Jag antar att det går bra att säga nu faktiskt. Även fast jag hade tänkt vänta tills jag kan lägga in bilder på det också.
HU: Pioneer AVIC-X1BT (Älskar den maskinen så jag fortsätter med den ett tag)
Processor: Audioson Bitone (Kommer dock inte på en gång)
Framsystem: 4st Massive Audio RK6
Slutsteg fram: 2st Massive Audion d800.4
Basar: 2st Massive Toro 154
Slutsteg bas: 2st Massive Audio d8000 (Ett till att börja med, det andra beställs i februari)
Batterier: 2st Banner Bull 95Ah (Minst 1 till när det det andra steget kommer)
Jag antar att det går bra att säga nu faktiskt. Även fast jag hade tänkt vänta tills jag kan lägga in bilder på det också.
HU: Pioneer AVIC-X1BT (Älskar den maskinen så jag fortsätter med den ett tag)
Processor: Audioson Bitone (Kommer dock inte på en gång)
Framsystem: 4st Massive Audio RK6
Slutsteg fram: 2st Massive Audion d800.4
Basar: 2st Massive Toro 154
Slutsteg bas: 2st Massive Audio d8000 (Ett till att börja med, det andra beställs i februari)
Batterier: 2st Banner Bull 95Ah (Minst 1 till när det det andra steget kommer)
Detta får duga för denna sommar
Synpunkter mottages gärna!
Ser generellt ut att vara en rejäl setup!
Synpunkter om ngt, är batteritillgången. D8000 i 1 ohm, lämnar 2kw. Varje d800.4 lämnar i 2 ohm ca 1k. I värsta läget, så har vi här en 4kw effekt. Dessutom, om du ska ha ett d8000 till, då har vi en 6kw. Tumregel på en 75ah per 1kw (som någon slags norm), så ligger du ungefär på hälften av vad som sägs fungera bra
6kw - minst en 4-5 batterier iaf
Ser generellt ut att vara en rejäl setup!
Synpunkter om ngt, är batteritillgången. D8000 i 1 ohm, lämnar 2kw. Varje d800.4 lämnar i 2 ohm ca 1k. I värsta läget, så har vi här en 4kw effekt. Dessutom, om du ska ha ett d8000 till, då har vi en 6kw. Tumregel på en 75ah per 1kw (som någon slags norm), så ligger du ungefär på hälften av vad som sägs fungera bra
6kw - minst en 4-5 batterier iaf
Japp jag håller helt klart med!
Men då jag kommer ha 2st 95Ah till att börja med så kommer jag då ganska snabbt märka om det räcker till 1st d8000 och 2st d800.4.
I februari beställer jag ännu ett d8000 och kompletterar då med batterier efter att jag sett hur det funkar med dom 2 första.
Men jag är fullt medveten om att det kan komma att behövas lite fler. Men dom väger ju så jääävligt. Måste ju trimma bilen snart
Jag kommer dock från början att bygga så jag åtminstone får plats med 4st Banner Bull om så behövs så det är lugnt.
EDIT:
Ska man kolla tumregeln så behövs det då alltså 450Ah för 6kw.
Med 4 Banner Bull kommer man till 380Ah.
5st Banner Bull ger 475Ah så då är man ju hemma.
Så jag bygger så jag får plats med 5st utifall, måste nog fila ekrarna så bilfan går framåt sen
I början med 1st d8000 och 2st d800.4 så behövs det alltså 300Ah och jag kommer ha 190Ah. Det jag skulle kunna göra är att sätta dit mitt Tudorbatteri på 115Ah. Men då kommer ju istället problemet med att ha olika batterier Vad föredrar du. För lite Ah eller tillräckligt med Ah med olika batterier?
Last edited by Skapligt; December 10, 2012, 20:10.
Jag tror även du ligger helt safe på 4st... jag har en känsla av att den här "tumregeln" dök upp en bit före rejäla AGM batterier blev normen i bilstereobyggande. Men jag vet inte säkert. Det beror ju på hur systemet skall användas oxå förstås )
Hur batterier kan/inte kan blandas mellan modeller och storlekar är en het diskussion du kan hitta många olika svar på här runtikring på forumet. Idealiskt är - samma storlek,modell,ålder. Systemet blir aldrig starkare än dess svagaste länk. Således kommer det sämsta batteriet i din uppsättning sätta nivån. Dvs, den sämsta cellen kommer ligga och 'suga åt sig' av de piggare cellerna tills de är utdragna till den nivån som den sämsta cellen klarar av att hålla.
Det diskussionerna inte riktigt lyckats ta fasta på (och som jag eftersökt långt utanför detta forum) är var gränsen går å ena sidan; när man får fördel av att ha "mer Ah" i ryggen, uppdelat på fler celler till en total högre CCA, å andra sidan; hur dålig någon cell kan vara som ligger och drar ur ström och sänker totala spänningen på batteribanken - när den här ekvationen blir fördelaktig. Gängse tumregler, och 'vad som fungerar' bygger allt som oftast på att hålla sig så nära det ideala med samma modell,storlek,ålder...
Så finns det alltid dem som inte säger sig ha haft några problem med att blanda hejvillt..
För egen del - jag kör med 2 olika sorter nu, som inte är skiljda med reläer (Mekonomen + Running Bull). Det är inga problem som jag märkt av. Men då - så vet jag ju inte hur mycket av maxkapaciteten jag får ur av detta upplägg jag har nu. Slutsats; Skulle inte oroa mig över att blanda in ett startbatteri, och en batteribank av samma sort. Däremot är det dömt att misslyckas om man hämtar en hög batterier på skroten och kopplar ihop allt...
Haha ja precis. Det verkar finnas många olika teorier på det där. Jag kommer köra med startbatteri samt 2st Banner Bull utan relä till att börja med iaf. Sen får jag testa mig fram vad jag tycker verka bäst. Kanske att jag stoppar in ett skiljerelä också. Får mäta mig fram lite och ta det som funkar bäst.
Mer än 4st Bull borde det nog inte bli iaf. Kommer ta sån plats och bli väldigt tungt.
Om startbatteriet är i bra skick och dessutom sitter fram medans dom andra batterierna sitter bak så bör det inte vara något problem att köra utan relä ett tag iaf. Men det kan vara bra att investera i ett relä framöver för att inte sänka prestandan på dom bättre batterierna alltför mycket.
Om startbatteriet är i bra skick och dessutom sitter fram medans dom andra batterierna sitter bak så bör det inte vara något problem att köra utan relä ett tag iaf. Men det kan vara bra att investera i ett relä framöver för att inte sänka prestandan på dom bättre batterierna alltför mycket.
Exakt så jag tänkt. Sen är det ju alltid bra att man kan dema lite utan att vara rädd för att få veva igång bilen
Så ett relä kommer jag införskaffa ganska omgående tror jag. Visst man tappar ju marginalt lite effekt till ljudet då. Men det får man ta
Inget nytt om garageplats idag. Håller tummarna för imorgon istället då
Egentligen ingen panik då själva bygget börjar efter nyår. Men hade ju kunnat förberett lite om man hade någonstans att vara. Men det löser sig nog snart!
vi har kört med dom i många år, allt från 25-100 amp och med en 50amp laddare så håller du igång anläggningen riktigt bra, givetvis så räcker ju en 100amp mycke längre men tveksamt om du verkligen behöver det.
Det låter som ett rejält alternativ till CTEK. Tanken slog mig precis att man sällan diskuterar vad som händer med alla de automagiska laddningsstegen som CTEK laddaran har för sig när man kopplar in FLERA laddare på samma batteribank. Verkar inte orimligt att man skulle ha fördelar av att endast ha en laddare istället för fler. Drog precis ett mail till Ctek och frågade.
vi har kört med dom i många år, allt från 25-100 amp och med en 50amp laddare så håller du igång anläggningen riktigt bra, givetvis så räcker ju en 100amp mycke längre men tveksamt om du verkligen behöver det.
Jo det jag hörde det
Men jag hittar inte på någon 100A laddare. Och jag tror också att 50A räcker bra.
Den var inte så farligt dyr och heller inte överdrivet stor.
Vi har kontakt med tillverkaren av de laddarna och vi har vid nått tillfälle förut kört "samköp kampanj" finns intresse här hos forumsmedlemmarna så kan vi nog ordna det igen, och då finns isf 100amp modellen också tillgänglig.
Vid intresse kan ni maila till info@mmaudio.se så återkommer vi när vi ser hur stort intresse de finns, och vilka priserna blir isf.
Utan tvekan riktigt trevliga laddare som lämnar bra me pulver, psytrance har kört med 100a modellen han köpt av oss i flera år, stått och demat timme efter timme med sitt dåvarande groundzero bygge med bland annat dubbla plutonium 8000 steg samt dubbla nuclear 4kanal steg, en anläggning som drog MYCKE ström, körde tidigare med 3st ctek25000 och de fladdrade hej vilt på spänningsmätaren............inte med denna laddare dock
Comment