Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes CLK 200 Kompressor "Kleemann"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Mercedes CLK 200 Kompressor "Kleemann"

Med idiotidéer menar jag bra.

Ah, utdragbart rack under lådan ligger i plan det med.

Great minds think alike? ;-)
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Med idiotidéer menar jag bra.

Ah, utdragbart rack under lådan ligger i plan det med.

Great minds think alike? ;-)
      tänte mer att racket kommer ut ur lådan rakt bakåt. kräver ju att man bygger om hela lådan, men det har jag tänkt att göra ändå

Comment

En annorlunda med frän ide
        en tanke som funkar i teorin är att hela bakstycket till lådan plus slutstegsracken är helt klädd i valfritt material men den nedre delen som är framför slutstegsracken är ledad med exvis pianogångjärn så den följer med slutstegsracken mot bagaget så den ligger ovanpå själva racken.

Kanske bara en ide som funkar i teorin men problem är ju till för att lösas

Comment

Originally posted by twostroke View Post
          tänte mer att racket kommer ut ur lådan rakt bakåt. kräver ju att man bygger om hela lådan, men det har jag tänkt att göra ändå
          Ja jo det blir ju en låda i lådan..men ändå under liksom.

Men likväl.....liknande idéer
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

får se hur man löser det där med att gömma steget.

igår så smetade jag på peak off på inner dörrsidan, har sen tidigare dynamat i flera lager på plåten, både ytter och innerplåten.

blev inte direkt imponerad av peak off, men lite extra massa skadar aldrig...

lite bilder. lägg märke till mellanregistrets idiotiska placering orginal. (bakkant dörr)
            på bilderna syns också den nya mid/diskant placeringen, men tyvvär så hade jag bara med mobilen så bilderna är inget vidare...

Comment

provspelade också den nya setupen igår. men middarna spelade lite för högt i jämförelse mot diskanterna, kanske går att höja på filtrerna, men kommer inte ihåg i vilket läge byglarna sitter i nu. har jag tur så går det att justera in på filtret, annars vet jag inte vad jag ska göra.

Comment

Det räcker inte med bara ett lager peakoff om det skall bli ngn dämpning , 3-4 lager bör man ha iallefall. Ang mellanregistrena så kan du dämpa dem extra med effektmotstånd om det skulle behövas , se: http://www.drkrupp.se/hifi/filter_da....html#dampning
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

är inne på lager 3 med peak off. ett lager till blir det nog i alla fall.

Tack för tipset med motstånden. det var ju en relativt enkel lösning. en annan jag funderat på som är betydligt dyrare är att köpa ett steg till, finns bi-amping möjlighet på filtret, då är det enkelt att justera in nivåerna.

har inte testat att lägga någon dämpull bakom högtalaren ännu. men det kanske inte påverkar hur mycket den låter speciellt mycket?

Comment

hittade en gammal bild på dörren innan dämpning

Comment

vad händer om jag sänker midden med låt säga 6db med hjälp av lite motstånd?
                      förrutom att volymen sänks och att förstärkaren får jobba aningen mer? ändras delningsfrekvenser eller annat?

har funderat på att köra diskanten via hu också, men det vill jag helst slippa.

en fundering till är att helt skippa 2" peerless högtalaren, och köra 6,5" och diskant på rce 210 filtret. går att bygla om där så att man inte får 250hz hp filter, då är den på bypass så får man ställa hp på steget.

Comment

Köp justerbara konstantimpedanspotentiometrar så kan du ställa nivån som du vill. Finns t.ex på hifi-kit.
                        /tycker Erik.

Comment

hur högt i frekvens man borde dela av 6,5 orna i dörren? org filtret verkar bara låta dom gå upp till 280hz, men med 2" arna blir lite klena i så låga frekvenser.

var brukar man normalt ställa hp på för 6,5 or? så man har något att utgå ifrån..

Comment

Hp på 6,5" varierar väldigt. Men 50-70 Hz är normalt.

Kör lågpass på 6,5" vid 160 Hz, 12 db och Hp på 2 orna vid 380-400 Hz.
                            /tycker Erik.

Comment

har fått fingrarna ur och fixat gängade hål för högtalarna. gick bra att använda biltemas m3 gängtapp fast jag var lite osäker på om det skulle fungera. har lödit fast kontakter på kablarna för enkel i och urtagning också, använde mig av orginalkontakterna. fint när mercan har kablar färdigt för ett 3 vägs system i dörren! passade även på att fixa en piercing!

Comment

Vad fiskade du efter? engelska: "Bas(s)?" Tur ögat klarade sig.

Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
                                X