Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: SQW: TransFårrden

    Verkar sjukt intressant detta, då jag själv kommer köra på en 4th i Mercan tills i sommar så har jag självklart suttit i planerna på en 6th, men vart avrådd av jänkarna pga. för lite effekt till basarna!
    Men ja, det vägs upp med en 1:2 ratio 4th

    Får jag ur med 900 L ur en w124 sedan så borde det väl vara lungt ut en focus?

    Säg till när du börjar bygga, är absolut den som är bra på att få med mig kaffe å kaka!

    Comment


    • #32
      Re: SQW: TransFårrden

      860L för en 18"? Jisses

      Comment


      • #33
        Re: SQW: TransFårrden

        Spännande, synd det är så svårt att få tag på lvl6an.
        Diggar dens bl-värde på 36 haha. Sett ett bygge i amerikat med två lvl6 och det spelar sjukt. Du får större output med din låda gissar jag på så kan nog lira på köttigt uta bara helvete! Ser.fram emot slutresultatet så sätt igång!

        Comment


        • #34
          Re: SQW: TransFårrden

          Originally posted by rattlinpolo View Post
          Verkar sjukt intressant detta, då jag själv kommer köra på en 4th i Mercan tills i sommar så har jag självklart suttit i planerna på en 6th, men vart avrådd av jänkarna pga. för lite effekt till basarna!
          Men ja, det vägs upp med en 1:2 ratio 4th

          Får jag ur med 900 L ur en w124 sedan så borde det väl vara lungt ut en focus?

          Säg till när du börjar bygga, är absolut den som är bra på att få med mig kaffe å kaka!
          Kaffe finnes här, kakor och sällskap är välkommet (droppa PM om du vet ngn gång det kan tänkas passa)

          Hum, för lite effekt för en 6th order?
          Inget argument jag hört talas om... Vad menade dem mån tro?


          Originally posted by Boyakacsha View Post
          860L för en 18"? Jisses
          Ptja, det är ju lådan som spelar - inte elementen

          (påminner man sig om hur lite en baslåter free-air, kontra i minsta låda alls, ja duvet... )
          Effektiv kammarvolym är väl iofs inte mer än styva 500. Det går bort en hel del på portar och material


          Originally posted by jimmaiy View Post
          Spännande, synd det är så svårt att få tag på lvl6an.
          Diggar dens bl-värde på 36 haha. Sett ett bygge i amerikat med två lvl6 och det spelar sjukt. Du får större output med din låda gissar jag på så kan nog lira på köttigt uta bara helvete! Ser.fram emot slutresultatet så sätt igång!
          Lvl6or är ju avsevärt mkt mer SPLbetonade än XL.. För 'daily musik' är XL mer eller mindre ohotad av DC... för de där +156db riggen händer det väl att LVL5 går, men vad jag hört av folk som kört båda till musiklyssnande är XL att föredra

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #35
            Re: SQW: TransFårrden

            500L för en 18" känns fortfarande nästan absurt stort men så har man jue aldrig hört/sett en 6th order i verkligheten heller så det är inte storleken i sig jag ifrågasatte, mer ifall det verkligen känns värt med en 6th men väntar likväl med spänning på resultat :-)

            Comment


            • #36
              Re: SQW: TransFårrden

              Det låter onekligen kul med alla dessa idéer och lådtyper, men frågan är om inte den bästa kompromissen blir med en "vanlig" portad låda?
              Tråkigt? Jag vet, men för allt smör i Småland så ge inte upp med dina idéer.
              Ska bli kul att få ta del av resultatet.

              De "portlådor" jag hört brukar spela högt, men saknar det där rappa, tunga ljudet som man får med ett frispelande element, som inte är filtrerat genom ett rör.
              Blir förmodligen mer uppenbart på akustisk musik, än på mera elektronisk förvisso.
              Linjärt ljud fabricerat i ett beräkningsprogram, är inte alltid hela sanningen och säger mycket lite om hur basen verkligen låter när man talar om andra kvaliteter förrutom linjäritet.

              Det finns en anledning till att en av världens bästa bastillverkare inte gillar att lämna ut parametrarna. Och det är inte pga lathet.
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • #37
                Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by zrken View Post
                Kaffe finnes här, kakor och sällskap är välkommet (droppa PM om du vet ngn gång det kan tänkas passa)

                Hum, för lite effekt för en 6th order?
                Inget argument jag hört talas om... Vad menade dem mån tro?




                Ptja, det är ju lådan som spelar - inte elementen

                (påminner man sig om hur lite en baslåter free-air, kontra i minsta låda alls, ja duvet... )
                Effektiv kammarvolym är väl iofs inte mer än styva 500. Det går bort en hel del på portar och material




                Lvl6or är ju avsevärt mkt mer SPLbetonade än XL.. För 'daily musik' är XL mer eller mindre ohotad av DC... för de där +156db riggen händer det väl att LVL5 går, men vad jag hört av folk som kört båda till musiklyssnande är XL att föredra
                Okej trodde du satsa på spl denna gången eftersom du ska köra vägg men lär nog kötta på med xl också;-)

                Comment


                • #38
                  Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by Mats H View Post


                  Det finns en anledning till att en av världens bästa bastillverkare inte gillar att lämna ut parametrarna. Och det är inte pga lathet.
                  Och denna är ??
                  Niklas Bengtsson

                  LjudiBil.Com

                  Comment


                  • #39
                    Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Det låter onekligen kul med alla dessa idéer och lådtyper, men frågan är om inte den bästa kompromissen blir med en "vanlig" portad låda?
                    Tråkigt? Jag vet, men för allt smör i Småland så ge inte upp med dina idéer.
                    Ska bli kul att få ta del av resultatet.

                    De "portlådor" jag hört brukar spela högt, men saknar det där rappa, tunga ljudet som man får med ett frispelande element, som inte är filtrerat genom ett rör.
                    Blir förmodligen mer uppenbart på akustisk musik, än på mera elektronisk förvisso.
                    Linjärt ljud fabricerat i ett beräkningsprogram, är inte alltid hela sanningen och säger mycket lite om hur basen verkligen låter när man talar om andra kvaliteter förrutom linjäritet.

                    Det finns en anledning till att en av världens bästa bastillverkare inte gillar att lämna ut parametrarna. Och det är inte pga lathet.
                    Många goda tankar i det här inlägget
                    Helt klart är det ett problem med att tappa 'konkontakten', det har jag upplevt förr oxå. Speciellt när det skulle tidskompas, då var det ett djävla åbäke att lösa på ett bra sätt (eller - jag vet inte om jag tyckte ngnsin det blev speciellt bra).
                    Detta är den i särklass största invändningen mot det här bygget!
                    (Men märkväl - bassetupen är inte riktigt avsedd att "komplettgöra" hela systemet - detta är i sig ett eget experiment med lådkonstruktion med ett par mål enl tidigare inlägg)

                    Jag är oxå rätt övertygad om att en vanlig hederlig portad låda är en bättre trade-off på flera plan, men hur kul är det?

                    Har iofs redan ett par designs nästintill klara... men de får nog komma i en egen post när det blir läge att grotta vidare i dem

                    Appropå beräkningsprogrammensbrister - jodå, alltså det är förstås olika saker att hålla ordning på. Visst finns det oändligt mkt oklarheter som inte syns, men det FINNS en del aspekter som har rejäl påverkan på vad som upplevs - och det är tillräckligt för att man inte bör negligera det (nu påstår jag inte omedelbart att du brukar - ) raljera om hur man måste 'bygga/prova/bygga' och akta sig som fan för allt vad matematik/datormjukvara/teknisk insikt i paramterar heter.

                    Originally posted by jimmaiy View Post
                    Okej trodde du satsa på spl denna gången eftersom du ska köra vägg men lär nog kötta på med xl också;-)
                    Ah neh gösses, SPL-träsket är inte min melodi
                    Det här är en smula mer experiment vad man kan göra med en standardbil, och förhoppningsvis inte hejdlöst med effekt.

                    Originally posted by Kofoten View Post
                    Och denna är ??
                    Rätt säker det syftas på DD....
                    De har i bästa fall slumpmässigt utslängda parametrar på olika sidor....

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #40
                      Re: SQW: TransFårrden

                      God jul gott folk!

                      Tid finns äntligen till att skriva en smula om hur långt baslådebygget har kommit.

                      Det första problemet är rent konstruktionsmässigt. Jag räknade kallt med att behöva skruva ihop lådan själv, eller rättare sagt- målet var en konstruktion som skulle vara möjlig att kunna montera ihop själv. Samtidigt med en längd på styva 193cm är det inte helt trivialt att kräla omkring I en baslåda och bygga ihop från scratch I bilen. Så hur ska man lösa detta?

                      Jo, det blev till att rita en konstruktion som gjorde det möjligt att I så stor utsträckning som möjligt montera ihop reglar/sidor till en tjocklek av 19+45mm utanför bilen, och sedan kunna lyfta in, och skruva ihop på plats.

                      Det viktigaste är att få fast lådan i bilen på ett så vettigt sätt som möjligt.
                      Tyvärr har den här bilen inte några bulthål för lastspännare I skuffen, utan några hjälplöst klena ditsvetsade små “pinnar” som lastöglorna fästs i. De är på riktigt inte tjockare än en tandpetare.

                      Istället hamnar allt fokus I regionen vid baksätet. Här finns det gått om hål från de tidigare bältesspännarhålen, eller montage för baksäte. Inga problem.
                      Valde en lösning där en stabil tvärslå går mellan två bultar som fäster I “pallen” baksätet star på, samt en extra bult från en av säkersbältesbultarna oxå.
                      Förhoppningsvis är det tillräckligt. Det sitter långt mer stabilt än jag kunde hoppats på.



                      Ja, så var det åter till lådbyggandet. Jag drog hem en liten sådan här jig från ebay, som kan göra sådanna här hål, vilket gör man kan skruva “inifrån” en låda, och ändå få till rejält stabilt montering. Ett verktyg som bör finnas I alla
                      väggbyggares arsenal!





                      Hastigt och lustigt, men väldigt välkommet droppade Bucklan in som bygghjälp!
                      Mannen! – så här varm å go:



                      Ytterligare ett enormt bra köp var den här sågen från Jula. En styva 900pix, men gick på rea på 600pix bara några dagar senare. Den har förvisso ett helt misslyckat försök till laser “hjälp”, som inte ens träffar arbetsytan… En annan mysig egenhet är att den håller handtaget småljummet vid strömbrytaren även om inte sågen går…
                      Utöver dessa mindre missöden av “jula kvalitet” sågar den helt fantastiskt bra, och gjorde det enormt enkelt för arbetet att fortgå! För ett par hundralappar – är detta en kostnad som bör ingå om man ger sig på en regelförstärkt basvägg.




                      Så planen var alltså att lyckas först bygga en komplett “bur” utav reglar, för att sedan kunna mata in respektive sida färdigförstärkt med reglar, förborrade hål osv. Givetvis måste då första delarna av regelburen provas I bilen, för att undivka de mest fatala felmätningarna…



                      En stund senare var det uppmåttat och meckat en bur. En blick som kanske säger “hur fan hände detta?”.. Tyvärr går inte buren in I bilen I ett stycke, utan måste monteras ihop I bilen… Det är helt enligt planerna, man skulle tappa +150L vid bygge av en låda som skulle få plats utanför bilen, och det var det inte värt (hell – det går ju ändå inte att lyfta ur en sådan låda………)



                      Glada ihågen började tillkapningen av MDF plattor, med hjälp av min hemmabyggda cirkelsågs-jigg. Som vanligt med jiggar I trä, “går dem åt” efter hand, och det visade sig finnas behov av att flytta stålbläcket en smula, och ta upp en ny “färsk” såggräns för klingan. I samband med detta upptäcktes det ytterligare ett “jula fenomen” med cirkelsågen. Det är nämnligen så att den inte sågar med klingan I samma vinkel om man höjjer och sänker sågdjupet. Detta har gjort att efter hand har min jigg blivit sliten. Nu vet jag detta- att det inte går att lita på julasågen på annat sätt än att den sågar med fullt sågdjup……..

                      Detta löstes enkelt med att bestämma att alltid använda samma sågdjup, samt flytta metallskenan en smula, och låta sågen käka mellanskillnaden.. Så återigen – kommer man kunna tryggt använda MDFkanten att rikta in hur sågen kommer att kapa!




                      Nu är lådan konsteruad så att monteringen I bilen skall ske enligt följande ordning:
                      1 – In med komplett ram.
                      2 - In med förförstärkt golv.
                      3- Vänster och höger förrstärkta väggar (som vilar på golvet)
                      4 – Taket – som sitter mellan väggarna och hanger “fritt”.
                      5 – Baffel kommer in,
                      6- baffelförstärkning in,
                      7- Porten komer in,
                      8-Bakväggen
                      8 – 3kantslister och ytterligare stag kommer in, I den portade kammaren
                      9 – Elementmontering
                      10 – Förstärkningar förkammaren,
                      11- Frontväggen + port.

                      Med “förförstärkt” innebär alltså ett “block” där 45 regel är limmad/skruvad I förväg på respektive “vägg”. I praktiken innebär det en 3-4 skruv per regel, och en herregösses drös med lim. I dettaläget har jag kört med Biltemas “trälim”.










                      En avsevärd samling svordommar senare var den trippla baffeln på plats I bilen. Det hann gå någon/ngra veckor mellan att sidorna byggdes och själva monteringen I bilen. Och gösses, tro mig, det slog sig utav bara harredjävlar.
                      Så, läxa om detta… sammanfattas sen.





                      Det krävdes rejält med PL400 för att “täta”/gliporna som uppstått på grund av hur mkt det slagit sig. Men så här ser de ut innifrån efter att förstärkningar har inkommit.



                      Här syns regelförstärkningen på bakväggen. (som sattes på I efterhand). Det visade sig att de restbitar jag hade kvar hade slagit sig så illa att det inte var rimligt att använda fler än de som syns på bild. Att de är en smula skeva beror på att de ……har slagit sig, plus, hehe, att det är något helt RUGGIT svårt att lägga vikt bakom och skruva fast reglar när man står på pudersnö ovanpå IS!

                      En god stund senare, mjölksyra till max och omkringhalkande reglar I kylan fick jag TILLSIST fast det så här. Resultatet är säkert ett hån för perfektionistbyggaren – men jag kan säga det ligger mer krigande bakom att få dit dessa än vad merparten av kompletta byggen brukar kräva. Gösses vad jag slet.

                      Det är ju inte lika mycket reglar här som på de andra väggarna – skulle man kunna tycka.
                      Ja, det är riktigt. Men samtidigt är det här stagat med 3kantslister + hejdlöst med lim på insidan, samt med 4st 95x45mm regel till baffeln. Det är I sammanhanget idiotstabilt.
                      Fördelen – med ett lite glesare meck, är att jag kan nu bygga en cover plate som täcker dessa – och som stegen kan monteras ovanpå. Nu plötsligt – blir det möjligt att utan ytterligare distanser montera in kablaget osynligt, genom att dra dem I dessa kanaler! …synnerligen nöjd med detta!




                      Och längre än så här har inte baslådan kommit!
                      Det beror helt enkelt på att vissa andra delar måste komma på plats innan det är värt att börja konka I element osv..

                      Åh, ytterligare en produkt som skall rosas! Cascos Vinterträlim! Harregösses. 68pix flaskan gör det strax under dubblapriset på biltemas (säger minnet mig - möjligt prislappen säger annat). Men ack så mycket trevligare! Det härdar ner till -10c, och har en härlig "trögflytande" konsistens som gör det väldigt lättarbetat och "klibbigt". Ofantligt värda pengar för alla utomhusbyggare !

                      Mvh Surk
                      Last edited by zrken; December 25, 2013, 22:53.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #41
                        Re: SQW: TransFårrden

                        Kul o se att det händer lite Låta kommer det nog göra när det är klart
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #42
                          Re: SQW: TransFårrden

                          Määh! se på fasen Johan! Där är ju jag!! mera mera !
                          Skare låta skare låta högt!

                          Comment


                          • #43
                            Re: SQW: TransFårrden

                            Mors,

                            Byggnation av ”fake golv” med lucka!

                            Först utsågning, som vanligt är inte bakdelen akteröver rak, som min ”mätplanka” är. Här har jag gjort en markering i mitten, samt sedan mätt med 5-10cm mellanrum, avståndet till plastpanelen akteröver.
                            Principen är den samma som att klippa till en pappmall, men då jag är synnerligen ovän med papp, är detta lösningen som blev.
                            Det finns även en variant jag gjorde i E60n, där man använder en mall, med ”längsta avståndet” som riktmärke, och sedan ritar direkt på ens material. Länk till inlägget finns här. Tre tekniker.



                            En stund senare hade jag plottat över detta till den blivande panelen, redo för sågning.




                            Initial enkel provpassform visar att jag hade en smula onödigt bråttom med sågen, tur delar av det har gått att slipa till i efterhand och polera lite :





                            Sedan krävdes då en lagom upphöjning; Här markerat hur baljans form rör sig, samt ungefär var det kan vara lämpligt att montera ”klackar” att montera under skivan.




                            Då jag lärt mig ett och annat om vikten av ”servicebarhet”, är en accesslucka ner till baljan nödvändig för att slippa riva allt vad paneler heter vid enkla meck. En höftad storlek, ritades rimligt rak men med böjda hörn.
                            Vitsen med böjda hörn, och sandpappret jag vikt för att nå en smula avrundning som mall, är att kunna såga i ett kap. Då blir det möjligt att använda samma skiva till både ”locket” och till området runtikring. Samt att passformen torde vara utmärkt på ett sågblad när




                            Sedan dags för en liten urfasning att få ner fingrarna i när man skall komma åt att lyfta upp locket:



                            Provmontering i bil. Den här bilden ljuger lite på den vänstra sidan av luckans öppning där en vit kabel sticker fram och får det att se duktigt skevt ut.




                            Här framkommer ett visst ”glapp” under skivan mot mitten. Detta gick lyckligtvis att åtgärda. Istället för att ta ett stycke av massor av skiva, blev det utmärkt lagom redan med en samling spillbitar och lim…



                            Mvh

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #44
                              Re: SQW: TransFårrden

                              Mors boys!

                              Härnäst behövdes det en lösning för montage i reservhjulsbaljan...

                              Så, först tillverkades en lösning för att försänka batterierna på ett bra sätt i reservhjulsbaljan.
                              Den gamla ramen jag ahde kvar från BMWN var föga imponerande fräsch… Det tåls att sägas att BMWs balja inte är symmetrisk, vilker delvis förklarar den rätt märkliga formen…



                              Det är läge att göra en ny!
                              Fram med fräs och lite måttstock, för ett radiemått och vips var vi igång.
                              Passformen träffade alldeles utmärkt på första försöket. Sådant som gör byggandet till en ren fröjd



                              Hål upptogs i mitten för att kunna använda ”original hålen” som hål reservhjul osv på plats.
                              Jag tänker att dessa får helt enkelt duga att ha fast batterierna. Jag köper att et är absolut i det minsta laget… om en rejäl hög skit träffar fläkten..
                              Jämförelsebild mot den gamla BMW plattan gör att detta känns väldigt värt att bygga nytt.





                              Gjorde ett lämpligt hål för att kunna använda orginal ”plåten”.
                              Det är knappast stabilast i stan, men det lär ju räcka för att inte batterierna hoppar när man kör över gupp. Får hoppas det känns okay när allt är monterat




                              Då detta känns som en rätt ”konstant” del i byggandet av TransFårrden fick den här sig en god dos polyester...




                              Ett annat meck var att bygga en lämplig förhöjning i golvet över baljan, för att dels få plats med kablage dragning till och från batterier och annat, samt att kunna få ner batterier.



                              En kvick provmätning kan gav besked, batterierna skall vara enl "internet" max 19cm höga totalhöjd, på detta kommer mina toppiga polskor med bulr stickandes upp en kanske 2cm.
                              Det är inte världens marginal, men det kan gå. Riktig provmontering återstår...

                              På tur står en helhetsbild, och byggnation av mer covers i skuffen.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: SQW: TransFårrden

                                Ser bra ut!

                                Är det agmbatteri så kan du kanske lägga dom ner?
                                Fick göra det med mitt ena just pga polskorna.

                                Ska bli skitkul att se när det är klart.

                                Comment

                                Working...
                                X