Hej,
Nu ska jag bygga om en lupo inför ljudstudiondagen i samarbete med Ljudstudion.
Vad som ska modifieras på bilen:
[/] Förbättra stereo installationen med hjälp av nya högtalare, slutsteg, stereo mm
[/] Modifiera interiören med hjälp av vinyl, covers, lysen, mm
[ ] Modifiera exteriören med hjälp av foliering, fälgar, mm
[/] Modifiera väghållningen, bromsar med hjälp av adapter för negativ camber bak, coilovers, måla bromsarna, mm
[ ] Modifiera motorrummet med hjälp av färg, mm
Kommer här nu lägga upp massa bilder och förklaringar på vad som görs.
Så hoppas ni får några tips och idéer till era egna projekt.
Då kör vi igång:
Så här ser bagaget ut utan någon klädsel, reservhjul, mm. Notera de
två små dämpmattorna som sitter monterade original. Detta måste vi
göra något åt, för de dånar väldigt mycket om man knackar på plåten.
Efter lite dämpning med STP Silver butylmatta 2mm ser det ut så här.
Dämpar bilen gör man för att få bättre bas samt tystare bil.
Det blev väldigt stumt och fint.
Denna dämpmattan har jag köpt av Roger på ljudstudion.
Produktbeskrivning:
STP Silver i Bulkpack. Enormt bra dämpningsegenskaper och eftersom det är riktigt butylgummi så sitter det fast hårt även på vertikala ytor. Avsevärt mycket billigare än sina konkurrenter men samma fina kvalitet. Drar ej åt sig vatten eller fukt. Lättjobbat och lätt att skära med brytkniv. Gör underverk på ljudet då man får ett helt annat transientsvar och mer dynamik, tack vare att tex dörrplåten ej vibrerar med.
Börjat lägga aluminiumfolie i reservhjulsbaljan och tejpa skarvarna med
aluminiumtejp. Detta göra jag för att kunna gjuta av reservhjulsbaljan
enkelt utan att de fastnar. Ni ser även att jag delat av baljan med en
kartongbit, detta gör jag för att få ut ca de literna jag behöver till
lådan. Målet är att hamna på 42.5L
Färdig maskerat för gjutning av baljan.
Folien ser lite ojämn ut nu, men när man börjar lägga väven så
slätar det till sig.
Tre lager glasfiberväv lagd. Blev bra men råkade ha lite för mycket hädare.
Här gör jag nu en sandwichkonstruktion, men hjälp av kartong.
Jag valde kartong för att de är mycket billigare än andra sandwichmaterial.
Sen la jag 2 lager glasfiberväv till över detta.
Vad är då en sandwichkonstruktion och varför gör man det?
Sandwichkonstruktion är en materialkonstruktion där man satt samman tunna skikt av ett jämförelsevis hållfast material på vardera sidan av ett tjockare skikt av lätt, men i förhållande till sin vikt, hållfast material. Mellanskiktet bör tåla skjuvning ganska bra, medan de tryck- och dragkrafter som uppstår vid böjning av skivan tas upp av ytterskikten. På så sätt får man ett skivmaterial som är både lätt och hållfast – betydligt lättare jämfört vad som skulle krävas för att uppnå samma styrka med bara en tjock skiva av det hållfastare av materialen.
Här har jag plockat ut lådan och hällt i vatten i den. Vatten häller jag
i för att se hur många liter jag fick ut på lådan.
Jag fick ut 42.5L som jag strävade efter. Tur? ne då skicklighet
Men hade räknat lite snabbt bara innan när jag avgränsade storleken på
lådan, så jag visste att runt 42-45 kommer jag hamna.
Men trodde aldrig de skulle bli nästan exakt 42.5L, fast man ska ha tur ibland.
Nu får det duga med bilder för idag, men jag ska se till att uppdatera varje dag fram till den 25 Augusti om vad som händer med bilen.
Hoppas ni vill följa detta bygget och även komma och lyssna, se den live på Ljudstudiondagen
Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson
Nu ska jag bygga om en lupo inför ljudstudiondagen i samarbete med Ljudstudion.
Vad som ska modifieras på bilen:
[/] Förbättra stereo installationen med hjälp av nya högtalare, slutsteg, stereo mm
[/] Modifiera interiören med hjälp av vinyl, covers, lysen, mm
[ ] Modifiera exteriören med hjälp av foliering, fälgar, mm
[/] Modifiera väghållningen, bromsar med hjälp av adapter för negativ camber bak, coilovers, måla bromsarna, mm
[ ] Modifiera motorrummet med hjälp av färg, mm
Kommer här nu lägga upp massa bilder och förklaringar på vad som görs.
Så hoppas ni får några tips och idéer till era egna projekt.
Då kör vi igång:
Så här ser bagaget ut utan någon klädsel, reservhjul, mm. Notera de
två små dämpmattorna som sitter monterade original. Detta måste vi
göra något åt, för de dånar väldigt mycket om man knackar på plåten.
Efter lite dämpning med STP Silver butylmatta 2mm ser det ut så här.
Dämpar bilen gör man för att få bättre bas samt tystare bil.
Det blev väldigt stumt och fint.
Denna dämpmattan har jag köpt av Roger på ljudstudion.
Produktbeskrivning:
STP Silver i Bulkpack. Enormt bra dämpningsegenskaper och eftersom det är riktigt butylgummi så sitter det fast hårt även på vertikala ytor. Avsevärt mycket billigare än sina konkurrenter men samma fina kvalitet. Drar ej åt sig vatten eller fukt. Lättjobbat och lätt att skära med brytkniv. Gör underverk på ljudet då man får ett helt annat transientsvar och mer dynamik, tack vare att tex dörrplåten ej vibrerar med.
Börjat lägga aluminiumfolie i reservhjulsbaljan och tejpa skarvarna med
aluminiumtejp. Detta göra jag för att kunna gjuta av reservhjulsbaljan
enkelt utan att de fastnar. Ni ser även att jag delat av baljan med en
kartongbit, detta gör jag för att få ut ca de literna jag behöver till
lådan. Målet är att hamna på 42.5L
Färdig maskerat för gjutning av baljan.
Folien ser lite ojämn ut nu, men när man börjar lägga väven så
slätar det till sig.
Tre lager glasfiberväv lagd. Blev bra men råkade ha lite för mycket hädare.
Här gör jag nu en sandwichkonstruktion, men hjälp av kartong.
Jag valde kartong för att de är mycket billigare än andra sandwichmaterial.
Sen la jag 2 lager glasfiberväv till över detta.
Vad är då en sandwichkonstruktion och varför gör man det?
Sandwichkonstruktion är en materialkonstruktion där man satt samman tunna skikt av ett jämförelsevis hållfast material på vardera sidan av ett tjockare skikt av lätt, men i förhållande till sin vikt, hållfast material. Mellanskiktet bör tåla skjuvning ganska bra, medan de tryck- och dragkrafter som uppstår vid böjning av skivan tas upp av ytterskikten. På så sätt får man ett skivmaterial som är både lätt och hållfast – betydligt lättare jämfört vad som skulle krävas för att uppnå samma styrka med bara en tjock skiva av det hållfastare av materialen.
Här har jag plockat ut lådan och hällt i vatten i den. Vatten häller jag
i för att se hur många liter jag fick ut på lådan.
Jag fick ut 42.5L som jag strävade efter. Tur? ne då skicklighet
Men hade räknat lite snabbt bara innan när jag avgränsade storleken på
lådan, så jag visste att runt 42-45 kommer jag hamna.
Men trodde aldrig de skulle bli nästan exakt 42.5L, fast man ska ha tur ibland.
Nu får det duga med bilder för idag, men jag ska se till att uppdatera varje dag fram till den 25 Augusti om vad som händer med bilen.
Hoppas ni vill följa detta bygget och även komma och lyssna, se den live på Ljudstudiondagen
Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson
Comment