lite diagonalt bakåt till vänstersidan.
Har tyvärr inga bra bilder på hur det ser ut bakom handskfacket.
Tog en bild från genomföringen här:
Det svarta är nog rostskyddsfärg som jag duttade på förmycket av...
Senare punkterade jag original gummigenomföringen iallafall, när jag installerade extraljus...
Här går kabeln diagonalt över mittkonsolen inne i bilen:
Comment