En liten tråd om min lilla kombi...
Först bilen.
Det är en Peugeot 406 3.0 Sportkombi. 210 hästar under huven och svart halvskinnklädsel.
Orginalutrustad med 6,5" i dörrarna diskanter på brädan, 4" i bakre stolpar, intergerad kassetstereo med Cd-växlare bak.
Idén bakom bygget var att bygga en anläggning som inte tar plats, är snyggt integrerad i bilen och inga större synliga modifieringar. Dessutom skulle den vara lätt att använda av andra än mig.
Alla kablar är färgmatchade med bilens färgschema, blå, silver och svart.
Alla högtalare sitter i paneler med svart skinnimitation.
I bilden sitter nu
Alpine DVA-9965 i modiferat orginaluttag för stereon.
Detta är i stort sett samma svarv som Alpine´s F1 fast med motoriserad front och färgskärm. Dessutom inbyggt tidskomp men det använder ju inte jag.
kopparchassie och separat DC/DC-omvandlare. Låter riktigt bra.
Från spelaren går signalen till en PXA-H700 box.
En liten användbar trollerilåda, som körs som 4-vägs aktivt filter, tidskomp och eq.
Slutstegen är från italienska Celestra, deras RA-serie valdes för deras varma , kraftfulla ljud, kompakta format och intelligenta kylsystem som gör att de snabbt låter som de skall. Att jag är delägare i dåvarande Celestraimportören kan ju oxå ha något med valet att göra...
Diskanter och sub delar på ett fyrakanalssteg, 2x75 W till diskanterna, 250 W till subben. (Ja, det är lite väl klent)
Mellanregister och Midbasar drivs av var sitt dual mono på 220 W per kanal.
Diskanter i dess rätta mening, övertonerna återges av en uppsättning italienska banddiskanter vid namn Tec LS plan. Mjuk, detaljerad med en fantastisk lyster.
Mellanregister från 160 till 8000 Hz spelas av 3" element som byggs av Peerless.
Det jag gillar mest med dessa element är hur bra ljudet släpper från dem och deras varma grundklang. Jämmfört med de absolut bästa mellanregistrena så tappar de lite i upplösning, men låter å andra sidan aldrig påträngande.
Min bil är byggd och tweakad för att kunna köra 100 mil i sträck med hög volym, inte för att imponera under några minuters snabblyssnande.
Midbasar är Tec's SQ6, och de spelar en hel del sub med. Från 45 Hz så jobbar de fint. Även här är det mer gosighet än renodlad attackrenhet, men de är klart trevliga.
Sub är Ncore Anthem 12R som bygger på Peerless XXLS. Har svårt att vara objektiv när det gäller dessa. Jag tycker de är grymma.
Processor och steg sitter i taket.
Locket är gjort i aluminium med en plexiglasspegel på insidan
Där uppe sitter även en 10F kondensator/voltmätare/säkringsblock
Subben sitter på sidan av bagaget i ett före detta stuvfack.
Locket över har ett intergrerat stålgaller
Och på plats ser det hyfsat diskret ut eftersom det är klätt med orginal matta från en skrotad 406.
Först bilen.
Det är en Peugeot 406 3.0 Sportkombi. 210 hästar under huven och svart halvskinnklädsel.
Orginalutrustad med 6,5" i dörrarna diskanter på brädan, 4" i bakre stolpar, intergerad kassetstereo med Cd-växlare bak.
Idén bakom bygget var att bygga en anläggning som inte tar plats, är snyggt integrerad i bilen och inga större synliga modifieringar. Dessutom skulle den vara lätt att använda av andra än mig.
Alla kablar är färgmatchade med bilens färgschema, blå, silver och svart.
Alla högtalare sitter i paneler med svart skinnimitation.
I bilden sitter nu
Alpine DVA-9965 i modiferat orginaluttag för stereon.
Detta är i stort sett samma svarv som Alpine´s F1 fast med motoriserad front och färgskärm. Dessutom inbyggt tidskomp men det använder ju inte jag.
kopparchassie och separat DC/DC-omvandlare. Låter riktigt bra.
Från spelaren går signalen till en PXA-H700 box.
En liten användbar trollerilåda, som körs som 4-vägs aktivt filter, tidskomp och eq.
Slutstegen är från italienska Celestra, deras RA-serie valdes för deras varma , kraftfulla ljud, kompakta format och intelligenta kylsystem som gör att de snabbt låter som de skall. Att jag är delägare i dåvarande Celestraimportören kan ju oxå ha något med valet att göra...
Diskanter och sub delar på ett fyrakanalssteg, 2x75 W till diskanterna, 250 W till subben. (Ja, det är lite väl klent)
Mellanregister och Midbasar drivs av var sitt dual mono på 220 W per kanal.
Diskanter i dess rätta mening, övertonerna återges av en uppsättning italienska banddiskanter vid namn Tec LS plan. Mjuk, detaljerad med en fantastisk lyster.
Mellanregister från 160 till 8000 Hz spelas av 3" element som byggs av Peerless.
Det jag gillar mest med dessa element är hur bra ljudet släpper från dem och deras varma grundklang. Jämmfört med de absolut bästa mellanregistrena så tappar de lite i upplösning, men låter å andra sidan aldrig påträngande.
Min bil är byggd och tweakad för att kunna köra 100 mil i sträck med hög volym, inte för att imponera under några minuters snabblyssnande.
Midbasar är Tec's SQ6, och de spelar en hel del sub med. Från 45 Hz så jobbar de fint. Även här är det mer gosighet än renodlad attackrenhet, men de är klart trevliga.
Sub är Ncore Anthem 12R som bygger på Peerless XXLS. Har svårt att vara objektiv när det gäller dessa. Jag tycker de är grymma.
Processor och steg sitter i taket.
Locket är gjort i aluminium med en plexiglasspegel på insidan
Där uppe sitter även en 10F kondensator/voltmätare/säkringsblock
Subben sitter på sidan av bagaget i ett före detta stuvfack.
Locket över har ett intergrerat stålgaller
Och på plats ser det hyfsat diskret ut eftersom det är klätt med orginal matta från en skrotad 406.
Comment