Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarbygge BMW 520 E34 -92

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybörjarbygge BMW 520 E34 -92

Hallå, vart och köpt mig en "ny" bil här i veckan, blev en BMW 520 från 92. Givetvis är det väl tänkt att stereon ska uppgraderas lite så lika bra med en tråd för att få in tips En bild på aset är väl en bra början:

Mina planer är som följer, 6,5" i kickpaneler.
    FÄRDIGA SNYGGA KICKPANELER TILL E34 KÖPES!!!!
    Och sätta diskanterna på lämplig plats, vet inte om uppe på instrumentbrädan funkar skapligt? Kitten ska iaf drivas av de främre kanalerna på ett SPL 150.4 som de bakre kanalerna bryggas till bas så länge.

2,5" - 3,5" - 4" koaxialer i brädan, vet inte vad som går in där?
    Tänkte driva dessa på HU mest för att fylla ut, bra eller anus?

10" RE Audio SR10 D2 kopplad med spolarna i serie.
    får då 360wrms@4ohm.

Dela allt aktivt i HU, låta basen gå upp till 80hz sen låta 6,5" ta över, eller är det för lågt/högt?
    Med tiden och allt efter ekonomin tillåter ska bygget i skuffen givetvis uppgraderas för att flytta lite luft

Tips och förslag mottages gärna, finns flera E34 projekt på forumet så det bör finnas folk med koll

Re: Nybörjarbygge BMW 520 E34 -92

En fråga, området som jag markerat rött på bilden är väldigt platt och fint, nästan som gjort för att montera högtalare? Frågan är dock om någon vet vad som döljer sig där bakom? Nåt som förhindrar att man trycker dit en 6,5" mid?

Comment

Originally posted by Roppin_ View Post
      En fråga, området som jag markerat rött på bilden är väldigt platt och fint, nästan som gjort för att montera högtalare? Frågan är dock om någon vet vad som döljer sig där bakom? Nåt som förhindrar att man trycker dit en 6,5" mid?
      Om de skall vara enbart för midbas och inte mellanregister så hade jag sparat tid och massor med jobb och monterat dem i stabila och täta bafflar i kickpanelerna istället.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Den bilen skall ha midbasar i kickarna och 3-or på brädan! Varför inte koaxer så kan du skippa kittet och köpa rktigt bra midbasar...
        (de här går in och funkar: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=30398)

en del CD-ar med tidskomp (ex alpine) kompar och delar även inbyggd effekt. Med en sådan kan du utan problem köra treor direkt på enheten.
        /tycker Erik.

Comment

Det vore ju givetvis enklast, måste dock ha tag på kickar gjorda för 8" då, har ej tillgång till maskiner eller utrymme att göra några egna i dagsläget. Har någon eller vet av kickpaneler till E34 så hojta till, förstora hålet från 6,5 till 8 skulle jag kunna låna en sticksåg till att göra själv.

Kör gärna koaxialer på brädan, bara det att jag aldrig haft några positiva erfarenheter av koaxar, dock har jag bara kört med billigare och tvivelaktiga monteringar :/

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
            en del CD-ar med tidskomp (ex alpine) kompar och delar även inbyggd effekt. Med en sådan kan du utan problem köra treor direkt på enheten.

HU har jag redan som kan dela HP på front och rear LP på sub på lågnivå iaf. inte högnivån :/

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Den bilen skall ha midbasar i kickarna och 3-or på brädan! Varför inte koaxer så kan du skippa kittet och köpa rktigt bra midbasar...
              Förslag på bra 3"-or till i-brädan?

Comment

Originally posted by Kane View Post
                Förslag på bra 3"-or till i-brädan?
                Amega Q-COX 350 hade vart drömmen, dock 3,5" men kanske går in de åh

Vet inte hur dessa låter?
                http://www.autohifi.se/?category_id=226&item_id=PB-S352
                Last edited by Roppin_; August 17, 2012, 00:35.

Comment

Har sådana här liggandes i kartong ja...
                  http://blekingebilradio.se/product.h...tegory_id=2694
                  BilstereoPiraten
                  CDT Fantast

Comment

Originally posted by Roppin_ View Post
                    Amega Q-COX 350 hade vart drömmen, dock 3,5" men kanske går in de åh
                    Här har du måtten.

Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

ska ta lite bilder på kickarna åt dig!gz har även en som heter gzpm60 den ska låta ännu bättre och den får defenetivt plats
                      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Hej!

Titta under fotodelen, där finns det bilder på Polk/Momo M5 där vi stoppade i 8" i kickarna.
                        Visst man behöver en sticksåg och lite spackel men det är förhållandevis enkelt!

När det gäller mellanregister så finns det en modell på Hifikit som låter bra för billig peng.
                        Denna modell är ung samma som den som Ncore sålde som Trius!
                        (Vet tyvärr inte namn/fabrikat men Robsarve bl.a. vet)

//
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Jag vet Vifa TG9
                          http://www.hifikit.se/index.php?id=2496

Är det någon som behöver passiva filter till en sån här kombo så har jag ett gäng skapliga sladdfilter liggande (300 Hz 12 dB/okt).
                          /tycker Erik.

Comment

Jag körde på de här i brädan på E34an, http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2488

Peerless 2,5" bredbandselement. De får plats utan att behöva modda något direkt. Banka ner luftkanalerna lite bara.

Jag har svarta kickar med ring för 6,5" liggandes också. De är ju ganska enkla å tillverka själv annars.

Har också massa delar till E34 och M50 motorn om du behöver något, har skrotat ner en reservdelsbil.
                            BMW E38 740
                            BMW M5 -01
                            bilradiohuset.se
                            SM-guld 2012

Comment

Säger samma som ovan, jäkligt enkel o tillverka o få dom att se ut som orginal kickar... och samma igen... har massor med delar sedan e34/m50 liggandes jag med... tex, 3 ekrad ratt ink airbag.
                              BilstereoPiraten
                              CDT Fantast

Comment

Working...
                              X