Kom på att jag glömt att lägga upp en tråd här så jag kopierar över allt från garaget och sen i fortsättningen ska jag börja uppdatera här efterhand.
I vinter kommer bilen att byggas om rejält framförallt kommer krutet läggas på stereo och inredning.
Årets samarbetspartners är:
Amring www.amring.se
Kommer att sponsra med en ny uppsättning hjul till projektet
Focus Acoustics www.focusacoustics.com
Ett av Finlands största stereomärke sponrar med allt som har med stereoprylar att göra utom huvudenhet
Exydos car audio www.exydos.se
Kommer att hjälpa till med stereomontaget.
Autosmart www.smartab.se
Sponsrar med puts och rengöringsmedel under hela nästa säsong.
Banner Batteries www.bannerbatteries.com
Sponsrar med batterier som ska driva ljudbygget.
Specen på prylarna som kommer användas är:
Framdörr x 2
2 st BC-650 6,5”
Effekt: 120W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 88dB Frekvensomfång: 80Hz-20kHz
1 st BC-525 5,25”
Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz
1 st BC-400 4”
Effekt: 80 W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 84dB Frekvensomfång: 110Hz-20kHz
1 alt 2 st BTW-1 Diskanter
Instantaneous Power Körtid: 100 Watt / Högtalare Kontinuerlig effekt Längd: 50 watt / Högtalare Känslighet @ 1w/1m: 91dB Frekvensomfång: 2K-20kHz
Bakdörr x 2
1 st BC-525 5,25”
Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz
1 st BC-400 4”
Effekt: 80 W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 84dB Frekvensomfång: 110Hz-20kHz
1 st BTW-1 Diskanter
Instantaneous Power Körtid: 100 Watt / Högtalare Kontinuerlig effekt Längd: 50 watt / Högtalare Känslighet @ 1w/1m: 91dB Frekvensomfång: 2K-20kHz
Centerhögtarare
1 st BC-525 5,25”
Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz
Bakluckan
2 st BC-693
Ferrite magnet
66mm mylar Diskant och 30mm mylar Super Diskant
Max Effekt: 160 watt
Impedans: 4 Ohm
Känslighet @ LW / lm: 90dB
Frekvensomfång: 50Hz-20kHz
Bagaget
6 st Black 10D2 10” bas
Imp 2x2 Ohm
rms/max 450/900 rms / max 450/900
Fs 27
Qes 0,34
Qts 0.32
Xmax 10
Vas 31.5
Rekommenderad baslåda: 27-34L reflex, 18-28l stängd
Slutsteg:
Drivning av basar:
3 st FX-1500D
RMS @ 4 Ohm 600W
RMS @ 2 Ohm 1050W RMS
RMS @ 1 Ohm 1500W RMS
Lågpassfilter 45Hz-300Hz
Subsonic filter 20Hz-50Hz
Bass Boost 0-18db
Nivå fjärrkontroll
Effektivitet @ 4 Ohm, 82%
Mått: 260x56x550
Drivning av fram och bakdörrar
2 st FX-2200
RMS @ 4 Ohm 2x100W
RMS @ 2 Ohm 2x170W
RMS överbryggas @ 4 Ohm 1x340W
Lågpassfilter 35Hz-5kHz
Högpassfiltret 50Hz-5kHz
Bass boost 0-18dB Bass
Nivå fjärrkontroll
Mått: 260x54, 5x310
Drivning av center och baklucka:
2 st FX-2200
RMS @ 4 Ohm 2x100W
RMS @ 2 Ohm 2x170W
RMS överbryggas @ 4 Ohm 1x340W
Lågpassfilter 35Hz-5kHz
Högpassfiltret 50Hz-5kHz
Bass boost 0-18dB Bass
Nivå fjärrkontroll
Mått: 260x54, 5x310
Accessories:
Cables
Plus wire 50 mm2: 7m
Minus wire 50 mm2: 2m
Plus 32 mm2: 20m
Minus 32 mm2: 20m
Speaker cable 10mm2: 70m
Fuseblocks and fuses:
Fuseblock for 50 mm2: 1 piece
Fuse 300Amp: 1 piece
Fuseblock with 50 mm2 input and 32 mm2 output. With at least 6 fuses: 1 piece
Fuse 80 amp: 3 pieces
Fuse 60 amp: 3 pieces
Powerblock for negative one 50 mm2 input and three or more 32 mm2 output: 3 piece
RCA Cables
RCA 5m: 3 pieces
RCA 2,5m: 3 pieces
RCA Y-cables: 6 pieces
Utöver stereomontaget kommer stora delar av inredningen att kläs och sys om.
Utvändigt är inte alla planer spikade än.
Igår stäldes bilen in och det första som kommer att hända med den är att hela inredningen ska rivas ut så att kablar kan dras lite över allt i bilen. Så fort jag har kommit igång kommer tråden att uppdateras.
Lägger dock in en bíld på hur bilen sett ut i år.
Idag börja jag med projektet på allvar. Det första som händer är att bilen ska rensas helt invändigt så att kablar kan dras kors och tvärs
Undersidan av instumentbrädan bortmonterad
Efter ett par timmars arbete så var instrumentbrädan ute.
Alla delar som åkte ut ur bilen idag.
Istället för att lägga Passatens stereo på hyllan så åkte den in i firmabilen så länge.
Som bonus tänkte jag visa hur den sista versionen av bagaget ser ut innan det rivs ut. Detta byggdes om med ny bottenmatta samt lackerade aluramar runt plexit för två helger sen. Och nu ska det rivas ut igen.
Sista versionen av stereobygget bak i bagaget.
Det var allt för kvällen. Kanske inte jätte intressant men ett måste för att få ett bra slutresultat.
Då har man varit i garaget igen och fortsatt jobba lite.
Var där här om kvällen men glömde ta med kameran så jag tog en bil innan jag gjorde något som helst igår.
Bagaget utrivet
Passagerar stol ute
Sen vad som hände igårkväll
Förarstol ute
Börjar med att plocka ut innertaket.
Sen kom problemet: Fyra satans idiotiska skruvhelvete som vägrar släppa. Börjar undra om de limmat fast dessa. Får inte ens loss dom med mutterknackan.
skitskruv.
Ikväll blir det åka ner igen och fortsätta.
Sen i övrigt är det snart dags att börja dra kablar. Sen nästa helg ska jag upp till Exydos i Göteborg med mina dörrsidor så ska vi börja med dom.
Då har man lagt ett par timmar till i garaget och irriterat sambon lite till för att man aldrig är hemma.
Nu är det mesta loss som ska loss. Bara innertaket kvar. Hade inte ork att bli förbannad på fyra skruvar idag igen så jag påbörjade kabeldragningen.
Nu har jag draigt en 50mm2 kabel genom hela bilen på vänstersidan.
En liten orm i min reservhjulsbalja.
Den finns i motorrummet också.
Sedan börjar jag lite smått att dra högtalarkablar. Även lågnivåkablarna är dragna. Lågnivåkablarna går på högersidan av bilen och högtalarkablarna går i mitten av bilen. Allt för att minimera risken för störningar.
Lågnivåkablar
Högtalarkablar till bakluckan
Vänster framdörr
Alla kablar märks upp för att underlätta slutmontaget
uppmärkning av kablar
Har lite kabel kvar att dra.
några meter kabel.
Det var allt för ikväll. Får se när jag hinner ner i garaget nästa gång och fortsätta.
I vinter kommer bilen att byggas om rejält framförallt kommer krutet läggas på stereo och inredning.
Årets samarbetspartners är:
Amring www.amring.se
Kommer att sponsra med en ny uppsättning hjul till projektet
Focus Acoustics www.focusacoustics.com
Ett av Finlands största stereomärke sponrar med allt som har med stereoprylar att göra utom huvudenhet
Exydos car audio www.exydos.se
Kommer att hjälpa till med stereomontaget.
Autosmart www.smartab.se
Sponsrar med puts och rengöringsmedel under hela nästa säsong.
Banner Batteries www.bannerbatteries.com
Sponsrar med batterier som ska driva ljudbygget.
Specen på prylarna som kommer användas är:
Framdörr x 2
2 st BC-650 6,5”
Effekt: 120W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 88dB Frekvensomfång: 80Hz-20kHz
1 st BC-525 5,25”
Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz
1 st BC-400 4”
Effekt: 80 W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 84dB Frekvensomfång: 110Hz-20kHz
1 alt 2 st BTW-1 Diskanter
Instantaneous Power Körtid: 100 Watt / Högtalare Kontinuerlig effekt Längd: 50 watt / Högtalare Känslighet @ 1w/1m: 91dB Frekvensomfång: 2K-20kHz
Bakdörr x 2
1 st BC-525 5,25”
Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz
1 st BC-400 4”
Effekt: 80 W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 84dB Frekvensomfång: 110Hz-20kHz
1 st BTW-1 Diskanter
Instantaneous Power Körtid: 100 Watt / Högtalare Kontinuerlig effekt Längd: 50 watt / Högtalare Känslighet @ 1w/1m: 91dB Frekvensomfång: 2K-20kHz
Centerhögtarare
1 st BC-525 5,25”
Effekt: 90W 4 ohm Känslighet @ LW / lm: 86dB Frekvensomfång: 90Hz-20kHz
Bakluckan
2 st BC-693
Ferrite magnet
66mm mylar Diskant och 30mm mylar Super Diskant
Max Effekt: 160 watt
Impedans: 4 Ohm
Känslighet @ LW / lm: 90dB
Frekvensomfång: 50Hz-20kHz
Bagaget
6 st Black 10D2 10” bas
Imp 2x2 Ohm
rms/max 450/900 rms / max 450/900
Fs 27
Qes 0,34
Qts 0.32
Xmax 10
Vas 31.5
Rekommenderad baslåda: 27-34L reflex, 18-28l stängd
Slutsteg:
Drivning av basar:
3 st FX-1500D
RMS @ 4 Ohm 600W
RMS @ 2 Ohm 1050W RMS
RMS @ 1 Ohm 1500W RMS
Lågpassfilter 45Hz-300Hz
Subsonic filter 20Hz-50Hz
Bass Boost 0-18db
Nivå fjärrkontroll
Effektivitet @ 4 Ohm, 82%
Mått: 260x56x550
Drivning av fram och bakdörrar
2 st FX-2200
RMS @ 4 Ohm 2x100W
RMS @ 2 Ohm 2x170W
RMS överbryggas @ 4 Ohm 1x340W
Lågpassfilter 35Hz-5kHz
Högpassfiltret 50Hz-5kHz
Bass boost 0-18dB Bass
Nivå fjärrkontroll
Mått: 260x54, 5x310
Drivning av center och baklucka:
2 st FX-2200
RMS @ 4 Ohm 2x100W
RMS @ 2 Ohm 2x170W
RMS överbryggas @ 4 Ohm 1x340W
Lågpassfilter 35Hz-5kHz
Högpassfiltret 50Hz-5kHz
Bass boost 0-18dB Bass
Nivå fjärrkontroll
Mått: 260x54, 5x310
Accessories:
Cables
Plus wire 50 mm2: 7m
Minus wire 50 mm2: 2m
Plus 32 mm2: 20m
Minus 32 mm2: 20m
Speaker cable 10mm2: 70m
Fuseblocks and fuses:
Fuseblock for 50 mm2: 1 piece
Fuse 300Amp: 1 piece
Fuseblock with 50 mm2 input and 32 mm2 output. With at least 6 fuses: 1 piece
Fuse 80 amp: 3 pieces
Fuse 60 amp: 3 pieces
Powerblock for negative one 50 mm2 input and three or more 32 mm2 output: 3 piece
RCA Cables
RCA 5m: 3 pieces
RCA 2,5m: 3 pieces
RCA Y-cables: 6 pieces
Utöver stereomontaget kommer stora delar av inredningen att kläs och sys om.
Utvändigt är inte alla planer spikade än.
Igår stäldes bilen in och det första som kommer att hända med den är att hela inredningen ska rivas ut så att kablar kan dras lite över allt i bilen. Så fort jag har kommit igång kommer tråden att uppdateras.
Lägger dock in en bíld på hur bilen sett ut i år.
Idag börja jag med projektet på allvar. Det första som händer är att bilen ska rensas helt invändigt så att kablar kan dras kors och tvärs
Undersidan av instumentbrädan bortmonterad
Efter ett par timmars arbete så var instrumentbrädan ute.
Alla delar som åkte ut ur bilen idag.
Istället för att lägga Passatens stereo på hyllan så åkte den in i firmabilen så länge.
Som bonus tänkte jag visa hur den sista versionen av bagaget ser ut innan det rivs ut. Detta byggdes om med ny bottenmatta samt lackerade aluramar runt plexit för två helger sen. Och nu ska det rivas ut igen.
Sista versionen av stereobygget bak i bagaget.
Det var allt för kvällen. Kanske inte jätte intressant men ett måste för att få ett bra slutresultat.
Då har man varit i garaget igen och fortsatt jobba lite.
Var där här om kvällen men glömde ta med kameran så jag tog en bil innan jag gjorde något som helst igår.
Bagaget utrivet
Passagerar stol ute
Sen vad som hände igårkväll
Förarstol ute
Börjar med att plocka ut innertaket.
Sen kom problemet: Fyra satans idiotiska skruvhelvete som vägrar släppa. Börjar undra om de limmat fast dessa. Får inte ens loss dom med mutterknackan.
skitskruv.
Ikväll blir det åka ner igen och fortsätta.
Sen i övrigt är det snart dags att börja dra kablar. Sen nästa helg ska jag upp till Exydos i Göteborg med mina dörrsidor så ska vi börja med dom.
Då har man lagt ett par timmar till i garaget och irriterat sambon lite till för att man aldrig är hemma.
Nu är det mesta loss som ska loss. Bara innertaket kvar. Hade inte ork att bli förbannad på fyra skruvar idag igen så jag påbörjade kabeldragningen.
Nu har jag draigt en 50mm2 kabel genom hela bilen på vänstersidan.
En liten orm i min reservhjulsbalja.
Den finns i motorrummet också.
Sedan börjar jag lite smått att dra högtalarkablar. Även lågnivåkablarna är dragna. Lågnivåkablarna går på högersidan av bilen och högtalarkablarna går i mitten av bilen. Allt för att minimera risken för störningar.
Lågnivåkablar
Högtalarkablar till bakluckan
Vänster framdörr
Alla kablar märks upp för att underlätta slutmontaget
uppmärkning av kablar
Har lite kabel kvar att dra.
några meter kabel.
Det var allt för ikväll. Får se när jag hinner ner i garaget nästa gång och fortsätta.
Comment