Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pontiac Firebird -86

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pontiac Firebird -86

Hejsan!

Ny här på forumet, kul att det finns riktigt bilsterio forum! Jag har hållit på mycket med HiFi hemma, byggt 2-vägs toppar med basmoduler delas aktivt. Så själva högtalar biten har jag lite koll på Men biljud är jag ny på.

Nu har jag haft min bil i några år och alldrig riktigt kommit tillskott med ljudbyggandet. Såldes just en GZ 12" bas eftersom den var för mycket SPL för min smak. Men nu ska jag dra igång med bilen på allvar!

Så här ser pälan ut, lite över 8000 lunga mil

Backluckan, med klädsel. Här är det tanken som tar plats...

Rensat

Säkringshållare, 25mm kabel. Kanske i det klenaste laget men större går knappt.

Klädsel på

Utan, dämpat med bitumen.

Insidan,

5,25": Storleks jämnförelse, bara för att få ett humm hur det ser ut.

6" Samma här för att se... (Sönder spelad SEAS Excel därför ser den skumm ut)

Jag mätte och en låda på dessa mått blir prefa! (dämpat med bitumen)
    H: 20cm
    B: 90cm
    D: 45cm

Här kommer 3":arna sitta. (Mellan/diskant, eller med separat diskant)

Steget, DLS CA12

HU, Pioneer

Okej... bilderna avklarade

Funtar på denna uppsättning:

Diskant/mellanreg 1000-20 000hz: Vifa TG9-10-04. (Har nämligen ett gäng sånna hemma, låter sjukt bra) Det jag är orolig över hur det presterar i ljudtyck, de är inga effekmonster direkt. Eftersom de bullar mycket i bilen.

Midbas 1000-80Hz: Igen aninge, kom med tips! Upp till 6" och som ni ser är minna dörrar inte de tätaste tyvärr. Kan någ lägga 1200kr kanske för ett par.

Basmodule 80Hz: Peerless SLS 10", eller INO Profundus. Annars öppen för förslag!

Delar nog aktivt blir lättat så. Vad tror ni om detta?
    Last edited by Timpolanen; May 2, 2010, 01:05.

Re: Billjud, Pontiac Firebird -86

Stoppa gärna in det här under "projekt" istället, eller be Admin fixa det.

Vad har du för max mont.djup nere i dörren?
    Se till att sätta heltäckande dämpmatta över "dörrskeletett".

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jo tråden kanske passar bättre där Jag ska ner till bilen nu, så jag kan ta fram lite mått! Jodå den är dämpad så gott det går!

Comment

TG9 är rätt beprövade i bil och med en delningsfrekvens på 1000 Hz så lär du knappast behöva oroa dig. Brukar dela vid 200 Hz eftersom de flesta inte är speciellt känsliga för de negativa effekterna.

Midbas lär du få jobba en del med. Den dörren är som du säger inte så skoj, du behöver ett element med rätt högt Qts för att klara en sån montering någorlunda. Du kan titta lite på mina dörrar i träden "fransk limpa" under projekt. Men jag hade nog först och främst kollat om det inte gick att bygga något i dina kickpaneler istället.
        /tycker Erik.

Comment

Okej, bra för jag var lite orolig på om de pallade volymen i bilen. Lär behöva ett steg till middarna + TG9 iaf :P HU ger inte många watt... Jag har ett 20tal TG9 så det vore kul att använda ett par i bilen.

Har för mig att jag har kollat kickpanelerna med det finns inge space... Där det finns bra med utrymme är presic bakom förarstolen har de sutti 6x9" i hyffsade lådor, men midbas bakifrån är väl ingen höjdare. Det är detta som är det jobbiga, vart ska man ha middarna och hur ska man fixa instalationen på bästa sätt?

Var nere idag och testade med en SLS 10" 42L sluten i bilen, riktigt schysst. Dock behövs en till för att få uppvolymen lite. Ska testa med en till senare, jag har nämligen 4st i mitt rum

SKa kolla in din tråd nu!

Comment

Erik och jag har förmodligen mest erfarenhet kring TG9 i Sverige. Vi vet hur den beter sig. Efter att ha sålt väl över 100 stycken och dessutom använt dem flitigt i våra egna samt kompisars bilar.

Hur som haver. SLS10an bak, helt okej. Men, du MÅSTE ha fram resten. Hur du gör....ja, upp till dig, men om du nu kan nåt om HiFi fattar ju även du att det skall komma framifrån.

Så, fram med sågen, skarpt blad och lite våghalsighet

Originally posted by Timpolanen View Post
            Okej, bra för jag var lite orolig på om de pallade volymen i bilen. Lär behöva ett steg till middarna + TG9 iaf :P HU ger inte många watt... Jag har ett 20tal TG9 så det vore kul att använda ett par i bilen.

Har för mig att jag har kollat kickpanelerna med det finns inge space... Där det finns bra med utrymme är presic bakom förarstolen har de sutti 6x9" i hyffsade lådor, men midbas bakifrån är väl ingen höjdare. Det är detta som är det jobbiga, vart ska man ha middarna och hur ska man fixa instalationen på bästa sätt?

Var nere idag och testade med en SLS 10" 42L sluten i bilen, riktigt schysst. Dock behövs en till för att få uppvolymen lite. Ska testa med en till senare, jag har nämligen 4st i mitt rum

SKa kolla in din tråd nu!
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Okej låter bra! Men vad säger ni om dela vid 1000Hz? Känns som att jag behöver dämpa dem lite i diskanten. De har enligt mätningar en lite höjning i de övre registerna. Har samma till högtalare (TG9) datan med ett rätt simpelt filter för att få bort en del av detta.

Jo jag förstår att man inte kan ha middar bak (det kanske inte fram gick så tydligt )

Jo får väl helt enkelt testa mig fram, måste bara hitta ett par schyssta 6":are. Kanske ska testa med de jag har hemma i topparna, Seas Ca18RNX. På skoj så man får någon sorts humm på hur det kan bli.

Angånde SLS, är det inget måste, har ni andra schyssare förslag så tveka inte!
              Har som sagt detta att bygga på:
              H: 20cm
              B: 90cm
              D: 45cm

Comment

Jodå det finns plats i kickarna(6.5") , bakom finns en öppning som går ut i bla tröskeln så volym finns. Såhär gjorde jag i en camaro-89 vilken ser ut att vara iprincip samma kaross mm som din:

Tror jag också drog 35 eller 50mm2 kabel bak till stegen , du får ev borra litet
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Fan va schyst! Ser ut att vara typ samma kaross som du säger. Hur många liter har du där? Har du någon mer mer dokumentation på bilen, vore skit roligt å se!

Jag får glida ner till bilen snart å kolla lite hur det ser ut.

Sedan vilket steg bör man ha till middarna + TG9? (Runt 2lax)

Kan denna HU http://www.ljudstudion.se/pioneer-dehp88rsii-p-526.aspx
                  vara något att ha?

Btw, skit snyggt bygge i BMW!
                  Last edited by Timpolanen; March 13, 2010, 17:37. Reason: La till om HU

Comment

Det finns en hel del bilder här(börja på sid 2 och gå bakåt): http://s298.photobucket.com/albums/mm243/Hewi_2008/
                    Ang volym vet jag inte hur många liter det blir men ganska många om trösklar mm ser ut som jag tror inuti.
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okej, men vilket lösen ord?

En bild för att få det mer överskådligt

Bara förslag dock, inte alls säker på HU, basar osv...
                      Last edited by Timpolanen; March 14, 2010, 01:57.

Comment

De där Vifa högtalarna kan du köra bra längre ner än 1000 hz så du vet det, 200-300 hz ska ju inte vara något problem
                        Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Problemet med P88:an är väl att den inte kan dela så lågt som ditt framsystem skulle kunna bli delat. Jag kommer dock inte ihåg lägsta delningsfrekvensen på den för diskanten.
                          Vis vobiscum sit!

Comment

Så de går inte stänga av delningen för front på den då? Å dela via steget sedan.
                            Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Ju det går ju att köra Sub/bak/front ilstället för Sub/mellan/diskant, och dela i steget.
                              Vis vobiscum sit!

Comment

Working...
                              X