Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

    Originally posted by ppk View Post
    Kul att det börjar rulla på här igen så man har lite kul att titta på Kämpa på, låter spännande med en grundligt arbete med smarta lösningar för att slippa knöla!
    Gott!

    Originally posted by puttel View Post
    Kolla vad du borrar i och måla med grund och täckfärg i hålet annars är det väl bara å köra. Kolla åxå så du kanske inte behöver staga plåten under när du drar till..
    Originally posted by Expoze View Post
    Brukar vara oförskämt tunn plåt i baljorna så ett gott tips är att använda rejäla fyrkantsbrickor alternativt plattjärn på undersidan för att få lite stadigare montering. Gjorde så när jag gjorde ett batterifäste bak och det känns som att jag kan lyfta hela bilen i det typ.
    Tack ska ni ha! Var och scoutade på biltema idag. Det fanns underredesmassa som verkar motsvara ungefär vad som finns under baljan idag. Man kanske kan tänka sig ett lager grundprimer och sedan dunka över redigt med rostskyddsmassa?
    Visar sig även att baljan har två plattare partier som en slags "u-profil" i syfte att styva upp botten. Dessa verkar utmärkta att bulta i. Ett par ca 40x40mm fyrkantsbrickor, med bult på M8 till M10 storlek.. Känns overkill med M10? Tanken är väl att dra 4st hål, när man nu kommer till skott med det här. Det är fett obehagligt att ta hål så här

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

      Bara borra/kapa..plåt går att laga
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

        Originally posted by zrken View Post
        Känns overkill med M10? Tanken är väl att dra 4st hål, när man nu kommer till skott med det här. Det är fett obehagligt att ta hål så här
        Du ska alltså fästa batteriplattan eller hur tänker du?

        4st M10 är väl kanon om du kan göra något fäste från dem som håller batterierna på plats uppifrån.

        Fäster du 4st M10 i en mdfskiva och ställer på batterierna och och fäster dem med något klenare i själva plattan, så separerar mdfn innan dina M10bultar ger med sig iallafall!

        Tänk dig att någon står och drar batterierna rakt uppåt, vart ligger alla belastningar?

        Du har säkert tänk på detta, men man vet ju aldrig, bra att ha i tanken iallafall
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

          Mors!
          Det har funnits lite momentum till meck det senaste.. En tur till Biltema har hänt. Stod länge och väl och stirrade på ett "jubileumspaket" med spärrskaft, hylsnycklar för 350kr. En smula bättre täckning än det kit jag har fått ärva av morfar.. Valde att låta det ligga. Ironin såhär lite senare då mitt gamla spärrskaft gick sönder..

          Hemma demonterades min hemmasnickrade hathylleinstats, för att komma åt och punktera lite hål i hatthyllans dämpning för att göra det möjligt för imman att dämpa sig en smula.. visade sig att hålen jag täppt igen inte satt under hatthylleträbiten, utan längre fram! DOH! Nermonterat i onödan. Till på köpet gjorde jag sönder spärrskaftet. :/

          Istället blev det en tur mot källaren och kontrollera gårdagens plastning. På vägen blev jag påmind om att det låg en hög MDS svart tyg, raskt greppades verktygen och lite tyg klipptes till för att spontanklä detaljerna som "så sent som igår" inte skulle kosmetiskt behandlas..



          Ptja. Ungefär så långt kom jag. Limmet var absolut tvärdött, och biltema hade stängt. Det blev att greppa den dåliga magkänslan kring att någon bit hade eventuellt inte blivit riktigt så bra täckt av polyester som jag hade hoppats. Fram med den gamle klassiske 10L byttan av husfärg, köpt för en hundring. Slaska på med en roller som tycks vara odödlig...
          Någon del kändes som om det vart för lite härdare i... Oklart om det blev helt "tätt".





          Sist men inte minst kunde jag inte bestämma mig för riktigt hur jag skulle "recycla" den äldre delen av distblocksfästet.
          Provade att först maskera metallbitarna lite provisoriskt och la ett lager sprayfärg. Men det visade sig vara helt döfött. Blev hemskt. Istället fick det bli heltäckande med svartfärg, som visade sig senare "spricka" och inte alls såg spec trevligt ut. Det är värt att påminna sig om att de här islagsmuttrarna inte har någon elektrisk ledande funktion, utan endast är där för att hålla bultar uppräta att fästa säkringar på. Därför spelar det ingen roll om de är "täckta". Däremot måste gängorna fortfarande fungera!



          Någon dag senare var det dags att försöka reda ut hur batterierna betedde sig på monteringsplattan, för att lämna plats till att säkerställa en stabil fastsättning. De två vita stråken maskeringstejp matchar en buktning i reservhjulsbaljans golv. Idealiskt hade vart att kunna pricka skruvhålen för bultar rakt i dessa. Det går inte som ni ser.. De gröna, markerar utsidan av batterier när de är uppställda.
          Som ni ser här finns en viss konflikt. Bultarna fick helt enkelt hamna utanför de gröna linjerna., efter förmåga.




          Sen var det dags att preppa brickor. Det är värt att notera att bultar, muttrat, skruv osv som säljs ofta har en beteckning som visar hur motståndskraftiga de är mot korrosion och diverse otrevligheter. Dvs, allt från vad som lämpar sig för inomhusbruk, till vad som går att skruva med på en oljeplatform i nordsjön.. På biltema är detta färgkodat Gult för inomhus,, i en typ 5 gradig skala upp till blå för de hårdaste grejjorna. Prislappen följer.
          Fick tag i M10x100mm utav hårdare karaktär, samt ett par varmförzinkade 4kantsbrickor som skulle vara ungefär mitt emellan offshore och inomhusbruk. Bestämde mig för att dränka dem i ett par lager Antikorrisionsskyddsprimer, och därefter tömde jag ett par lager av "fälgfärg" jag hade liggande. Känns som att de är rimligt behandlade.








          Så, ptja, parkeringen ser ut som vanligt. Det jag gjort här nyss är att lägga upp alla batterier så som de skall stå, och markerat hål för en spännremslösning. Det som ser ut som ett veritabelt blodbad är ett par blås antikorrisionsprimer i de färskt tagna borrade hålen. Lite av ett patetiskt sista minuten försök att bromsa fukten in i mdfplattan. Får hoppas det hjälper lite i alla fall



          En stund senare hade jag sytt "stygn". De hål som inte är använda är alltså de som bultarna går igenom baljan och fäster hela paketet. Tydligen visade det sig att färgen inte fäste något vidare alls på den polyesterdränkta MDFytan. Så det är alltså inte obehandlat MDF som lyser igenom... Synd det ser ut som fan,m men här kommer definitivt inte ens de nyfiknaste ögon se hur det ser ut senare.





          Lyckades inte få några bra bilder på bulthålen i baljan fick en 3-4 lager primer på sig. Halvvägs ihopbultat dränktes brickor, hål och allt på undersidan i åtskilliga lager rostskyddsmassa.Bultade ihop det hela ordentligt och det är fantastiskt vad skönt det känns att ha batterier som man kan lita på sitter fast.

          Så här blev slutresultatet från insidan. Kom inte på någon bra lösning att lyckas manövrera den här spännaren utan att allt korvade sig. Så spännde manuellt och surrade fast det hela i kroken. Lyckligtvis är detta en enkel uppgradering senare. Men det var kallt och fingrarna hade inte mkt rörelse eller känsel kvar vid det här laget..



          Jag må tillstå jag är redigt nöjd att ha den här batteribiten avklarad. Det har vart lite av en milstolpe i mitt planerande

          edit: Stort tack till input av Wiechert, Noiseprojekt, Expose, ppk och puttl för input i hur plåtborrande behöver hanteras.
          Last edited by zrken; April 13, 2013, 11:57.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

            Måste ta och syna ditt bygge nån dag...lutar ju åt en e60 för mig med sen..

            Ja ska faktiskt fuska och stå inomhus idag och bygga så lär bli svettig ist
            Audi A4 B5 -98
            Pioneer P90 + DEQP90
            Sinfoni amplitude 50.4x
            Sinfoni shadow 100.2
            Sinfoni S165W x4
            Sinfoni S100M
            Sinfoni S25T

            Vw up -12
            På gång..
            New car, hi end old school..

            Comment


            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

              Skönt att batteribiten är avklarad! Bara att ge dig på resten igen nu då.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                JohanH, hojta till om du ska ner Örebro så kan jag t mig upp

                Comment


                • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                  Originally posted by Noiseprojekt View Post
                  JohanH, hojta till om du ska ner Örebro så kan jag t mig upp
                  Jadå, om jag kommer ihåg de så

                  Är ju bara runt 6 mil dit från jobbet så
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                    Mors

                    Oväntade snabba framsteg har hänt med strömcentralen. Tydligen fortsätter min ovana med att vakna på tok för tidigt på helgen, men istället gör det möjligheter att man tar tag i lödkolven och pysslar lite :]

                    Förlängningen av de här coverplatsen jag pysslat på har alltså handlat om att försöka bygga stativ och monteringsarmatur som gör att en del grejjor kan sitta kvar som "fasta punkter" i installationen, fast man gör lite olika med steg & baskonfigurationer

                    Målet med strömcentralen har varit ett par saker. Först, få samlat jord&plus skenor tillsammans med säkringar. Sedan, att samla ihop mina relästyrningar som går på remotesignal från handskfacket framifrån. (På grund av för få, och för tunna kablar som går mellan switchar & skuffen, är det inte rimligt att köra all last direkt på switchen, utan relä är på sin plats! +det ger friheter med vad man nu vill hänga på). Återigen är hållbarhet ett nyckelord. Att bygga så att det inte behöver total lödas om och dras nya kablar om nu behoven ändras en smula på remotestyrning.

                    Det jag satt ihop är en plug&play lösning. Kopplingsblocken på vänster sidan ger 3st plus&minus par. Som styrs utav 3st remote inputs som syns på den högra sidan. Dessa är alltså vad som går till switchar i handskfacket. Hela paketet matas direkt från jord&plus skenor. Räknar med att i alla fall komma undan med 3st.



                    Dags för lite kosmetiskt jidder. Hål mejslas fram det dolda!



                    Här ett till enkelt bra byggtips jag praktiserade för första gången idag. För många gånger har jag vart trött på att inte fått en snortajt fitt när man vill använda vinkeljärn. Alltid glider något iväg....
                    Inte idag
                    Helt klart blev detta tokstabilt! Noterar oxå att numera sitter bläcken på baksidan av monteringsplattan, men även på undersidan av bottendelen för att slippa konstiga glapp och vagganden.



                    Så, här är då slutresultatet av dagens klädning och strömcentralen som den ser ut den här upplagan!
                    Man kan även notera att allt kablage är buntat till en idiotstelmassa, så själva rigget med relä&kopplingsblock är lätt förflyttningsbart. Notera även att den övre plattan är en smula höjd, i förhållande till den undre. Detta är helt enkelet för att minska överlapp av kabel.





                    Det var alles!
                    Våga kommentera & visa om ni kikar in här, det vore gott med lite mer rörelse

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                      Som vanligt så är jag rätt dålig på att kommentera när jag läser nåt men försöker ändra på det. Fast din nivå lär jag nog aldrig nå. Snygg lösning av säkringsblocket iaf! Har själv börjat gå åt samma håll, i nästa bil ska jag helt klart köra en lösning där man har en fast central i skuffen så det inte går åt så mycke ny kabel när man ska bygga om och hålla på, vilket brukar bli typ en gång per år...
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                        Jag följer tråden! Ser bra ut.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                          Glöm inte att bära ut dina sopor
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                            Igår blev det en liten tur till västerås, fick stoppat in nyllet hos mr_c på bilstereohörnan, fastnade en bit över en timme! Trevlig pratstund om allt mellan 90tals basar och T-Line konstruktioner. Högt och lågt!
                            Fick med mig det sista batteriet, och en hög polskor.

                            ppk styrde mig mot en kebabtallrik av rang. Ibbes. Gösses. Hög som ett fucking dricksglas

                            På hemvägen passerade jag lite skruvande av JohanH's bygge. En provlyssning hände, med en hel hög gösses spelglädje. En smula dodgy delningar och utan tidskomp... men Midbass jag inte trodde var möjlig!
                            Ett par timmar med en signalprocessor som det går att faktiskt göra något med - och det där kommer att massera trumhinnorna upp till himmelriket!

                            Behovet av ett system som röjjer en smula... harre djävlar. Jag måste ha. Nyss. Fortare!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                              Det är bara att kämpa på då! Jag tror utan tvekan att det kommer bli bra när du väl är klar!
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: SQL - E60:Projektet utan slut

                                Vafan, ett byggryck så är de klart ju..
                                Audi A4 B5 -98
                                Pioneer P90 + DEQP90
                                Sinfoni amplitude 50.4x
                                Sinfoni shadow 100.2
                                Sinfoni S165W x4
                                Sinfoni S100M
                                Sinfoni S25T

                                Vw up -12
                                På gång..
                                New car, hi end old school..

                                Comment

                                Working...
                                X