Tjenare! Roy Holmberg heter jag, 20år gammal kommer från Åstorp. Jobbar som lastbilschafför.
Har nyligen blivit klar med mitt första ljudbygge. Så här kommer en liten presentation av det. Och även framtida planer! =)
Bilen är en Volvo 944 LTT Classic -97
Bänkad till 306.6hk/425.5nm
Motorspec kan skrivas på förfrågan om någon är nyfiken här=)
Blocket :
Honat
Nya lager,kolvar
H-profil stakar
O-ringar
Toppen :
Maxportad
Mira frästa ventiler
Vx3 kam
Riktplanad
19t turbo @ 1.5bar
3" tryckrör
R-spridare
3" ic
3"lmm
Justerbar btr
Viking special chip
Säkert någonting glömt
Ljudspecen jag har nu är rätt så ihopa plockat, men spelar föga förvånande Okejj för att vara ett första bygge.
Högtalare
2x Orion 6.5" Framdörrar
2x Kicker 6.5" Baklucka
2x Pioneer 5.25" Bakdörrar
2x Hertz HX 300 12"
Slutsteg
1x Orion HP 2800
1x Kicker ZX350.1
1x Gladen SPL1800
Pioneer AVH 1400DVD HU
Optima Yellowtop x1
Batteri avskijare
Och diverse säkringar!
Planerna för nästa år, är att gå över till Gladen Audio runt om i bilen. Och Alpine HU. Detta är dom 2 märken som jag är mycket nöjd och imponerad över hur mycket man får för pengarna.
Tanken är inte att spela några skyhöga DB dag ut och dag in. Men jag vill kunna lyssna på bra musik högt och i bra kvalité. Basen ska kännas, diskanter,middar koaxialer ska sjunga jämnt med basen.
Efter lite övervägande och funderingar, så ska jag fortsätta på samma koncept som nu. Basar och portar riktade innåt bilen. Men plåten bakom ryggstödet i baksätet kapas väck, och ersätts med 4 styck plattjärn av heavy shit. Mest bara för att behålla karossen lite styv.
Med andra ord, allt de gamla ljudet åker väck, utom Gladen steget. Och ny låda,dörrsidor och bagage byggs. Och framförallt ska jag fundera ordentligt denna gången på hur kablar dras. För vilken röra där är nu, det är så jag skäms för att visa de!
Nu har jag inte kolla exakt just vilken modell av högtalare och basar jag ska ha, men tanken är.
Koaxial på originalplats i Instrumentbrädan
2x6.5" i varje dörr+ 1xdiskan i varje dörr fram och bak!=)
4x6.5" i bagageluckan
2x12" basar
3xslutsteg (1 till fram,1 till bak,1 till bas)
Exakt vilka modeller de blir, ska jag fundera på tillsammans med Ljudbyggaren i Hyllinge, som är min lokala och bästa butik. Tony tipsa mej om hur jag skulle bygga nuvarande låda tillsammans med Gladen steget, och dra åt h*lv*te vilken skillnad där blev jämfört med gamla lådan som då var 3xHertz HX300 drivna av ett Hertz EP1D steg.
Så att sådant ser mina planer ut. Allt detta innebär att jag numera måste lära mej jobba med glasfiber och tänka utanför lådan.
Målet är att få stå i en monter på Vallåkra nästa år, och ta minst 1 pris under sommarens gång.
Stort tack till Tony som hjälpt med med tips och trix hitentills, han är mannen jag kommer förlita mej på under ljudbyggets gång!=)
Men ni andra får gärna komma med tips och hjälp ni med! =)
Over and out!
Har nyligen blivit klar med mitt första ljudbygge. Så här kommer en liten presentation av det. Och även framtida planer! =)
Bilen är en Volvo 944 LTT Classic -97
Bänkad till 306.6hk/425.5nm
Motorspec kan skrivas på förfrågan om någon är nyfiken här=)
Blocket :
Honat
Nya lager,kolvar
H-profil stakar
O-ringar
Toppen :
Maxportad
Mira frästa ventiler
Vx3 kam
Riktplanad
19t turbo @ 1.5bar
3" tryckrör
R-spridare
3" ic
3"lmm
Justerbar btr
Viking special chip
Säkert någonting glömt
Ljudspecen jag har nu är rätt så ihopa plockat, men spelar föga förvånande Okejj för att vara ett första bygge.
Högtalare
2x Orion 6.5" Framdörrar
2x Kicker 6.5" Baklucka
2x Pioneer 5.25" Bakdörrar
2x Hertz HX 300 12"
Slutsteg
1x Orion HP 2800
1x Kicker ZX350.1
1x Gladen SPL1800
Pioneer AVH 1400DVD HU
Optima Yellowtop x1
Batteri avskijare
Och diverse säkringar!
Planerna för nästa år, är att gå över till Gladen Audio runt om i bilen. Och Alpine HU. Detta är dom 2 märken som jag är mycket nöjd och imponerad över hur mycket man får för pengarna.
Tanken är inte att spela några skyhöga DB dag ut och dag in. Men jag vill kunna lyssna på bra musik högt och i bra kvalité. Basen ska kännas, diskanter,middar koaxialer ska sjunga jämnt med basen.
Efter lite övervägande och funderingar, så ska jag fortsätta på samma koncept som nu. Basar och portar riktade innåt bilen. Men plåten bakom ryggstödet i baksätet kapas väck, och ersätts med 4 styck plattjärn av heavy shit. Mest bara för att behålla karossen lite styv.
Med andra ord, allt de gamla ljudet åker väck, utom Gladen steget. Och ny låda,dörrsidor och bagage byggs. Och framförallt ska jag fundera ordentligt denna gången på hur kablar dras. För vilken röra där är nu, det är så jag skäms för att visa de!
Nu har jag inte kolla exakt just vilken modell av högtalare och basar jag ska ha, men tanken är.
Koaxial på originalplats i Instrumentbrädan
2x6.5" i varje dörr+ 1xdiskan i varje dörr fram och bak!=)
4x6.5" i bagageluckan
2x12" basar
3xslutsteg (1 till fram,1 till bak,1 till bas)
Exakt vilka modeller de blir, ska jag fundera på tillsammans med Ljudbyggaren i Hyllinge, som är min lokala och bästa butik. Tony tipsa mej om hur jag skulle bygga nuvarande låda tillsammans med Gladen steget, och dra åt h*lv*te vilken skillnad där blev jämfört med gamla lådan som då var 3xHertz HX300 drivna av ett Hertz EP1D steg.
Så att sådant ser mina planer ut. Allt detta innebär att jag numera måste lära mej jobba med glasfiber och tänka utanför lådan.
Målet är att få stå i en monter på Vallåkra nästa år, och ta minst 1 pris under sommarens gång.
Stort tack till Tony som hjälpt med med tips och trix hitentills, han är mannen jag kommer förlita mej på under ljudbyggets gång!=)
Men ni andra får gärna komma med tips och hjälp ni med! =)
Over and out!
Comment