Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fransk limpa. (Resurrection)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Fransk limpa. (Resurrection)

    En liten tråd om min lilla kombi...

    Först bilen.
    Det är en Peugeot 406 3.0 Sportkombi. 210 hästar under huven och svart halvskinnklädsel.
    Orginalutrustad med 6,5" i dörrarna diskanter på brädan, 4" i bakre stolpar, intergerad kassetstereo med Cd-växlare bak.



    Idén bakom bygget var att bygga en anläggning som inte tar plats, är snyggt integrerad i bilen och inga större synliga modifieringar. Dessutom skulle den vara lätt att använda av andra än mig.

    Alla kablar är färgmatchade med bilens färgschema, blå, silver och svart.
    Alla högtalare sitter i paneler med svart skinnimitation.

    I bilden sitter nu

    Alpine DVA-9965 i modiferat orginaluttag för stereon.

    Detta är i stort sett samma svarv som Alpine´s F1 fast med motoriserad front och färgskärm. Dessutom inbyggt tidskomp men det använder ju inte jag.
    kopparchassie och separat DC/DC-omvandlare. Låter riktigt bra.

    Från spelaren går signalen till en PXA-H700 box.

    En liten användbar trollerilåda, som körs som 4-vägs aktivt filter, tidskomp och eq.

    Slutstegen är från italienska Celestra, deras RA-serie valdes för deras varma , kraftfulla ljud, kompakta format och intelligenta kylsystem som gör att de snabbt låter som de skall. Att jag är delägare i dåvarande Celestraimportören kan ju oxå ha något med valet att göra...


    Diskanter och sub delar på ett fyrakanalssteg, 2x75 W till diskanterna, 250 W till subben. (Ja, det är lite väl klent)
    Mellanregister och Midbasar drivs av var sitt dual mono på 220 W per kanal.

    Diskanter i dess rätta mening, övertonerna återges av en uppsättning italienska banddiskanter vid namn Tec LS plan. Mjuk, detaljerad med en fantastisk lyster.


    Mellanregister från 160 till 8000 Hz spelas av 3" element som byggs av Peerless.

    Det jag gillar mest med dessa element är hur bra ljudet släpper från dem och deras varma grundklang. Jämmfört med de absolut bästa mellanregistrena så tappar de lite i upplösning, men låter å andra sidan aldrig påträngande.
    Min bil är byggd och tweakad för att kunna köra 100 mil i sträck med hög volym, inte för att imponera under några minuters snabblyssnande.

    Midbasar är Tec's SQ6, och de spelar en hel del sub med. Från 45 Hz så jobbar de fint. Även här är det mer gosighet än renodlad attackrenhet, men de är klart trevliga.


    Sub är Ncore Anthem 12R som bygger på Peerless XXLS. Har svårt att vara objektiv när det gäller dessa. Jag tycker de är grymma.


    Processor och steg sitter i taket.


    Locket är gjort i aluminium med en plexiglasspegel på insidan


    Där uppe sitter även en 10F kondensator/voltmätare/säkringsblock


    Subben sitter på sidan av bagaget i ett före detta stuvfack.


    Locket över har ett intergrerat stålgaller


    Och på plats ser det hyfsat diskret ut eftersom det är klätt med orginal matta från en skrotad 406.
    Last edited by Robsarve; January 16, 2010, 19:54.
    /tycker Erik.

  • #2
    Re: Fransk limpa. (Resurrection)

    Har letat efter din tråd.
    Kul när det blir så diskret och bra! I like!

    Comment


    • #3
      Re: Fransk limpa. (Resurrection)

      så vad ska hända nu?

      Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

      VEM FAAAN VAR WIECHERT?

      Comment


      • #4
        Re: Fransk limpa. (Resurrection)

        Dörrarna ser helt orginal ut på utsidan men är helt klart inte det på insidan.

        Ytterplåten är dämpad med ett lager 4 mm asfaltsmatta


        Sedan är ytterplåten klädd med skumgummi med äggfacksstruktur.
        Här syns även hur hålutrymmena i dörrsidan fyllts med bitumengummi.


        Innerplåten är det absolut viktigaste att få stabil eftersom det är den som bär själva högtalaren.


        Jag började med att kontaktlimma ett lager dämpfilm från Swe-acc på utsidan av plåten. (svart på bilden)


        Utanpå den sitter en 0,5 mm tjock formknackad aluminiumplåt limmad. Den är grundlackad med en tvåkomponentslack för att limmet skall fästa ordentligt. (gul på bilden ovan)


        Utanpå detta sitter två lager modern dämpmatta av butylgummi med alufolie från B2 Audio limmat.


        I plåten är det sedan monterat 7 st popnutz M5


        Till slut sitter orginal skumplastfilm mot dörrsidan för att det skall ta upp ojämnheter.


        Dörrsidorna är klädda med dubbla lager 4 mm bitumenmatta på insidan


        Midbasarna har ett par stödringar av 10 mm tjockt rostfritt stål som är satta med rostfriabultar som går igenom dörrsida och innerplåt och har bricka och låsmutter på insidan.


        Genom varje dörrsida går alltså totalt 11 st M5 rostfria skruvar alla med osynliga skallar.

        Här är en bild på mellanrigister och diskant under montering. Hittade inga färdiga i datorn.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Fransk limpa. (Resurrection)

          Vad som skall hända nu med bilen hänger på några herrar nere i skåne.

          Fick en LT31 snett in i fronten för ett år sen och det har tagit "lite" tid att få den lagad. Men enligt uppgifter är den grundlackad nu...

          update 2010-07-20

          Efter Vänersborg roade jag mig med att lifta med Mats ned till Skåne för att fixa färdigt bilen

          Fick ett litet pussel med delar och en bil som såg ut så här...


          Nåväl, den var ju rak iaf och bara att skruva ihop. Så efter en 8 timmar så såg den ut så här och var körbar hem iaf.




          Fick leta som en tok tills jag hittade fronten till 9965an och när jag väl fick i den så verkar dc/dc omvandlaren ha tagit stryk under tiden den lagats (den har svetsats och snabbstartats en del under tiden...) så den ville inte starta. Någon som är duktig på att laga Alpine?
          Nåväl man har ju inte helt tomt på hyllan så min gamla 9861a fick hoppa in istället. Efter lite inställningar spelar det ganska skapligt.
          Och äntligen kan jag visa en bild på hur det ser ut med galler och liknande på brädan. (Har börjat laborera med lite annan vinkel på diskanten om det ser lite skevt ut...)

          Last edited by Robsarve; July 20, 2010, 11:38.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Fransk limpa. (Resurrection)

            Riktigt snyggt och diskret bygge. Nästan synd att det syns så lite på utsidan med tanke på allt jobb som är nerlagt.

            Blev lite nyfiken på dem där 3":arna. Hur låter dem jämfört med ett par Triusar?
            I ena bilen har jag Triusar som mellanregister och i den andra TEC SQ3r. Jag gillar inte SQ3rna alls, alldeles för påträngande när volymen åker upp.
            Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
            Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

            Comment


            • #7
              Re: Fransk limpa. (Resurrection)

              Riktigt jävla snyggt och cleant gjort!

              Comment


              • #8
                Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                Hade Sq3 i före treorna och Peerlessarna är mycket trevligare.

                Men du kan optimera ljudet lite genom att höja delningen på Sq3, som inte alls trivs under 250 Hz.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                  Ser på förhand ut att bli jättefint.
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                    Ska du behålla samma setup med annat utseende eller ska du byta ut/ bygga om helt?
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Hade Sq3 i före treorna och Peerlessarna är mycket trevligare.

                      Men du kan optimera ljudet lite genom att höja delningen på Sq3, som inte alls trivs under 250 Hz.
                      Vill du dela med dig av modellbeteckningen på Peerlessarna? Tyvärr delas det passivt i den bilen där SQ3 sitter, Jonas som lött filtrena, vet inte exakt var delningen ligger.
                      Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
                      Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                        Originally posted by Mika View Post
                        Vill du dela med dig av modellbeteckningen på Peerlessarna? Tyvärr delas det passivt i den bilen där SQ3 sitter, Jonas som lött filtrena, vet inte exakt var delningen ligger.
                        Peerlessarna på hifikit.
                        http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2489
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                          Hej!

                          Frågan är säkert besvarad tidigare men vad är fördelen med de Peerless middar du har i förhållande till annars så populära Trius? Är det setupen som harmoniserar bättre med Peerless eller vad ligger till grund för att använda just de middar du har? De är ju väldigt prisvärda, tänk om allt kunde kosta så lite!
                          ((I GENESIS))

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                            Trius trivs bäst i över 5 liter, dessa funkar bra i en halvliter... Sen är de två väldigt olika.
                            Trius är väldigt högupplöst, snabb och lite på i karaktären, medans dessa är lutar åt det mörkare, mjukare hållet.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fransk limpa. (Resurrection)

                              Okej, jag hade Trius ihop med SQ6 & Surface TW i min förra 9-5a och jag tycker det funkade mkt bra ihop (Genesis steg). Funderar på vilka 3" jag ska använda nästa gång för hur det än är existerar inget annat än 3-vägs framsystem som är aktivt delade i min värld längre.
                              ((I GENESIS))

                              Comment

                              Working...
                              X