Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Dataprogrammen har verkligen utvecklats sedan jag var betatestare åt Backes gamla program , tror det hette Probox nånting men minns inte riktigt , det börjar vara några år sedan .( före pentiumprocessorn )

    Du har inte parametrarna till en Soundstream SPL-15 , sisådär 20 år gammal ?

    Grävde fram den ur katakomberna och funderar på att reta ungtupparna på jobbet lite med basdunk i pensionärsbilen S80

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by Sälstryparn View Post
      Dataprogrammen har verkligen utvecklats sedan jag var betatestare åt Backes gamla program , tror det hette Probox nånting men minns inte riktigt , det börjar vara några år sedan .( före pentiumprocessorn )

      Du har inte parametrarna till en Soundstream SPL-15 , sisådär 20 år gammal ?

      Grävde fram den ur katakomberna och funderar på att reta ungtupparna på jobbet lite med basdunk i pensionärsbilen S80
      Kan det här vara något? Pdf:en hämtas när du trycker på länken.

      https://www.google.se/url?sa=t&sourc...-Gb5iQXw49p6RA

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by bjorn.eriksson View Post
        Hej du!

        Jag har sett när man simulerar element att även filter, både aktiva och passiva lägger till på group delay. Så även om du tycker det kan se högt ut vid vissa frekvenser så är det inte hela sanningen. Med ett högpass strax under avstämningen som skydd för elementet t.ex. och kanske ett lågpass som delar runt dina 50hz du pratade om så kommer den totala gd'n bli mycket högre. Alltså tror jag inte du behöver ha någon panik över det värdet så länge det inte skenar iväg totalt.
        Alltså, även om du lyckats göra kompromisser med annat så du får det till nästan noll så kommer ändå gd introduceras från annat håll.
        Det syntes ingen skillnad att tala om i simulering i BBP6 med ett LP filter, oklart hur det är med lågpass.
        Jag är lugn med de siffror som visar sig nu.
        Det fanns någon trevlig kvot man kunde fundera över hur GD förhöll sig till frekvens för att oroa sig. Minns iaf att siffror som såg helt lugna ut, skulle vara katastrof i 80hz men total safe i 30hz.

        Originally posted by Jonhny View Post
        Jag tycker simuleringen ser bra ut. Förslaget du fick var en SPL-låda. Det du själv gjort är rak, men det går att EQa i bilen.

        System impedance ser jag egentligen inte att du behöver designa efter, förutom då att dina slutsteg ska orka med lasten.
        Det visar sig även att dämpning av kammaren ser ut att "jämna ut" avrullningen ytterligare en smula.
        Oklart hur det blir med EQ, möjligheten finns ju delvis genom BitOne, men inga lysande möjligheter att lösa separerade basfrekvenser med någon upplösning att tala om, vad jag minns.

        Originally posted by jimmaiy View Post
        Detta måste vara per bas?
        Vad är det för program du använder,såg trevligt ut?
        Ser bra ut med impedansen på denna simuleringen och likadant slaglängden. Kan nog köpa dig ett m1 till;-)
        Det är riktigt att det är per bas
        Programmet är BassBoxPro6.
        Håller mig konservativ till att lita för mkt på impedans i 'absoluta tal' från detta program, men nöjer mig med att iaf få pekat åt ungefär var i frekvens det kan befinnas sig och hoppas det förhåller sig rimligt till faktiska uppmätta värden.
        Kruxet med mer slutsteg är ju som vanligt... mer batterier

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Jag har nog sett samma förhållande mellan delay och frekvens som du menar. Tror också du kan vara lugn

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Sen får man ju oxå komma ihåg, gör man seriöst anspråk på att nå bästa tänkbara SQ siktar man knappast på den här typen av bas. hehe.
            Det gäller att ha rimliga förväntningar och helt enkelt - erkänna för sig själv vad man gillar med sitt bygge och hur bilen används.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Mors,

              Här kommer nästa etapp på slutstegsracket som påbörjades i post #583
              Tyvärr finns ingen bild med stegen monterade, än så länge har jag valt att inte montera dem på grund av måttandet och mätandet i bilen.

              Klädde i filtmatta, och tog tömde resterna av ”krymplack” från biltema, vilket i den burken jag fick, mer ser ut som en matt hammarlack-yta.
              Täcker föredömligt på MDF.









              Så, här har jag valt att lösa lite extra inbakat ”allt i ett” lösning på det här racket.
              Når visserligen inte upp till bygget av ChriZtoffers supertrevliga rack, med dsp och allt i ett, men löser ett par byggstenar på vägen.
              Nämnligen, relästyrning för fläkt med ”on/off/remote in” där en liten switch sitter på sidan av racket, och där en kabel är dragen med lagom längd att dockas till någon lämplig kabel som går frammåt
              (har en bunt över som kommer upp vid passagerarbaksätet, i ena ändan och bakom handskfacket i andra).
              Dessutom är det en liten kontrollerdosa påkopplad som gör fläktarna hastighetsvariabla, om det nu skulle visa sig vara lämpligt att ha senare.
              Sedan så är det relästyrning till slutstegen som signalstartas via BitOne, som signalstartas på REM OUT på HU.
              Till detta då, matning och jordning av då, dsp, + två relä, + fläktar, samt alla signalkablar mellan dSP och steg, samt remote till varje steg, som sitter ihoptrasslat i den lille klumpen ni ser.
              Efter att ha lött om och dit i någon omgång pga trötthet, så kunde jag spara in en och annan extra jorddragning, matnignsdragning och så.

              Så hela stegracket kopplas nu in med 4st kabel:
              -REM Out från HU som går till DSP
              -12v matning
              -Jord
              -Ej nödvändig, men lyx remotestyrning av fläktar









              Nu med lite större baslösning än när det här stegracket började byggas, är det inte längre kanske den mest optimala lösningen för steghantering.
              Dock är den fortfarande gångbar, och städar upp en hel del i kabelhärvorna som snabbt blir, så den lär iaf försöka provas innan något annat dras igång 

              Man kan notera att jag använt ”högtalarfronttyg” fastklämt före fläktarna som någonslags ”kosmetiskt” men i praktiken dubblar som dammupptagare.

              Mvh Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Kul med fler som bygger allt-i-ett-lösningar! Det blir ju väldans smidigt om man ska ur med allt förbatt göra nåt, och framförallt så slipper man en massa kablar. Blev ju snyggt å! Idén där med högtalarfronttyg framför fläktarna var inte dum, kör nog så jag också då även jag verkar få lov att stoppa i nån fläkt, Måsconny stegen blir rätt varma.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Ser riktigt bra ut, håller med Chriztoffer, smart med tyget framför fläkten. Hur kör du fläktarna? en som trycker och en suger?

                  Vad har du täkt har för kontakter till högtalarna?

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Kul med fler som bygger allt-i-ett-lösningar!
                    Måsconny stegen blir rätt varma.



                    Originally posted by Porscheper View Post
                    Ser riktigt bra ut, håller med Chriztoffer, smart med tyget framför fläkten. Hur kör du fläktarna? en som trycker och en suger?

                    Vad har du täkt har för kontakter till högtalarna?
                    Att kalla det "allt-i-ett" är inte riktigt rättvisande här, jag kommer inte att ha en "central" för ihopkoppling av högtalarkabel och elmatning.
                    Jag nöjde mig med att rensa upp det värsta av småplottret: RCA, Remotes, och fläktstyrning. Förenkla och spara in kablar (även som det säkert syns, har jag kört min gamla vita långa remote för all 3 steg, okapad )

                    Helt klart ärt det enormt skönt att få så här mycket grejjor "sammankopplade" utan att behöva tänka på allt löst.

                    Fläktarna vet jag inte ens om de kommer att användas i närmaste bygget, då det troligen inte kommer att bli "tätt" åt något håll.
                    De var avgörande däremot när stegracket var tänkt att docka mot ryggstödet tidigare.
                    Men vem vet, de kommer i alla fall vara igångsättningsbara om det visar sig att det skulle bli varmt och ogött, någon sommardag framöver

                    edit: Fläktarna är riktade att blåsa in mot stegen.
                    Last edited by zrken; October 14, 2014, 12:23.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      En annan är ju spänd på hur du ska få plats med allt
                      2x18 var att glömma i min gamla v40 när jag höll på i den.
                      Eller du ska gå w-all in no mercy här åså

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        En annan är ju spänd på hur du ska få plats med allt
                        2x18 var att glömma i min gamla v40 när jag höll på i den.
                        Eller du ska gå w-all in no mercy här åså
                        Jodå, det kommer gå fint detta här
                        Har hänt en del till nästa update

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          En annan är ju spänd på hur du ska få plats med allt
                          2x18 var att glömma i min gamla v40 när jag höll på i den.
                          Eller du ska gå w-all in no mercy här åså
                          Tanken slog mig också. Men jag tänkte att vi håller tyst om hur han ska få in dubbel-18. Annars kan han få för sig att inte göra det, vilket vore synd.

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by Jonhny View Post
                            Tanken slog mig också. Men jag tänkte att vi håller tyst om hur han ska få in dubbel-18. Annars kan han få för sig att inte göra det, vilket vore synd.
                            hahah, ni är för härliga

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Nu rör det på sig ser jag..
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by zrken View Post
                                Jodå, det kommer gå fint detta här
                                Har hänt en del till nästa update
                                Låter lovande:-)

                                Comment

                                Working...
                                X