Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

    Originally posted by zrken View Post
    Vad som händer med en stor port i förhållande till lådvolymen, med samma avstämningsfrekvens, är att konstruktionen som helhet blir mer peakad. Dvs du får mer boost av porten, men oxå högre konutslag ovanför avstämningen.
    Dvs - en låda med enorm port, idiotlågt avstämd, får högre konutslag även en 5-10hz över avstämningsfrekvens än en konstruktion med mindre port.
    Men samtidigt får man inte glömma att det är konarea x slaglängd som styr behovet av portarea.

    Jag är ingen db-jägare, och vet inte mkt om det där, spec inte när det "känns" och när det "syns" på mätare. Sen är det även ett pyssel när man spelar olika "rent", låter det ju lätt lägre än när det brölar med dist.
    nej det förstår jag då är det fel bil att bygga i.
    bara tänkte om du hade mätt för skojs skull.
    hellre det lirar snyggt med bra ös än brölar öronbedövande

    Comment


    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

      Originally posted by jonash View Post
      Nej, det är lufthastigheten som styr behovet av portarea. Om du menar slaglängd som i "inmatad effekt och därav slaglängd" kan du få ett halt rätt

      Med vänlig hälsning Jonas
      Han är så generös denna där ^^
      Det är ju klart att inmatad effekt spelar roll.


      På temat är det väl värt att plocka upp att det faktiskt krävs en viss lufthastighet för att lämplig resonans ska uppstå och porten skall bli verksam.

      Originally posted by jimmaiy View Post
      nej det förstår jag då är det fel bil att bygga i.
      bara tänkte om du hade mätt för skojs skull.
      hellre det lirar snyggt med bra ös än brölar öronbedövande
      Jag mäter gärna när det blir läge. Tyvärr var det, ehhrm, *räknar på fingrarna* 4 bas-setup sedan jag råkade tajma ett 'åk och mät event'.

      För egen del har jag en viss del av den dagliga lyssningen jag vill ha 'öronbedövande' snarare än finlir. Att dra fram bassremoten till det här steget var något av det bästa jag gjort. Det tycks fungera inte som en EQ-boost som jag minns RF stegen hade, men snarare som en nivåkontroll. De där 0-12db man kan få fram enkelt i bitone räcker ingen som helst stans... En fortfarande 'smula bastung' sq-inställning innebär remoteleveln på 0, och på ca -10db på bitone.. då närmar det sig ungefär basnivån i sqriggar jag vart i..

      Oavsett allt är det tydligt jag fortfarande kämpar emot cabinen mer än nödvändigt. Ex, jag har ungefär lika mycket bakrute flex som framrute flex. Däremot verkar merparten av trycket leta sig in i kabin. Hur stor reflekterande vågor akteröver är, och hur mkt problem de vållar, ska bli intressant att mäta på vid tillfälle.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

        Originally posted by zrken View Post
        Han är så generös denna där ^^
        Det är ju klart att inmatad effekt spelar roll.


        På temat är det väl värt att plocka upp att det faktiskt krävs en viss lufthastighet för att lämplig resonans ska uppstå och porten skall bli verksam.



        Jag mäter gärna när det blir läge. Tyvärr var det, ehhrm, *räknar på fingrarna* 4 bas-setup sedan jag råkade tajma ett 'åk och mät event'.

        För egen del har jag en viss del av den dagliga lyssningen jag vill ha 'öronbedövande' snarare än finlir. Att dra fram bassremoten till det här steget var något av det bästa jag gjort. Det tycks fungera inte som en EQ-boost som jag minns RF stegen hade, men snarare som en nivåkontroll. De där 0-12db man kan få fram enkelt i bitone räcker ingen som helst stans... En fortfarande 'smula bastung' sq-inställning innebär remoteleveln på 0, och på ca -10db på bitone.. då närmar det sig ungefär basnivån i sqriggar jag vart i..

        Oavsett allt är det tydligt jag fortfarande kämpar emot cabinen mer än nödvändigt. Ex, jag har ungefär lika mycket bakrute flex som framrute flex. Däremot verkar merparten av trycket leta sig in i kabin. Hur stor reflekterande vågor akteröver är, och hur mkt problem de vållar, ska bli intressant att mäta på vid tillfälle.

        haha ja jag har märkt att här finns hrm alla sorters människor på forumet

        bassremote är ju kanon för att slippa bara spela bas på låg volym men det finns väl inte till så många steg?

        såg i din spec, köra du hertz 8orna så högt så diskanten tar över direkt sen?
        eller du har ett mellanregister på vägen?

        Comment


        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

          Originally posted by jimmaiy View Post
          haha ja jag har märkt att här finns hrm alla sorters människor på forumet

          bassremote är ju kanon för att slippa bara spela bas på låg volym men det finns väl inte till så många steg?

          såg i din spec, köra du hertz 8orna så högt så diskanten tar över direkt sen?
          eller du har ett mellanregister på vägen?
          Bassremotar tycker jag verkar finnas till det mesta i monoblockväg. Däremot är en del byggda som en slags EQ-Boost som skickar iväg en upp till +15db förstärkning runt någon frekvens tillverkaren gillar. Typ 45hz. Det är däremot en snabb biljett att bränna grejjor med om man inte är säker på att steget fortfarande lämnar ren signal.
          Provade att koppla ifrån den här remoten, och då går steget upp på fulleffekt = dvs enligt hur du gainat. Men man kan sänka rätt linjärt en smula neråt. Det är iaf guld.

          Framsystemet är i nuläget vad som skulle vart "temporärlösning" förra året. Dvs, ja - inget finns mellan 8"orna och diskanten. I nuläget delar jag på 3500hz, mest för att det krävs för att diskanten ska orka rimligt.
          Det finns rätt grova begränsningar vad den där 8" kan göra så högt upp i register.. skulle spontant säga den tappar grovt en bit över 2000hz...

          Det ligger planer på 3"...sedan något år.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

            Originally posted by zrken View Post
            Bassremotar tycker jag verkar finnas till det mesta i monoblockväg. Däremot är en del byggda som en slags EQ-Boost som skickar iväg en upp till +15db förstärkning runt någon frekvens tillverkaren gillar. Typ 45hz. Det är däremot en snabb biljett att bränna grejjor med om man inte är säker på att steget fortfarande lämnar ren signal.
            Provade att koppla ifrån den här remoten, och då går steget upp på fulleffekt = dvs enligt hur du gainat. Men man kan sänka rätt linjärt en smula neråt. Det är iaf guld.

            Framsystemet är i nuläget vad som skulle vart "temporärlösning" förra året. Dvs, ja - inget finns mellan 8"orna och diskanten. I nuläget delar jag på 3500hz, mest för att det krävs för att diskanten ska orka rimligt.
            Det finns rätt grova begränsningar vad den där 8" kan göra så högt upp i register.. skulle spontant säga den tappar grovt en bit över 2000hz...

            Det ligger planer på 3"...sedan något år.
            aha okej är det en liten diskant du kör med eftersom du får dela vid 3,2khz?
            hursom intressant att följa din tråd!

            Comment


            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

              En får tacka

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                Mors...

                Byggenergin och den allmänna peppen på bilen är rätt låg.

                Baslådan, trots stagning faller i bitar, och det är inte längre möjligt att spela på ordentligt. Den måste rivas. Det betyder att alla steg måste ut.

                Har dessutom fått mig en känsla av att orginalbatteriet är lite tröttare än det borde, det satt ju i med ett gäng djupurladdningar förra året - då min förra generator strulade och dog... Det är knappast purfärskt längre.
                För att komma åt orgbatteri måste hela strömpaketet med distblock och skenor monteras ut på högersidan där bak. Det betyder att alla kablar måste lös oxå.

                I kombination med en tripp på festival där man körde fast på marken ni ser nedan ....... så tappar man snabbt lusten på låg bil, bredadäck, antispinnsystem som är ett skämt även "avstängt"... Tanken på att byta bil har kommit närmare.


                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                  Häng i... Om du behöver en ny baslåda så kom hit så bygger vi en som du bara drömmer om i dina mörkaste mardrömmar. Om det är något jag kan är det att göra saker stabila!

                  Eller bäst om du tog med den låda du har som passar, då gör vi den stabil! ^^
                  Fler E60 byggen är bra för omvärlden. Omöjligt, är bara en utmaning.
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                    Originally posted by Shidapu View Post
                    Häng i... Om du behöver en ny baslåda så kom hit så bygger vi en som du bara drömmer om i dina mörkaste mardrömmar. Om det är något jag kan är det att göra saker stabila!

                    Eller bäst om du tog med den låda du har som passar, då gör vi den stabil! ^^
                    Fler E60 byggen är bra för omvärlden. Omöjligt, är bara en utmaning.
                    Servicebarhet som jag har predikat är ju inte så dumt.....ska inte strö salt i såret till Zrk, kör hårt!
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                      inte för å va dryg eller spydig på.något sätt men hur lyckas du spela sönder lådan
                      har jag aldrig varit med om måste va bra tryck då!
                      kör du dubbel baffel å stag lodrätt vågrätt och baffel baksida?

                      Comment


                      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                        Originally posted by Shidapu View Post
                        Häng i... Om du behöver en ny baslåda så kom hit så bygger vi en som du bara drömmer om i dina mörkaste mardrömmar. Om det är något jag kan är det att göra saker stabila!

                        Eller bäst om du tog med den låda du har som passar, då gör vi den stabil! ^^
                        Fler E60 byggen är bra för omvärlden. Omöjligt, är bara en utmaning.
                        Den som lever får se. Oavsett allt är det en hel väg kvar att bygga om innan den här spelar med ett system som når upp till tolererbar standard för att sälja vidare...

                        Originally posted by jonash View Post
                        Servicebarhet som jag har predikat är ju inte så dumt.....ska inte strö salt i såret till Zrk, kör hårt!
                        Yeah, det är vad det är. Ska försöka mig på en smula mer servicebarhet nästa bygge. Vissa delar förblir nog krångliga i den här bilen, men andra går förstås att lösa bättre Nu är max-stor låda provat i alla fall - ett mål avklarat

                        edit: hade inte riktigt kunnat föreställa mig att det här basbygget skulle bli.. SÅ HÄR kortlivat

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        inte för å va dryg eller spydig på.något sätt men hur lyckas du spela sönder lådan
                        har jag aldrig varit med om måste va bra tryck då!
                        kör du dubbel baffel å stag lodrätt vågrätt och baffel baksida?
                        Backar du några sidor ser du bilder på hur den ser ut först med bakstagen då 12" satt i, och hur den fick extra strag när 15" satt i.
                        Grundproblemet är att lådan behövde byggas på plats i bilen. Har gjort "ihopsättningsbara lösningar" tidigare (scrolla ännu längre bak och du hittar ett bandpass bygge. Summa Summarum är i alla fall att den här ihopsättningen av låda jag försökte med nu aldrig blev tillräckligt bra. Jag hade en förhoppning om att in skruvade stag och rejält med skruv skulle orka hålla emot, men det har jag nu papper på att det inte är fallet.

                        Därför - blir det låda som går att lyfta in i ett stycke - eller låda som bultas ihop betydligt seriösare än de här träskruvarna jag har kört med nu.

                        ....men vem kunde tro att 6 stag senare, 1.5tub akrylfog och en halvburk med 40mm skruv skulle vara PÅ TOK för klent?

                        Läxa lärd, så att säga...

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                          Originally posted by zrken View Post
                          Den som lever får se. Oavsett allt är det en hel väg kvar att bygga om innan den här spelar med ett system som når upp till tolererbar standard för att sälja vidare...



                          Yeah, det är vad det är. Ska försöka mig på en smula mer servicebarhet nästa bygge. Vissa delar förblir nog krångliga i den här bilen, men andra går förstås att lösa bättre Nu är max-stor låda provat i alla fall - ett mål avklarat

                          edit: hade inte riktigt kunnat föreställa mig att det här basbygget skulle bli.. SÅ HÄR kortlivat



                          Backar du några sidor ser du bilder på hur den ser ut först med bakstagen då 12" satt i, och hur den fick extra strag när 15" satt i.
                          Grundproblemet är att lådan behövde byggas på plats i bilen. Har gjort "ihopsättningsbara lösningar" tidigare (scrolla ännu längre bak och du hittar ett bandpass bygge. Summa Summarum är i alla fall att den här ihopsättningen av låda jag försökte med nu aldrig blev tillräckligt bra. Jag hade en förhoppning om att in skruvade stag och rejält med skruv skulle orka hålla emot, men det har jag nu papper på att det inte är fallet.

                          Därför - blir det låda som går att lyfta in i ett stycke - eller låda som bultas ihop betydligt seriösare än de här träskruvarna jag har kört med nu.

                          ....men vem kunde tro att 6 stag senare, 1.5tub akrylfog och en halvburk med 40mm skruv skulle vara PÅ TOK för klent?

                          Läxa lärd, så att säga...
                          ja jag kom på sen att du byggde den på plats å där är felet tror jag.
                          jag börjar bli orolig att jag också kommer få bygga på plats. är kanske glasfiberförstärkning som gäller i alla skarvar hörn å stag? då jävlar lossnar det inte.

                          Comment


                          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                            Jag har gjort ett par platabyggd lådor där jag gör som vanligt, limmar skarvarna med trälim och skruvar, sen i med nåt stag. Inga problem med stabiliteten i nån av bilarna, den ena spelar 147dB+ så det håller. Fast då är ju dom lite bökiga att få ur...
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                              Ja, alltså det är ju självklart det är fysiskt rimligt att få ihop en snorstabil låda i bil. Det är ju inte rocket science. Jag var för feg och ville inte göra lådan "omöjlig" att få ur, utan att såga sönder den i bitar på plats... ´
                              Men ärligt talat, jag hade inte hade gjort ett avsevärt bättre jobb om jag bara byggde om skiten med samma typ av konstruktion. den var idiotstabil vid provmontering utanför bilen

                              Tydligt är däremot att det kan krävas annan lösning nästa gång - hur det kan se ut - har jag redan klart för mig

                              ...men ska hinnas, orkas och kännas aktuellt.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                                Ingen grund til at gi opp! Kjør på!
                                Michael Peter
                                Fler bilstereobygg her: NautiluzCreation

                                Comment

                                Working...
                                X