Tjena Boys!
Här kommer min långsamt framskridande projekttråd. Det är ett mitt första försök på något som närmar sig potential till SQ, men ändå med rejäl ryggmassage.
Det var hunnit passera en viss samling prylar i bilen, för in/ut av sådanna föreslår jag man kikar igenom tråden
[EDIT 20130731]:
Slutstegbas: B2 M1s
Slutstegmid: 2x B2 Quattro MK2
Diskant: 1" Focal VRS
Midbasar: 8" Hertz SV200L
Bas: SPL Dynamics 380D1a
Kabel: Hollywood/Biltema
Batterier: 4x Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri
DSP: BitOne
Huvudenhet: 3.5mm at random inkälla..
En liten lista på utrustning och ursprung - som det började våren 2012.
Bas: (alternativt) Rockford T1 15" (Uddevalla)
Bas: JBL GTO1014 (GBG)
Slutstegbas: t20001bd (värmland..?)
Slutstegmid: Audison vRX 6: (Helsingfors, Finland)
Diskant: 1" Focal 165W: (Falköping)
Mid: 4" Morel Dotech Ovation (HelsingBORG)
Midbasar: AX08 (Sthlm)
Strömkabel: Hollywood/oklart (boxholm/Kinna)
Polskor: Skyllermarks (Blekinge)
Signalkablar Hollywood (Linköping)
Högtalarkabel : Hollywood (Linköping)
Batterier Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri (Jönköping)
DSP: BitOne -SIP (Växjö)
Dämpmatta; SilentCoat; ca 50ark, Blekinge
Byggmaterial; Örebro.
Strömblock; Göteborg
Och så till Kärran är en E60:
I vanlig ordning började bygget i avig ordning, med ett basbygge. Jag tycker det har synts på tok för få horn konstruktioner i bilar. Av vad jag förstått är ett problem att de inte brukar låta någe vidare. Utan att ha sett några sådanna byggen i Sverige, gissar jag att det beror på att hornets öppning har fått för lite utrymme att andas. Även om de är betydligt långsammare luftflöde i öppningar på horn, är de väldigt mycket mer känsliga för att ha fri spelyta än basreflex konstruktioner.
Icke desto mindre tänkte jag ge mig på ett Tapped Horn till en JBL GTO1014.
Kontra en rekomenderad låda får man ut en Peakkänslighet på 96db/watt istället för 87db. ...om man jämför vid 35Hz, är skillnaden 12db högre känslighet till fördel för hornet. Jag blev tvungen att provbygga!
Först bild på simuleringarna och, och sedan en bild på hur lådan är simulerad i Hornresp. Sedan bild på själva bygget. Inte det cleanaste bygget BSF har skådat, men i gott nog som provlåda.
Här kommer min långsamt framskridande projekttråd. Det är ett mitt första försök på något som närmar sig potential till SQ, men ändå med rejäl ryggmassage.
Det var hunnit passera en viss samling prylar i bilen, för in/ut av sådanna föreslår jag man kikar igenom tråden
[EDIT 20130731]:
Slutstegbas: B2 M1s
Slutstegmid: 2x B2 Quattro MK2
Diskant: 1" Focal VRS
Midbasar: 8" Hertz SV200L
Bas: SPL Dynamics 380D1a
Kabel: Hollywood/Biltema
Batterier: 4x Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri
DSP: BitOne
Huvudenhet: 3.5mm at random inkälla..
En liten lista på utrustning och ursprung - som det började våren 2012.
Bas: (alternativt) Rockford T1 15" (Uddevalla)
Bas: JBL GTO1014 (GBG)
Slutstegbas: t20001bd (värmland..?)
Slutstegmid: Audison vRX 6: (Helsingfors, Finland)
Diskant: 1" Focal 165W: (Falköping)
Mid: 4" Morel Dotech Ovation (HelsingBORG)
Midbasar: AX08 (Sthlm)
Strömkabel: Hollywood/oklart (boxholm/Kinna)
Polskor: Skyllermarks (Blekinge)
Signalkablar Hollywood (Linköping)
Högtalarkabel : Hollywood (Linköping)
Batterier Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri (Jönköping)
DSP: BitOne -SIP (Växjö)
Dämpmatta; SilentCoat; ca 50ark, Blekinge
Byggmaterial; Örebro.
Strömblock; Göteborg
Och så till Kärran är en E60:
I vanlig ordning började bygget i avig ordning, med ett basbygge. Jag tycker det har synts på tok för få horn konstruktioner i bilar. Av vad jag förstått är ett problem att de inte brukar låta någe vidare. Utan att ha sett några sådanna byggen i Sverige, gissar jag att det beror på att hornets öppning har fått för lite utrymme att andas. Även om de är betydligt långsammare luftflöde i öppningar på horn, är de väldigt mycket mer känsliga för att ha fri spelyta än basreflex konstruktioner.
Icke desto mindre tänkte jag ge mig på ett Tapped Horn till en JBL GTO1014.
Kontra en rekomenderad låda får man ut en Peakkänslighet på 96db/watt istället för 87db. ...om man jämför vid 35Hz, är skillnaden 12db högre känslighet till fördel för hornet. Jag blev tvungen att provbygga!
Först bild på simuleringarna och, och sedan en bild på hur lådan är simulerad i Hornresp. Sedan bild på själva bygget. Inte det cleanaste bygget BSF har skådat, men i gott nog som provlåda.
Comment