Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E61 525d - Phase 1

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: BMW E61 525d - Phase 1

BMW E61 525d - Phase 1

Forhistorie:
    Det var vel under en oppryddingsrunde etter å ha flyttet til enebolig jeg bestemte meg for å bygge et stereoanlegg i bilen. Har en del snadder på lur fra tidligere som jeg heller ville bruke enn å la det ligge på hylla. Ønsket var ikke å lage noe voldsomme greier, men holde det veldig enkelt og heller legge vekt på ting som faktisk har noe å si rent lydmessig. At stereoanlegget ikke skulle vises i noen grad var også vesentlig. God lyd og mulighet til å også konkurrere er en ren selvfølge hos meg.

Oppdaterer tråden etterhvert som jeg blir ferdig med ting og lenker videre til postene med oppdateringer direkte fra første post.

Produkter jeg ender opp med i bilen:
    Hovedenhet: Pioneer DEX-P9
    Signalprosessor (DSP): Pioneer DEQ-P9

Forsterker diskant: Sinfoni 90.2x
    Forsterker mellomtone: Sinfoni 90.2x
    Forsterker midbass: Sinfoni 150.2x
    Forsterker bass: Sinfoni 150.2x

Diskanter: Morel Supremo Piccolo
    Mellomtoner: Fountek FR89EX 3" Fulltone
    Midbass: OEM BMW(Foreløpig)
    Bass: Morel Ultimo 10

Kabler: Ymse greier som jeg har fra tidligere
    Mvh
    Tony Bardalen

Re: BMW E61 525d - Phase 1

Basskassen:

Siden jeg ville holde det enkelt i bilen handlet jeg inn en ferdig rundkasse fra Gladen via Autodesign:
    http://www.autodesign.no/subwoofere/...rund-369-liter

Forboret hull til skruer, 3 stykker totalt, for å holde press mens limet tørker:

Drar fingeren over limet som tyter ut innvendig for å sikre meg en helt tett limfuge:

Siden hjulbrønnen i bilen ikke er helt rund i formen måtte kassa tilpasses litt. Legg også merke til løsningen med å lage en utsparing for den tappen i midten slik at kassa kommer helt ned. Dette ble laget med en papphylse jeg kappet til med sag og limte fast med trelim:

Tettet hullet med glassfiber. La først vevd strie som jeg limte fast og mettet med polyester. I forgrunnen vises ferdig utsparing med et lokk på toppen. Solid og enkelt:

Ferdig støpt med 5-6 lag polyester til slutt samt tettet hele kassa innvendig med polyester. Har også stivet av kassa med en 2x2" stolpe som er skrudd og limt i begge ender. Utsparingen i midten er forsterket med litt glassfiber, og jeg har limt fast en stor skive for maksimal styrke når kassa skrus fast i bilen:

Her er kassa festet i bilen:

Litt skumplast mellom kassa og bilen for å hindre gnisselyder etc.:

Sånn ble basskassa til slutt:[/SIZE]
    Mvh
    Tony Bardalen

Comment

Custom sikringsholder:

Laget meg like så greit en custom sikringsholder til dette prosjektet. Utgangspunktet var en Mini-ANL holder fra Tsunami, men den klarte kun 2 stk 10mm og 2stk 21mm. Jeg trengte 4stk 21mm. Så da handlet jeg inn et par plater med 6mm plexi hos Clas Ohlson og satte i gang med å lage noe eget.

Tok utgangspunkt i den demonterte basen jeg hadde liggende:

Borret opp like hull i plexien:

Og fikk kappet det til:

På undersiden laget jeg til forsenkinger og brukte sorte M4 senkeskruer:

De måtte såklart kappes til litt. For å være sikker på at gjengepartiet skulle være brukbart etter kappinga skrudde jeg på en mutter på hver skrue som jeg kunne skru av igjen og dermed redde evt litt skadede gjenger:

Ferdig resultat av av blokka:

For å få sidene av plexiplata så glatte planslipte jeg sidene først med 120-korning sandpapir til den var slett og fin, deretter våtslipte jeg det igjen til sliperipene fra 120-papiret var borte. Det ga en fin og glatt overflate som så bra ut.

En liten update, men her ser dere hvordan kablene blir beskyttet og merket:

Mvh
      Tony Bardalen

Comment

Hovedsikring:
        Hovedsikring må man ha. Kjøpte meg en Stinger 150A automatsikring og fikk laget til festebrakett til denne rett over batteriet.

Batteri bak i bilen er aldri feil:

Skrudde ut skinna som ligger over batteriet og fant en 4mm stålplate jeg hadde liggende:

Merket opp og klar til kapping senere:

Borret to hull i skinna der jeg skulle ha braketten:

Borret tilsvarende hull i metallplata:

Gjenget opp til M6:

Ferdig hullet plate og kappet til:

En liten test for å se at alt fortsatt passer:

Slipt ned skruene for å ikke butte borti batteriet:

Montert i bilen:
        Mvh
        Tony Bardalen

Comment

Test av cat5 som signalkabel

Siden jeg ikke hadde nok signalkabler og evt måtte kjøpt nye tok jeg utgangspunkt i en teori jeg kun har lest om: det å bruke vanlige cat5 nettverkskabler som signalkabler. Et krav til signalkabler er at de skal være hardføre mot evt støy som kan plukkes opp på veien, og det er der poenget med cat5 kommer inn i bildet. De er 'twisted' nettopp fordi de skal motstå støy Hvorfor selve tvistinga i kabelen motstår støy skal jeg ikke komme inn på her, men dette måtte testes!

Helt vanlig cat5 patchekabel:

Tatt av pluggen:

Valgte da det blå paret til å lede signalene:

Fant noen RCA-kontakter fra noen gamle signalkabler jeg hadde liggende og loddet det sammen:

Koblet opp og testet i bilen:

Og det fungerte :du: Mulig litt placebo, men jeg synes disse låt bedre enn de Connection-kablene jeg har brukt til nå. At de fungerte strålende er det uansett liten tvil om. Sammenlignet også tykkelsen på lederne i selve kabelen og den var cirka identisk med de som var i de ferdige signalkablene. Ergo så skal det ikke være noe mer hokus pokus enn som så

Har bestilt meg en drøss med RCA-kontakter på ebay som jeg håper havner i postkassa etterhvert og kabel har jeg nok av! Moro med litt løsninger utenom det vanlige.

Mvh
          Tony Bardalen

Comment

Ladekontakt:

På treff er det lurt med lader. Det kan også være greit at laderen er forsvarlig koblet til bilens 12V-anlegg. Har løst dette på følgende måte:

Litt kabler og kabelsko til formålet. ble noe 10mm2-kabel fra Biltema:

Avisolert akkurat passe:

Loddet fast:

Begge to, med litt krympestrømpe og greier:

Sikringsholder i biter. Tenkte det var greit å montere på en sikringsholder på pluss-kabelen. Borret et par hull i laderen og skrudde den fast,:

Brukte Anderson-koblinger som kontakt. Loddet fast kabler og trukket med strømper:

Ferdig resultat:

Mvh
            Tony Bardalen

Comment

Kabling - Høyttalere foran:

Endelig fått kablet opp til høyttalere foran i bilen. Stoooor takk til kompis Kenneth for masse bistand og hyggelig selskap til sent på kveld

Etter mye om og men, samt fikling for å forstå hvordan de tyske ingeniørene hadde tenkt fikk vi endelig løs alt av deksler som vi trengte for å komme skikkelig til.

Helt bakerst i bilen, på venstre side. Stripset fast i originale kabelpølser. På bildet synes 4 høyttalerkabler (diskant og mellomtone) samt 3 stk Cat5e :

Cat5e routet mot midtkonsoll foran førerstol:

Høyttalerkabler for høyre side routet om foran bakseteputa, under teppet:

Kom så til et punkt der jeg ikke hadde riktig verktøy for jobben. Muffa som går ut til dørene sitter med en 8mm skrue og hadde ikke noe verktøy som gjorde at jeg fikk skrudd ut den. Får handle litt i morgen så jeg får trukket ferdig kablene ut i dørene. I mellomtiden ligger endene trygt under dashen:

Mvh
              Tony Bardalen

Comment

Mycket trevligt!

Hög igenkänningsfaktor på delar av bilen

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Hehe ja det tror jeg på! Venter på noen deler nå, samt jeg må ha reparert en forsterker før jeg kan bli ferdig. Kommer snart noen fler oppdateringer
                  Mvh
                  Tony Bardalen

Comment

kommer att följas. lär nog låta mycket bra när det är klart:-)

Comment

Intressant projekt ! Ska följas
                      Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Prem lagd.... =)
                        Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Comment

Ser lovande ut. Jag är på
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

Comment

Bra val av slutsteg
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M