Hejsan!
Ny här på forumet, kul att det finns riktigt bilsterio forum! Jag har hållit på mycket med HiFi hemma, byggt 2-vägs toppar med basmoduler delas aktivt. Så själva högtalar biten har jag lite koll på Men biljud är jag ny på.
Nu har jag haft min bil i några år och alldrig riktigt kommit tillskott med ljudbyggandet. Såldes just en GZ 12" bas eftersom den var för mycket SPL för min smak. Men nu ska jag dra igång med bilen på allvar!
Så här ser pälan ut, lite över 8000 lunga mil
Backluckan, med klädsel. Här är det tanken som tar plats...
Rensat
Säkringshållare, 25mm kabel. Kanske i det klenaste laget men större går knappt.
Klädsel på
Utan, dämpat med bitumen.
Insidan,
5,25": Storleks jämnförelse, bara för att få ett humm hur det ser ut.
6" Samma här för att se... (Sönder spelad SEAS Excel därför ser den skumm ut)
Jag mätte och en låda på dessa mått blir prefa! (dämpat med bitumen)
H: 20cm
B: 90cm
D: 45cm
Här kommer 3":arna sitta. (Mellan/diskant, eller med separat diskant)
Steget, DLS CA12
HU, Pioneer
Okej... bilderna avklarade
Funtar på denna uppsättning:
Diskant/mellanreg 1000-20 000hz: Vifa TG9-10-04. (Har nämligen ett gäng sånna hemma, låter sjukt bra) Det jag är orolig över hur det presterar i ljudtyck, de är inga effekmonster direkt. Eftersom de bullar mycket i bilen.
Midbas 1000-80Hz: Igen aninge, kom med tips! Upp till 6" och som ni ser är minna dörrar inte de tätaste tyvärr. Kan någ lägga 1200kr kanske för ett par.
Basmodule 80Hz: Peerless SLS 10", eller INO Profundus. Annars öppen för förslag!
Delar nog aktivt blir lättat så. Vad tror ni om detta?
Ny här på forumet, kul att det finns riktigt bilsterio forum! Jag har hållit på mycket med HiFi hemma, byggt 2-vägs toppar med basmoduler delas aktivt. Så själva högtalar biten har jag lite koll på Men biljud är jag ny på.
Nu har jag haft min bil i några år och alldrig riktigt kommit tillskott med ljudbyggandet. Såldes just en GZ 12" bas eftersom den var för mycket SPL för min smak. Men nu ska jag dra igång med bilen på allvar!
Så här ser pälan ut, lite över 8000 lunga mil
Backluckan, med klädsel. Här är det tanken som tar plats...
Rensat
Säkringshållare, 25mm kabel. Kanske i det klenaste laget men större går knappt.
Klädsel på
Utan, dämpat med bitumen.
Insidan,
5,25": Storleks jämnförelse, bara för att få ett humm hur det ser ut.
6" Samma här för att se... (Sönder spelad SEAS Excel därför ser den skumm ut)
Jag mätte och en låda på dessa mått blir prefa! (dämpat med bitumen)
H: 20cm
B: 90cm
D: 45cm
Här kommer 3":arna sitta. (Mellan/diskant, eller med separat diskant)
Steget, DLS CA12
HU, Pioneer
Okej... bilderna avklarade
Funtar på denna uppsättning:
Diskant/mellanreg 1000-20 000hz: Vifa TG9-10-04. (Har nämligen ett gäng sånna hemma, låter sjukt bra) Det jag är orolig över hur det presterar i ljudtyck, de är inga effekmonster direkt. Eftersom de bullar mycket i bilen.
Midbas 1000-80Hz: Igen aninge, kom med tips! Upp till 6" och som ni ser är minna dörrar inte de tätaste tyvärr. Kan någ lägga 1200kr kanske för ett par.
Basmodule 80Hz: Peerless SLS 10", eller INO Profundus. Annars öppen för förslag!
Delar nog aktivt blir lättat så. Vad tror ni om detta?
Comment