Det är ju ganska lång tid kvar till Elmia. Så du hinner nog.
Ge inte upp.
Upp har jag inte gett, men det går långsamt.
Elmia är inte mer än en halv bygghelg bort. Det är görbart, men inte så mkt mer än det.
Har itne en situation på jobbet nu som gör det rimligt att "skynda sig iväg" utan det är full crunch.
Lite ledsen jag inte haft mer kontinuerligt engagemang med byggloggen, men när allt kommer omkring har det varit väldigt mycket omarbete och smååå småå pytte steg framåt.
Tämligen ofta har problem vart på nivån ”spacklet sjönk mer än förväntat igen” ..fyra gånger i rad. Eller ”nu släppte polyestern från den feta a-stolpen igen” och gav upphov till en spricka, som behövde spacklas… igen… och igen..
Eller att provmontagen inte lyckades förrän efter storleksordningen 4-5 justeringar med vinkelslip, dremel och liknande.
Kort och gott, nästan varje mecktillfälle har slutat med att jag gett upp utan känsla av framgång, eller att det <verkligen är på gång>.
Inte konstigt man inte sprungit upp till datorn och skrivit bygglogg direkt..?
Efter förra inlägget var det primära problemet; få plats med elementen. Distansringar kom på plats, och nästa steg blev spackling.
Denna gång har jag nu anammat att spackla ute och härda i IKEA-påse i bilen med hjälp av kupévärmare.
Bara att rigga upp:
Låta det härda för att någon vecka senare ta tag i slipandet:
Ungefär här var det dags för provmontering i bilen igen. Klart var att det behövde kapas en hel del på olika ställen för att kunna lirka in stolpen utan att böja den.
När stolpen böjs, ansträngsfästpunkten mot polyestern, och den släpper. Redan är släppen påtagliga, och det är kritiskt att inte åsamka mer stress på materialet än nödvändigt.
Det räckte inte bara med underkanten och flikar, utan krävdes att jag tog ut en rätt rejäl kil ur ena stolpen.
Problemet bestod i att jag missberäknade hur långt ner jag kunde sträcka tyget på undersidan stolpen innan det skulle slå i instrumentbrädan.
Det var lite skrattretande, då förra försöket till a-stolpar hade ungefär samtliga andra problem - de slog i både mätarhus och glasruta, med förtjock materialtjocklek för att passa i fårorna för stolpen alls…
Nu när jag hade fixat alla dessa misstag, åker jag på en till, fast på ett annat ställe. Aldrig blir man väl fullärd :P
Nåväl, det var ett relativt kvickt fix. Vinkelkap, tejpa över, spackla med långtrådigt glasfiberspackel inifrån.
Sedan var det dags att måla stolparna igen, för femtioelfte lagret känns det som. Eller i alla fall, 4 burkar av färg/filler spray. Ja, jag trodde ju att jag skulle ha en slutfinish på dem här för rätt länge sedan så att säga… Före elementen inte fick plats, före de inte gick att montera i bilen, före skiten började släppa och spricka ordentligt…
Så här är vi, ett till lager färg
Sedan var det dags att fundera över om dessa skulle få bli slutna helt eller öppna.
Några korta rådfrågningar höger och vänster landade i att det var klokare att köra dem med öppet bakåt för andning.
Om det behöver förtydligas så föreföll det inte som minsta option att behöva ta ner stolparna <någonsin> igen när de väl hamnat på plats för att ”testa” etc… nu skulle dem bara upp och det till varje pris.
På detta och i volymen petade jag ngra bitar av silent coat dämpmatta. Målet är att få ner resonansen till under de frekvenser som stolpen är avsedd att spela. Oklart om jag kom riktigt så långt ner, men den hårda-hålighetsljudet minskades högst betydligt.
Och diskantpoddar?
I vanlig ordning när jag går omkring och slöstirrar i butiker ser jag framför mig andra användningsområden till prylar.
På Jula sprang jag på dessa rätt stabila dragkroks-skydd.
Med lampnippelgenomföring från biltema, två mdfringar, lite monteringslim, ett par försök med ett gammalt trött akrylspackel landade vi här:
När jag väl hade lyckats tukta a-stolparna tillräckligt för att de kunde monteras, fanns det liiite neerig kvar. ”jag slänger på högtalartyg”.
För att minska skabbet som alla sprickor och liknande medfört. Det gick överlag bra, men med omöjliga vinklar just ovanför elementet.
Som helhet, kan jag bortse från det tillsvidare. Det känns som en tillräcklig finish för ett par månader +…
Så var det dags att droppa i diskanterna. Tyvärr finns ingen bild på hur dem såg ut när de var ”som det var tänkt”.
Tyvärr hade jag klätt (mot min egen inrådan, och resonemang) innan jag hade hunnit ordentligt prova hur olika vinklar fungerade.
Argumentet var ”här får dem plats, ser vettigast ut och förefaller iaf rimligt”.
Suck. Dra aldrig det argumentet.
De hamnade ungefär här, fast om man tänker sig diskanten pekandes i samma vinkel som mellanregistret.
Problemen uppenbarade sig först efter en timmes conf, när jag inte tyckte jag riktigt fick bukt med hur diskanten kändes. Nivåer hade höftats in, lyssnats via brus och sedan vidare efter tycke och smak, provat ngra varianter på delningar och jaow, försökt att få kontroll på en inte helt trevlig diskantbild.
Det tog en dag till, när jag kom ner i bilen nästa gång och tänkte arbeta med positionerna från EMMA skivan. Då blev det synnerligen tydligt hur vänstersidans diskant led av fruktansvärda reflexer från rutan som fullständigt havererade ljudbilden.
Det skulle bli nödvändigt att vinkla om diskanterna om det här skulle hålla. Så jag börajde, som ni ser på bilden ovan…
Rätt snart, hade jag ofrivilligt tänjt på gränserna lite för mycket, och fästet gick sönder i podden……
Ni som såg mig tävla förra årets senare halva, minns jag hade ett par gigantiska poddar som rätt ofta brukade ”sloka”… särskilt underhållande var hur de slokade under bassrace tävlingen i Linköping hos klåp.. heheh…
Nu, oh dear memories, är vi där igen.
I present to you: the slokande diskantpodd
När detta hände, tog jag 5 sekunder och tittade upp i taket i bilen, fällde ihop laptopen utan att spara senaste BitOne configen.
Gick upp till lägenheten, satte på musik och gick till mitt <happy place>, på en romantisk alp-äng, där inga djävlar poddar slokar.
Det ska nog allt ge sig!
Det finns sjukt mkt potential i det här, jag är redigt pepp!
Om bara lite medflyt fick skiten på plats och klara sig rimligt från reflexproblem.
Har en ny vinkel på gång jag ska köra på förarsidan. Hur det blir på passegerarsidan med en precis samma montage återstår att se.
Är rädd att ljudbilden då kommer bli helt sjukt bred åt höger, vilket jag inte är övertygad om att jag gillar.
Fan mycket motgångar det varit för dig med stolparna, hoppas du får till det innan nästa helg! Vill gärna lyssna då känner verkligen igen mig med att få göra om flera gånger innan det passar, jag har det problemet så fort jag ska göra nåt med någorlunda passform. Men det är inget man läser om i andra byggloggar
Namenlos, jag kommer inte att tävla på Elmia alls.
Det föll sig så då intressen med att titta på dbfinaler (söndag) inte sammanföll med lämplig tävling "över dagen", varpå jag dyker upp som besökare och inget mer spännande än så
Comment