Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000t -95

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Saab 9000t -95

Idéen med att lägga upp denna tråden var först att bara lägga upp en bild på hur denna bil såg ut när jag hämtade den med en "Rolling eyes"-smiley.. men jag får väl ge lite mer bakgrundsinformation än så :3

Jag har en Saab 9000 som går på vägarna idag, denna började jag bygga i för att ställa upp i Beginner eller som max Experienced... sedan så ändrades ju reglerna inför 2012 så att med så jag hade byggt så skulle jag hamna i Advanced eller eventuellt kanske master... och då var en hel del jobb inte gjort helt plötsligt. Med detta så bestämde jag mig för att inte ställa upp och bara ha kvar ljudet som bruksbils-ljud. Dock så började denna Saaben ramla isär och efter att ha spenderat 2x bilens värde i reservdelar och X antal timmars jobb så bestämde jag mig för att köpa en reservdels-saab. Jag blev erbjuden att köpa denna av en kompis arbetskollega... dock efter att ha köpt den och var på väg hem så konstaterade jag ganska snabbt att reservdels-bilen är i bättre skick än min bruks-bil.. plus att den har Turbo så den var ju lite roligare att köra :P

Så efter några dagars fundering här så har jag bestämt mig för att bygga iordning den och använda min bruksare som reservdelsbil istället. Med detta så får jag alltså en chans att bygga om och göra om saker som jag inte var nöjd med i min bruksare :3 och här är jag nu.

Den står för tillfället i mitt lilla garage här ute och fryser. Jag har några månader på mig att få den rullandes innan besiktningen går ut på min bruksare. En del saker att göra innan jag börjar med ljudet dock... tänkte bara presentera idéen och bolla idéer innan jag börjar

Det jag har i bruksaren idag, vissa grejer ska bytas ut för bättre montering men det jag kan skall återanvändas

* Sony CDX-GT700D
    * Focal K2 Power 130KR
    * DLS Performance CA31
    * DLS Nordica 10"
    * Lite andra leksaker som G-Snake lågnivå osv..

Så som planen ser ut nu:

* Front sub
    * Front högtalare upplyfta på instrumentbrädan
    * Slutsteget dolt monterat under instrumentpanelen

Några idéer, länkar till andra 9000 projekt osv? Ska bli kul att börja presentera vad jag gör här och få tips och hjälp osv.
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

Re: Saab 9000t -95

Kul med ett 9000 projekt till
    saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Kul med ett projekt i grannkommun

Comment

Hej!

Kul med fler folk som bygger i Saab 9000, håller själv på med att försöka få till det perfekta ljudet, men som vi vet så finns det ju inga genvägar till det perfekta ljudet.

Vad har du för färg på inredningen i din bil? Kanske har en instrumentpanel som är ombyggd för 6,5"

MVH Simon jonsson

Comment

Originally posted by Stoffe View Post
          Kul med ett projekt i grannkommun
          Det finns fler i grannkommun.....bland annat en världsrekordbil i db-drag

Originally posted by Snoddas View Post
          Hej!

Kul med fler folk som bygger i Saab 9000, håller själv på med att försöka få till det perfekta ljudet, men som vi vet så finns det ju inga genvägar till det perfekta ljudet.

Vad har du för färg på inredningen i din bil? Kanske har en instrumentpanel som är ombyggd för 6,5"

MVH Simon jonsson
          6" är inte intressant i den bilen med tanke på eventuella framtidsplaner för trekanalsteget och rationalisering av element
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Snoddas View Post
            Hej!

MVH Simon jonsson
            Tack men nej tack, Jag tar väldigt gärna emot bilder på hur du gjorde när du byggde om panelen om du har dock :3
            When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
              Det finns fler i grannkommun.....bland annat en världsrekordbil i db-drag

6" är inte intressant i den bilen med tanke på eventuella framtidsplaner för trekanalsteget och rationalisering av element
              Räven , jag vet Var och hälsa på honom med stollen från skåne med en viss golf

Comment

Originally posted by Stoffe View Post
                Räven , jag vet Var och hälsa på honom med stollen från skåne med en viss golf
                Hehe.....visst är det intressant att se hur rullande baslådor egentligen byggs?

Comment

Originally posted by Mica
                  Några idéer, länkar till andra 9000 projekt osv?
                  Min fars gamla 9000:
                  // Gurra
                  BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                    Min fars gamla 9000:
                    Dum fråga till dig här nu då.. men den har jag slagits med ganska mycket... vad gjorde ni med vajern som går mellan A stolparna? Är inte den ganska vital för att överleva en krock då den är något deformeringsskydd? :3

Comment

Wiren får inte tas bort! Men man kan lossa på styrbleck som ser till att wiren hamnar i rätt läge vid monteringen av i-brädan. Dra loss dom och du kan vinkla wirefästena neråt, och du får mer plats för högtalarna
                      Vis vobiscum sit!

Comment

Jag gjorde så i min 9000 att jag tog två vajrar och skarvade dom på mitten genom att göra två ögglor och låsa med flera vajerlås.
                        Detta blir ju inte helt 100% då den blir lite längre än original men det borde inte spela så stor roll iaf.
                        (Då tror jag faktiskt att högtalarna i sig och plasten för att få till det kanske gör större skada när pnaelen går sönder.....)

//
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
                          Wiren får inte tas bort! Men man kan lossa på styrbleck som ser till att wiren hamnar i rätt läge vid monteringen av i-brädan. Dra loss dom och du kan vinkla wirefästena neråt, och du får mer plats för högtalarna
                          Just att vrida fästena har redan diskuterats....frågan är mer åt vilket håll.
                          Det beror mer på exakt högtalarplacering och vinkel skulle jag tro.....

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
                            Det där diskuterade jag med den ensamma foxen för någon dag sedan och det verkar lite som den bästa lösningen :3

Jag har hört skräckhistorier om någon som gjort en helt ny av någon tunn dålig vajer.. det ska vara bra ljud i bilen men lite roligare är det att köra ifall man vet att man inte dör i smällen garanterat

Comment

Originally posted by joj View Post
                              Jag gjorde så i min 9000 att jag tog två vajrar och skarvade dom på mitten genom att göra två ögglor och låsa med flera vajerlås.
                              Detta blir ju inte helt 100% då den blir lite längre än original men det borde inte spela så stor roll iaf.
                              (Då tror jag faktiskt att högtalarna i sig och plasten för att få till det kanske gör större skada när pnaelen går sönder.....)

//
                              Förhoppningsvis så flyger ju högtalarna frammåt vid en sådan smäll och inte träffar en i ansiktet :3 men lite sanning i det du säger är det ju

Comment

Working...
                              X