Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes CLK 200 Kompressor "Kleemann"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Mercedes CLK 200 Kompressor "Kleemann"

Originally posted by Robsarve View Post
    Ett par tvåtummare kommer aldrig att kunna spela mansröster ordentligt. De skall ligga nere i dina midbasar med din konfiguration. Det finns skäl till varför det är populärt med femmor på brädan. Men du kan minimera effekten med bra delningar, tidskomp och eq.
    Håller nog med om det, även dom 2" jag testat har jag alltid tyckt vart aningen klena på just det. Idag kör jag ett par GZ plutonium (se länken) istället som är klart trevligare men svårare att montera, kanske inte på djupet men pgr av korgen!
    http://www.ground-zero-audio.com/english/04_pm80sq.htm

När du säger att det låter konstigt, har du testat fasvända element också?

Comment

hade inte väntat mig att 2" skulle klara av djupet i mansröster, möter ju upp med 6,5orna nerifrån.
      har faktiskt inte testat att fasvända dom. får testa det.

ska testa att köra på enbart 6,5 + diskant också.

köpte mig en ny säkringshållare också, audison connection sonus tror jag den hette, verkade vara ruggigt bra kvalitet!

köpte även en liten kompressor så att jag kan fimpa reservhjulet, nu behövs bara lite pluggar och punka spray

Comment

experimenterade lite med ljudet igår. testade olika delningar, fasvände och lekte med dämpull. tillslut så fick 2"aren bli urkopplad, kopplade om delningsfiltren och kör nu bara 6,5 + diskant. det var nog den bästa uppgraderingen på länge.

Varför blir ljudet mer luftigt och detaljerat?
        varför får jag bättre "stereoseparation" när jag tog bort 2" peerlessarna?

ska man brygga eller bi ampa?

mer effekt i bryggat läge.
        mer dynamik om jag bi-ampar?

Comment

i helgen har jag börjat med ett nytt baslåde bygge, den ska hänga under hatthyllan(som tidigare), men den kommer att vara mycket grundare så att jag kan lasta högre i bagaget.
          nu blir det lättare när jag behöver snickra, har satt upp en arbetsbänk på jobbet och flyttat mina verktyg dit med...

Last edited by twostroke; August 16, 2010, 14:51.

Comment

Limträ! Läckert. Men lite risk för stomresonanser.
            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Limträ! Läckert. Men lite risk för stomresonanser.
              man tager det man haver

Comment

Har byggt lite mer, snart får man provspela och se om det blev bra eller bara skräp. är lite rädd att det kommer att flexa för mycket, materialet är bara 12mm och 10mm på undersidan där jag böjt skivan. (2 lager 5mm)
                sen är jag rädd att ljudet blir taskigt för att högtalarna kommer att sitta på ett par distansringar på ca 3cm. blir som att dom är monterade i ett rör. så länge mellanrummet är större mellan högtalarens "ventileringshål" och röret bör det inte vara någon fara?

Om det låter bra så lägger jag nog några lager glasfiber runt det hela för att styva upp, sedan silver lack så att det blir riktigt diskret...

Comment

Har varit lite lat med att uppdatera här, å andra sidan så har det inte hänt så mycket heller. men baslådan är färdig iallafall och fungerar bra. den ser bra ut också i mina ögon iallafall. ska lägga upp bilder så fort jag orkar fota...

har äntligen fått lite andra grejer till bilen också! kanske inte så mycket bilstereo i det hela men välljud får man hoppas på ändå! beställde det här fina konstverket i början av juni och nu äntligen är den här!

Comment

härligt bygge detta. suttit å kollar lite i tråden förut. men hänt lite sen dess

Comment

• Re: Mercedes CLK 200 Kompressor "Kleemann"

ok, lite bilder från bygget av den nya baslådan.
                      på förstabilden har den blivit förstärkt med glasfiber, blivit spacklad och slipad och grundad.
                      på ovansidan är det lite dämpmatta så att den inte skramlar mot plåten i hatthyllan.
                      bilder på färdiga resultatet kommer i framtiden!

Comment

Bilder på när lådan sitter på plats.
                        ska göra en passbit mellan själva lådan och karossen så att man inte ser dämpmattan.
                        Sen måste jag göra någonting åt kabelsalladen vid steget, ser hemskt ut.

Och som ni alla märker så är bilen smutsig.
                        alla fläckar på lacken på lådan är damm.

Comment

Originally posted by twostroke View Post
                          Det blev ett Genesis five channel, så med lite tur så har jag det nästa vecka!

Ska försöka bocka galler till till diskant/mid hållaren i helg, någon som har tips på hur man kan bocka gallret lättast? speciellt i radierna i ändarna. går det lättare om man värmer med gas?
                          Var fick du tag i gallret? Jag behöver likadant galler att bocka till mina bafflar.
                          sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

Comment

Originally posted by svampfest View Post
                            Var fick du tag i gallret? Jag behöver likadant galler att bocka till mina bafflar.
                            jag for förbi närmsta bilstereoaffär och hörde efter om dom hade några överblivna galler och det fanns det, fick dom gratis

annars kan man ju alltid köpa nya lösa galler, det brukar finnas på dom flesta bilstereo affärerna.

för mig gick det åt ett par extra galler innan jag fick till det.

Comment

Trevligt bygge, jätte fin bil. Bra val av prylar och montage.
                              Bör vara exklusiv Huvudenhet till exklusiv bil , trevligt val du gjort.

Brukar bli lite fel med blå-neon lysande huvudenheter i just lyxbilar som ibland man ser.
                              Lycka till med ljudet nu.

Comment

Skuffen ser ju ut att kunna bli riktigt bra, bara du får till kabelsalladen
                                Saab 9-3 SQ style

Comment

Working...
                                X