Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skoda "Lillpickisen"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SPL: Skoda "Lillpickisen"

Sitter och kör rätt mycke i lillpickisen som är min bruks bil.
    Hållt mig ifrån att köpa massa ljud prylar och så.
    Men i fredags så besökte jag ljudaffären.
    Gick där ifrån med lättare plånbok och en påsre med Orion HCCA 10004, JL Audio 8" låda med en 3v3w3 basx2 (kopplade bara in en låda i bilen, eftersom den andra lådan blev en beställnings vara. Blev väldigt impad av en sådan liten sak kunde ge hyffsat tryck till storleken plus att den kunde leverera lite djupbas i en fabriks byggd färdig låda).
    Och kicker KS 5,25or.
    Huvudenheten är en Kenwood vilket är mitt favvo märke på huvudenheterna som finns.

Monterade och test spelade med goda resultat.
    Låt rent och högt samtidigt som framsystemet hängde med. Testade först med orginal framhögtalare vilket resulterade i en död som luktade illa. dock sa dom upp sig samtidigt.

Men så började tankarna skena. Eftersom jag gick och köpte mig en Boxer som firmabil i söndags så ska jag bygga lite mer i lill pickisen hade jag tänkt, den kommer bli helt värdekass som pickup iallafall.

Känns som om jag redan har en bra huvudenhet och ett bra 4kanals steg till framsystem som en gund iallafall.
    Nu ska jag bara skaka fram lite basar och monoblock som jag trivs med.

Det tråkiga är ju en lilla lastvikten på 500kg i den bilen å lite stenskott iframrutan.

Re: Skoda "Lillpickisen"

Glömde tillägga att Lillpickisen kommer byggas upp under lång sikt. Försöker rädda mina tre stora Odysi batterier med en Ctek laddare men verkar gå bett på den biten tyvär. Så får köpa tre nya 1250 batterier som kostar rätt mycke ändå.
    Men tror inte att det finns så mycke bättre än dom förutom 16V och stinger batterierna.

Städa ut mitt ena garage nu innan helgen pågrund av att jag sa upp det och hittade ett framsystem i färdiga dörrsidor till golf2.
    Alltså 4x Impac HR har jag för mig som hette 6,5or. MDS APX2 delnings filter x2 och Soundstream tarandella diskanter x2. Som jag tänkte ska åka ner i skodan.
    I golf2an drevs detta med ett 2kanals steg på ca 500watt per kanal i 2ohm. Så kommer bli liknande effekt med HCCA steget en kanal per midd och diskanten på stereon eller ett litet steg.
    Jag har planer på Soundstrem 6500D steg som jag haft innan och var riktigt nöjd med det och Soundstream 15xxx. Om man inte får tag på det kommer jag försöka jaga HCCA 25001 steg x4 och HCCA 15" x4. Kommer vilja bygga hela lådan i tjock plexiglas som kommer lysas upp i grönt. Kommer bli en typ av bandpass låda med isobaric teknik.
    Mellan väggen kommer sågas ut och förstärkas med 60x30x3mm runt om i hålet som blir och porten kommer bli riktad frammåt, blir helt lufttätt mot kupén
    Batterierna och steg kommer vara längst bak på flaket.
    Flakkåpan som sitter på nu kommer fortfarande vara på för att vara ett väder skydd mot sakerna som är i flaket.
    Tror att den kommer vara rätt låg bak så jag kommer kompensera det med att kapa fjädrarna fram.

Ända nackdelen är att jag har ingen fjärr till stereon så vid eventuell tävlings försök så kommer jag ha gjort iordning förlängningskabel för att kunna ha ut stereon och styra ute ifrån.
    Då alla inställningar kommer gjöras på steg så gör det inget om stereon tappar strömmen vid skifte av sladdarna.

Mitt mål blir att komma över 153db. Klaras inte det av med både biltypen och att storleken på lådan kommer begränsas av de lilla flaket så kommer sakerna bytas ut mot annat iframtiden.
    Gör inget om bilen kommer ta ett år att bygga för mig. Det som kommer avgöra byggets tid är tillgång på pengar.
    Efter att bilen blivit färdig byggd så kommer jag att då att börja kika på eventuella tävlingsklasser som biler blir godkänd i.
    Denna bilen bygger jag för mig själv och inte för att bräcka andra.

Comment

Impact RH, goa middar ja jävlari!
      4 hcca 15 låter ju fräckt, men två kanske hade räckt alldeles utmärkt?

Ska bli kul o se hur det fortskrider, gillar pickisbyggen
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Middarna spelade på som fan i golf2an riktigt bra middar om man matar med effekt.

2st 15" räcker inte. Utan minst 4st. annars skulle jag sparat mina två Solo X18 och bygga på.
        Det ska kännas att man lyssnar på musik.
        Ska börja med dörrsidorna vilken dag som helst nu.
        Verkar som om jag får skita i den enkla bekvämligheten att kunna veva ner rutorna :P
        Last edited by connsann; August 3, 2013, 15:52.

Comment

Det här låter som ett projekt som kan bli mäktigt
          Hoppas du droppar friskt med bilder, på allt högt och lågt

Kör hårt, I'm tuned in!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
            Det här låter som ett projekt som kan bli mäktigt
            Hoppas du droppar friskt med bilder, på allt högt och lågt

Kör hårt, I'm tuned in!

Ska bara komma på hur man gör de med.
            Men som sagt kommer va ett projekt som tar tid är inte gjort av pengar. Men vill knäcka mitt PB på 153 db.

Comment

Har iallafall monterat ur dörrsidorna ur skodan. En bra börjam iallafall.
              Såg att jag hade en Nissan Micra ståendes också. Blev sugen på ett vägg bygge istället. Men vette fan.
              Eller så kan man ro iland båda byggena på ett år.
              Å andra sidan kan man kalla skodan för ett väggbygge i och med att framstammen byts ut mot högtalarlådan.
              Ne Dax att sova och drömma vidare
              Funderat på att köpa ett TermLab vilket jag har funderat på tidigare när jag byggde Golf2an. Då kan man ju mäta varje liten ändring i bilen.
              Dag Gunnar visade mig tillexempel på att väldigt små ändringar ändå kunde göra 0,1 dB mätt med hans TB. Alla bäckar små har jag lärt mig tidigare inom Dragracing på strippen.
              Last edited by connsann; August 5, 2013, 06:25.

Comment

Bilder kan du lägga upp på photobucket, eller här direkt via forumet (via "go advanced" inlägg, finns en liten knapp för bilduppladdning tror jag)
                Mina landar först på garaget

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Japp. första anhalt för bilderna blir ju facebook. Enklast.
                  A ne idag kom jag hem med lite 22mm mdf och lite skruv. De roligaste som var med idag var två nya däck på 32x14-15" och digitaltvattenpass tillsammans med en 350cui V8 och 700lådan.
                  Det jag ville påvisa är att jag har fler järn i elden. Så att skodan kommer ta tid. Prio är ju min Volvo 740 som jag tänkt ja ska brukar nästa sommar.

Comment

Working...
                  X