Mors!
Redan i BMWn var jag säker på att det vart nice med en slags ”mätcentral” med mätarna samlade, och inte synliga permanent.
Det de tillintetsägande displayerna är alltså till en voltmätare som mäter direkt på slutstegsplintarna på bassteget. Den andra displayn visar antalet ampere som passerar mellan frontbatteri(ink generator) och bak till steg/batterier.
Således vet jag alltid hur mkt extrabatterierna/stereon belastar bilen utöver standard...
Hoppas kunna återkoppla mer på denna funktion senare
Dessutom har jag ju en backkamera med en styv 5” skärm man skall lyckas krångla undan ngnstans också. Handskfacket är en utmärkt sådan position
Från första början var även tanken att samla in DRCn till BitOne och bassremote till bassteget på samma plats.
Började med att såga ut små ”plattor” till respektive detalj.
En stund senare:
Funderar över lite tänkbara vinklar och försöker sikta ihop mig:
På med fleece, smältlim, och swosch:
Plast smetades på, och till mitt stora förtret visade sig en av ramarna till hade en tidigare spricka i sig, och slog sig nu rätt duktigt....
Bilden försöker illustrera vinkeln från referensplattan – det är där bråttet är... Inte helt vackert.
Men till min stora förtjusning visar det sig inte alls bli så illa!!
Slängde på och provade med färg för att se hur underarbetet stod sig, samt få en känsla av hur långt det skulle bli med färg osv..
Då handskfacket vart urmonterat inklusive hela lådan sedan jul, var det lite lotteri om det här skulle passa så bra som jag hade hoppats.....
Man kan väl säga att det ingår i planen att dra fast det ordentligt i handskfacklocket och spackla ”ihop dem” och sedan måla hela handskfacksinnerdelen. Men, jag har inte kommit riktigt så långt ännu.. ieg, jag är inte ens säker på att jag vill ha den här lösningen så här på sikt.. Men nåväl.
Det är ett litet experiment/placering som inte har någon prio på ”slutfinish” any time soon...
Inget nytt under väderleksrapporten från tidigare bilder på denna
Ahaaaa trodde det va typ klart i med du kör finlir nu
Fast du kanske inte är som jag utan tycker sånt är roligt.
Jag tycker ju endast det är kul att bygga baslådan och koppla in prylatna resten hade jag gärna spolat förbi:-D
Ahaaaa trodde det va typ klart i med du kör finlir nu
Fast du kanske inte är som jag utan tycker sånt är roligt.
Jag tycker ju endast det är kul att bygga baslådan och koppla in prylatna resten hade jag gärna spolat förbi:-D
lol gud nej. Det är väl mer att jag har byggt lite baklänges.. det finns ingenting klart för högtalarmontage dörrar/a-stolpar.
baslådan halvklar med ett skal men ingen frontkammare.
Så det som för vanliga dödliga är att "uppgradera stereo" har jag egentligen inte påbörjat xD
lol gud nej. Det är väl mer att jag har byggt lite baklänges.. det finns ingenting klart för högtalarmontage dörrar/a-stolpar.
baslådan halvklar med ett skal men ingen frontkammare.
Så det som för vanliga dödliga är att "uppgradera stereo" har jag egentligen inte påbörjat xD
afan tur jag byggde framifrån och bak för en gångs skull, de där mecket med glasfiber + framsystem är drygt som fan
afan tur jag byggde framifrån och bak för en gångs skull, de där mecket med glasfiber + framsystem är drygt som fan
Det ska jag börja med nu. Funderar fortfarande på hur fan jag ska pressa in 2 x 3" + banddiskant i a-stolpen på en A4 men den som lever får se.
Jag har funderat både på att gå ner till en 3" eller flytta om den andra, men blir inte nöjd. Ljudbilden blir direkt lidande ju längre isär elementen hamnar. Dessutom är 3" på 8 ohm impedans vilket gör att två passar utmärkt ihop impedansmässigt.
Jag väntar med spänning på hur herr zrken löser framsystemet.
Det ska jag börja med nu. Funderar fortfarande på hur fan jag ska pressa in 2 x 3" + banddiskant i a-stolpen på en A4 men den som lever får se.
Jag har funderat både på att gå ner till en 3" eller flytta om den andra, men blir inte nöjd. Ljudbilden blir direkt lidande ju längre isär elementen hamnar. Dessutom är 3" på 8 ohm impedans vilket gör att två passar utmärkt ihop impedansmässigt.
Jag väntar med spänning på hur herr zrken löser framsystemet.
Med vänlig hälsning, Z
Skillnaden med att bygga klart framsystemet före steg, kablage och hu är igång är att man har svårare att labba med vinklar utan att låsa sig permanent enligt -det blir som det blir, duger det inte får det bli göra om göra rätt.
Pillandet med bilen har fått lite momentum igen.
Efter dels en djävla hets på jobbet, och dels en veckolång occupering av hobbyrummet....
Mer fokus på mindre meck runtomkring MDF-arbete.. lite respekt får man väl uppvisa!
Gjorde ett försök att få gängat i en av de bråkande skruvarna till AS300.2w steget, men det slutade i katastrof.
Den gick aldrig i ordentligt vid provmonteringen, men nu skulle den i. Den gick aldrig att dra spec långt, innan den tog stopp.
Istället för att inse läget, drog man på lite för mkt, vilket resulterade i att den satt SOPFAST i en slirande och lössliten islagsmutter.
Nu kommer den här delen av steget definitivt aldrig att hamna klockrent monterat på väggen
Ett annat trix jag har hittat på för att kunna skruva om mellan 4ohm och 1ohms last utav slutsteg till bas, är att kablaget som går ut från lådan mellanlandar i en plint, innan de går till slutsteget.
Detta gör att det alltid är två snygga anslutningar till steget, och att jag bakom ena sidocovern kan koppla om.. Just nu står det i 4ohm.
Det var dags att ta tag i konceptet med belysning till skuffen. Något litet och enkelt, som ger tillräckligt sken för att kunna skruva / mecka utan att hänga dit en extra lampa är planen.
Ja, det gör ju inget om det är tillräckligt snyggt för att ev visa upp på ngn träff.
Planen är att använda LEDlist från ebay, (se E-bay fyndtråden).
Först löstes strömförsörjningen då det visar sig att jag har ”buntat undan” orginal takbelysningens kontakt jag hade tänkt att använda, så den är onåbar med baslådan i. Det måste helt enkelt bli en manuell switch här bak, vilket egentligen passar mig betydligt bättre.
Dock måste ström hämtas från något lämpligt och gärna permanentare än batterier/stereoinstallation. Till min stora lycka blev fungerade det bra att slanga in sig på 12V cigguttaget bak, som går på konstant ström.
Till detta krävdes en liten grunka som dels ger en ”output till annan pryl” (har funderingar på att diskret uppgradera backljuset och då kan det matas härifrån) samt raka spåret till lampan:
Och en 3-vägs switch som gör det möjligt att i framtiden kunna få lampan att gå på ex stegens remote, eller tändning, eller något annat .... OFF ....och konstant på
Ledlisterna smetades fast på en kapad aluprofil i vinkel, löddes ihop, och såg till att de inte var ngn kortslutningsrisk.
Tyvärr visade sig en av ledstripparna inte fungera, varför vet jag aldrig. Bestämde mig för att gå vidare och prova om endast en skulle räcka för ett rimligt sken på plats (woosha det gjorde d!!)
Slutprodukt:
Montage i bil med hjälp av dubbelhäftande tejp från Tools och en tving. Switchen hittade jag ett hål som används till pluggar för att montera fast innertaket, rakt i, inget nytt borrat. Sitter ett par cm till höger från lampan, lättåtkomligt.
Sen var det inte så mkt mer att göra än att vänta på att det var bäcksvart ute och ta lite bilder för att se hur det ser ut egentligen....
Det där blev redigt bra! Långt bättre än jag hade hoppats. Om inte effekten övertygar på bild, så övertygar den på plats
Sjukt snyggt och stilrent ljus! Satt och fantisera om att mosconistegen kunde varit ett stort monosteg:-D för såg inte skarven först, jag ångrar mig att jag inte köpte as-steg :/
Comment