Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Trist du pajade en sub du verkade så nöjd med.
    Men som sagt steget du köpte till dom är ganska bra pulver i så du har iaf kraft så det räcker till andra subar med.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Rolig läsning, både positivt som negativt !
      Blir nästan imponerad över hur mycket du spelat sönder, för min anläggning har fått vad den tål mer än en gång.. du får be till högtalarguden att han skonar den nya anläggningen

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Som sagt, jävligt tråkigt att du stekt halva din anläggning :/ Men varför inte fixa en ny bas om du tyckte om dom så mycket?

        Vi får diskutera det här i motala över lite kött på lördag den 11:e kl 14:00
        Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

        Pioneer PRS!

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Tråkigt att du bränt en del högtalare.

          En fråga, har du fått ditt OBD-II interface? Har du skruvat något på batteri parametrarna i bilen och mätt vad det blir för skillnad om man programerar in ett större batteri än vad man har orginal? Gissar att storleken på batteriet finns i CAS och eventuellt någon annan modul. Har tänkt göra lite tester själv någon gång men har inte hunnit göra det än.

          När är din bil tillverkad? Om den är tillverkad mellan 03/04 och 08/04 så kan du eventuellt aktivera bluetooth genom lite programering i bilen

          http://www.bmwcoding.com/showthread....h-Coding-M-ASK.

          Har du provat att ändra någon inställning i stereon genom att programera om MASK eller liknande?

          Här är en länk till några bra dokument när det kommer till de olika stereo allternativen för olika BMW's. De ger en ganska bra översikt av systemet i de olika bilarna med schema på de olika modulerna och bussarna.

          http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...cipant_manual/

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Tappa inte gnistan nu Surken! Motgångar kan vara tuffa men kämpa på så ska du se att allt löser sig.
            Tack för uppmuntran ! Hittade din bil på mantorp men inte dig!

            Originally posted by Robsarve View Post
            Jodå. Det låter som om du är på rätt spår, men haffa mig imorgon så tar vi det närman kan peka och diskutera
            Fick inte fatt i dig heller... Eller någon som skulle kunna vart du syntes inte till. Svårt med avatarer kontra på plats.

            Originally posted by Frippe_L View Post
            Trist du pajade en sub du verkade så nöjd med.
            Men som sagt steget du köpte till dom är ganska bra pulver i så du har iaf kraft så det räcker till andra subar med.
            Jodå, det kommer inte bli en begränsande faktor för mig i alla fall
            ..dock får man hålla i hatten med strömtillgång...

            Originally posted by K_arlstrom View Post
            Rolig läsning, både positivt som negativt !
            Blir nästan imponerad över hur mycket du spelat sönder, för min anläggning har fått vad den tål mer än en gång.. du får be till högtalarguden att han skonar den nya anläggningen
            ...ja, återkommer till detta
            Originally posted by Iwa View Post
            Som sagt, jävligt tråkigt att du stekt halva din anläggning :/ Men varför inte fixa en ny bas om du tyckte om dom så mycket?
            Vi får diskutera det här i motala över lite kött på lördag den 11:e kl 14:00
            Det var en bra poäng. Framförallt för att dom inte växer på träd, och att de rätt ofta är duktigt över-prissatta beg. Inte sett någon produkt som så ofta har fantasipriser på blocket som Rockfords T1 basar ...

            Originally posted by heddan99 View Post
            Tråkigt att du bränt en del högtalare.
            En fråga, har du fått ditt OBD-II interface? Har du skruvat något på batteri parametrarna i bilen och mätt vad det blir för skillnad om man programerar in ett större batteri än vad man har orginal? Gissar att storleken på batteriet finns i CAS och eventuellt någon annan modul. Har tänkt göra lite tester själv någon gång men har inte hunnit göra det än.

            När är din bil tillverkad? Om den är tillverkad mellan 03/04 och 08/04 så kan du eventuellt aktivera bluetooth genom lite programering i bilen

            http://www.bmwcoding.com/showthread....h-Coding-M-ASK.

            Har du provat att ändra någon inställning i stereon genom att programera om MASK eller liknande?

            Här är en länk till några bra dokument när det kommer till de olika stereo allternativen för olika BMW's. De ger en ganska bra översikt av systemet i de olika bilarna med schema på de olika modulerna och bussarna.

            http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...cipant_manual/
            Tackar hjärtligast för detta inlägg & merinformationen!
            Den första länken har jag ännu inte reggat mig på, vilket gör jag inte kommer åt godiset.
            Har ett ODB-II liggandes här, oprovat. Det tycks gå att flasha batteri-avkänningsgrunkan i några fasta steg mellan ca 70-105A.
            Men närmare hur den beter sig sitter i en annan styrbox som jag inte är säker på att man når via OBD-II och mjukvaran där.
            Men det hade helt klart vart guld att kunna skruva lite på laddnings-schemat... så man i alla fall kan vara säker på att skiten laddar när man sätter igång motorn...

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by zrken View Post
              Fick inte fatt i dig heller... Eller någon som skulle kunna vart du syntes inte till. Svårt med avatarer kontra på plats.
              Jag var helt klart på plats. Men jag dömde ju en del och då gömmer man sig ju lite...
              http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater

              Det jag tänkte föreslå var att bygga lådan separat och kapa ur kartfacket så du kan använda dörrklädseln som en ren cover. Kommer själv göra så i nya bilen.
              /tycker Erik.

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Originally posted by Robsarve View Post
                Jag var helt klart på plats. Men jag dömde ju en del och då gömmer man sig ju lite...
                http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater

                Det jag tänkte föreslå var att bygga lådan separat och kapa ur kartfacket så du kan använda dörrklädseln som en ren cover. Kommer själv göra så i nya bilen.
                Ja det var lite skillnad på avatar och IRL :P
                På avataren ser du ju ut som en 25 årig pojkspoling

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Den är något år gammal. Jag är som Karlsson på taket
                  -en vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år....
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Heya Boys!
                    Det här inlägget är i 3 delar. Först mantorp. Sedan godis på posten. Sist ett par ord om min tråd.

                    Mjaha, så intrycken från Mantorp..! En djävla mass däckrök, gnissel och hissnande farter...
                    Och hissnande många varv på volymrattarna på bland annat Davidzzons kärra.. Den spelar ju mer än en stadsfestival...
                    Speciellt minnesvärt var en 50-tals svart jenkare fylld med DD-prylar som ägdes av ett <orginal>. Bilen hade tävlats sedan 89...(?!?!) Fantastisk givande samtal...
                    ..Trodde aldrig jag skulle se ett frontsystem bestå av en 15" PA bas och en banddiskant i monoutförande i kickpanelen... uppbackat av 2xDD 18" på 10kw...

                    På temat SQ-området, som nämnts tidigare så var det enbart på grund av att jag kände igen några bilar som gjorde att jag hittade rätt.
                    Himla synd det inte syns mer. Eller, alls. Som Expoze sa, "Det behövs en KLÅP för SQ". Vilket monsterjobb han gör. All cred till honom.

                    SQ-Demo hände! En Scanspeak/Genesis kärra, C70 om jag minns rätt.
                    Det var mysig lyssning och trevliga samtal. Delvis såld på upplevelsen, delvis skeptisk. Lyssningsupplevelsen var inte riktigt homogen så att säga. Oklart om det hade att göra med låtval eller setup. En tyst gissning på 200hz området bekräftades av det som område för delning.
                    Kul att känna på bilar som man kan ana sig till "områden som kan förbättras för min smak" istället för bara totalt "blown away!" upplevleser.

                    Så till mitt projekt:
                    ...det har kommit en AVI på posten!
                    Jag måste erkänna jag var redigt förvånad när jag packade upp paketet... Gösses vilka bestar!








                    Behöver knappast påtala hur mkt tryggare jag känner mig med dessa kontra de föregående 8".
                    Frågan är dessutom om montering. Som Robsarve beskrev nyss verkar vara snarlikt den plan jag hade.
                    Jag är fett skeptisk till att lådvolymen kommer att räcka. Så till en början, innan det händer trevägs tänkte jag provmontera dem "ut i öppen dörr" och se vad för situation som blir.

                    Del 3. Det är några saker jag vill få ur mig. Appropå samtal med folk som läst om bygget.
                    Det är rätt många som är förvånade över hur jag lyckats steka större delen av en anläggning..
                    Förstås är det pinsamt eftersom det brukar krävas en viss mängd ignorans för hur illa en högtalare låter innan man kör saker i botten så lång att de blir rejält skadade.
                    Finns nog och en som undrar hur fan man kan missa det... Och vad man då gjort på SQ -sidan om inte örat är mer finkänsligt..

                    Kanske.
                    Men jag kan med rent samvete säga att de här systemet har inte distat ens i _närheten_ av vad jag hört kärror på träffar, bruksbilar, eller mina tidigare 6.5" Kit och koaxar har fått genomlida.
                    Som hållit utmärkt. Trots misshandeln.
                    De grejjor jag stekt har hållit ihop ljudet betydligt och låtit avsevärt bättre även på volymer som blivit deras död. Man kan väl bäst sammanfatta det med att jag är rätt förvånad själv.

                    Men inte destomindre, den här tråden är min resa i byggandet av bilstereo. Det är ingen mäta-kuk-uppvisning i byggkonst, erfarenhet eller kunskap.
                    Jag menar att jag/folk lär sig bättre av också se hur man INTE bör göra - än att bara få solskensperfekta manualer som troligen få följer till punkt och pricka....
                    Grova misstag eller matnyttig inspiration till andra, båda har sin plats här.

                    Förr eller djävligt mkt senare har jag ett rigg som spelar.
                    Tills dess skall jag kämpa på och få ihop det här.

                    // Surk

                    PS. Slår ett slag för en tur till Motala på lördag: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=30313
                    DS

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                      Karlbergs dodge låter..MKT..den bilen måste man ha lyssnat på om man har detta intresse

                      Ja, vem fan har inte spelat sönder saker?
                      Kan hända vem fan som helst när som helst så är väl inget speciellt med det?

                      Bestar och bestar?
                      Står ett par dragster i hallen här hemma som ser betydligt manligare ut


                      Ang din nyfunna skeptiska sida..välkommen till träsket där du aldrig blir nöjd med nått du lyssnar på
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                        Originally posted by JohanH View Post
                        Ja, vem fan har inte spelat sönder saker?Kan hända vem fan som helst när som helst så är väl inget speciellt med det?
                        Ang din nyfunna skeptiska sida..välkommen till träsket där du aldrig blir nöjd med nått du lyssnar på
                        Jamen visst. Skit kommer skit går.

                        Tjena boys!
                        Nu ska vi se här, Det har hänt en del
                        Audison vRX 6 blev sålt, och då hade vi en situation i skuffen som såg ut så här:



                        En tämligen effektiv stund senare såg parkeringen åter ut som grannarna vant sig vid:




                        Det känns onekligen djävligt märkligt att ha lagt så himla mkt tid och funderande på att få in skiten rimligt snyggt i bilen... och så kastar man ut alltihopa och skall frösöka få in det på rekordtid...

                        Dörrlister för kabeldragningen slets loss och placerades i en lämplig ICA kasse. Speciellt högtalarkabeldragningen har vart viktig att styra upp.
                        Den dragningen som är gjord var byggd till min första idé att använda så mycket av orginalkabel som möjligt.
                        Dvs, att skarva in sig bakom orginal HU. Därmed drogs massor av kabel till på endast en sida i bilen, och det mesta bakom HU.
                        Nu var det dags att göra om och styra upp 3par högtalarkabel rakt ut i dörren. Även om systemet tills vidare är 2vägs, är det tillräckligt omständigt att få ut kabel i dörren för att "göra det medans man håller på".
                        Kan säga så här; det tog rätt precis lika lång tid att tömma hela skuffen på fake golv, baslåda, orginal paneler, slutsteg...
                        ...Som det tog att STÄNGA orginalgenomföringen ut i dörren med 3-extra kablar i. Fruktansvärt trångt och segt. Mjölksyra någon? Ja.



                        Efter med persen att fått ordning på 3x kabelpar ut i varje dörr draget på var sin sida fick de nöja sig med att ligga ihoprullade i var sitt hörn i den numera rensade skuffen. Det är oklart hur slutsteg kommer att placeras vilket gör det klokast att låta sakerna ligga tillsvidare.
                        Fake golvet har fått åka in igen, då det kommer att vara kvar, om än eventuellt med lite annorlunda håltagning.



                        Inför helgens "kött och tjöt" i motala passade bilens elsystem att löpa amok... håller en styv-cruisefart på motorvägen och så plötsligt halvdör NAVI-displayen, hastighetsmätaren och bränslemätarn....
                        En drös felmeedelanden hoppar upp, som i princip säger "hej, bilen är bränd, allt är trasigt". Tar och vänder om hemmåt.
                        Misstänker att det kan vara lite dålig kontakt nu efter jag monterat loss extra batterikablarna till batteribanken..
                        Visar sig att problemen hlet försvann vid bättre åtskruvning av orginalbatteri. PUHHH! Det kunde bli DYYYRT.
                        Dock är fortfarande ett par lampor lysande sedan ett par veckor; Airbag, säkerhetsbälte, samt att bilen är övertygad om att jag har fått punktering (på eftermarknadsfälgar..). Besiktning bör ske snarast dessutom :/
                        Att installera BMW mjukvaran på dator öfr att gå in och lsäcka dessa verkade vara ett visst projekt. 55sidor installationsmanual var inget jag tog tag i på en lördagkväll... Men måste ske snart..


                        Sedan får man uppdatera på basfronten... Jag har vart rätt inställd på att "2x15" - "klart det får plats - eller så gör vi plats. "
                        Det stora problemet har aldrig vart lådvolym, utan istället att det är krångligare att bygga tillräckligt brett och hålla lådan enkelt ståendes mellan de skeneor som går i skuffen.
                        Det är inte mer än 78cm mellan balkarna. 15" = typ 39cm med hej och hå... Sedan att få plats med en rekorderlig port på kanske en 800cm^2 tar viss plats..

                        Svårigheterna att hitta ett par beggade tillräckligt intressanta 15" gjorde att jag i det närmaste kände det var dags att köpa två helt nya...
                        ..men, att köpa nya prylar tar emot (om nu inte priset konkurrerar med beg utbud; tack Seastream). Nya basar skulle kännas för "planerat".
                        Tittar man tillbaka på hur saker utvecklat sig i detta systemet är ju det mestadels slumpen som avgjort riktningen och produktvalen... I samma anda händer det här:



                        Med lite vardagstur hamnade jag uppe i sthlm krokarna och fick ordning på 4st SPL Dynamics 300XTRD2s.
                        Inköpta i juni på dbakuten och knappt använda sen dess. Gösses förvånad över skicket när jag såg dom...
                        Att folk säger att saker är i "nyskick" är inget ovanligt... Men heh, dessa var verkligen precis som att jag själv plockade ur dom ur kartongen. Tvärstyva och inte tillstymmelse till repa.
                        Affären gick smidigare än resan som skulle ta 2h15min enkel väg, men slutade på 7h inklusive felkörning och mat

                        Det hade vart riktigt fint att köra en bandpass konstruktion på dessa... OBS detta är en ruskigt icke-skalenlig skiss!!
                        Men i alla fall principen på hur de skulle kunna monteras för att dra nytta av skidluckan maximalt.. Totalt finns det ca 200-220 liter att bygga på.



                        Svårigheterna att få vettigt frekvensrespons med bibehållen känslighet är betydande!
                        De första simuleringarna säger att man tappar en 6-9db känslighet, vilket tycks då kräva 4-8ggr mer effekt för att få ut samma output... Jämfört med en portad burk med bara 2 element.
                        Jag lär återkomma med fler grafer/simuleringar på förslag jag hoppas få hjälp att tycka till om

                        Sedan verkar det onekligen vara dags att skrota detta som "SQ" projekt. Vem är det man försöker lura egentligen? Ingen idé att låtsas. Här skall det poppas!

                        Mvh Surk

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                          Ofan, nu händer det grejer! Blir kul som vanligt o följa

                          Synd på motalaträffen men gött att du lyckades reparera bilen med några enkla åtdragningar

                          Jo SQ är trevligt men jag testar portade lådor för att få lite massage i bilen nu oxå, vi får se vart det bär iväg
                          Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                          Pioneer PRS!

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                            Fan så skoj.

                            Måste säga att detta är bland den roligaste projekttråden här utan tvekan!
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                              Jepp, och även fast du har otur med grejerna så har har du inte tur med hur det låter sen heller... Det är fan skicklighet o få det att låta så bra som det gjorde, även utan middar!

                              Keep going, vi hejar på dig:-D
                              Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                              Pioneer PRS!

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                                Originally posted by Iwa View Post
                                Ofan, nu händer det grejer! Blir kul som vanligt o följa

                                Jo SQ är trevligt men jag testar portade lådor för att få lite massage i bilen nu oxå, vi får se vart det bär iväg
                                Massage är tydligen the way to go

                                Originally posted by Antonic View Post
                                Fan så skoj.
                                Måste säga att detta är bland den roligaste projekttråden här utan tvekan!
                                Originally posted by Iwa View Post
                                Jepp, och även fast du har otur med grejerna så har har du inte tur med hur det låter sen heller... Det är fan skicklighet o få det att låta så bra som det gjorde, även utan middar!

                                Keep going, vi hejar på dig:-D
                                Tack gösses för peppen pojkar Det värmer!
                                Värme är ngt som behövs. Åkt på någon djävla sjuka som håller en nerslagen och mer fokuserandes på té än ngt annat...

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X