Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Fungerar fint!
    Jag har inte heller fått Krympslangen, men cable sleeven kom,.. uhh, på rekord tid!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Shoppade nyss lite krympslang, en sån där låda samt ett par meter röd i olika dimensioner. Men det blev även en annan grej som jag vet att iaf jag kommer ha nytta av, verktyg för att ta lös huvudenheter! http://www.ebay.com/itm/231056341396
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Kanon att du fixade det här!! Är sånt där man aldrig får tummen ur å leta efter på ebay!!

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Här får ni även mer användbart till kabelväg
          http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...Tubing&_sop=15
          http://www.ebay.com/itm/171212077428...%3AMEBIDX%3AIT
          BilstereoPiraten
          CDT Fantast

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Tror faktiskt det här behöver en egen tråd
            *fixar

            HÄR
            Last edited by zrken; March 5, 2014, 21:48.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Mors.

              Resan fortsätter mot strömförsöjning.
              Fullösningar för att minska på säkringshållare är inte så dumt. Sitter stabilt med spännbrickor. Man får däremot vara försiktig med hur man drar och sliter, då säkringarna är ömtåliga.



              På med lite vulkaniserande tejp. Sjukt bra grej.
              Här var avsikten att de två kortare skulle ha en god smula skiljd längd, så de inte skulle konkurrera om samma ”utrymme” när de skulle dras i båge mot distblocket.
              På något sätt hade väl kabeln halkat en smula när jag kapade, och sedan tänkte jag mig inte för en gång till, och vips har man två nästan lika långa kablar. Inte optimalt i denna situation :/
              I gengäld blev en annan med redan given längd för lång, men valde att inte kapa upp den. Kabelsko tillgången är nära nog sinad.



              Fick letat rätt på M6 50kvadrat skor, att koppla på relät’s M6 skruvar för någonslags kontakt.
              Relä’t är speccat till 100A, lr 180A under 10s. Jag tror inte det kan komma att gå mer än en 70-90A i värsta läget. Vi får se.
              Man kan argumentera att det är meningslöst att hålla på med 50kvadrat de här sträckorna, och speciellt med hänsyn till strömåtgången. Men 50kvadrat var det som fanns, och det som blir
              Relät kommer inte vara kopplat på D+ på generatorn, utan kommer gå på tändningen då den redan är ”involverad” i bygget efter stereopåslagningsfunktionen där jag kan välja om ”IGN” till HU ieg är IGN lr är fast matningsström.
              Längst ut till höger syns en 300A Shunt som skall mäta ström som går från batteriet och bakåt.
              Genom att då stänga av / på stereo kan jag se hur mycket laddning batterierna suger i sig där bak, eller hur mycket stereon drar från fronten.
              Snabbt bör man då kunna se när man ”maxar ut generatorn” och när man ligger och buffrar via strömbanken där bak.



              Vulktejp igen.



              Här har vi de två mätproberna som monteras på var sin sida av shunten. Shunten är i princip ett motstånd som via en känslig mätutrustning mäter hur mycket spänningen faller över shunten, och kan då räkna ut hur mycket ström som passerar.



              En stunds bråkande med att få plats allt på något vettigt sätt satt det monterat så här med buntband. Det blev avsevärt mer stabilt än jag hade hoppats på.
              Tyvärr hade jag inte tankarna med i bakhuvudet och kontrollerade så jag fick rätt sida på mätproberna (i värsta läget visar den –ampere istället). Kan bli att klippa upp och göra om.



              En sista bild visar hur baljan ser ut. Det helt vansinniga med denna mängd kabel är att ingenting går till ett slutsteg ännu!!
              Vid nästa ombygge med endast 3 batteri här bak, blir det en skena som binder ihop respektive pol, och sedan avsäkrat direkt mot slutsteg istället för detta jönseri.
              Som det är kopplat nu med 3st säkringar mot samma block går det inte att lita på att de löser av vid 200A och lär inte vara regelmässigt rimligt.
              Däremot tror jag att de kommer att lösa ut om det blir en total kortslutning vid någon kabel från distblocket, vilket egentligen är ända målet med säkringar här.
              Ska prova mig fram och göra lite kortslutnings experiment med tunnare kabel för att se hur det egentligen hänger ihop det här......



              Mvh Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by zrken View Post
                Ska prova mig fram och göra lite kortslutnings experiment med tunnare kabel för att se hur det egentligen hänger ihop det här......
                Mvh Surk
                Praktisk erfarenhet när den är som bäst
                Teori hit och teori dit, det kommer man ju ingenvart på
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by ppk View Post
                  Praktisk erfarenhet när den är som bäst
                  Teori hit och teori dit, det kommer man ju ingenvart på
                  Hehe, ska jag ta detta som att jag får äta upp så fort jag tycker man ska göra ngt praktiskt? :|

                  Någon som har en uttläggning om hur det skall resoneras teoretiskt runt detta är välkommen. Jag besitter inte kunskapen
                  'Borde' hit och 'logiskt sett dit' ger jag inte mycket för.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by zrken View Post
                    Hehe, ska jag ta detta som att jag får äta upp så fort jag tycker man ska göra ngt praktiskt? :|

                    Någon som har en uttläggning om hur det skall resoneras teoretiskt runt detta är välkommen. Jag besitter inte kunskapen
                    'Borde' hit och 'logiskt sett dit' ger jag inte mycket för.
                    Nej absolut inte Jag själv orkar inte tänka så mycket men det lät lite kul när du skrev att du skulle göra kortslutningsexperiment för en annan har ju skitit ner sig rätt rejält när det har skett ofrivilligt. Var noga bara så det inte är något som kan ta skada =)

                    Det är lite som krocktest, eller brandsimuleringar, man kan få ett hum i teorin hur det kommer att bete sig, men praktisk erfarenhet är fortfarande den bästa och mest korrekta! Men inte skulle jag krocka min mil bil eller bränna ner huset för det Lite halvkass jämförelse, men ja, u get it.
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Coolers.

                      Ptja, tänker väl ieg prova att smälla säg 5-15A säkringar snarare än några 300A....
                      Och gärna mäta lite hur mkt ström som går på diverse ställen.
                      mHmhm... får suga på hur man sätter upp experimentet på ngt vettigt sätt.

                      Men helst hade man ju fått en genomgång av ngn som har pejl på läget.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by zrken View Post
                        Mors.

                        Resan fortsätter mot strömförsöjning.
                        Fullösningar för att minska på säkringshållare är inte så dumt. Sitter stabilt med spännbrickor. Man får däremot vara försiktig med hur man drar och sliter, då säkringarna är ömtåliga.



                        På med lite vulkaniserande tejp. Sjukt bra grej.
                        Här var avsikten att de två kortare skulle ha en god smula skiljd längd, så de inte skulle konkurrera om samma ”utrymme” när de skulle dras i båge mot distblocket.
                        På något sätt hade väl kabeln halkat en smula när jag kapade, och sedan tänkte jag mig inte för en gång till, och vips har man två nästan lika långa kablar. Inte optimalt i denna situation :/
                        I gengäld blev en annan med redan given längd för lång, men valde att inte kapa upp den. Kabelsko tillgången är nära nog sinad.



                        Fick letat rätt på M6 50kvadrat skor, att koppla på relät’s M6 skruvar för någonslags kontakt.
                        Relä’t är speccat till 100A, lr 180A under 10s. Jag tror inte det kan komma att gå mer än en 70-90A i värsta läget. Vi får se.
                        Man kan argumentera att det är meningslöst att hålla på med 50kvadrat de här sträckorna, och speciellt med hänsyn till strömåtgången. Men 50kvadrat var det som fanns, och det som blir
                        Relät kommer inte vara kopplat på D+ på generatorn, utan kommer gå på tändningen då den redan är ”involverad” i bygget efter stereopåslagningsfunktionen där jag kan välja om ”IGN” till HU ieg är IGN lr är fast matningsström.
                        Längst ut till höger syns en 300A Shunt som skall mäta ström som går från batteriet och bakåt.
                        Genom att då stänga av / på stereo kan jag se hur mycket laddning batterierna suger i sig där bak, eller hur mycket stereon drar från fronten.
                        Snabbt bör man då kunna se när man ”maxar ut generatorn” och när man ligger och buffrar via strömbanken där bak.



                        Vulktejp igen.



                        Här har vi de två mätproberna som monteras på var sin sida av shunten. Shunten är i princip ett motstånd som via en känslig mätutrustning mäter hur mycket spänningen faller över shunten, och kan då räkna ut hur mycket ström som passerar.



                        En stunds bråkande med att få plats allt på något vettigt sätt satt det monterat så här med buntband. Det blev avsevärt mer stabilt än jag hade hoppats på.
                        Tyvärr hade jag inte tankarna med i bakhuvudet och kontrollerade så jag fick rätt sida på mätproberna (i värsta läget visar den –ampere istället). Kan bli att klippa upp och göra om.



                        En sista bild visar hur baljan ser ut. Det helt vansinniga med denna mängd kabel är att ingenting går till ett slutsteg ännu!!
                        Vid nästa ombygge med endast 3 batteri här bak, blir det en skena som binder ihop respektive pol, och sedan avsäkrat direkt mot slutsteg istället för detta jönseri.
                        Som det är kopplat nu med 3st säkringar mot samma block går det inte att lita på att de löser av vid 200A och lär inte vara regelmässigt rimligt.
                        Däremot tror jag att de kommer att lösa ut om det blir en total kortslutning vid någon kabel från distblocket, vilket egentligen är ända målet med säkringar här.
                        Ska prova mig fram och göra lite kortslutnings experiment med tunnare kabel för att se hur det egentligen hänger ihop det här......



                        Mvh Surk
                        Har du tre parallellkopplade säkringar på 200A styck löser de vid ca 600A. Eftersom du kör säkringarna matade via 3 x 50mm2 kabel till skena, så är det i det här fallet skenan som bestämmer säkringsstorleken.

                        Vad är det för dimention på skenan eller den utgående kabeln (vilken kan komma att reducera max ström)

                        Med vänlig hälsning, Magnus

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by zovix View Post
                          Har du tre parallellkopplade säkringar på 200A styck löser de vid ca 600A. Eftersom du kör säkringarna matade via 3 x 50mm2 kabel till skena, så är det i det här fallet skenan som bestämmer säkringsstorleken.

                          Vad är det för dimention på skenan eller den utgående kabeln (vilken kan komma att reducera max ström)

                          Med vänlig hälsning, Magnus
                          Utsökt, precis vad jag har hoppats på!
                          Skenan är styva 40x10mm i aluminium, och har räckt till applikationen tidigare utan minsta knorr.

                          Stegen som hänger på är rekomenderade till 150+150+650A, men det får man ju ta med en nypa rimlighet. 150A in i ett steg som skall driva en 4"+1" diskant? mjaaa.. ^^

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            För en tid sedan förutspådde jag det skulle vara gött med en backkamera...
                            2-2500kr var inte relevant ur min plånbok.
                            Men under 300kr för 5" skärm och kamera, det fick gå!



                            Ihopmontering på prov på köksbordet. Notera brödpåseklämmaren som fungerar krokodil på ström..
                            riktlinjerna som syns på skärmen är "fasta" och rör sig inte med rattutslag. I övrigt må jag säga det tycks fungera alldeles utmärkt!




                            Dagen då det hamnar installerat och klart i bilen... har inte hänt ännu ^^
                            Signalkabeln är dragen dock.


                            Mvh Surk

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Vart hittade du den ? länk ?
                              BilstereoPiraten
                              CDT Fantast

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Beställde dem inte igår precis, men nya listings är:

                                http://www.ebay.com/itm/CCD-Rear-Vie...792b1a&vxp=mtr

                                http://www.ebay.com/itm/5-Monitor-KI...item5401617e39

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X