Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dr. Mabuses sub-bygge 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dr. Mabuses sub-bygge 2012

    Tänkte dokumentera mitt sub-bygge.

    Under hela 2012 har jag samlat ork/vilja/inspiration att bygga ny sub som ska ersätta den 10" MDS-XMAX som jag snubblade över på en utförsäljning för många år sedan.

    Mitt senaste bygge var en sub-låda med två st JBL GTO4-10. Den gick inte in genom bagageluckan, så jag fick konstruera den som två delar och sätta ihop den inne i bagaget.

    Den här gången tänkte jag lösa det lite annorlunda: Två separata sub-lådor tillräckligt små att kunna hanteras var för sig.

    Jag mätte upp bilen och gjorde ritningar som jag sedan lämnade in till XL-byggvaror. De skar upp 19mm MDF till de mått jag beställde, sedan var det "bara" att skruva ihop skivorna.


    Här är i alla fall lite bilder från bygget (som i skrivande stund fortfarande inte är helt klart).
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

  • #2
    Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

    MDF-skivorna beställdes från XL-byggvaror (Björka, utanför Kumla)

    Jag frågade inte ens om de kunde kapa snett, så det blev inte gjort...
    Avfasningen fick jag göra själv för att bottenplattan skulle stämma med sidorna. Verktyg: El-driven hyvel.



    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

    Comment


    • #3
      Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

      Med avfasningen av bottenplattan började jag med att sätta ihop 3 sidor för att kolla att alla mått stämde, och för att jag skulle få en uppfattning om hur dimensionerna skulle bli.



      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

      Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

      Comment


      • #4
        Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

        Alla skruvhål är förborrade med skruvens längd så att inte skruvarnas gods spräcker MDF-skivan. Den är ju mjukare i mitten, med det betyder också att den spricker lättare. Jag provskruvade i en skräpskiva och blev förvånad över hur lätt det separerade. Det är en viss skillnad att jobba med MDF jämfört med spånskiva (22mm) som jag gjort vid tidigare byggen.

        Skruvarna sitter med ungefär 4cm separation. Jag brydde mig inte om att få till millimeter-exakthet på dem, det viktiga är att de sitter bra och håller ihop. Rent estetiskt spelar det ju inge roll då lådorna ska kläs med tyg.


        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

        Comment


        • #5
          Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

          Insidan är klädd med dämpande skum. Diametern på hålet till högtalarelementet blev i minsta laget. Då jag inte har tillgång till en handöverfräs så tog jag low-tech varianten och körde med rasp. På baksidan sitter 5mm inslagsmutter.

          Jag hade från början tänkt sätta in högtalarterminal för anslutning av högtalarsladden, men tyckte att de inköpta terminalerna (postorderbeställning från Ljudia) såg klena ut rent godsmässigt. Så jag skar ut ett hörn ur bakstycket precis tillräckligt för att sladden ska få plats (syns i övre högra hörnet). Det blir tätt när man skruvar på toppen. Buntbanden är till för att man inte ska kunna dra ut sladden.


          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

          "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

          Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

          Comment


          • #6
            Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

            Ser bra ut! Men varför så mycket skruv? :O Jag brukar sätta en ca 5-7cm in från kanten, sen ca 1dm mellan skruvarna, det räcker mer än väl medans limmet härdar. När limmet sen har härdat så kan du plocka bort skruvarna, dom gör varken till eller från.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              När limmet sen har härdat så kan du plocka bort skruvarna, dom gör varken till eller från.


              Är det verkligen så? Träslöjd var aldrig min starka sida, även om det i mångt och mycket handlar om tillämpad fysik.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

              Comment


              • #8
                Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                Originally posted by Dr. Mabuse View Post


                Är det verkligen så? Träslöjd var aldrig min starka sida, även om det i mångt och mycket handlar om tillämpad fysik.
                Det är verkligen så......jag skruvar inte ens ihop mina lådor numera utan använder limknektar mm för att spänna ihop dem medans limmet torkar...
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Det är verkligen så......jag skruvar inte ens ihop mina lådor numera utan använder limknektar mm för att spänna ihop dem medans limmet torkar...
                  Jag skulle få psykbryt om jag inte skruvade ihop en baslåda. Skruvarna tar ju upp mycket kraft, som lådan skulle kunna utsättas för, typ om man tappar den eller så. Det kan ju bli så att materialet separerar innan limmet gör det
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                    Originally posted by Dr. Mabuse View Post


                    Är det verkligen så? Träslöjd var aldrig min starka sida, även om det i mångt och mycket handlar om tillämpad fysik.
                    Limfogen blir starkare än "träet" i sig självt.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                      Originally posted by ppk View Post
                      Jag skulle få psykbryt om jag inte skruvade ihop en baslåda. Skruvarna tar ju upp mycket kraft, som lådan skulle kunna utsättas för, typ om man tappar den eller så. Det kan ju bli så att materialet separerar innan limmet gör det
                      Oftast tål matrialet mindre än fogen..speciellt om man har skruvat i det längsgående

                      Som Pierre sade under dig så blir fogen starkare än matrialet.

                      Ber om ursäkt till Dr. Mabuses för alltför mkt off-topic o hans projekttråd......
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                        Ett till litet inlägg på det är med lim och skruv, byggde nyligen en datorsub som även aggerar fotpall, drog ur alla skruvar ur den när jag var klar och hoppade på lådan, inga problem!
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                          Limmet lär ju ta skjuvningar bättre än dragkrafter, då borde det optimala vara att bygga en låda med 45graders kanter som pusslas ihop! Om jag gjorde mig förstodd där, annars får jag rita när jag får igång datorn! Hehe
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                            Jag trodde inte heller att lådan hölls ihop tillräckligt utan skruvar, men efter att ha plockat isär en låda så vet man att det sitter som fan!
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

                              Ett par bilder till kommer (förmodligen) på söndag kväll när jag fixat till det sista, och monterar lådorna.
                              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                              Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

                              Comment

                              Working...
                              X