Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Originally posted by Jonhny View Post
    På bilden på förra sidan ser det ändå ut som du har lite lastutrymme där bak, men det är alltså en synvilla

    Utsläckningarnas frekvenser ändrar sig med placering. Så ja, placeringen är helt avgörande. Att lyckas med covers beror också på var de placeras mellan noder och moder. Svårt att veta utan att prova.

    Hur spelar det idag. Ifall du skulle gissa hur frekvensgången är? Har du mätt eller kört svep eller nåt?
    Jodå, alltså lastutrymme finns ju - framför lådan
    Ingenting är mätt, men ör-ometern pekade på ett långt över förväntan jämnt frekvensrespons ner till 22hz (lägre prövades inte).
    Uppåt, har jag som vanligt delat på 45hz, och hela vägen dit är det inga problem heller.
    Musikmässigt är det helt fantastiskt vad reggae får nytt liv när bastoner kommer ut rena och pigga... individuella. och på likvärdig nivå.
    Helt lysande trevligt.

    Originally posted by jimmaiy View Post
    Gör det någon skillnad om du har bakluckan öppen eller stängd eller bakdörrarna öppna och resten stängt?
    Gissar också på fet utsläckning eftersom du har lådvol och konarean för gött mos.
    Eller så har du spelat sönder dina öron? haha

    Jag röstar på covers med kanske mjuk list runt om om det går så du får 99,9% tät och sen testa ösa på och se.
    Annars tror jag du måste köra basarna öppåt om du inte vill ha utsläckning.
    Ända som provats är att veva ner framrutorna, det ger en smula extra boost i botten.
    Får rätta till en smula, har absolut inte lådvolymen till att spela särskilt saftigt. En 150L till hade sannolikt inte skadat!

    Basar uppåt är ju möjligt, men svårt att få till på grund av att port kommer att äta så himla mycket volym.

    Nu tänker jag fritt och högt, i text, i dagsläget käkar den ex material närmare 70L. Med material, fritt gissat, 80L.

    En låda som spelar uppåt och ska ha plats med det här, samt en avstämning som ligger i linje med 30hz regionen - är inte lätt att få plats med.
    Förvisso, utan baksäte, såhär, kanske det kan gå att plocka ut en 100cm Lång låda.
    Det ger isof en 500L yttermått att jobba med.

    Tänker osökt på den här bilden, om rädslan att få saker för nära taket.
    I mitt läge är det ännu mkt närmare på grund av sluttande tak.





    Må erkänna att jag nu omedelbart slaskade in tanken i mjukvara och tittade fter vad som är möjligt.

    Det ser ut som att 400L effektiv box, stämt på 30hz, ger en port på styca 900sqcm och 45cm, vilket skulle göra man inte behöver mer än en liten vinkel" på bottendelen av porten - byggtekniskt tacksamt.

    400L effektiv volym, byggt utifrån det skal jag har byggt idag, där jag har 38mm väggar, skulle detta innebära jag har 92.8*

    Vidare skulle detta innebära att det krävs 100,7cm mått, i lådan, exklusive port.
    Dvs, snabbt pålagt, förnklat till 928sqcm på 92.8cm, ger 10cm bred port, som behöver vara 45-50cm lång. för stämning på på 30-31hz.
    Plus material, i ger detta ca 13cm som behövs läggas till för port. Det är alltså 114cm djup låda som skulle krävas.
    I så fall - kan nuvarande skal förlängas, genom att baffeln i dagens låda - pekar frammåt - och får helt enkelt en "påbultad" "add-on" i form av mer volym. Denna skulle behöva bli 34cm.
    Då uppstår det högst oangenäma kruxet att man helst hade monterat basarna så långt ut i denna änden som möjligt, att döma av hur "folk gör".
    Att finna någon slags värdig stabilitet i detta känns fett dodgy. Det hade förenklat livet högst betydligt om man istället hade monterat basarna i den delen av lådan som fortfarande är kvar.

    Så här som skiss:


    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Jösses.. Gissningsvis så är du nöjd när mjälten sitter i bihålorna efter en provlyssning?
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by Landén View Post
        Jösses.. Gissningsvis så är du nöjd när mjälten sitter i bihålorna efter en provlyssning?
        Kan ju inte sticka under stol med att jag ser helst att mina öron är den begränsande faktorn och inte stereons potentital
        Last edited by zrken; December 4, 2014, 16:22.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Giller din ide/skiss!
          Fattar jag det rätt så skulle du i så fall gå till mer än dubbla portarean 420-900cm2 + xx liter mer lådvolym?

          Det skulle bara kunna bli bättre.
          Porten fatta jag dock inte riktigt på din skiss med det svarta sträcket som jag antar är nya porten, är det där den gamla porten också var?

          det va inget litet steg på bilden heller

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Originally posted by jimmaiy View Post
            Giller din ide/skiss!
            Fattar jag det rätt så skulle du i så fall gå till mer än dubbla portarean 420-900cm2 + xx liter mer lådvolym?

            Det skulle bara kunna bli bättre.
            Porten fatta jag dock inte riktigt på din skiss med det svarta sträcket som jag antar är nya porten, är det där den gamla porten också var?

            det va inget litet steg på bilden heller
            Njae, man går från typ 280L @ 840cm2, sen då kanske en 5-6L mindre för basensmeck.

            Så, ptja, Jag tror sweetspot är ngnstans mellan 170-220L. Tänker mig att ngnstans mellan 900-1200cm^2 är safe oxå.

            Så det är inte en jättedrastisk ändring, men den gör definitivt att det blir krångligare med att få plats med steg och dylikt :/
            tror jag. herm. vi får väl se.
            Det händer grejjor nu iaf....

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by zrken View Post
              Njae, man går från typ 280L @ 840cm2, sen då kanske en 5-6L mindre för basensmeck.

              Så, ptja, Jag tror sweetspot är ngnstans mellan 170-220L. Tänker mig att ngnstans mellan 900-1200cm^2 är safe oxå.

              Så det är inte en jättedrastisk ändring, men den gör definitivt att det blir krångligare med att få plats med steg och dylikt :/
              tror jag. herm. vi får väl se.
              Det händer grejjor nu iaf....
              Aha har du kört 420cm2 per bas nudå?
              Missuppfatta sist då när jag fråga om portarean

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Yeah, vart lite otydligt det här.
                Iom jag har dem i separata lådor så har jag haft de siffrorna i huvudte hela tiden

                Så för att sammanfatta:

                Från 280L till 400L
                Från 840cm2 till typ 930cm2. "för convenience".

                Handlar denna potentiella lösning om.
                Kruxet är att det tar stört mkt plats, med sådan här så får man i princp inget lastutrymme kvar alls, med oförändrade slutstegspositioner.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by zrken View Post
                  Yeah, vart lite otydligt det här.
                  Iom jag har dem i separata lådor så har jag haft de siffrorna i huvudte hela tiden

                  Så för att sammanfatta:

                  Från 280L till 400L
                  Från 840cm2 till typ 930cm2. "för convenience".

                  Handlar denna potentiella lösning om.
                  Kruxet är att det tar stört mkt plats, med sådan här så får man i princp inget lastutrymme kvar alls, med oförändrade slutstegspositioner.
                  Ahaa då är jag med, det var därför jag reagera tidigare för trodde de va totalt och då hade det varit nästan samma portarea som på mina enkliga 12or.

                  Då är det inte så stor skillnad men kan tänka mig att du får högre output under 30-35hz med en sån låda.
                  Är de stor skillnad vid simulering i prog?

                  Vad ska man ha lastutrymme till om inte lasta baslåda? ;-)

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by jimmaiy View Post
                    Ahaa då är jag med, det var därför jag reagera tidigare för trodde de va totalt och då hade det varit nästan samma portarea som på mina enkliga 12or.

                    Då är det inte så stor skillnad men kan tänka mig att du får högre output under 30-35hz med en sån låda.
                    Är de stor skillnad vid simulering i prog?

                    Vad ska man ha lastutrymme till om inte lasta baslåda? ;-)
                    Jo det är ju det...
                    Man lär få duktigt med mer output. Och kanske mer flaxande på basarna.

                    I program så är det inte några större skillnader, men det här är ett område där omdöme går före siffernötande bakom datorn.
                    Må tillstå det såg mindre diffar ut än jag väntade mig.

                    Dock är ju detta en ombyggnation som kräver att steg, rivs, lådan tas ut, byggs om, med nytt arbete i taket, krånglar in en duglig port på något vis, troligen en hög plast för att få till, och sedan lyckas få in hela schabraket igen..
                    Det är ingen liten operation, och sannolikt en jag inte kan lösa utan mer garagehjälp än vad som finns.
                    Tillkallade gymnasielärare och jurister sist för att bära in skiten xD

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Originally posted by zrken View Post
                      Jo det är ju det...
                      Man lär få duktigt med mer output. Och kanske mer flaxande på basarna.

                      I program så är det inte några större skillnader, men det här är ett område där omdöme går före siffernötande bakom datorn.
                      Må tillstå det såg mindre diffar ut än jag väntade mig.

                      Dock är ju detta en ombyggnation som kräver att steg, rivs, lådan tas ut, byggs om, med nytt arbete i taket, krånglar in en duglig port på något vis, troligen en hög plast för att få till, och sedan lyckas få in hela schabraket igen..
                      Det är ingen liten operation, och sannolikt en jag inte kan lösa utan mer garagehjälp än vad som finns.
                      Tillkallade gymnasielärare och jurister sist för att bära in skiten xD
                      Okej nej det är alltid mer jobb än man tror men ska bli spännande att följa.
                      Hade ändå varit intressant att ha några siffror på hur det lirar nu vid säg 30,35,40 och 45hz.
                      Jag får ju känslan att det nog trycker på i dagsläget också :-)

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        Okej nej det är alltid mer jobb än man tror men ska bli spännande att följa.
                        Hade ändå varit intressant att ha några siffror på hur det lirar nu vid säg 30,35,40 och 45hz.
                        Jag får ju känslan att det nog trycker på i dagsläget också :-)
                        Kan torrt och krasst konstatera att det inte alls trycker på särskilt imponerande eller tillfredställande på högre nivå idagens läge.
                        Det låter gött på låååg volym, men där tar det stopp.

                        Inser att när jag stuvade in styva 10lax i att uppgradera basdepartementet är det inte rimligt att 'settle for less'.........

                        Så, gör ett experimentförsök att rädda den här situationen till, sedan återgår jag till det som är enkelt och beprövat och folk vet <funkar>. Så kör jag det. För bas måste hända.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by zrken View Post
                          Man kan absolut ge sig på hyfsat ordentliga covers till nuvarande setup. Har dock svårt att se framförmig att det verkligen löser all utsläckning, i jämförelsevis med att lira bakåt med ett mindre system.

                          I motsats till dig är jag itne intresserad av att ha något tryck över 50hz.
                          Helst använder jag bilen till ett 50/50 mellan bas-massage verktyg, och som välspelande 'bakgrundsmusik'. Att lira vanlig musik särskilt högt är inget jag gör - sänker snarare hela tiden så att det preciiis överröstar det värsta vägbullret.

                          Däremot, är jag intresserad av att ha ett sjuhelvettes drag i regionen 20-40hz. Jag lirar helt enkelt chopped&screwed, slowed, decaf, dub, oldschool dubstep, hiphop. I praktiken innebär det musik i angiven region. I min bok är kanske inte Lil Wayne det mest romantiska, men din 'pik' går mig förbi. Det är för mig precis det omvända
                          - absolut meningslöst att lira ACDC lr annan rock på någon högre volym :P

                          edit:
                          Det är inte utan baktanke 'TransFårrden' anspelar på 'Transformers' ...en smula schitzofrent
                          Jag gillar din musismak! Mer dub åt folket! Har snöat in på att prodda släpig dub/techno totalt nu ett tag. Är så sugen på att köra ett livset me dub med bilen/bilar som PA..
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Segt när det inte funkar som man vill, men gött att du inte ger upp. Det kommer att lösa sig skall du se!

                            Vad händer om du skulle plugga portarna tillfälligt, eller är risken att basarna brinner för stor?
                            Annars intressant att se om du får mindre utsläckning.
                            /P

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by Landén View Post
                              Jag gillar din musismak! Mer dub åt folket! Har snöat in på att prodda släpig dub/techno totalt nu ett tag. Är så sugen på att köra ett livset me dub med bilen/bilar som PA..
                              Det vore nedrans kul om du ville dela med dig en smula, droppa gärna ett PM.
                              Ingen prestige!

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by zrken View Post
                                Kan torrt och krasst konstatera att det inte alls trycker på särskilt imponerande eller tillfredställande på högre nivå idagens läge.
                                Det låter gött på låååg volym, men där tar det stopp.

                                Inser att när jag stuvade in styva 10lax i att uppgradera basdepartementet är det inte rimligt att 'settle for less'.........

                                Så, gör ett experimentförsök att rädda den här situationen till, sedan återgår jag till det som är enkelt och beprövat och folk vet <funkar>. Så kör jag det. För bas måste hända.
                                Okej bara mena så det inte är du som blivit totalt skadad och lirar i 150db regionen och tycker det inte trycker på
                                Nä förstår dig när man lagt ner tillräckligt mycket id och pengar så nöjer och ger man sig inte förrän det köttar och det ordentligt
                                Theblacknasty är ju en kärra man skulle vilja uppleva :-)

                                Comment

                                Working...
                                X