Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    En glasskiva, smeta på lite vasselin och sedan plasta direkt på den. Lägg ett antal lager så du får 4-5mm tjockt. Sedan när det härdat så kan du ta lös en perfekt platt skiva som du sedan kan använda. Är så pass liten yta ändå så du ska inte få några problem med resonanser tycker jag.

    Vill du köra överkursen med aluminium så gör du först en mall i valfri träskiva. Sedan sågar du till aluminiumbiten nästan i rätt mått. Lämna några mm så den är lite större. Sedan är det bara att dra ihop trämallen och alu.biten med några skruvar där tex elementet är tänkt att skruvas fast. Sedan fräser du till kanten på aluminiumbiten med överhandsfräsen på lägsta varv. Kör med ett helt nytt frässtål med kullager i ena änden så du kopierar trämallen. Frässtålet ska du bara fräsa alu med och inget annat så du håller det fräscht. Du behöver inte kylpasta eller tröd eller något utan det är bara att fräsa på. Ta det lite lugnt bara och var försiktig så det inte hugger bara. Gjort alla mina ringar på detta sättet. Har en Bosh-överhandsfräs och kört med frässtål från Jula för 59.- Funkat hur bra som helst och jag har gjort ganska många ringar och delar på detta sättet. Tar bara lite tid.

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Tack Björn för de hjälpsamma tipsen.
      Glasskive tricket lär komma till användning, i något slags säg, läsplatte-monteringsram.
      Hade inte en tanke på att det kunde gå att fräsa aluminium med så här enkla medel. Lysande!

      Kopieringsbit av en smula bättre kvalitet användes för att göra MDF ramarna lika

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Pratar man med proffsen på att jobba i metall så ska man inte göra så. För högt varvtal och man behöver kylmedel etc. Men det har funkat utmärkt för mig. Men det gäller att allt sitter fast ordentligt. Jag har alltid skruvat fast fräsmallen i metallen och även haft en större träbit fastskruvad i fräsmallen så jag kunnat skruva fast hela "paketet" i arbetsbänken. Då behöver jag bara koncentrera mig på att hålla i överhandsfräsen och fräsa lite åt gången. Brukar försöka dra typ 1mm åt gången så det brukar bli några varv innan stålet går mot mallen och den perfekta formen kommer.

        Plasta du mot glas så kommer det vara småkladdigt på den sidan som är mot glaset. Det brukar härda till sig efteråt när biten är löstagen. Annars funkar det alltid att torka med lite aceton. Finns många tjuvtrixs för att få till saker ganska enkelt. Båtbyggare är underbara att få tips av.

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Duktigt feta poddar! Sällan man ser nån bygga med den mängden volym, i bästa fall får folk till en halvliter eller två. Hoppas du får i dom i bilen igen efter besiktning så man får en chans att lyssna!
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Mors!

            Man skulle inte glömma det här med fästen oxå ja.. hehe
            Faktiskt, är problemen med fästena den största anledningen att motivationen försvann så djävla hårt under sommaren och att jag inte gjorde några försök att få upp mig på tävlignsbanan bättre senare delen av säsongen.

            Jag skaffade lite olika fästen. De första jag tog hem var ett par likadana som Jens mfl har kört.
            Kruxet med dessa var att de hade väldigt stor bottenplatta, typ 75mm eller något i den storleksordningen, samtidigt som de inte hade enormt mkt svängrum för vinkling.
            Däremot – skulle de hålla fast när de väl sattes fast.
            Men ett sådant fäste kräver tvivellöst någon slags rejäl bracket för att kunna användas effektivt i bilstereosammanhang (även i Jens). Och det hade jag varken tillgång till eller vettiga skills&verktyg att bygga.
            Så jag såg mig om efter en ny led. Då plockade jag hem den här från BRL



            Fördelen med dessa är att de går att montera och vinkla i TVÅ separata leder, något som snabbt blir guld.

            Då återstod det att få fast skiten i något lämpligt i bilen. En snabb bedömningn gjorde det totalt kört att tro de skulle fungera tillfredställande om än alls att fästa dem i A-stolpen. Det var nödvädigt att få till någt som föreföllen smula stabilare.

            Hade tur att ha två lämpliga hål på respektive sida i bilen, som hade hållt någon kabletjosan tidigare.
            Till biltema och skaffade ngn grunka som smackar i gängor.. minns inte vad de heter & hittar inte på hemsidan heller, men i princip en mix av en popnittång och något som fixar islagsgängor.
            Smackade i 2st och vips:



            Nästa steg var att försöka få ordning på ordning på något lämpligt metall fäste.
            Som redan nämnt besitter jga inte några lämpliga skills till svets och sådant.. så man fick hastigt och lustigt mitt i veckan ta sig till biltema.... fram med några lämpliga vinkelproviler som faktiskt kunde fungera tänkte jag.
            Måttade och härjade och insåg det var dags för vinkelslip...
            Och vinkelslip... då kommer galenskapen fram





            Sedan var det dags att börja få till vilken vinkel man ska ha dom . Det visade sig otroligt tacksamt att hålavståndet på dessa biltema plåtarna passade direkt och perfekt på hålavståndet i hålen i bilen.
            Frågan var då om de skulle vinklas utåt eller innåt..









            Provmontering visade sig inte göra så att tillvaron hamnade på en sådan höjd att den monstruöst stora podden kunde vinklas tillfredställande utan att slå i allt åt alla håll...
            Några svordommar och funderingar senare blev det tur till biltema och hämtade upp ytterligare sådanna här små plattor, och detta resulterade i ett litet ihopkok:





            Men som man ser här på en nyligen tagen bild av vänstersidans fäste, har de fått en smula stryk av vickandet..



            Min plan framöver är att antingen förstärka upp med dubbla lager sådanna här hålplattor, eller att förhoppningsvis få hjälp att svetsa ihop något.
            En vänlig hand sträcktes ut i somras, men det skall oxå finnas tid och plats på det hållet för att faktiskt få till stånd ett bygge!

            Även så hade det varit bra tror jag att flytta fästpunkten för leden närmare vindrutan, och instrumentbrädan, givet formen på poddarna.
            Som de sitter i nuläget är det onödigt mycket luft bakom dem, eller uttryckt annorlunda, vilket får konsekvensen att de är väldigt långt utskjutna i kupén.

            Återstår att se vart de här fästena landar... Klart är i alla fall att de håller avsevärt mkt sämre kvalitet än själva poddarna, och dem ska jag fortsätta med utan att någon annan plan hägrar vid horisonten.

            Mvh Surk

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Hallå!

              Nu har jag läst igenom bägge dina byggloggar, och det är bara att konstatera; satan vad du ligger i!

              Själv är man rädd att pajja några clips när man håller på

              Otroligt men sant tror jag dessutom att jag kan komma med en onödigt vetande info: muttern du fick fast i plåten är nog en mutternit. Som en ihålig popnit med gängor i. För att dra fast den skruvarv man i tången i gängan och klämmer åt, sen i med rätt skruv, m5 m6 osv..

              Ett tips om dom. I plåt sitter dom nog bättre, men om du sätter den i plast någon gång, och sedan i med en skruv så får du ju problem med att något av materialen, förmodligen alut ergar varpå skruven fastnar. Sedan när det ska loss kommer muttern bara snurra runt i hålet istället för att skruven lossnar. Lite bättre blir det om du fettar in skruven rejält!

              Läckra podar förresten, påminner lite om minipodsen som säljs på hifiklubben

              Ha d!

              / B

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Åh harre gösses!
                Då har du haft att göra
                Kul!

                Tack för tips med popnuts(mutternit måste väl översättas isch så?)!
                Ja fan, jag tänkte nog en sådan tanke lite avlägset när jag såg hur de tog form.. resonerade i stil med att om de inte skulle visa sig fungera alls i bilen, kunde det kanske vara aktuellt att montera dem på någon pinne och köra dem hemma... För själva podden blev så löjligt stabil.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Mors!
                  Tänkte passa på att lobba in en liten recap på vad det är för produkter som sitter i den här stereomojängen. Hade jag själv vart följare till tråden hade jag sannolikt glömt av det på vägens gång

                  HU: Alpine 178BT
                  Diskanter: DynAudio MD100
                  Mreg: Amega 4” med lila korg, Q-comp.
                  Midbas: Morel Elate SW9

                  Steg: Mosconi AS100.4w
                  Mosconi AS300.2
                  B2 Audio M1s MK1
                  DSP: BitOne + DRC
                  Signalkabel: DLS SL5PRO mellan HU och DSP.
                  Från DSP är det Hollywood 3M kablar.
                  Ström: 4xRunning Bull 74Ah, +CTEK XS25000
                  Strömkablage är en salig sörja från diverse begagnat köp och ackumulerat skrot. En snabb blick ner i batteribaljan ger en +6 sorter involerade.

                  Mvh Surk

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by zrken View Post
                    Mors!
                    Tänkte passa på att lobba in en liten recap på vad det är för produkter som sitter i den här stereomojängen. Hade jag själv vart följare till tråden hade jag sannolikt glömt av det på vägens gång

                    HU: Alpine 178BT
                    Diskanter: DynAudio MD100
                    Mreg: Amega 4” med lila korg, Q-comp.
                    Midbas: Morel Elate SW9

                    Steg: Mosconi AS100.4w
                    Mosconi AS300.2
                    B2 Audio M1s MK1
                    DSP: BitOne + DRC
                    Signalkabel: DLS SL5PRO mellan HU och DSP.
                    Från DSP är det Hollywood 3M kablar.
                    Ström: 4xRunning Bull 74Ah, +CTEK XS25000
                    Strömkablage är en salig sörja från diverse begagnat köp och ackumulerat skrot. En snabb blick ner i batteribaljan ger en +6 sorter involerade.

                    Mvh Surk

                    Måste säga att det är en jävla fin setup du fått ihop till slut.
                    Duktigt avis på ditt as300 till dynaudiomiddarna? måste kötta på rejält!

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Måste säga att det är en jävla fin setup du fått ihop till slut.
                      Duktigt avis på ditt as300 till dynaudiomiddarna? måste kötta på rejält!
                      E väl Morel middar ?

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by ville91 View Post
                        E väl Morel middar ?
                        Japp jag som skrev fel:-P

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Jovisst, de smackar ju på trevligt.. Man vill ju gärna att dela djupare för att få ut hela mysigheten, men dörrarna ger sådan resonans i från sig att det tappas massor med smack om man delar djupt.
                          Just nu är sweetspot ca 60hz. Även om de håller för att köra ner till säg 40hz utan problem.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Mors!

                            En uppsamling av lite meck som gjorts nyligen:

                            Först ut en 50kvadrats inrörad kable, som var tänkt att uppgradera pluskabeln från generatorn i någonslags big3.

                            Så här blev kabeln klar:



                            Dock sitter generatorn djävligt svåråtkommligt vilket gör det krångligt att komma åt att byta kabeln. Även med rivna underredes plattor når jag endast att nudda vid höljet till + polbulten.
                            Därför frösökte jag få en verkstad att byta samtidigt som generatorn byttes i somras, men visade sig att det... helt enkelt inte blev av ordentligt. De menade att det var en splittad kabel till startmotorn och att min instruktion handlade om att <ersätta> och inte <lägga till>.
                            Lite otydlighet där som gjorde att kabeln aldrig kom till nytta. Nu ligger den och skräpar :/

                            Så har jag gett mig på att dämpa bagageluckan.
                            Sista resterna av STP Black Gold användes till så många lager det räckte till



                            Så här såg det ut orginal:



                            Det är svårt att se riktigt slutresultatet, då det inte riktitg hamnade på bild, men man kan säga jag fyllde ytterplåten, men inte massor på den sidan av innerplåten som vätter hitåt då jag ville ha kvar passformen och styrkan av clipsen så mkt som möjligt.



                            Sedan blev det dags för ytterplastens insida:


                            En stund senare såg den ut så här:



                            Luckan blev helt klart tyngre och rigidare, inte för att jag hade några större problem med skrammel i den tidigare, men nu är den i alla fall förbättrad den oxå

                            Skönt som faaan att återgå till lite sådanna här ”mysmeck”.. Det gör plötsligt det både roligare och mer hanterbart istället frö att känna att hel abilen är et tstort ras varenda gång.. lol

                            Mvh Surk

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Då är dina dämpare snart slut i luckan också;-) Fyllde min gamla v40 också och nu orkar inte sambon öppna den längre haha :-)

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by jimmaiy View Post
                                Då är dina dämpare snart slut i luckan också;-) Fyllde min gamla v40 också och nu orkar inte sambon öppna den längre haha :-)
                                HEHE, det är ju en grej jag inte haft en tanke på...
                                De går väl å andra sidan att byta rätt enkelt.
                                Samtidigt vet jag inte riktigt hur man har combibil utan att fylla skuffen med stereo

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X