Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: 940 Hardstyle

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Projekt: 940 Hardstyle

Tjenare! Roy Holmberg heter jag, 20år gammal kommer från Åstorp. Jobbar som lastbilschafför.

Har nyligen blivit klar med mitt första ljudbygge. Så här kommer en liten presentation av det. Och även framtida planer! =)

Bilen är en Volvo 944 LTT Classic -97
    Bänkad till 306.6hk/425.5nm
    Motorspec kan skrivas på förfrågan om någon är nyfiken här=)

Blocket :
    Honat
    Nya lager,kolvar
    H-profil stakar
    O-ringar

Toppen :
    Maxportad
    Mira frästa ventiler
    Vx3 kam
    Riktplanad

19t turbo @ 1.5bar
    3" tryckrör
    R-spridare
    3" ic
    3"lmm
    Justerbar btr
    Viking special chip
    Säkert någonting glömt

Ljudspecen jag har nu är rätt så ihopa plockat, men spelar föga förvånande Okejj för att vara ett första bygge.

Högtalare
    2x Orion 6.5" Framdörrar
    2x Kicker 6.5" Baklucka
    2x Pioneer 5.25" Bakdörrar
    2x Hertz HX 300 12"

Slutsteg
    1x Orion HP 2800
    1x Kicker ZX350.1
    1x Gladen SPL1800

Pioneer AVH 1400DVD HU
    Optima Yellowtop x1
    Batteri avskijare
    Och diverse säkringar!

Planerna för nästa år, är att gå över till Gladen Audio runt om i bilen. Och Alpine HU. Detta är dom 2 märken som jag är mycket nöjd och imponerad över hur mycket man får för pengarna.

Tanken är inte att spela några skyhöga DB dag ut och dag in. Men jag vill kunna lyssna på bra musik högt och i bra kvalité. Basen ska kännas, diskanter,middar koaxialer ska sjunga jämnt med basen.

Efter lite övervägande och funderingar, så ska jag fortsätta på samma koncept som nu. Basar och portar riktade innåt bilen. Men plåten bakom ryggstödet i baksätet kapas väck, och ersätts med 4 styck plattjärn av heavy shit. Mest bara för att behålla karossen lite styv.

Med andra ord, allt de gamla ljudet åker väck, utom Gladen steget. Och ny låda,dörrsidor och bagage byggs. Och framförallt ska jag fundera ordentligt denna gången på hur kablar dras. För vilken röra där är nu, det är så jag skäms för att visa de!

Nu har jag inte kolla exakt just vilken modell av högtalare och basar jag ska ha, men tanken är.

Koaxial på originalplats i Instrumentbrädan
    2x6.5" i varje dörr+ 1xdiskan i varje dörr fram och bak!=)
    4x6.5" i bagageluckan
    2x12" basar
    3xslutsteg (1 till fram,1 till bak,1 till bas)

Exakt vilka modeller de blir, ska jag fundera på tillsammans med Ljudbyggaren i Hyllinge, som är min lokala och bästa butik. Tony tipsa mej om hur jag skulle bygga nuvarande låda tillsammans med Gladen steget, och dra åt h*lv*te vilken skillnad där blev jämfört med gamla lådan som då var 3xHertz HX300 drivna av ett Hertz EP1D steg.

Så att sådant ser mina planer ut. Allt detta innebär att jag numera måste lära mej jobba med glasfiber och tänka utanför lådan.

Målet är att få stå i en monter på Vallåkra nästa år, och ta minst 1 pris under sommarens gång.

Stort tack till Tony som hjälpt med med tips och trix hitentills, han är mannen jag kommer förlita mej på under ljudbyggets gång!=)
    Men ni andra får gärna komma med tips och hjälp ni med! =)

Over and out!

Re: Projekt: 940 Hardstyle

kul med en volvo:-) men självklart vill man veta motorspec:-)
    saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Projektet får stå stilla en stund pga arbetsgivar byte, och klabb med lön:/

Comment

Tjäna! Har fått problem med att mitt kicker steg slår ifrån vid viss volym..
        Kollat är
        Värmen,överhettar ej
        Byta stereo , ingen skillnad
        Plocka loss plusen 5min. Ingen skillnad.
        Använt steget i 1 månad utan problem på höga volymer. Det driver 2st 6,5" och 2st diskanter från orion .

Några tips???

Mvh Roy

Comment

jorden? .

Comment

Originally posted by holmberg92 View Post
            Kollat är
            Värmen,överhettar ej
            Använt steget i 1 månad utan problem på höga volymer. Det driver 2st 6,5" och 2st diskanter från orion .

Några tips???

Mvh Roy
            Tror mest på att du har problem på ström sidan. Har du mätt under spelning ?
            Prova med att enbart ha kicker steget i kopplat och se om du får samma fenomen.
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

Comment

Originally posted by holmberg92 View Post
              Kollat är
              Värmen,överhettar ej

Några tips???

Mvh Roy
              Jag hade skavt en av mina högtalarkablar så det blev kortslutning, men steget slog ifrån när man vred upp. Hade ett äldre R-F steg, men kanske du har samma problem? Inte för att vara petig, men det är ES-basar du har. Ser trevligt ut i övrigt
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Originally posted by Lillalilja View Post
                Jag hade skavt en av mina högtalarkablar så det blev kortslutning, men steget slog ifrån när man vred upp. Hade ett äldre R-F steg, men kanske du har samma problem? Inte för att vara petig, men det är ES-basar du har. Ser trevligt ut i övrigt
                Nej det är gamla modellen på HX han har om man ska va petig :-)
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Tack för tipsen, ska kolla kablarna:-)
                  Tack frippe,äntligen någon som tror mej:-)

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                    Nej det är gamla modellen på HX han har om man ska va petig :-)
                    Åfan, jag hade en Hx förut men den hade den V-formade konen. Man lär sig något varje dag
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Working...
                    X