Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Originally posted by octan View Post
    Vad är det som sticker ur kablarna i mitten?
    Ah!
    Detta är alltså min lösning för att mäta spänning direkt på polplinten på bas-slutsteget.
    Utstickande kabeln går upp igenom sleeven till pluspolen.
    Andra änden går till Voltmeter i handskfacket på min lilla mätpod (skarvades från den stump som syns i bild)

    edit: det är alltså bara från en kabel det sticker ut, onekligen ser det us om det vore från flera.

    I next level bygge - hade man tex kunnat dra en till kabelstrumpa och dratt ut den här en bit bakom själva säkringsdosan så hade man sluppit se den alls (på en sådan här bild).
    I praktiken, kommer det inte vara åtkomligt som det är nu heller

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by ppk View Post
      Looking good som man säger i amerikat!

      Min största fobi är det där du nämner med anslutna strömkablar medans du flyttar slutsteget :P Men ibland måste man
      Tack!
      Ja, det finns stora orosmoln på det planet här med. Mer om det i kommande poster.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Det tar ju sig!!! (förhoppningsvis inte bokstavligt)
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Ser mycket bra ut som vanligt!
          Då är där snart ett jävla liv i kärran :-)

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Känns som bilstereobyggandet inte kommer bli av på ett tag, såhär ser det ut i Norrköping.

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by Landén View Post
              Det tar ju sig!!! (förhoppningsvis inte bokstavligt)
              hahaha! Ja, man vill helst inte ha en kabelbrand.

              Originally posted by jimmaiy View Post
              Ser mycket bra ut som vanligt!
              Då är där snart ett jävla liv i kärran :-)
              Jobevars

              Originally posted by torparn View Post
              Känns som bilstereobyggandet inte kommer bli av på ett tag, såhär ser det ut i Norrköping.

              Apff! Ser likadant ut här med.
              Det är inget att fundera över. Stålsätta sig, på med kläder, och få saker att hända!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Fasen vad skönt att snön töad väck idag!

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Mors,

                  Tänkte härja igenom hur jag har löst ingainingen via o-scope.

                  Prylar att ha till hands:
                  -En 40hz ton, 0db, eller kanske -5db. (-5db tonen ger en högre gain, vilket passar sig för musik generellt, och ger lite mer mos på högre volym, men oxå då, närmare till okontrollerad dist. Burptoner är 0db tex)
                  -oscillioskop.
                  -ca 1m RCA hona-hane (1ch räcker)

                  Förberedelser:
                  Jag valde att låta stegen vara ingainade som max på ren signal på voylm 30/35. För att ha en smula extra marginal till låtar som är tämligen lågt inspelade eller inte pushar systemet särskilt hårt. I praktiken är det väldigt konservativt utnyttjande av ens steg att gaina in på maxvolym på stereon. Musik är sällan så kompakt inspelad att det inte lämnas massa effekt till övers. Det återstår att höra nu hur det hela låter, och hur mkt man tycks kunna kräma på innan det låter tveksamt.. Men – min magkänsla är att det är rätt lugnt att gaina in på 30/35 och lira en smula däröver. Om inte annat har man i alla fall nu ett riktmärke när systemet är distrfritt. Det är värt mycket kan jag tycka.
                  I praktiken är burptoner -0db, och ger satans mer output än merparten av musik (chopped & Screwed kanske undantaget). Således kommer även bas-delen vara en smula ’försiktigt’ inställd med 0-db ton, om man sedan kör musik. Samma gäller här. Referensvärde, att förhålla sig till. Det finns mer marginal att höjja på bassteget än på resten av stegens gain utan omedelbar risk att koka hela systemet enligt min erfarenhet (och kokade system).

                  I dspn preppade jag med att sätta basnivån på 0db (=max) och sedan sänkte jag två snäpp (-2dB) för att ha en smula marginal. Med att sänka nivån på alla register -2db kommer man undan detta problem direkt. Plus, man får lite finurligt headroom at höjja något register om det krävs senare. Sublevel kördes på fullt blås. Och likadant, som ytterligare såtgärd, sänkte jag mastervolymen med -2db oxå. Erfarenheten tidigare har sagt att man kan få clipindikationen från BitOne vid max på alla interna reglage, och det finns tillfällen då det låter mer ansträngt. För att verkligen kunna dra nytta av de -2db sänkningarna på respektive register som ”möjliga att använda sig av” vid confandet senare, är masterlevel sänkningen trevlig att ha med.
                  Totalt, jag har en en smula konservativ hållning på min tilltro till de dynamiska headroom i BitOne, varpå det här bättrar på problembilden högst betydligt enligt erfarenhet tidigare.

                  En till sak att hålla i beaktning är att slutsteg tenderar att leverera en smula mindre ös vid lägre spänning än högre. Således skiljer sig uteffekten om steget matas med säg 14.4v eller 11v.
                  För att komma så nära 'vardagssituationer' som möjligt brukar jag gaina in vid strax kring floatspänning på batterierna. Ca 13V i mitt läge.
                  Hittade en ett inlägg på temat som menade att en del steg inte levererar mer än 70% av kräm på 12V jämfört med 14.4v. Det tål att tas med i beräkningen när man gainar 'konservativt' eller tämligen 'aggressivt'....
                  Låg matningsspänning vid gaining ger större svängrum utan dist vid högre spänning senare.
                  Tvärt om, gainas bilen med laddare igång, och man sedan har otillräcklig batterikapacitet ökar risken duktigt att koka sina prylar senare vid lägre dippar.
                  Var inte jättelänge sedan jag såg en sopsvart XC18 som tycktes ha gått detta öde till mötes.

                  Så här:

                  1) Montera loss högtalarkablar. (Det räcker med endast ena polen, om du isolerar).
                  Detta görs för att skona högtalarna från fullt blås, och för att det inte är nödvändigt att ha dem inkopplade för ändamålet.

                  2) Alla steg är nu inkopplade med RCA som vanligt. Inga högtalarkablar inkopplade. Spela 40hz tonen, mät på högtalarutgångarna på bassteget, plus/minus till var sin mätprobe. Gaina upp/ner tills grafen visar en smula oroligheter på toppen. I stora drag är det bara tre lägen som går att tydligt urskilja: helt ren och mjuk kurva, lätt krusig kurva, och rejält klippt närmare 4kants våg. Det här kruset på toppen är vad man kan ana sig till är distorsionen, i mindre tappning. Dvs, en sop-klippt våg är enormt förvrängd, men dist kan gömma sig i en rimlig sinuskurva oxå, och kan synas genom de här krusandet på vågen. Hur många procent det innebär vågar jag inte spekulera i, med mer än att SMD DD-1 mätningar jämfört med o-scope visar att den här krusningen är vad som ser ut att utlösa dess larmdiod. Således = trygg i detta område.

                  3)Och så tricket för att lösa det oss med DSP och 7ch system är kan man behöva bygga en ny pre-set för att få ut samma ton till alla kanaler, ELLER, göra en smart lösning
                  Det går ut på att man kopplar in sig på bas-stegets RCA, och använder den preppade skarven att koppla till de andra stegen. Efter varje steg är gainat, flyttas kablen vidare till nästa och proceduren återupprepas. Då använder vi 40hz tonen att gaina alla kanaler (var då noga med att du är helt filterbefriad!)

                  Tips på vägen, stäng av stereon mellan kabelförflyttningarna.



                  Hela processen kan vara klar på 5min, om ingenting fastnar i tanken eller i tummen. Men det gör det ju allt som oftast i stereobyggandet *ler*

                  Hare fint hörrni.

                  Mvh Surk
                  Last edited by zrken; November 7, 2014, 11:12.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Kul guide att läsa! Den tackar vi för

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Jag gillar dina guider.. Bra skrivna och informativa. Nu skall du bara bevisa att du kan leverera lite bruna toner på träffar..
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Tack

                        Några upphetsade höga db's lär det inte komma ur bygget, det trodde jag vart tydligt vid målbeskrivning av det här
                        Men klart, drömmen om ngnslagsd hårfladder finns. Men oklart om det kommer att gå. På pappret - absolut. Men hur de är riktade i bilen i cväggs format är det inte på något sätt givet att det här kommer bli finfint.
                        Jag har ngra begränsningar som skiljer från bilar som brukar ha den här digniteten av saftiga basprodukter, tex tänker jag inte täta totalt med fogskum eller liknande. Det blir en cover i mdf med rimlig passform runt lådan.

                        Vi får se hur det här ter sig när man väl fått ihop ett framsystem och lite covers.
                        Krämar det upp något i stil med 146 är jag nog nöjd.
                        150repan får man bygga annorlunda för att nå =

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Det är bara att koppla ner till 0,25 och ge de vad det tål så lär du ligga högt på mätaren också ;-)
                          Hur stor port samt avstämning ska du köra?
                          Spelar stor roll på dbs ju om man bygger för musik eller siffror.
                          Gissar att du också hellre lyssnar på ngt som låter bra och inte ger höga siffror och låter därefter.

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Det är byggt enl 30hz avstämning, 420cm^2 port.
                            Men iom lådvolymen är rätt liten så är frekvenskurvan rak/sluttande snarare än en stor puckel.
                            Jämfört med rekomenderad låda har jag för mig det skilde storleksordningen -6db på runt 40hz sträcket..
                            Scrollar du ngra inlägg bak så syns d

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by zrken View Post
                              Det är byggt enl 30hz avstämning, 420cm^2 port.
                              Men iom lådvolymen är rätt liten så är frekvenskurvan rak/sluttande snarare än en stor puckel.
                              Jämfört med rekomenderad låda har jag för mig det skilde storleksordningen -6db på runt 40hz sträcket..
                              Scrollar du ngra inlägg bak så syns d
                              Okej får du inte rätt hög porthastighet med så lite portarea och lådvolym med den effekten och konarean? :-)

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Vad tycker du är "rätt hög" i m/s?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X