Re: SQW: TransFårrden
Morrn.
Baslåda ^^
4 plattor 19x1220x2440. Sågat på löpande timpeng.
Tog med mig en ritning med både lista på alla delar, och sedan en utnumrerad principskiss på var varje bit skulle få plats på skivorna.
Tämligen uppskattad av toppen kille på K-rauta.
Väl på plats:
Sedan passade jag på att fiska upp en ny skruvdragare, den i mitten. Det var ett erbjudande på Jula där de introduktionssåldes för halvapriset. Typ 700pix.
Min gamla trotjänare har hängt med sen 2008, och ptja, den gör väl ungefär vad den ska, så när som på att den är tappad i golvet så axeln är skev,
vilket gör att vid skruvning ”wobblar” den en smula..
Noterade nu att dte däremot är helt awesome att ha tre verktyg igång samtidigt.
En för borr, försänkning och skruvdrag. Lyx!
Lådan byggs alltså i dubbel 19mm MDF rakt igenom. Här går jag igenom hur varje skiva är meckad:
Först utmärkning av en smula hål. Valde att hålla mig ca 5cm från kant för att inte få problem när de sedan skall dras ihop till en låda (38mm blir höjden att säkra sig från).
Sedan ptja, lite allmäna höl att börra ^^
Notera tips på att hålla i sär vilken sida som ska sitta var med hjälp av ett ”V” som markering.
Aldrig gjort det förut, men gösses vad tacksammare det blev.
Det visar sig det byggs lite material där, som är helt klart värt att få väck om man vill ha en riktigt trevlig limfog sedan.
Dessa resterna togs bort lite kvickt med något skrapvänligt, mestadels en vinkelhake eller försänkingsborret lite snabbt.
Lim. Trots det ser ut å vara en djävla massa lim, så behöver det smetas ut ordentligt.
Sedan vid ihopsättning lämnar jag lite glapp så man kan ”hasa på” skivan, vilket gör att man får en smula utspridning på ovanskivan och minskar luckor där det ofäst.
Sedan inte rocketscience, en smula försänkta hål, och i med skruv.
Lådan tar form. Yes, det är två separata lådor. Innerväggen fungerar både som stag, och som avskiljare.
Valde att göra den i enkel materialtjockelk för att jag resonerar att den kommer att stabiliseras av mottrycket från lådan bredvid.
Men någonstans vid något mått, vid någon del av den här ritningen och skissar jag satte ihop under en stressad timme på jobbet failade tydligen saker en smula.
Eller så failade det vid förändringen vid parkeringen på k-rauta.
Eller så failade det vid något annat.
För fail blev det.
This is not right:
Also, this is my rage-MDF-FACE:
Inte så möe mer än att ta hand om sitt fail, lösningen blev enklast att kapa en smula i taket:
Sedan blev det Fräsning av baffel. Även här höll det på att gå käpprätt åt pipan, då jag var HELT säker på jag mätt PRECIS från samma referenspunkter utmätta på skivan,
så visade det sig att det fortfarande diffade någon halv centimeter i hur baffelhål nummer två skulle sitta på andra plattan.
Livsfarligt. Fram med kopierbittet och bara <få det gjort>.
Till bakkant på porten används bakväggen, för att underlätta en vettig invästning (det går ju inte att skruva nerifrån vid den bakersta delen).
Så kastade jag i några rester av en trekantslist, dels i porten, men även i bakre hörnet som kändes lite som en basfälla.
Provkastar i en bas.
Sedan målas port, och resten av färgen tömdes över baffeln.
Noterar att ”Hammarlack” som svart färg-alternativ på biltema inte var varken speciellt drygt eller täckande.
Motivet till den här färgen var just att den skulle klara sig utan grundfärg (knappast på MDF).
Rekomenderas inte.
Och så här stod den en tid, tills jag lyckades hitta manskap som samtidigt kunde komma och lyfta in den i bilen (några dagar sedan!).
Det var en rätt saftig process.
Vi ägnade 4 gubbar i 1h45m åt att först konka ut den ur källaren och in i bil.
Då kommer psykbrytet.
Lådan står på 2st 45x95mm regel. De är INTE i fullängd av hela lådan.
Dvs, främre delen av lådan hänger i luften med 15cm överhäng ungefär, men de går hela vägen till bakersta delen av lådan.
Så – när vi lyfte in, så måttade jag och sa ”stopp!” när lådan kommit till slutet av distansbiten, i framkant.
Och så går jag runt bilen och ser tre förvånade grabbar, och en låda som sticker ut ur bilen utan chans att kunna stänga luckan.
Ni förstår säkert känslan...........
Det blev ett litet ”inte så glatt tillrop” för ca full djävla hals som omedelbar ångesthantering.. ”h-----RRRRRRR---------”
Krisen varar knappt 3-4 sekunder. Tills jag kommer på hur det är med distansbiten, att lådan ska ju faktiskt fram en hel del till
Och vips, så var det löst.... till några en smula chockade medhjälpares lättnad.. hehe..
Sedan kom det lilla kruxet med fastbultning.
Jag hade förberett med borrade M10 hål i golvet av låda, mellanläggskivor, och i bilen.
De visade sig passa utan krux, men att lyckas passa in dessa bitar, spec med distansbiten som rörlig emellan var inte helt enkelt för att uttrycka det milt.
Lättanden var helt otrolig när båda sidor var fastbultade.
Mvh Surk
Morrn.
Baslåda ^^
4 plattor 19x1220x2440. Sågat på löpande timpeng.
Tog med mig en ritning med både lista på alla delar, och sedan en utnumrerad principskiss på var varje bit skulle få plats på skivorna.
Tämligen uppskattad av toppen kille på K-rauta.
Väl på plats:
Sedan passade jag på att fiska upp en ny skruvdragare, den i mitten. Det var ett erbjudande på Jula där de introduktionssåldes för halvapriset. Typ 700pix.
Min gamla trotjänare har hängt med sen 2008, och ptja, den gör väl ungefär vad den ska, så när som på att den är tappad i golvet så axeln är skev,
vilket gör att vid skruvning ”wobblar” den en smula..
Noterade nu att dte däremot är helt awesome att ha tre verktyg igång samtidigt.
En för borr, försänkning och skruvdrag. Lyx!
Lådan byggs alltså i dubbel 19mm MDF rakt igenom. Här går jag igenom hur varje skiva är meckad:
Först utmärkning av en smula hål. Valde att hålla mig ca 5cm från kant för att inte få problem när de sedan skall dras ihop till en låda (38mm blir höjden att säkra sig från).
Sedan ptja, lite allmäna höl att börra ^^
Notera tips på att hålla i sär vilken sida som ska sitta var med hjälp av ett ”V” som markering.
Aldrig gjort det förut, men gösses vad tacksammare det blev.
Det visar sig det byggs lite material där, som är helt klart värt att få väck om man vill ha en riktigt trevlig limfog sedan.
Dessa resterna togs bort lite kvickt med något skrapvänligt, mestadels en vinkelhake eller försänkingsborret lite snabbt.
Lim. Trots det ser ut å vara en djävla massa lim, så behöver det smetas ut ordentligt.
Sedan vid ihopsättning lämnar jag lite glapp så man kan ”hasa på” skivan, vilket gör att man får en smula utspridning på ovanskivan och minskar luckor där det ofäst.
Sedan inte rocketscience, en smula försänkta hål, och i med skruv.
Lådan tar form. Yes, det är två separata lådor. Innerväggen fungerar både som stag, och som avskiljare.
Valde att göra den i enkel materialtjockelk för att jag resonerar att den kommer att stabiliseras av mottrycket från lådan bredvid.
Men någonstans vid något mått, vid någon del av den här ritningen och skissar jag satte ihop under en stressad timme på jobbet failade tydligen saker en smula.
Eller så failade det vid förändringen vid parkeringen på k-rauta.
Eller så failade det vid något annat.
För fail blev det.
This is not right:
Also, this is my rage-MDF-FACE:
Inte så möe mer än att ta hand om sitt fail, lösningen blev enklast att kapa en smula i taket:
Sedan blev det Fräsning av baffel. Även här höll det på att gå käpprätt åt pipan, då jag var HELT säker på jag mätt PRECIS från samma referenspunkter utmätta på skivan,
så visade det sig att det fortfarande diffade någon halv centimeter i hur baffelhål nummer två skulle sitta på andra plattan.
Livsfarligt. Fram med kopierbittet och bara <få det gjort>.
Till bakkant på porten används bakväggen, för att underlätta en vettig invästning (det går ju inte att skruva nerifrån vid den bakersta delen).
Så kastade jag i några rester av en trekantslist, dels i porten, men även i bakre hörnet som kändes lite som en basfälla.
Provkastar i en bas.
Sedan målas port, och resten av färgen tömdes över baffeln.
Noterar att ”Hammarlack” som svart färg-alternativ på biltema inte var varken speciellt drygt eller täckande.
Motivet till den här färgen var just att den skulle klara sig utan grundfärg (knappast på MDF).
Rekomenderas inte.
Och så här stod den en tid, tills jag lyckades hitta manskap som samtidigt kunde komma och lyfta in den i bilen (några dagar sedan!).
Det var en rätt saftig process.
Vi ägnade 4 gubbar i 1h45m åt att först konka ut den ur källaren och in i bil.
Då kommer psykbrytet.
Lådan står på 2st 45x95mm regel. De är INTE i fullängd av hela lådan.
Dvs, främre delen av lådan hänger i luften med 15cm överhäng ungefär, men de går hela vägen till bakersta delen av lådan.
Så – när vi lyfte in, så måttade jag och sa ”stopp!” när lådan kommit till slutet av distansbiten, i framkant.
Och så går jag runt bilen och ser tre förvånade grabbar, och en låda som sticker ut ur bilen utan chans att kunna stänga luckan.
Ni förstår säkert känslan...........
Det blev ett litet ”inte så glatt tillrop” för ca full djävla hals som omedelbar ångesthantering.. ”h-----RRRRRRR---------”
Krisen varar knappt 3-4 sekunder. Tills jag kommer på hur det är med distansbiten, att lådan ska ju faktiskt fram en hel del till
Och vips, så var det löst.... till några en smula chockade medhjälpares lättnad.. hehe..
Sedan kom det lilla kruxet med fastbultning.
Jag hade förberett med borrade M10 hål i golvet av låda, mellanläggskivor, och i bilen.
De visade sig passa utan krux, men att lyckas passa in dessa bitar, spec med distansbiten som rörlig emellan var inte helt enkelt för att uttrycka det milt.
Lättanden var helt otrolig när båda sidor var fastbultade.
Mvh Surk
Comment