Snart kan du volta med bilen utan att det syns.....
Det är engelsk tunnplåt så det är nog inte att rekomendera Lådan lär nog klara ett par varv utan att den viker sig.
I dag blev det en massa småpill som måste göras men som inte syns. Sen blev det två stag som binder ihop golvet med bakväggen.
Blev lite ljummet idag när jag fäste ramen mot karossen. Lacken gillade inte riktigt det
Andra sidan.
Av någon anledning så var avståndet mellan ram och kaross större på förarsidan så det fick bli en liten plåtbit där i mellan. Mest för att karossen ska få lite stabilitet.
Ena staget som binder samman golv och bakvägg.
Andra sidan, allt blev mycket stabilare efter att dessa kom på plats.
Snart dax att beställa stålskivorna.
Sett utifrån bilen, den kommer nog bli rätt så hög men jag valde att prioritera lådvolym framför utseende.
Monterade monoblocket i bruksbilen idag, stampar på rätt bra faktiskt trots att det är minsta modellen.
Valde att kapa bort staget som satt mellan hjulhusen. Bilen såg mycket större ut utan det av någon anledning.
Blev ett stag mellan takramen och golvramen.
Trots att jag mätte samt kapade loss det en gång då staget inte kom lika nära hjulhuset på denna sidan så blev det ändå inte riktigt bra. Så jag kapar troligen bort det i morgon och justerar lite.
Snart dax att kapa ut trämallar så jag kan beställa stålet.
Måste säga att jag är DJUPT imponerad av SPL Dynamics ICE 800.1, hade förra året ett SPL Dynamics ICE 3500.1 på min SPL Dynamics XTR 12"are. Nu satte jag dit ett 800.1 istället efter att ha kört det på ena halvan av mitt GZ 4-kanalssteg. Det spelar på BRA. Man behöver betydligt mindre effekt än vad många tror!
Valde att kapa upp lite mallar av trä för att se så att det går att bära in i bilen och att det passar.
Tanken var att göra en skiva som passade i utrymmet mellan hjulhusen och en till resten.
Vilket var tur då även om jag fick in den stora skivan i bilen så går den inte att lägga på plats p.g.a att bilen smalnar av upptill. Fick därför kapa den på mitten.
Flyttade ut staget så det ligger närmre hjulhuset, tredje gången gillt. Så nu är ramen lite vinklad utåt (den är bredare ut mot kupén än vad den är mot bakväggen), men det får vara så.
Som ni ser så är skivan lite för liten, detta p.g.a att den helt enkelt inte var bredare. Jag konstaterade att det går att göra hela bakväggen lika bred nästan hela vägen upp till taket, trots att ramen smalnar av upptill. Kommer behöva kapa bort ett par cm på varje sida för att få den på plats, men det är enkelt fixat.
Måtten på stålskivorna som är beställda.
Eftersom att Herr Nilzzon har så ont i magen över att "inget blir gjort" så tog jag två extra bilder på smått som jag har gjort idag som jag normalt sett inte brukar nämna... :P
Slipade ner en massa svetsningar som var på ramarna, tog dock bara ett kort. Men jag lovar Anders det fanns fler...
Kapade även ur lite av karossen/hjulupphängningsinfästningen.
Angående det där med att man behöver mindre effekt än man tror, denna lådan med 4st 8" från Hertz drevs med ett 800w mutant monoblock liknande det du har från SPL Dynamics, spelade utan problem gång på gång 146dB i min saab (samt som mest 12 repor 139,9 bassrace efter varann)och krävde inget mer än orginalbatteri och 21mm2 strömkabel för det skulle vara nöjt.
lämnade cirka 350-400w ut till basarna när jag mätte upp effekten.
Gött .. har mina misstankar att det är fyra "massiva" steg du har införskaffat .
TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE SM 1a i SuperStreet NW 2012. SM 1a i BassRace 149,9dB 2013. SM 1a i Extreme 2013. SM 2a i BassRace 149,9dB 2014. SM 1a i Extreme 2014. SM 1a i BassRace 149,9 2015. SM 1a i Extreme 2015. EM 2a i BassRace 149,9 2015. EM 3a i Extreme 3+ 2015.
I dag blev det en del funderande kring hur hjulupphängningen skall göras. Herr Nilsson har en idé som han tror på, mitt svar blev "-Bygger du det?" Svaret blev ja, så nu förlitar jag mig på att han få ihop det
Fortsatte sen att slipa en del svetsar, kapade bort lite mer av golvet, tog bort lite trä samt svetsade fast golvramen lite bättre mot original-golvet. Inte mycket att ta kort på.
Valde att kapa till vinkeljärnen som skall svetsas i golvet, bara de korta kvar. De korta skall kapas med 45graders vinkel, måste hitta på någon form av jigg som gör det möjligt att kapa dem även om det är lite längd på dem.
Järnen kommer vändas 180grader när de väl är svetsade mot plåten.
Comment