Nu förstår jag varför du haft svårt att få dina poddar att hänga kvar.....
Har missat att du bytt till 18" bas.......
För inte hade du väl det på Seastreams?
hehe, jo de fick slita i tid å otid..
Jag har haft samma 18" bas hela tiden, vid Seastreams var dock lådan bara halvklar (främre laddvägg&avstämning fattades samt dämpmattan, ej heller tätat åt kanterna då). Det blev rejält mkt trevligare efter det
hehe, jo de fick slita i tid å otid..
Jag har haft samma 18" bas hela tiden, vid Seastreams var dock lådan bara halvklar (främre laddvägg&avstämning fattades samt dämpmattan, ej heller tätat åt kanterna då). Det blev rejält mkt trevligare efter det
Här spelades mestadels 26-32hz
Man inser ju att basnarkomanin har gått långt när man aktivt sorterar bort Decaf's låtar som är 33hz eller högre..........
Okej misstänkte nästan det.
Okej då ska jag inte yttra mig som tycker att 30-33hz är ganska djupt
Om du inte har rivit än, testspela gärna decaf's version av Gucci Mane ft Future - Sometimes, härlig ryggmassage :-) Future - Itchin är också en favorit, även om bilen inte riktigt har samma pondus nere i 26hz.. :P
Om du inte har rivit än, testspela gärna decaf's version av Gucci Mane ft Future - Sometimes, härlig ryggmassage :-) Future - Itchin är också en favorit, även om bilen inte riktigt har samma pondus nere i 26hz.. :P
Man ska faktiskt veta att den hade mer pondus i 26&-28hz än 38-40hz.
Har på känn att jag hade kunnat få ut en smula mer i de högre registren om jag inte delat på 45hz, utan låtit den fortsätta uppåt till sin andra avstämning i frontkammaren som var på pappret iaf runt 55hz.
Men med skapligt vassa middar var något annat aldrig relevant än att låta middarna styra hur högt baslådan spelar..
Man kan inte annat än fascineras över hur byggandet och den här hobbyn har sin udda gång. Under närmare nio månader slogs jag mot tid, koncept, väder och planer som ständigt var i problemlösningsstadiet.
På mindre än ett dygn var det ute, och nästintil återställt.
Här är resan i bilder.
Kom hem från kneget och började lite lätt med att smacka ur steg. Noga med att hålla ordning på att få ut lågnivå före ström.
Rasslade ut fort!
Lite från ingentans kom ett mess och Bucklan var i stan, så han droppa förbi och levererade ett väldigt uppskattat handtag!
På bild, tämligen upptagen med att administrera brevinkastets bredd... ^
Arbetsfördelningen blev att jag sprang skytteltrafik med lösa paneler, och Bucklan gick lös med tigersåg. Strax efter denna bilden togs gick tyvärr proppen. Lyckades inte hitta någonstans att byta, för att få liv i den igen, så det fick bli ett avslut för dagen.
Morgonen därpå lycakdes jag fortfarande inte få till någon ström, så efter att ha besiktigat samtliga uttag som var nära, slutade det med att jag tog mig till gaveln på huslängan, och drog alla förlängningskablar jag kunde hitta till ett cykelförråd som hade fungerande eluttag.
En smula mer exponerad och stirrig miljö än göttigt, men likväl, arbetsbar!
Nog för att tigersågen var långsam, men en stabil klippa. I de tjockare materialdelarna (+65mm) var det inte mer än ca 2-3sek per millimeter. Så det var en rejäl tålamodsprövande process..
Sedan visade det sig att hammare + stämjärn var helt lysande att få loss saker då limmet skiktade mdf på ett tämligen enkeldemonterbart sätt. En kofot hade vart lysadne oxå!
Notera mängden sågspån >.<
Runda 2 av 3 till tippen!
Batterier på laddning en och en, innan de får ställas undan:
Damsugning med mudd gjorde saker och ting verkligen gött. Det kändes som tämligen rätt beslut att försöka damsuga så mkt som möjligt så fort som möjligt innan det ”göttar in sig”.
Här ser man kabelsalladen som är kvar och permanent så att sgäa.
Ut med det moddade halva taket, och in med det gamla.
Swosch in med allt vad plastpaneler och lampor hette, baksäten och så vidare...
När man ser en sådan här bild, har man svårt att tro det är typ söndag morgon och bilen strögades med 860L bandpass så sent som fredag eftermiddag.......
Var blir nya lådan av? ;-)
Måste kännas märkligt att riva allt man slitit med.
hehe, Kollegan på jobbet & morsan är de två som är mest sentimentala.
För egen del så känns det inte speciellt jobbigt faktiskt, jobbet är nerlagt, visste hela tiden det här skulle komma förr eller senare.
Det finns däremot stor risk för "sentimentala återfall" om nästkommande bygge inte lyckas samma trevliga ljud, men framförallt, fascinerande möjlighet till SQ tävlandet.
Av de kommentarer jag fått av SQ dommare under säsongen, har det egentligen inte gått mer än 1 tävling där jag inte fått kommentar som indikerade 'positiv överraskning' om hur basen har betett sig.
För min personliga del - var det efter första sådanna kommentaren som hela bygget kändes värt och målet hade uppnåtts. Levde länge på den känslan, och än idag.
Ett tips med just tigern är att köpa "demolition" blad. Håller sig bra mycket längre och sågar snabbare i mjuka material som trä...
Vad blir det för vinter projekt nu då? Kommer du ha fungerande ljud i bilen?
Ett tips med just tigern är att köpa "demolition" blad. Håller sig bra mycket längre och sågar snabbare i mjuka material som trä...
Vad blir det för vinter projekt nu då? Kommer du ha fungerande ljud i bilen?
Det där med att förutspå när man ska ha fungerande stereo i bilen igen är... ....heheh... ehrm... svårt
Planerna härnäst är:
1) Besiktiga
- gör redo för besiktning. Måste hitta på en lösning för mina starka dimljus. Funderar på att prova solfilm från biltema att köra på temporärt på utsidan.
Så måste frontbatteriet få en bättre fastsättning. Men sedan tror jag det är game on.
2) Service.
Är minst 1500 mil sedan senaste servicen, det är dags.
3) Helrekond.
Om det är någon tid på året då det är vettigt att köra en rekond så är det väl över vinterhalvåret.
Avskyr att tvätta&vaxa själv, så det här läggs ut på en firma här lokalt. Har använt dem förut med strålande resultat till bra pengar.
Det finns säkert firmor som gör det bättre för dubbla pengarna.. men inte fan håller det dubbelt så länge för det. Då kör jag hellre två gånger
När dessa steg är klara, så kan man på allvar börja ta tag i vad som ska bli av nästa bygge.
Lär komma en post med lite tankar, med lite "tycka till" frågor till er som läser
Har du några funderingar på vad som är nästa steg?
860L bandpass är något opraktiskt. Men ska du fortsätta att spela hyfsat välljud med bra tryck? Jag tycker fortfarande det är rätt väg att gå. Bilen är enda stället man i praktiken kan vräka på.
Angående dimljusen så kan du ju ringa besiktningens kundtjänst för att vara säker, men jag tror att du kan ta ur säkringen och klara dig utan dom.
Det är ju inget krav att ha dimljus. Typ: lyser dom ska ljusbilden vara riktig, men du får inte en tvåa om dom inte lyser.
Comment