Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 "Lite bättre än originalet"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Audi 80 B4 "Lite bättre än originalet"

Mera bilder med bygget på mellanregister och diskant.

Prövar att montera galler med elementen under.

Utan galler ser det ut såhär.

Enbart bafflar. Sidorna kommer gjutas igen senare. Under mellanregistret är det urtaget för bättre ventilation.
    Attached Files

Comment

Live uppdate, ville snabbt se hur formerna kommer bli. Tror jag blir nöjd!

Attached Files

Comment

Häftig idé! Ska bli spännande att se när det är klart!
        Drömmer...

Comment

fräckt, fiifigt och annorlunda :P
          Härligt att se denna typen av lösningar.
          Hoppas det funkar bra i praktiken oxo eller är det resultatet av tester månne?
          Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Kul att ni gillar det. Då jag ville ha samma design som dörrsidorna kommer få så vill jag använda samma galler. Hur denna montering kommer funka i praktiken har jag ingen aning om, inget som är testat. Mer bilder kommer senare.

Comment

Nu är båda grovt spacklade. Ska påbörja slipning ikväll.

Attached Files

Comment

Häftigt helt klart.
                Hoppas det blir en sammarbetsvillig förstärkning med hjälp av den här 'tratten'.
                =

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jag måste säga att jag är väldigt skeptisk....men den som lever får se....

Ser ut att bli otroligt mkt reflexer...
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    Jag måste säga att jag är väldigt skeptisk....men den som lever får se....

Ser ut att bli otroligt mkt reflexer...

Vad är det som gör dig skeptiskt och hur menar du reflexer? Gärna villig att höras andra åsikter.

Comment

Jag funderar också lite på hur det blir med elementen i en skål. Det blir nog inte historiens bästa waveguide.

I detta fallet sänker du ner diskanten och skapar större avstånd till rutan så du inte använder den som waveguide, men snarare får reflexer. Jag tror inte det blir problem i mellanregistret då våglängderna är för långa för att bry sig om din skål. Men i diskanten kan de nog reflekteras inne i skålen och därmed ge kamfiltereffekt och även tidiga reflexer. Men prova, det är inte så svårt att mäta om det är ett problem. Bilar är kompromisser i alla fall.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                        Jag funderar också lite på hur det blir med elementen i en skål. Det blir nog inte historiens bästa waveguide.

I detta fallet sänker du ner diskanten och skapar större avstånd till rutan så du inte använder den som waveguide, men snarare får reflexer. Jag tror inte det blir problem i mellanregistret då våglängderna är för långa för att bry sig om din skål. Men i diskanten kan de nog reflekteras inne i skålen och därmed ge kamfiltereffekt och även tidiga reflexer. Men prova, det är inte så svårt att mäta om det är ett problem. Bilar är kompromisser i alla fall.
                        Vad menar du med waveguide samt kamfiltereffekt? Men reflexer blir det väl vilket som hur man än installerar, finns väl mer eller mindre. Sen kan jag ju själv bestämma hur jag kommer vrida in bafflarna och styra lite reflexer. Sen hur kommer ett galler över allt styra det?

Comment

Går det åt pipan är ju en radikal grej att vända uppochner på skålen, och vips har du mellanregister eller diskanter on axis och de andra in i rutan, eller in mot bilen lite hur du snurrar

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Waveguide är typ som ett horn. Något som styr ljudet i en riktning. De måste följa en viss form för att funka. En diskant som spelar in i en konform gör att ljudet förstärks och riktas. Men att spela in i ett stort rör gör bara att det blir grötigt. Pga att det blir reflexer.

När två ljudvågor möts och de är ur fas så försvinner ljudet. En högtalare skickar ut en ljudvåg som sprids med en viss vinkel. Ifall ljud som går åt sidan reflekteras och krockar med ljudet som gick rakt fram så blir det problem. Ifall det går en viss sträcka åt sidan först och sen reflekteras tillbaka så blir det fördröjt innan det når ljudet som gick rakt fram. Vid vissa frekvenser kommer det då vara fördröjt så mycket att det är ur fas. Då försvinner den frekvensen pga att vågorna tar ut varandra. Har man mycket reflexer så försvinner massor med frekvenser pga att direktljud och reflekterat ljud tar ut varandra. Det ser ut som en kam i frekvensgången. Därför vill man inte ha reflexer. Särskilt inte tidiga reflexer. Ju tidigare det reflekteras ju mer av energin reflekteras och ju mer av den frekvensen försvinner. Sen blir det även fler frekvenser som försvinner med tidiga reflexer.

Många reflexer går inte att ta bort i en bil, men man kan försöka ta bort så mycket tidiga reflexer som möjligt. Sätter man högtalare tillräckligt nära en yta så blir det inte en reflex pga att våglängden är stor i förhållande till avståndet till reflekterande yta. Ljudet som reflekteras mot ytan har helt enkelt inte hunnit bli fördröjt så mycket att det kan vara ur fas med resten av ljudet när de träffas igen. Då blir det istället en sorts stöd för ljudvågen, en waveguide. Men det är rätt små avstånd som krävs för att inte diskanten ska reflektera och förstöras eftersom våglängden är liten i diskanten.

Gallret styr ingenting på något positivt sätt egentligen, det ger mest sämre frekvensgång pga reflektioner.

Surkens tips är lite coolt. Ser dessutom antagligen helt spejsat ut

Comment

Originally posted by Emil.S View Post
                              Vad är det som gör dig skeptiskt och hur menar du reflexer? Gärna villig att höras andra åsikter.
                              Originally posted by Jonhny View Post

Skumma reflexer för diskanten som påpekas men även mellanregistret då den riktas FRÅN dig och upp i rutan..för stor avvikelse i tid som det når örat.

Men.....testa och se.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                                Skumma reflexer för diskanten som påpekas men även mellanregistret då den riktas FRÅN dig och upp i rutan..för stor avvikelse i tid som det når örat.

Men.....testa och se.
                                Kan ju likagärna så välja att rikta diskanten mot rutan oxå. Men skulle ni tycka det är vettigare att ha både diskant samt mellanregister helt plant under gallret, båda riktat rakt upp i rutan?
                                Last edited by Emil.S; September 16, 2014, 17:38.

Comment

Working...
                                X