Den som inte tror att det behövs någon diod över spolen, kan hålla i kablarna (i kopparn naturligvis) som är kopplade till spolen, och sedan be någon koppla bort spänningsmatningen till spolen.
Efter det så förstår dom varför det behövs en diod där.
F.ö. så brukar märkes reläer ha en diod inbyggd redan. (nej, Biltemas har det inte). Brukar gå bra att lossa kåpan och titta om man är osäker.
-När smaker en blues som bäst?
-Hvaergang!
Keep The Devils music alive.
Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.
Mors,
En liten update. Har skaffat mig ett mål att köra mindre updates, och ha mindre krav på att varje moment är ’avklarat’.
Ett stort pysslande är allt ’mini kabel meckande’. Speciellt om man är sugen på att ha någon strömbrytare här och var, och lite mätare, relä osv..
En tämligen trevlig upptäckt som tacksam kabel att arbeta med är Cat5e, lr ’nätverksladd’ som det så vackert kalls. Ett gäng kardeler, tvinnat och färgkodat på plats. Utmärkt!
Som beskrivet i förra inlägget ,ville jag använda ström till HU direkt på batteribanken, och inte via orginalbatteriet i fronten.
Problem två; vill jag slippa ha i nyckeln i tändningen för att kunna dema, eller låta bilen stå spelandes om man går runt hörnet..
Så – jag har här lött ihop en lösning för att mata HU’s ”IGN” (ignition/tändning) ingång med antingen +12v/OFF/IGN.
Detta gör att jag med switchen kan välja att antingen ha hardcore mode då spelaren är alltid igång, eller kan gå över till ’bruks användning’ då HU stänger av sig direkt när man rycker nyckeln.
Saknade den enkla ’brukslösningen’ en hel del på BMWn, mot slutet. Det här löser det bästa av två världar.
Samtidigt, TP kabeln här leder ut i motorrummet. Där organge och blå kommer att gå till en Shunt som mäter laddningen som skickas bakåt mot batteribank/steg. Har funderat många gånger hur man helst vill koppla in shunten, om det vart för att kolla hur mkt stegen drar kontinuerligt, eller kontrollera hur mkt generatorn drar...
Det verkade rimligast att ha kontroll på hur mycket osm blir över av krämen från generatorn, efter att orginalbatteriet (och all ström till bilen dvs) är avräknad. Kvar blir alltså ieg en kombination av antingen hur mkt batterierna käkar själva till laddning, eller att man drar igång stegen och ser hur mkt som käkar då.. trivsamt
Sedan är det både Grön och Brun som går på översta pinnen på switchen, dessa är en dubbeldragen IGN, slangad från HU’ns ISOkablage, som kommer gå ut i motorrummet och styra tillslaget på en eventuell, men sannolik, 100A skiljerelä jag har liggandes.
Logiken bakom att använda sig av ett skiljerelä (vilket inte är helt populärt eller speciellt rekomenderat om man nu inte raggardemar bilen till sopdöd), är att man snedbelastar det främre batteriet jämfört med resten i gruppen i baljan, utan ett skiljerelä, eller utan att koppla in främrebatteriet enligt batteribanks-grundprinciper om laddning/förbrukning, vilket är en smula omständigt.
Den enklaste lösningen är att behandla hela batteribanken som ett batteri (utan att inkludera det främre), och betrakta laddningen från generator + främre batteriet som just, laddning till en optimerad (ladd/förbruk omvänt) på banken i baljan. För att ådstakomma detta är ett skiljerelä enkelt och tacksamt.
En ytterligare aspekt är att orginalbatteriet i fronten har en duktig hög lägre spänning än banken (det är helt olka typer av batterier, olika skick) vilket kommer göra att det ligger en viss urladdning över tid. Det går att undvika.
Just det exemplaret av skiljerelä jag har är inte det piggaste, och ngt jag aldrig använt själv. Fick med det när jag köpte kabel någon gång... Så återstår om det finns någon rimlighet i att göra så här i praktiken.
Här är en bild på hela kittet, fast med delen som syns i motorrummet... Shunt Va + Vb, samt till relä.
En smula framsteg med kabel-ihop-kokandet har skett. Kabelhärvan från föregående inlägg har brölats in på plats, inlödd på plats.
I vanlig god ordning var någon kabel en smula lång, och någon enstaka gränsfall till för kort.
Resultatet blir en del omarbete och ’putsning’ på plats..
Men först får man tänka till, och se till man har allt inom räckhåll. Sedan är det bara att rigga upp sig en liten lödstation i passagerarsätet
Här är resultatet en god stund senare.
Switchen för matning av tillslag till HU var från början tänkt att sitta i handskfacket, men blev nu istället flyttad till panelen runt HU.
Jag har alltså skarvat in mig på ISO-kablaget som sitter mellan stereons kontakter och orginal i bilen. Detta för att ha en orörd stereo-kablage utifall det skall säljas eller liknande.
En hög buntband senare kändes detta alldeles utmärkt uppstädat jämfört med allt upptrasat om vartannat.
Ett gott tips är att bunta kablar kontinuerligt, då undviker man risken för overkliga trassel och knutar..
Visade sig att Bass-remote till bas-steget visst räckte hela vägen fram till HU, (den var framdragen lagom för att kunna placeras i handskfacket på en panel som byggs).
Men, kändes trevligare att kunna ha den närmare HU. När det kommer omkring, så vet jag med mig att jag gärna skruva friskt upp/ner för att nivåjustera aktivt näst in till till varje låt jag lyssnar på.
Med ett sådant användande är det inte så dumt att ha det närmare...
Så, det fick bli att kapa hål i ovansidan av ’facket’ under HU.
Lika så, drogs switchen in och sattes längst bak i facket. Det är ju ingen switch man behöver pilla på särskilt ofta, så att den är en smula ’svårnådd’ spelar verkligen ingen roll.
Den uppmärkesamme noterar ett hål till höger i facket, där var den tänkt att sitta först... Men visade sig jag inte var uppmärksam på en plastkant på insidan som gjorde det inte fick plats.
Looking good! Har du nån deadline utsatt? Är det bättre för ljudet att höja å sänka direkt i steget än genom hu? Verkqr inte få tag på en ny bassremote till mitt a5 nämligen. Har slutat tillverkas av dls
Looking good! Har du nån deadline utsatt? Är det bättre för ljudet att höja å sänka direkt i steget än genom hu? Verkqr inte få tag på en ny bassremote till mitt a5 nämligen. Har slutat tillverkas av dls
Det finns lite olika sorters bas-remotes, det är viktigt att komma ihåg.
En del lobbar på steglöst med EQ vid en fix frekvens, andra kan du ställa både bredd på EQn och vilken frekvens du skall lobba upp ytterligare boost.
Sådanna här varianter är jag rätt skeptisk till. De är mer eller mindre en steglös "loudness" och bör hållas försiktigt med.
Till mitt steg är det en renodlad nivåkontroll, dvs den gör precis samma sak som brukar finnas i kompetenta HU's "Subwoofer level 0-15" eller liknande formuleringar.
Jag har lärt mig av erfarenhet att jag det inte räcker med de -20db som finns i BitOne för att sänka bas om man gainar för ren signal vid fullt blås. Då kommer det in väldigt händigt med en till 'ratt' att sänka nivån med.
Helgen har bjudit på ytterligare meck.
Som tidigare nämnt löste jag det olustiga med att jord till HU och DSP går genom säkringsblocket.
Nu löste jag en liten paralellkoppling:
Så här gött kan det vara med halvslask!
Från den här bilden kan man notera jag har dratt högtalarkabel till bas, har lyckats krångla fram basremoten under baslådan rakaste vägen. Remotekablar till stegen, Rca är framdraget och ligger/hänger fastsatt i överkant på baslådan. Allt för att förbereda så mkt som möjligt innan stegen ska in.
Notera även lödkolven utanför bakdörren... Lite närmare bilder på vad jag pyssslade med där, kommer när jag kommer ihåg att fota framstegen
Sedan fick jag till sist mätt upp och borrat ut hål för att fästa bakväggen ordentligt, inget nytt under solen med mer än att man kanske kan ana konturerna av vart steg kommer sitta.
Känns gött att få det här ur vägen, det har vart på ’att göra listan’ rätt länge..
Sen så var det där med att en skruvdragare med någon slags ork i... den drar inte många varv innan den behöver laddas längre... Stora lådbygget käkade en hel del gösses liv ur den. :/
Man tar vad man haver – och bra fungerar det!
När jag tittar tillbaka på några poster, får man känslan av att det knappt händer något. Men jag får ändå säga, jag tycker det tar sig i rätt bra fart frammåt.
Det är en hel del pyssel med de här smågrejjorna som inte riktigt är ’standard’ eller ’nödvändiga’..
Ser oxå sjukt mkt fram emot att bli av med det här djävla frusna lappmöglet man halkar runt på....
Det börjar ta sig!!
Sjukt imponerad hur du orkar hålla på med så dåliga förutsättningar(garage och kallt äckligt väder)
En annan blir gnällig när det är 5grader i garaget
Det börjar ta sig!!
Sjukt imponerad hur du orkar hålla på med så dåliga förutsättningar(garage och kallt äckligt väder)
En annan blir gnällig när det är 5grader i garaget
Man får tacka
Det är ju klart det finns dagar då det vore enormt gott att slippa packa ihop och konka iväg allt, utan bara 'låta projektet ligga igång'.
Men vid det här laget, 2 år av mer eller mindre kontinuerligt byggande med dessa förutsättningar är jag nu vid punkten att det är sjukt gött så länge man kommer upp till+2c, och man slipper regn.
Då jag inte har ngn plats att plasta på längre, men onekligen börjar bli dags att utföra plastjobb igen undrar jag om någon har något tips om var/hur man kan lösa det?
Det närmaste jag kan komma är att ställa mig på parkeringen. I sommras lackade jag en låda utomhus, på enda 'relativt rimliga' stället (bakom cykelparkeringen, men oxå nära en balkong) .....tro fasen det fanns någon tant i byggnaden med näsborrarna på vift som tyckte det stank för mycket.
Vad gör man?
Det är ju klart det finns dagar då det vore enormt gott att slippa packa ihop och konka iväg allt, utan bara 'låta projektet ligga igång'.
Men vid det här laget, 2 år av mer eller mindre kontinuerligt byggande med dessa förutsättningar är jag nu vid punkten att det är sjukt gött så länge man kommer upp till+2c, och man slipper regn.
Då jag inte har ngn plats att plasta på längre, men onekligen börjar bli dags att utföra plastjobb igen undrar jag om någon har något tips om var/hur man kan lösa det?
Det närmaste jag kan komma är att ställa mig på parkeringen. I sommras lackade jag en låda utomhus, på enda 'relativt rimliga' stället (bakom cykelparkeringen, men oxå nära en balkong) .....tro fasen det fanns någon tant i byggnaden med näsborrarna på vift som tyckte det stank för mycket.
Vad gör man?
Plasta i bilen med kupevärmare, så gjorde jag de år jag inte hade garage.
Jag har fortfarande möjlighet att ex plasta A-stolparna och låta dem vara på tork i skuffen.
En sopsäck, och något slags stativ så är det ju game on.
Men gissar att det är att rekomendera med en plastning där a-stolparna är monterade.
Eller så får man 'gambla' och hoppas det klarar sig. hm.
Tankar på det?
De jag tänker på är att jag använder en skruvdragare med ett väldigt identiskt batteri som du, och den brukar palla med typ 10-15 träskruvar i en mdf skiva ^^
Comment