Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Precis!
    Men ska man använda kabelskor med "öppen ända" behöver du en sådan tång som du beskriver om du inte klämmer ihop "änden" på kabelskorna och löder dem

    Pratar ni om pengar blir det nog billigast att köra kabelskor som man stansar om det är grov kabel.
    Är det runt 10 kvadrats kabel och man ska ha det snyggt ska man ju absolut använda "öppen ända".

    Flussmedel är det som gör så att lödtennet flyter ut
    Last edited by MINIWATT; January 31, 2014, 12:35.
    www.powerpals.se

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Jag har alltid lött, i princip alla kablar (bara små högtalarkablar som jag klämt, ibland) men jag har fått för mig att en riktigt pressad sko lär ha bättre ledningsförmåga. Då är det ju direkt kontakt mellan kabel och kabelsko, utan inblandning av lödtenn som har långt från lika bra ledningsförmåga som koppar. Ett alternativ är ju att löda med silverlod, men det blir dyrt ifall man ska löda ett gäng lite grövre kablar.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Jag har alltid lött, i princip alla kablar (bara små högtalarkablar som jag klämt, ibland) men jag har fått för mig att en riktigt pressad sko lär ha bättre ledningsförmåga. Då är det ju direkt kontakt mellan kabel och kabelsko, utan inblandning av lödtenn som har långt från lika bra ledningsförmåga som koppar. Ett alternativ är ju att löda med silverlod, men det blir dyrt ifall man ska löda ett gäng lite grövre kablar.
        Det har du helt rätt i, när man kommer ner på den nivån pratar man riktig HiFi.
        Man är ju ute efter den bästa ledningsförmågan i kablarna
        Last edited by MINIWATT; January 31, 2014, 13:29.
        www.powerpals.se

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Nu menar jag inte bara högtalarkablar utan först och främst strömkablar så även dB-byggen är involverade i allra högsta grad.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Mors!
            Tänkte bjuda på delar av vägen mot strömförsörjningen till det här bygget.
            Först var min förhoppning att använda min gamla färdiga elcentral med säkringar och relä från BMW bygget.
            Jag gillade verkligen detta upplägget! Så här såg det ut:



            En kvick nersäkning i baljan och lite mätning visade att dte här hade ingen chans att få plats på höjden...



            Försöket blev att använda endast översta delen av centralen, ungefär så här:



            Det visade sig att även detta blev för högt att stapla ovanpå batterierna.
            Problemlösningen tog fart, och millimetrarna började jagas. Lyckades hitta ett par genom att snurra på själva bottenplattan i baljan, och dess ’distansklossar’ för stabilitet.
            Det gjorde en hel del, men inte hela tricket.
            Så här ser HALVA fastsättningen ut, två M6 bultar ner i orginaljängorna, samt en platta ovanpå som jag dratt ner ett gäng skruv igenom (ej gjort på bild).


            Höjden räcker inte tillräckligt för att kunna ha tre batterier ståendes bredvid varandra på rad utan problem med höjden.
            Efter lite flärpande hit och dit lyckades jga hitta ytterligare någon centimeter genom att lägga ett batteri på sidan:



            Lysande! Detta gav ytterligare någon centimeter, och gör det rimligt att ha kopplincscentralen rakt ovanpå. Om den nu byggs i ett tunnare material än nuvarande 18mm + M8 bult för bultdistans
            Passade även på att göra en täckplatta i samma storlek i överblivet plexi.


            Ihoplimmning efter avrundning osv.


            Mockup med plexit (det är ju rosa pga skyddsplasten – annars är det helt genomskinligt).



            En kvick mockup gjordes på plats oxå för att få en generell bild av vart saker är på väg.



            Sedan satte jag mig ner och funderade i vilken ordning jag skulle koppla ihop det här härket.
            Det strular till saker en hel del att ha ett batteri vinklat. Samt att det måste vara första och sista batteri i kedjan som är längst ner vänster / höger för att få plats med distskenor.
            Jag försökte mig på den undre varianten, men det visade sig att övergången mellan batteri längst till höger till mittenbatteriet blev så korta att trots 15cm kabel var riktigt svårt att vinkla till.
            Rent praktikst är det kopplat enligt den övre nu, där jag behandlar batteri till höger som (1) och längst till vänster som (4).
            Det är viktigt att hålla ordning på detta när laddning skall balanseras mot förbrukning. Hur,varför och mer om detta har jag vecklat ut i text tidigare här: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32380



            Ett helvettes härjande senare, med att försöka använda så mycket av de kablaget jag redan haft färdigklämt/lött samt in och ut ur förrådet med måttande och kapande/nylödande av kabel gjorde att detta som skulle kunna ta en halvtimme att lyfta i, skruva fast, och bara bulta på kabel... istället har hållit på en god bit över 10-15h under ett par isfrusna tillfällen utomhus.
            Tyvärr gör det sig inte helt rättvisa på bild, det verkar en smula mer städat på plats, men trots allt är det inte sexigare än så här. Det som suger mest är den gula kabeln mellan batt B och C inte lyckas vända/bända på något vettigt sätt. Den svarta mellan A och B som inte går in under baslådan, och inte kan vinklas runt på andra änden för att förlängas tillräckligt heller ställer till det. Det är redigt tight med plats. Tyvärr.
            Det hade vart något så sjukt mkt enklare om batteriet i mitten hade kunnat stå upp och det fortfarande hade funnits plats för att lägga kopplingsplintarna emellan. Hade det funnits en 2-3cm högre golv hade det här vart en helt annan grej. Men så är ju sidocovers plastade för den här höjden, med ram i botten vilket gör det inte riktigt finns enkla lösningar.



            Det är status just nu, det är inte klart men nu är vi i alla fall i fas med allt (utom eeen sak ) i byggloggen. Det känns gott.
            Surk

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Keep goin ser bra ut!
              Knäpp gärna ett kort eller två på basen:-)
              Nygiken på hur den ser ut.

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Jag har alltid lött, i princip alla kablar (bara små högtalarkablar som jag klämt, ibland) men jag har fått för mig att en riktigt pressad sko lär ha bättre ledningsförmåga. Då är det ju direkt kontakt mellan kabel och kabelsko, utan inblandning av lödtenn som har långt från lika bra ledningsförmåga som koppar. Ett alternativ är ju att löda med silverlod, men det blir dyrt ifall man ska löda ett gäng lite grövre kablar.

                Det mesta är väl silverlod idag..?
                Audi A4 B5 -98
                Pioneer P90 + DEQP90
                Sinfoni amplitude 50.4x
                Sinfoni shadow 100.2
                Sinfoni S165W x4
                Sinfoni S100M
                Sinfoni S25T

                Vw up -12
                På gång..
                New car, hi end old school..

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Njaa inte då det jag har, gammalt hederligt blylod, från Kina. Vet inte hur det är med det som säljs i butik här hemma men sist jag köpte så var det skit, såg ut som kallödning hur man än betedde sig.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Njaa inte då det jag har, gammalt hederligt blylod, från Kina. Vet inte hur det är med det som säljs i butik här hemma men sist jag köpte så var det skit, såg ut som kallödning hur man än betedde sig.
                    Men...köp riktigt lod i Sverige ist för eBay..?
                    Kostar inte många kronor direkt om det gör sån förbättring
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Mors!
                      I helgen har jag tatt tag i strömförsörjning till kringutrustning, tex BitOne.

                      Såhär kommer det kopplas:
                      HU – Remote out -> Bitone remote IN -> Bit one remote OUT -> Relä -> Steg.
                      Min plan är att montera bitettan dolt, på ena sidan av baslådan, så man kommer åt den genom att öppna bakdörren. Säkringen är väl på en halvampere eller liknande, enligt manualen. Om nu något kukar ur är det en försäkring på för 30spänn. Så här blev det omgång #1



                      På remotekabeln som går mot stegen förlängdes/skarvades för att minska trassel och mängd kabel som behövs dras.




                      Kabelskor krävs till remoten på Mozarellaboxarna. Den stora blå hylsan var inte så fager, så det fick bli strippning, klämning, och en klick lödning på det. Sedan krympslang:




                      Grundstationen är en biltemas säkringsbox, som får husera som ’distblock’. I sitter 10A säkringar för god vilja, på både plus och minus.
                      Jag råkade ha kablage över med färdiga ringar, som i hederlig miljövänlig anda recyclades
                      Ena paret kommer gå till DSP+relä för steg.

                      Det andra paret kommer gå hela vägen fram till HU. Detta kommer möjliggöra att slanga ström från samma punkt bak, till både HU och DSP och slutsteg. Syftet är att minimera risker för störningar.

                      Men ytterligare en anledning är att jag har lösa planer på att använda ett skiljerelä till frontbatteriet. Då kan en situation uppstå där matnings strömmen till HU komma från orginal frambatteri batteriet, medans steg och dsp och annat kommer från den ifrånkopplade batteribanken. Så länge jord är stabilt utförd borde det inte vara problem, men jag ser ju helst att allt kommer från samma källa.

                      På det här viset underviker jag så många problem som möjligt och skapar en bra lösning och en plattform för framtida vidare experiment.
                      Den lilla kopplingscentralen är alltså tänkt att hamna i baljan nära strömskenorna.



                      Slutresultatet av den här delen av systemet, med en inmatning från HU, ger detta relästyrning av 3 steg
                      En må säga jag är riktigt nöjd

                      Dock inte på bild, så är de två övriga slotsen i säkringsboxen upptagna av dragningen till HU, vilket inte syns på bild.
                      En brassklapp jag har i huvudet är att arbeta runt nuvarande lösning med att ha en säkring även på jordsidan.En enkel ’förbiskarvande kabel’ kan lösa det, hm. En glappande jord pga kass säkring är ......inte en option
                      I will fix



                      Mvh Surk

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        En diod på relät så du inte grillar boxen kan vara en ide. Fått för mig att de är känsliga.

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by jimmy s View Post
                          En diod på relät så du inte grillar boxen kan vara en ide. Fått för mig att de är känsliga.
                          Det här har jag hört om förut, generellt när det kommer till att starta steg med allt vad HU remote heter. Sett på det stora hela har jag sett avsevärt fler folk som lyckats styra relä direkt på HU rem out utan problem, kontra någon enstaka "verkligt vittnesmål" om att det gått åt helvette. Sjukt mkt mer rykten än praktiska fall som cirkulerat, var min slutsats.

                          Det skulle då alltså röra sig om att lobba in enligt följande (?):
                          DSP rem out -> diod -> relä rem in.

                          Som det är nu matas alltså inte DSPn utav ström från relät, utan är paralellt kopplad på relämatningen.

                          Eller var det något annat du tänkte på?

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Ser bra ut, jäkla pill att få till sådant där så man blir nöjd
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Skulle tro att det Jimmy menar är en backspänningsdiod över spolen på relät. När spänningen till en spole släpper så genereras en kort instensiv backspänning som kan uppgå till ett par tusen volt, ungefär som en tändspole fungerar. Diodens jobb blir att så att säga kortsluta backspänningen.

                              Lånade denna bilden från nätet som visar diodens koppling.
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Ah lysande Expoze, det här har jag ju sett oxå när du säger det!
                                Har du ngn uppfattning om vad för specs på en diod som krävs för att lösa det här? (ebayar hem det på studs...)

                                exempelvis: http://www.ebay.com/itm/Mt-10x-Recti...item1c3b65c5b7 ?
                                Last edited by zrken; February 5, 2014, 14:24.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X