Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.
Heya boys!
I den här updaten kommer det inte några bilder. Istället skall jag försöka återge (min stapplande) början på resan av tweakandet!
Avsikten är att vara på gränsen "onödigt" detaljerad i hur det hela utvecklar sig.
Det blir mer spännande att titta tillbaka på hur långt man vart ute och cyklat när saker väl börjar ta form på riktigt. Det blir mycket läsning.
Fram tills i Seastream träffen för någon månad sedan hade jag aldrig lyssnat i en tidskompadbil.
Än mindre har jag lyssnat på någon anläggning i bil mer avancerad än ett par odämpade utbytta 6.5" kit...
Man kan väl säga att Seastreamträffen öppnade upp en ocean av möjligheter och satte en målbild på kartan...!
Må erkänna det var betydligt mer komplicerat att få ihop att få till allting från början när systemet skall köras aktivt och allt är nollat när man börjar.
Man har ju ingen hjälp av ett par filter och rimligt matchande känslighet på element... ploppa i och så låter framsystemet.... Man är på noll.
Uppmärkningen av kablar var okay, men inte logiken som de är numrerade med. Det gjorde det en smula intressant att pyssla sig fram.
Med elektroniken på banan så börjar den första chocken över hur djävla illa allting lät innan man fått till nivåer och delning ens nästan.
Någon sådan där "vilken ljuuv musiiik"...upplevelse fick jag absolut inte!
Min förhoppning är att kunna hålla en regelbundenhet i mina beskrivningar hur ljudet sakta men säkert tweakas frammåt. Det här verkligen jätte första grunden jag bygger ifrån!
Steg 1
Jag började i banorna kring de rekomendationer som tidigare har givits, med små avikelser.
Nivåer justerades in så systemet åtminstonne spelade alla register rimligt likvärdigt.
Diskant: 4750hz; Butterworth 18db
Mid: 4750-125; Butterworth 18db
Midbas: 125-50; Butterworth 12db
Steg 2
Efter en del trixande med volymer på slutsteget fick åtminstonne samtliga element arbeta tillsammans.
Men det var ingen riktigt party, "heavy" känsla som det hette på diverse förinställda EQ's förr... det lät inge party och inge gött helt enkelt...
Boostade upp midbassen nivåmässigt och av någon anledning fepplade jag på filtertyper tills jag hittade något som spontant för örat där och då lät bättre:
Diskant: 4550hz; Linkwitz 12db
Mid: 4250-175; Linkwitz 18db
Midbas: 150-0;Linkwitz 24db
Säga vad man säga vill i efterhand, detta rockade på bra mkt mer! Att få ner middarna så de spelade hela vägen ner gjorde ordentlig skillnad!
Steg 3
Efter att ha låtit mig inspireras av ett norskt bygge i BMW av rejäla dimensioner som valde en del överlapp delningsmässigt tänkte jag åtminstonne prova och höra vad det gav mitt system.
Råkade upptäcka att ett större överlapp mellan mellanregister och diskanter gjorde att ljudbilden flöt ihop betydligt tacksammare.
Röster lät plötsligt mer männskliga. Då såg ut så här:
Diskant: 4500hz; Linkwitz 12db
Mid: 5550-175; Butterworth 12db
Midbas: 150-0; Linkwitz 24db
Steg 4 - Tidskompet börjar styrasopp..
Så här långt har det skruvats på delning, och nivåer. Utan att ha rört tidskompet alls. De första försöken på tidskomp började rangligt.
All inspiration för hur man går tillväga kommer från forumet (Vill verkligen tacka för det! - Det hade aldrig hänt annars !)
Medveten om att jag kommer att lägga mycket tid på att göra om och göra rätt framöver på denna del var mina första stapplande steg rätt på sak...
Utgick grundläggande från att mäta upp avståndet till lyssningspositionen från respektive högtalare.
Det krävdes ett visst skattande till högtalarna i golvet, då säten täcker etc.
Alltihopa matades in på studs för att ha något som helst att ugå ifrån.
Tänkte det skulle vara lättast att ha en ungefärlig uppfattning om vart jag bör vara...
(Det skall visa sig senare att jag fann en annan metod som gjorde det enklare för mig. )
Nu kommer det en djävla massa siffror. Syftet med dessa är att visa de nedskrivna avstånd jag har haft på vägens gång när jag provat mig fram för att se vart jag tycker det låter bäst med.
Ibland överskruvar man.. (Syftet med att vara så "naken detaljerad" tänker jag är att detta kanske är kul att titta tillbaka på lite senare när jag verkligen börjar få saker på plats
.....men även för att någon helt grön oerfaren kanske läser det här och ser hur det kan pysslas, och hur ett musklick med distansskillnad några enstaka centimeter gör hörbar skillnad...
Beteckningar:
R = Right
L = Left
T = Tweeter
M = Midd
B = Middbass
S = Subwoofer
Så här såg det ut; Först med måttband, sedan angivet efter försök till justering (exakt hur jag skulle rekomendera någon annan att göra kommer i efterföljande inlägg!).
Mått i centimeter.
(LT) 99 -> 85
(LM) 87 -> 70
(LB) 93 -> 85
(RT) 130 -> 122
(RM) 136 -> 110
(RB) 119 ->119
Hur gick inlyssnandet till? Jag hade god hjälp av en tråd jag läste för en god tid sedan (och fick leta upp igen nu).
Minnet sa mig "Börja med middar, se till att rösten sitter i mitten på brädan - SEDAN gå vidare och försök sätta ihop resten av elementen på samma sätt.
Öka kompenseringen på ena sidan, minska på andra tills rösten verkar enhetlig och sitter där på brädan och gapar ...se till att ljudbilden passar ihop per sida till en enhetlig röst.
Här är länken till Puttmeisters fina guide: http://www.bilstereoforum.se/showpos...5&postcount=11
Den första timmens configgande loopades tre låtar. Först för att råda bot på den övre delen av rösten användes låtar från spotify och forumets utmärkta SQ-Demolista av Jalle mfl.
Lisa Ekdahl - Ljug för mig älskling. Det är väldigt högt röstläge och väldigt sprött... Kändes utmärkt.
För att komma åt den lite mörkare delen av röstregistret letade jag vidare i listan till ngt som låg vettigt resonansmässigt till.
Det visade sig att det var betydligt krångligare än väntat.
En inspelning utan massor av dova märkliga instrument som ligger annorlunda i stereobilden - vilket förvirrar korrigeringen högst betydligt - tycks vara återkommande.
Exempel på en låt som borde vara bra är ex WInnerbäck - Elegi. Sedan att det kändes som att jag hade lite av en resonanstopp i de dessa regioner var det inte helt lätt.
Det var svårtolkat som labbverktyg även om rösten är i sig rätt dov.
I slutändan hamnade jag på Tom Waits - I hope that I dont fall in love with you...
Vill inte nödvändigtvis rekomendera den här heller, men det fungerade där och då!
För att försöka styra upp den krångliga middbassen tillsammans med subb fick TOTO - I will remember snurra..
Dessa tre låtarna gick väl ungefär 20-25min stycket på repeat tills jag hade fått nog av både skruvandet och låtarna som sådanna
Om något har jag nu insett att varje configg behöver "ligga och gro" ett tag...
Man kommer bara till en viss nivå av uppgraderingr från utgångsläget per session..
Verkar som man behöver köra sina kilometerar och lyssna igenom ett gäng låtar innan man hör vad som ieg fattas och hur det kanske kan justeras till nästa gång
Ett problem jag redan upptäckt är behovet av en Pre-set för "stå still och dema" och en för "körning"....mitt basbehov ökar när jag kör
Heya boys!
I den här updaten kommer det inte några bilder. Istället skall jag försöka återge (min stapplande) början på resan av tweakandet!
Avsikten är att vara på gränsen "onödigt" detaljerad i hur det hela utvecklar sig.
Det blir mer spännande att titta tillbaka på hur långt man vart ute och cyklat när saker väl börjar ta form på riktigt. Det blir mycket läsning.
Fram tills i Seastream träffen för någon månad sedan hade jag aldrig lyssnat i en tidskompadbil.
Än mindre har jag lyssnat på någon anläggning i bil mer avancerad än ett par odämpade utbytta 6.5" kit...
Man kan väl säga att Seastreamträffen öppnade upp en ocean av möjligheter och satte en målbild på kartan...!
Må erkänna det var betydligt mer komplicerat att få ihop att få till allting från början när systemet skall köras aktivt och allt är nollat när man börjar.
Man har ju ingen hjälp av ett par filter och rimligt matchande känslighet på element... ploppa i och så låter framsystemet.... Man är på noll.
Uppmärkningen av kablar var okay, men inte logiken som de är numrerade med. Det gjorde det en smula intressant att pyssla sig fram.
Med elektroniken på banan så börjar den första chocken över hur djävla illa allting lät innan man fått till nivåer och delning ens nästan.
Någon sådan där "vilken ljuuv musiiik"...upplevelse fick jag absolut inte!
Min förhoppning är att kunna hålla en regelbundenhet i mina beskrivningar hur ljudet sakta men säkert tweakas frammåt. Det här verkligen jätte första grunden jag bygger ifrån!
Steg 1
Jag började i banorna kring de rekomendationer som tidigare har givits, med små avikelser.
Nivåer justerades in så systemet åtminstonne spelade alla register rimligt likvärdigt.
Diskant: 4750hz; Butterworth 18db
Mid: 4750-125; Butterworth 18db
Midbas: 125-50; Butterworth 12db
Steg 2
Efter en del trixande med volymer på slutsteget fick åtminstonne samtliga element arbeta tillsammans.
Men det var ingen riktigt party, "heavy" känsla som det hette på diverse förinställda EQ's förr... det lät inge party och inge gött helt enkelt...
Boostade upp midbassen nivåmässigt och av någon anledning fepplade jag på filtertyper tills jag hittade något som spontant för örat där och då lät bättre:
Diskant: 4550hz; Linkwitz 12db
Mid: 4250-175; Linkwitz 18db
Midbas: 150-0;Linkwitz 24db
Säga vad man säga vill i efterhand, detta rockade på bra mkt mer! Att få ner middarna så de spelade hela vägen ner gjorde ordentlig skillnad!
Steg 3
Efter att ha låtit mig inspireras av ett norskt bygge i BMW av rejäla dimensioner som valde en del överlapp delningsmässigt tänkte jag åtminstonne prova och höra vad det gav mitt system.
Råkade upptäcka att ett större överlapp mellan mellanregister och diskanter gjorde att ljudbilden flöt ihop betydligt tacksammare.
Röster lät plötsligt mer männskliga. Då såg ut så här:
Diskant: 4500hz; Linkwitz 12db
Mid: 5550-175; Butterworth 12db
Midbas: 150-0; Linkwitz 24db
Steg 4 - Tidskompet börjar styrasopp..
Så här långt har det skruvats på delning, och nivåer. Utan att ha rört tidskompet alls. De första försöken på tidskomp började rangligt.
All inspiration för hur man går tillväga kommer från forumet (Vill verkligen tacka för det! - Det hade aldrig hänt annars !)
Medveten om att jag kommer att lägga mycket tid på att göra om och göra rätt framöver på denna del var mina första stapplande steg rätt på sak...
Utgick grundläggande från att mäta upp avståndet till lyssningspositionen från respektive högtalare.
Det krävdes ett visst skattande till högtalarna i golvet, då säten täcker etc.
Alltihopa matades in på studs för att ha något som helst att ugå ifrån.
Tänkte det skulle vara lättast att ha en ungefärlig uppfattning om vart jag bör vara...
(Det skall visa sig senare att jag fann en annan metod som gjorde det enklare för mig. )
Nu kommer det en djävla massa siffror. Syftet med dessa är att visa de nedskrivna avstånd jag har haft på vägens gång när jag provat mig fram för att se vart jag tycker det låter bäst med.
Ibland överskruvar man.. (Syftet med att vara så "naken detaljerad" tänker jag är att detta kanske är kul att titta tillbaka på lite senare när jag verkligen börjar få saker på plats
.....men även för att någon helt grön oerfaren kanske läser det här och ser hur det kan pysslas, och hur ett musklick med distansskillnad några enstaka centimeter gör hörbar skillnad...
Beteckningar:
R = Right
L = Left
T = Tweeter
M = Midd
B = Middbass
S = Subwoofer
Så här såg det ut; Först med måttband, sedan angivet efter försök till justering (exakt hur jag skulle rekomendera någon annan att göra kommer i efterföljande inlägg!).
Mått i centimeter.
(LT) 99 -> 85
(LM) 87 -> 70
(LB) 93 -> 85
(RT) 130 -> 122
(RM) 136 -> 110
(RB) 119 ->119
Hur gick inlyssnandet till? Jag hade god hjälp av en tråd jag läste för en god tid sedan (och fick leta upp igen nu).
Minnet sa mig "Börja med middar, se till att rösten sitter i mitten på brädan - SEDAN gå vidare och försök sätta ihop resten av elementen på samma sätt.
Öka kompenseringen på ena sidan, minska på andra tills rösten verkar enhetlig och sitter där på brädan och gapar ...se till att ljudbilden passar ihop per sida till en enhetlig röst.
Här är länken till Puttmeisters fina guide: http://www.bilstereoforum.se/showpos...5&postcount=11
Den första timmens configgande loopades tre låtar. Först för att råda bot på den övre delen av rösten användes låtar från spotify och forumets utmärkta SQ-Demolista av Jalle mfl.
Lisa Ekdahl - Ljug för mig älskling. Det är väldigt högt röstläge och väldigt sprött... Kändes utmärkt.
För att komma åt den lite mörkare delen av röstregistret letade jag vidare i listan till ngt som låg vettigt resonansmässigt till.
Det visade sig att det var betydligt krångligare än väntat.
En inspelning utan massor av dova märkliga instrument som ligger annorlunda i stereobilden - vilket förvirrar korrigeringen högst betydligt - tycks vara återkommande.
Exempel på en låt som borde vara bra är ex WInnerbäck - Elegi. Sedan att det kändes som att jag hade lite av en resonanstopp i de dessa regioner var det inte helt lätt.
Det var svårtolkat som labbverktyg även om rösten är i sig rätt dov.
I slutändan hamnade jag på Tom Waits - I hope that I dont fall in love with you...
Vill inte nödvändigtvis rekomendera den här heller, men det fungerade där och då!
För att försöka styra upp den krångliga middbassen tillsammans med subb fick TOTO - I will remember snurra..
Dessa tre låtarna gick väl ungefär 20-25min stycket på repeat tills jag hade fått nog av både skruvandet och låtarna som sådanna
Om något har jag nu insett att varje configg behöver "ligga och gro" ett tag...
Man kommer bara till en viss nivå av uppgraderingr från utgångsläget per session..
Verkar som man behöver köra sina kilometerar och lyssna igenom ett gäng låtar innan man hör vad som ieg fattas och hur det kanske kan justeras till nästa gång
Ett problem jag redan upptäckt är behovet av en Pre-set för "stå still och dema" och en för "körning"....mitt basbehov ökar när jag kör
Comment